Název: Name: | Jakovlev Jak-1 M-106P | Yakovlev Yak-1 M-106P |
Originální název: Original Name: | Яковлев Як-1 М-106П | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1942-DD.12.1942 Novosibirský letecký závod č. 153 V. P. Čkalova, Novosibirsk 08.01.1943-18.02.1943 Saratovský letecký závod č. 292, Saratov | |
Období výroby: Production Period: | DD.11.1942-DD.12.1942 built prototype in factory No.153 08.01.1943-18.02.1943 serial production in factory No. 292 | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 47 (19 bylo dokončeno) | |
První vzlet: Maiden Flight: | DD.08.1942 | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 2427 kg | 5351 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 2947 kg | 6497 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | ? kg | ? lb |
Rozpětí: Wingspan: | 10,000 m | 32ft 9,69in |
Délka: Length: | 8,475 m | 27ft 9,66in |
Výška: Height: | 2,900 m | 9ft 6,17in |
Plocha křídla: Wing Area: | 17,15 m2 | 184.6 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 170,671 kg/m2 | 34.96 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | pístový | piston |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | Klimov M-106P kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 993 kW (1 350 k) při plnícím tlaku 1,56 barů (1,539 atm) a 993 kW (1 350 k) v h= 2 000 m. Vrtule trojlistá VIŠ-61P s nastavitelným úhlem náběhu o průměru 3 000 mm. | Klimov M-106P twelve-cylinder liquid-cooled vee engine, rated at 1,332 hp at 22.624 psi for take-off and combat power 1,332 hp at 6,562 ft, driving a three-blade variable-pitch VISh-61P propeller of 9ft 10in diameter. |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 408 l | 90 UK gallons (108 US gallons) |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 610 km/h v 3400 m | 379 mph in 11155 ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | ? km/h v ? m | ? mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 14,883 m/s | 2929.7 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | 5,6 1) min do 5000 m | 5,6 1) min to 16404 ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 9900 m | 32480 ft |
Dolet: Range: | 650 km | 403.9 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | ? km | ? mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón ŠVAK ráže 20 mm střílející osou vrtule, 120 granátů a 1x pevný kulomet UBS ráže 12,7 mm vlevo nad motorem s 210 náboji. | One fixed forward-firing 0.79 inch ShVAK cannon firing through the propeller spinner, 120 rounds and one fixed forward-firing 0.5 inch UBS machine-gun in the left cowling, 210 rounds. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | 1) 5,1 min resp. 4,5 min Motor M-106 sliboval o 30 % vyšší výkon než motor motor VK-105PF, 9. listopadu 1942 byly na tomto typu motoru ukončeny státní zkoušky a tak mohl být M-106P namontován do stíhačky Jak-1B, stalo se tak v Novosibirsku. Zlepšila se stoupavost letounu, ale chlazení nebylo dostatečné. Saratovské továrně byl vydán příkaz ke stavbě 50 Jaků-1 s tímto motorem, rozestavěno jich bylo 47, z tohoto množství bylo 32 Jaků dokončeno se standardním chlazením, ty se daly použít v chladném počasí. Problémy s chlazením přetrvaly i u ostatních Jaků a to navzdory provedeným úpravám chladičů kapaliny i motorového oleje. Několik letounů bylo dokončeno s osvědčeným motorem VK-105PF. | 1) in the tests climbed to 16,404 ft behind 5.1 min or rather 4.5 min. Flight performance obtained during factory trials was substantially better than of series Yak-1 M-105PF. But... those advantages could not be obtained at air temperatures above 15°C. Cooling system productivity, despite was increased compared to standard M-105PF, could not coup with increased engine heat output on maximum climb rate. Nonetheless, production of the Yak-1 M-106 was launched. 47 aircraft were assembled at Saratov until February 18, 1943. 32 of them had standard cooling system and were designated for winter conditions combat trials. But this was the end of the story. None of those machines saw action, because all were rejected by military representatives. Temperature regimes were found not acceptable, M-106 engines were graded as unsuitable and replaced by standard M-105PF. |
Zdroje: Sources: | Robert Bock, Monografie Lotnicze, No.46., Jak-1 Jak-3, AJ Press, Gdynia, Poland, 1998, ISBN 83-86208-90-2. Krzysztof Cieslak, Samolot mysliwski Jak-1, TBiU Hans-Heiri Stapfer, Squadron/Signal. Aircraft Number 78., Yak fighters In Action. http://airfield.narod.ru/yak/yak-1/yak-1.html#15 http://www.airwar.ru/enc/fww2/yak1-106p.html archiv autora |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | Jakovlev Jak-1 M-106P |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |
Období | - |
Výrobce | - |
Typ letounu | - |
Kamufláž | - |
Země | - |
Pilot | - |
Výrobní číslo | - |
Sériové / evidenční číslo | - |
Taktické označení / imatrikulace | - |
Jméno stroje | - |
Jednotka | - |
Základna | - |
Datum (DD.MM.RRRR) | DD.MM.RRRR |
Autor | - |
Velikost při 300 DPI | - |
Zveřejněno s laskavým svolením autora | - |
Web autora | - |