Jihoafrický letecký sbor [1915-1921]

South African Aviation Corps
South African Aviation Corps
Juhoafrický letecký zbor



Počiatky tvorby Juhoafrického leteckého zboru spadajú do začiatku 20. storočia, keď McCompton Patterson a Driver uskutočnili dva úspešné lety na Blériot Monoplane a Patterson Biplane. Tieto lety vzbudili v Južnej Afrike veľký ohlas a záujem o lietajúce stroje ťažšie ako vzduch.


Rozhodnutie o vytvorení vlastného leteckého zboru padlo v júni 1912, keď sa veliteľ Union Defence Force generál Bayers zúčastnil na cvičení v Nemecku. Základ letectva bol oficiálne vytvorený v roku 1913 - Letecká škola (Flying school), pod patronátom Pattersona, vytvorená v Alexanderfontein, blízko Kimberley. Prvých 6 dôstojníkov zboru bolo kvalifikovaných v apríli 1914 a boli vyslaní do Anglicka k Royal Flying Corps k ďalšiemu výcviku (v trvaní viac ako rok). Po vypuknutí 1. svetovej vojny vstúpili títo dôstojníci ako dobrovoľníci do Royal Flying Corps.


Medzitým sa pre potreby juhoafrického letetctva začali nakupovať ďalšie lietadlá - medzi prvými lietadlami bol aj Curtiss seaplane (lietadlo bolo zaradené do Coastal Command, pričom veliteľstvo aj podriadené jednotky boli tvorené jediným mužom). Po vypuknutí vojny spolupracovalo Pobrežné veliteľstvo veľmi úzko s Britskou admiralitou pri prieskume Juhoafrického pobrežia a následne bolo rozhodnuté o presune lietadla do Východnej Afriky (k boju s Nemeckými silami v Tanganike). Počas letu spozoroval pilot nemecký krížnik Koenigberg. Následné potopenie krížnika upozornilo na potenciál letectva pri podobných útokoch, pokiaľ bude letecký zbor aktívny.


V novembri 1914 bolo rozhodnuté že sa juhoafrické letetcvo zapojí do bojových operácií proti nemeckým jednotkám v Nemeckej Juhozápadnej Afrike. Zároveň bolo rozhodnuté o vytvorení novej perute, pričom do jednotky budú zaradení aj vyslaní dôstojníci po ich návrate z Európy.



South African Aviation Corps (SAAC) bol oficiálne sformovaný 05.02.1915 a už 06.05.1915 sa zúčastnil bojových operácií (spočiatku hlavne prieskumné lety). Generál Botha sa na margo pilotov SAAC vyjadril: "teraz vidím stovky míľ ďaleko". Lietadlá boli použité aj na bombové údery na sťaženie manévrovania nemeckých jednotiek. Operácie letectva prispeli ku kapitulácii Nemeckých jednotiek o 3 mesiace neskôr.


SAAF existovali ako samostatný zbor počas celej 1. svetovej vojny, rozpustené boli až v roku 1921, aj napriek tomu že príslušníci zboru boli od októbra 1915 (po kapitulácii nemecjka v Západnej Afrike) zaradení do 26. perute RFC, ktorá slúžila vo Východnej Afrike a zabezpečovala aj podporu Juhoafrických síl pod vedením generála Jan Smuts. Peruť plnila prevažne prieskumné úlohy a bola rozpustená v júli 1918.



Zdroj: http://www.saafmuseum.org.za/historysaaf.htm
URL : https://www.valka.cz/Jihoafricky-letecky-sbor-1915-1921-t76642#282181 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více