Jakovlev Jak-1 (zimní)

Yakovlev Yak-1 (winterized)
Яковлев Як-1 (зимний)
     
Název:
Name:
Jakovlev Jak-1 (zimní) Yakovlev Yak-1 (winterized)
Originální název:
Original Name:
Яковлев Як-1 (зимний)
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.08.1941-25.02.1942 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov /
Období výroby:
Production Period:
DD.08.1941-25.02.1942
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
830
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.10.1941
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
lyže ski
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
2475 kg 5456 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
2983 kg 6576 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
3196 kg 7046 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,000 m 32ft 10in
Délka:
Length:
8,745 m 28ft 8,25in
Výška:
Height:
? m ?
Plocha křídla:
Wing Area:
17,15 m2 184.6 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
173,936 kg/m2 35.62 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Klimov M-105PA o vzletovém výkonu 809 kW (1 100 k), nominální výkon 750 kW (1 020 k) a bojový výkon 809 kW (1 110 k) v h= 2 000 m.
Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm.
Klimov M-105PA twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,085 hp for take-off, nominal power 1,006 hp and combat power 1,085 hp at 6,562 ft,
driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
408 l 90 UK gallons (107.8 US gallons)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
533 km/h v 4850 m 331.2 mph in 15912 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
11,3 m/s 2224.4 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
7,1 min do 5000 m min to ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
10400 m 34121 ft
Dolet:
Range:
550 km 341.8 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 nábojů a
2x pevný kulomet ŠKAS ráže 7,62 mm nad motorem, každý s 750 náboji.
Pumový náklad: 2x puma FAB-100, každá o hmotnosti 100 kg, nebo
6x neřízená raketa RS-82.
One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK in engine-mounted with 120 rounds and
two fixed-forward-firing 0.3 inch ShKAS mounted above engine, 750 rpg.
Bomb load: two bombs FAB-100 or six unguided rockets RS-82.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
William Green, Warplanes of the Second World War, Volume Three – Fighters, Macdonald & Co. Ltd., London rok 1961, ISBN: 0-356-01447-9
Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2.
Hans-Heiri Stapfer, Yak Fighters in Action, Aircraft No. 78., Carrollton, Texas, Squadron/Signal Publications, Inc., 1986. ISBN 0-89747-187-3.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1z.html
http://aviationz.narod.ru/tech/pl/yak-1zim.html
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#468928 Verze : 0
Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)



Představoval další verzi letounu Jak-1. Tato modifikace vznikala již v létě 1941 a vyráběla se na přelomu let 1941 a 1942. Jednalo se o speciální zimní úpravu stíhacího letounu Jak-1.


Nejdůležitější úpravou byla instalace zatahovacího lyžového podvozku. Dále se ještě upravovaly chladicí i palivové systémy. Vše bylo podřízeno tomu, aby tyto stroje mohly působit i při velmi nízkých teplotách, kterými se vyznačovaly ruské zimy.


Samotný lyžový podvozek byl zatahovací. V zataženém stavu obě lyže těsně přiléhaly ke spodní části křídla a vpředu křídlo přesahovaly. Oproti letounu s plně zatahovacím kolovým podvozkem se mírně zvýšila hmotnost stroje (na 2 985 kg) a také se zvýšil aerodynamický odpor. Celkové výkony stroje tedy poklesly. Maximální rychlost těchto strojů se pohybovala kolem 533 km/h a dolet klesl na 550 km. Zhoršila se i stoupavost. Do 5 000 m letoun s lyžovým podvozkem vystoupal za cca 7 min. Bez nedostatků nebyl ani samotný systém zatahování lyží. Původní zámky někdy neudržely těžší podvozek a ten se za letu občas samovolně otevíral. V praxi také vydržel jen něco málo přes 80 vzletů a přistání. Pravdou ale je, že takto upravený letoun byl schopen operovat i z neupravených zasněžených ploch a to i v časech, kdy letadla Luftwaffe doslova přimrzla k zemi a nebyla schopná létat.


První stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem obdržela 286. IAD již v prosinci 1941. Dodávky dalším jednotkám následovaly. Letouny Jak-1 v provedení Zimní (ЗИМНИЙ) vyráběl závod č. 292. Celkem bylo vyrobeno 830 letounů Jak-1 s lyžovým podvozkem.


První sériové stroje Jak-1 s lyžovým podvozkem dostala (jak již bylo zmíněno výše) 286. IAD v prosinci 1941. Součástí této stíhací letecké divize byl i 296. stíhací letecký pluk (296. IAP), kterému v té době velel kapitán N. I. Baranov. Až do února roku 1942 se při provozu zimních Jaků-1 nestalo nic zvláštního. Do té doby nezaznamenal pluk žádné nepřiměřené ztráty, ale ani výjimečná vítězství. To se ale změnilo 9. března 1942, kdy letka tohoto pluku dobyla skvělého vítězství ...


... toho dne se sedm Jaků-1 vybavených lyžovými podvozky střetlo ve vzdušném boji s osmnácti německými stíhacími a sedmi bombardovacími stroji. Letka Jaků pod velením kapitána B. N. Jerjomina se nezalekla přesily a pustila se s nepřítelem do boje. Všech sedm mužů od 296. IAP prokázalo odvahu, osobní statečnost a vysoké nasazení. Díky použití vhodné taktiky a odhodlání zničit nepřítele, sestřelili sedm německých strojů a to bez ztráty jediného vlastního letounu.


Letoun Jakovlev Jak-1 v tzv. zimní verzi ... nebyl právě ideální stíhací stroj. Trpěl řadou „dětských“ nemocí a jeho výkony také nebyly právě na výši. Toto a další střetnutí, kterých se tento stíhací typ zúčastnil, ale jasně prokázalo, že při použití vhodné taktiky (v podmínkách kruté ruské zimy), byl v rukou dobrých pilotů nebezpečným „zimním“ protivníkem.




Pozn. 1
Kapitán Jerjomin byl za tento boj navržen k vyznamenání Zlatou hvězdou Hrdiny SSSR. Všichni účastníci tohoto střetnutí byli vyznamenáni Řádem rudého praporu.


Pozn. 2
IAD ... Istrebitělnaja Aviacijonnaja Divizija ... Stíhací letecká divize
IAP ... Istrebitělnyj Aviacijonnyj Polk ... Stíhací letecký pluk
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#263087 Verze : 0
pohled z boku a fotografie Jaku 1 na lyžovém podvozku
Jakovlev Jak-1 (zimní) -


Jakovlev Jak-1 (zimní) -


Jakovlev Jak-1 (zimní) -


URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#134136 Verze : 4
Jakovlev Jak-1 (ЗИМНИЙ)


Jsem autorem výkresu dle předlohy ...
Jakovlev Jak-1 (zimní) - Jak - 1  tzv. Zimní

Jak - 1 tzv. Zimní
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#263090 Verze : 0
Zdroj :


www.airwar.ru
Jakovlev Jak-1 (zimní) - Jakovlev Jak-1 (zimní) - kamufláž

Jakovlev Jak-1 (zimní) - kamufláž
URL : https://www.valka.cz/Jakovlev-Jak-1-zimni-t74146#301862 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více