Aeronautica Lombarda AR

Aeronautica Lombarda AR
     
Název:
Name:
Aeronautica Lombarda AR Aeronautica Lombarda AR
Originální název:
Original Name:
Aeronautica Lombarda AR
Kategorie:
Category:
vyčkávací munice loitering munition
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 Aeronautica Lombarda SA, Cantu
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1943-DD.MM.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
2
První vzlet:
Maiden Flight:
13.06.1943
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
odhazovací jettisonable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
3600 kg 7937 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
6000 kg 13228 lb
Rozpětí:
Wingspan:
17,00 m 55 ft 9 ¼ in
Délka:
Length:
14,00 m 45 ft 11 ⅛ in
Výška:
Height:
3,40 m 11 ft 1 ⅞ in
Plocha křídla:
Wing Area:
38,00 m2 409.03 ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of engines:
1
Typ:
Type:
Fiat A-80 RC-41 o výkonu 734 kW/1000 k Fiat A-80 RC-41, power 984 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
360 km/h v ? m 224 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
280 km/h v ? m 174 mph in ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Maximální dolet:
Maximum Range:
600 km 373 mi
Vytrvalost:
Endurance:
? h
Výzbroj:
Armament:
2x 1000kg bomba 2x 2205 lb bomb
Vybavení:
Equipment:
- -
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Dimensione Cielo: Aerei Italiani Nella 2a Guerra Mondiale. Vol.6, Bombardieri ricognitori. Edizioni Bizzarri, Roma 1973.
Němeček, Václav: Aeronautica Lombarda AR, L+K 9/1991.
http://www.airwar.ru/enc/bpla/ar.html

URL : https://www.valka.cz/Aeronautica-Lombarda-AR-t71912#702830 Verze : 1

Historie vzniku


V roce 1942 se již stav italského letectva povážlivě horšil pod vlivem spojeneckého postupu. Stále se zvětšovaly hlavně ztráty bombardérů a torpédonosných strojů, kde se již začal projevovat nedostatek modernějších konstrukcí. Podobně jako v jiných zemích, i v Itálii se proto objevila myšlenka použít zásoby zastaralých bombardérů jako bezpilotních útočných prostředků, obdobných německým Mistelům nebo sovětským pokusům s bezpilotním TB-3 z roku 1941.


První pokus o útok podobným stylem proběhl 23. srpna 1942, kdy byl proti britské flotile u alžírských břehů vypuštěn dálkově ovládaný bombardér SM.79. Mise dopadla špatně, letectvo proto odmítlo pokračovat v útocích pomocí drahých a stále ještě klasicky použitelných bombardérů a místo toho iniciovalo vznik specializovaného levného prostředku, který by posloužil stejným účelům.


Použitý rádiový ovládací systém, navržený generálem Raffaelim, naopak během mise dokázal své kvality, proto bylo rozhodnuto o jeho rozvinutí pro nové použití. V listopadu 1942 byly proto vydány specifikace a ještě před koncem roku byla výrobou prototypu a ověřovací série typu AR (Assalto Radioguidato) pověřena firma Aeronautica Lombarda. Tato firma patřila bratrovi Angela Ambrosiniho, Romolo Ambrosinimu, a sídlila v Cantu severně od Milána (proto je AR někdy uváděn také jako Ambrosini AR). Na návrhu AR se vlastně podílel i šéfkonstruktér firmy Ambrosini Sergio Stefanuti, jeho spolupracovníky byli Ermengildo Pratti a Stelio Frati, kteří měli na starost realizaci projektu.


Technický popis


Prototyp A, který byl poprvé zalétán na letišti Venegono 13. června 1943, byl prostinký středoplošník převážně dřevěné konstrukce a skoro bez použití strategických materiálů. Křídla byla skoro obdélníková, stejně jako ocasní plochy. Trup měl válcovou střední část, záď byla kuželovitá, instalace motoru Fiat A-80 RC-41 byla skoro beze změn přejata z bombardéru Fiat BR.20. Pod křídlem byla pumovnice pro dvě 1000kg pumy. S podvozkem se původně nepočítalo, stroj měl startovat z odhazovatelného vozíku, ovšem nakonec prototyp dostal pevný podvozek, který měl být u sériových strojů po startu odhozen.


Zajímavý byl způsob bojového použití, který připomínal německé Reichenbergy, ovšem oproti americkým systémům byl očividně zastaralý. AR měl k akci odstartovat klasicky pilotovaný, pilot měl nastavit správný kurs a výšku, a poté měl opustit letadlo na padáku. Až poté měla další řízení převzít radioaparatura gen. Raffaeliho. Útok AR na cíl měl řídit operátor z doprovodného letounu. Prototyp byl dokonce dvoumístný, po jeho přesunu na zkušební základnu Guidonia u Říma byl doplněn také zkušební maketou pro aerodynamický tunel a v srpnu 1943 také druhým strojem, vlastně prvním z pěti kusů ověřovací série.


Kapitulace Itálie v září ovšem zabránila dokončení zbývajících čtyř strojů a instalaci radioaparatury do druhého stroje. Další práce a zkoušky AR byly zastaveny, za jediné další pokračování by se daly označit sny Mussoliniho loutkové vlády na severu, která plánovala použít AR jako součást systému analogického Mistelu, kde by řídícím letounem byla Macchi C.202. Tato varianta však nikdy nebyla realizována, přestože byla o něco rozumnější než původní způsob nasazení.


Ani v jedné podobě však AR neměl mnoho šancí na úspěšné uplatnění, protože takto pomalý stroj by byl snadným cílem pro letectvo i protiletadlovou obranu ještě daleko před cílem. Přesto šlo o jeden z prvních strojů, které vedly k vzniku dnešních nepilotovaných prostředků i střel s plochou dráhou letu.


Zdroj:
Němeček, Václav: Aeronautica Lombarda AR, L+K 1991 10/1991
aviarmor.net
http://samoloty.webd.pl/wloskie/ar.htm

URL : https://www.valka.cz/Aeronautica-Lombarda-AR-t71912#253466 Verze : 3
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více