Zahĺbovacie zariadenie ZZ T-54/55 je určené na hĺbenie okopov a krytov pre tanky a inú bojovú techniku, pre úpravy terénu a pomocných ciest. Zahĺbovacie zariadenie sa montuje na zadnú časť tých tankov T-54AM a T-55A, ktoré sú upravené na jeho montáž. Montuje sa ako návesné zariadenie, ktoré horninu ťaží a dopravuje na skládku. Využíva sa pritom ťažná sila tanku, jeho hydraulické a elektrické zariadenie.
Čas hĺbenia krytu pre tank / hĺbka 2200 mm /: 40 - 50 min. Čas hĺbenia okopu pre tank / hĺbka 1400 mm/: 13 - 30 min.
Zahĺbenie pod spodnú hranu pásu: 80 - 100 a 200 mm / bez obmedzovača max. 350 mm /.
Dĺžka: 3320 mm Výška: 820 mm
Hmotnosť: 500 kg
Pracovná rýchlosť: 5 - 10 km / hod.
Obsluha: 2 muži
Čas : montáže na tank 30 min. - demontáže 30 min.
Zdroj: Technická príprava ženijných jednotiek - SVŠT Bratislava 1988
URL : https://www.valka.cz/CZK-ZZ-T-54-55-zahlubovaci-zarizeni-t71358#251407
Verze : 0
ZZ-54/55 Želivka, je zahlubovací zařízení, kterým byly vybaveny tankové jednotky ČSLA v 80 letech takto: tč 1 ks, tr 3 ks, tpr 9 ks a tp cca 27 ks.
Zařízení sloužilo k hloubení okopu pro tank, z praxe vím, že v lehce kopné písčité hornině jsme byli schopni vyhloubit jámu z které se dal doupravit okop pro tank ve věžovém postavení cca za 20 - 30 min, samotné doupravení okopu bylo časově náročnější, v těžce kopné hornině a kamenité na VVP Hradiště zpravidla došlo k poškození zařízení ještě cestou a protože tato zařízení byla výhradně namontována na tancích U, které se vyváděly pouze na plukovní a divizní cvičení tak jsme tato zařízení raději sundavali abychom je nezničili.
Ovládání: ŘT rozváděcí skříňka + 2 polohový spínač v směrové páce na každém tanku byly spec návarky na zadním pancíři a a uchyty pro čepy zařízení na zadní části dna korby ssa 50 cm od kontrolních otvorů PSÚ tyto velmi trpěly při jízdě tanku bez zařízení a dá se říci, že po každé jízdě náročnějším terénem byly zničeny, když bylo namontované zařízení tak ne protože se do těchto úchytů vkládaly cca 5 - 7 cm v průměru kvalitní ocelové čepy, které sloužily k pohyblivému uchycení radlice ke korbě tanku matně si vzpomínám že jedním z těchto čepů vedla tlaková kapalina, nádrž tlakové kapaliny byla v motoropřevodovém prostoru cca 10 lt a hydraulické zařízení bylo namontováno na zadním pancíři.
Zařízení mělo tzv. pochodovou polohu zajištěno čepy a 2 pracovní polohy pevnou a plovoucí. Zajímavostí bylo to, že na radlici byly namontovány sklopné pásy z 1/2 plech a 1/2 pevná gumotextilní tkanina, na které byla nahrnována hlína a vyvážena ven z hloubené jámy. Zařízení bylo vytvořeno pro válku proto se domnívám, že by v boji 80 let svou funkci zřejmě splnilo, u jednotek po vyvedeních zpravidla v některém koutě provozního parku ležely poškozené radlice dlouhou dobu jako šrot.
URL : https://www.valka.cz/CZK-ZZ-T-54-55-zahlubovaci-zarizeni-t71358#291287
Verze : 0
Reklama
Doplnenie údajov o ZZ T-54/55 :
Prevádzka zahĺbovacieho zariadenia je zaručená pri nepretržitej prevádzke najviac 2 hodiny. Na jednom tanku môže byť zariadenie využívané maximálne 25 motohodín.
Zahĺbovacie zariadenie zväčšuje dĺžku tanku o 150 až 200 mm, šírku o 20 mm a zmenšuje nájazdový uhol o 5°. Výkonnosť zariadenia je minimálne 50 m³ / h.
Hĺbenie okopov : Hĺbka : 1400 mm Šírka : 3700 mm Doba : 40 – 50 min.
Zdroj : Žen-22-3Buldozérové zariadenie a zahĺbovacie zariadenie pre tanky – predpis ČSĽA, Praha 1981
ZZ T-54/55 v pracovnej polohe.
ZZ T-54/55 v prepravnej polohe.
URL : https://www.valka.cz/CZK-ZZ-T-54-55-zahlubovaci-zarizeni-t71358#370575
Verze : 1
V některé literatuře je toto zahlubovací zařízení zmiňováno s označením Želivka.
(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-ZZ-T-54-55-zahlubovaci-zarizeni-t71358#251486
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.