Sommerův zvláštní oddíl [1945-1945]

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 409 příspěvků vloženo, 2009 editováno a 311 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Sommerův zvláštní oddíl [1945-1945]

Special Section Sommer / Sonderkommando Sommer (Skdo. Sommer)

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Sommerův zvláštní oddíl Special Section Sommer
    Originální název:
    Original Name:
    Sonderkommando Sommer
    Datum vzniku:
    Raised/Formed:
    28.02.1945
    Předchůdce:
    Predecessor:
    Zvláštní oddíl Štika Special Section Pike
    Datum zániku:
    Disbanded:
    DD.05.1945
    Nástupce:
    Successor:
    - -
    Nadřízené velitelství:
    Higher Command:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
    Dislokace:
    Deployed:
    28.02.1945-DD.05.1945 Udine, Flugplatz Udine-Campoformido /

    Velitel:
    Commander:
    DD.02.1945-DD.05.1945 Sommer, Erich (Oberleutnant)
    Výzbroj:
    Armament:
    28.02.1945-20.04.1945 Arado Ar 234 B-2N (W.Nr. 140344, T9+EH)
    28.02.1945-11.04.1945 Arado Ar 234 B-2 (W.Nr. 140142, T9+DH)
    28.02.1945-30.04.1945 Arado Ar 234 B-2 (W.Nr. 140153, T9+HH)
    Poznámka:
    Note:
    T9+DH - pilot Günther Gniesmer
    T9+EH - pilot Erich Sommer
    T9+HH - pilot Walter Arnold
    -
    Zdroje:
    Sources:
    www.lexikon-der-wehrmacht.de
    Smith, J. R., Creek, E. J.: Blitz!: Germany's Arado Ar 234 Jet Bomber. Merriam Press, 1997. ISBN 9781576380079
    http://en.wikipedia.org/wiki/Arado_Ar_234
    www.ww2incolor.com
    forum.12oclockhigh.net
    www.wiki.luftwaffedata.co.uk
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/7197#531305Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Sonderkommando Sommer




    Zvláštní oddíl Sommer byl pojmenován po svém veliteli nadporučíku Erichu Sommerovi, respektovaném testovacím pilotu. Jednotce byly přiděleny tři letouny
    - Arado Ar 234 B-2N, W.Nr. 140344, trupové číslo T9+EH - pilotovaný Erichem Sommerem, vyzbrojený podvěsem se dvěmi 20mm kanóny MG 151/20 a municí,
    - Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140142, trupové číslo T9+DH (původně SM+FB) - pilotovaný poručíkem Güntherem Gniesmerem,
    - Arado Ar 234 B-2, W.Nr. 140153, trupové číslo T9+HH (původně SM+FM) - pilotovaný štábním šikovatelem Walterem Arnoldem.


    Ze základny Campoformido byly často tyto tři letouny nasazovány nad severní Itálií z letišť: Verona-Villafranca, Osoppo a Lonate Pozzolo, kde bývaly dobře ukryty pod stromy, často s falešnou dřevěnou vrtulí před motory. Sonderkommando Sommer podniklo asi dvacet misí, první mise se uskutečnila dne 15.03.1945 nad přístavem Ancona a San Benedetto del Tronto a pobřežím Jaderského moře, o dva dny později byl uskutečněn průzkum nad přístavem Livorno, Pisou a ostrovem Elba. Ve stejném měsíci Sonderkommando Sommer opět podniklo průzkum nad přístavem v Ancona a Livornu a nad Perugií. Dne 25.03.1945 por. Sommer osobně podnikl první ze dvou dálkových misí: ze základny Campoformido na letiště Lonate, kde doplnil palivo, a odtud nad francouzské přístavy Toulon a Marseille. Druhý dálkový průzkumný let uskutečnil por. Sommer 27.03.1945 nad Korsikou, ostrovem Elba a při cestě zpět přes přístav Livorno. Dne 29.03.1945 při vzletu z letiště Lonate byl Arnoldův Arado zasažen a poškozen útokem Spitfirů, ale k první bojové ztrátě došlo až v odpoledních hodinách dne 11.04.1945, kdy Gniesmerův Arado vzlétl z Lonate a byl napaden a poškozen nad jihovýchodní částí Bologne dvěma Mustangy P-51 z 2. stíhací perutě USAAF z 52. stíhací skupiny, které pilotovali por. Benjamin I. Hall III a por. Francis Cooper. Gniesmer potom, co s motor letouny se ocitl v plamenech, vyskočil z letadla a přistál za německými liniemi. Při seskoku utrpěl těžké zranění (zlomeninu lebeční kosti), neboť se při výskoku udeřil hlavou o ocas letadla. Gniesmer byl hospitalizován v Ferraře, ale zraněním podlehl o dva dny později. Poškozené letadlo klouzalo směrem do údolí Comacchio a havarovalo asi 16 km severozápadně od obce Alfonsine. Druhý Arado T9+EH byl zničen na základně Campofornido dne 20.04.1945 z důvodu selhání otevření podvozku. Sommer s letounem přistál pouze s vysunutým příďovým podvozkem, avšak v důsledku silného bočního větru se tato podvozková noha zhroutila a letoun havaroval. Pilot vyvázl nezraněn, ale letoun vzplál a byl zcela zničen.


    Sommer letěl poslední misi 22. nebo 24.04.1945 nad řekou Pád s Arnoldvým letounem T9+HH. S tímto letounem přeletěl Arnold do Holzkirchenu v Bavorsku po pádu německých sil v Itálii a tam bylo dne 30.04.1945 vyhozeno do povětří, aby nepadlo do rukou Spojenců.


    Tyto proudové průzkumné letouny byly Spojenci často chybně identifikovány jako Messerschmitt Me-262.


    Zdroje:
    www.wiki.luftwaffedata.co.uk
    www.aereiperduti.net
    www.lostaircraft.com
    www.lostaircraft.com
    www.lostaircraft.com
    Thacker, T. L.: My Life With The 52nd Fighter Group. ISBN 9781300081463
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/7197#531307Verze : 4
    MOD
    Avatar
    Jedno z trojice strojů Arado Ar 234 B-2N (W.Nr. 140344, T9+EH) provozovaných u průzkumného uskupení Kommando Sommer v Itálii na letecké základně Campoformido v oblasti města Udine, duben 1945. Letoun pilotoval Oblt. Erich K. Sommer.




    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/531279
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/7197#531280Verze : 1
    MOD