Jakovlev Jak-7P

Yakovlev Yak-7P
Яковлев Як-7П
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-7P Yakovlev Yak-7P
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-7П
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1943-DD.MM.1943 281. stacionární letecká opravna, Chabarovsk /
Období výroby:
Production Period:
DD.07.1943-DD.11.1943
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (upravený Jak-7B)
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1943
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2870 kg 6327 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
3034 kg 6689 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,500 m 27ft 114in
Výška:
Height:
2,750 m 9ft
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
176,910 kg/m2 36.23 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PF kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 890 kW (1 210 k), 926,75 kW (1 260 k) v h= 700 m a 868 kW (1 180 k) v h= 2 700 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PF twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,193 hp for take-off, combat power 1,243 hp at 2,297 ft and 1,165 hp at 8,858 ft
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
415 l 91.3 UK gallons (109.6 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
560 km/h v 3650 m 348 mph in 11975 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,33 m/s 2230.3 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 5000 m 7,1 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
9000 m 29528 ft
Dolet:
Range:
950 km 590.3 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a
2x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm nad motorem.
Pumový náklad: 6x neřízená raketa RS-82.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and
two fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannons in the cowling.
Bomb load: six unguided rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Synchronizované kanóny ŠVAK byly použity z letounu La-5, ale uzávěry pocházely z Hurricane Mk.IIc.
Další tříkanónové Jaky (Jak-9P, Jak-9U atd.) používaly kanóny B-20.
-
Zdroje:
Sources:
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78, Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
Robert Bock, Monografie Lotnicze No. 47, Jak-7 Jak-9, Gdaňsk, AJ-Press, 1999, ISBN 83-7237-019-2
Konstantin Jurij Kosminkov, Mnogolikij Jak-7, Aviacia i vremja 2´1996, str. 9-11.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7p.html
www.wunderwaffe.narod.ru
http://airfield.narod.ru/yak/yak-7/yak-7.html#16
archiv autora

Jakovlev Jak-7P -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7P-t74085#466792 Verze : 0
Jakovlev Jak-7P



Představoval další verzi letounu Jak-7. Tato varianta vznikala v druhé polovině roku 1943. Tento prototyp vznikl na bázi sériového letounu Jak-7B. Konkrétně se jednalo o stroj Jak-7B č.46-13 vyrobený v závodě č.153 v červnu 1943 (na který ale byly později použity i díly z jiných strojů).
Hlavním důvodem této přestavby bylo vyzkoušet novou skladbu střelecké výzbroje, její celkovou účinnost na cíl a také účinek střelby samotné na konstrukci letounu.
Pro zkoušky byly z letounu odstraněny oba kulomety UBS ráže 12,7 mm a místo nich byly nainstalovány dva kanóny ŠVAK ráže 20 mm. Letoun byl tedy vyzbrojen celkem třemi kanóny ŠVAK ráže 20 mm, z nichž jeden střílel dutou hřídelí vrtule a další dva byly synchronizované a uloženy na místech původních kulometů UBS.
Samotné zkoušky prováděla skupina odborníků ve složení V.A.Moděstov (zkušební pilot), V.P.Běloděděnko (letecký inženýr) a A.G.Aronov (zbraňový inženýr). Dále se na zkouškách podíleli zkušební piloti V.I.Chomjakov, J.A.Antipov a další. Probíhaly od 4. listopadu do 13. prosince 1943. V jejich průběhu bylo za účelem testování zbraní provedeno celkem 13 letů (celkem 4 hodiny a 15 minut).
Výsledky zkoušek byly označeny jako uspokojivé. Jak-7 vyzbrojený třemi 20 mm kanóny se ale sériově nestavěl. Tato skladba výzbroje (dva synchronizované 20 mm kanóny nad motorem) byla použita až později ... letoun Jakovlev Jak-3P.



Zdroje k verzím Jak-7:
- L. Popelínský, Střelecká a raketová výzbroj letadel, Naše vojsko 1997, ISBN 80-206-0531-2
- V.Němeček, Vojenská letadla 1-5, Naše vojsko 1990, celý soubor ISBN 80-206-0114-7
- V.Dymič, M.Šedivý, Triumf a tragédie, Svět křídel 2001, ISBN 80-85280-70-1
- V.Němeček, Sovětská letadla, Naše vojsko 1969, 28-082-68
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7a.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7b.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7v.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7-37.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7m82.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7uti.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7pd.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7di.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7r.html
- http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak7p.html
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-7P-t74085#262724 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více