Van Berkel WA

     
Název:
Name:
Van Berkel WA Van Berkel WA
Originální název:
Original Name:
Van Berkel WA
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1919-DD.07.1920 NV Maatschappij tot vervaardiging van snijmachines volgens Van Berkel's Patent en van andere Werktuigen, Rotterdam /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1919-DD.07.1920
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
40
První vzlet:
Maiden Flight:
06.09.1919
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
plováky floats
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
997 kg 2198 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
1314 kg 2897 lb
Rozpětí:
Wingspan:
11,25 m 36ft 10,91in
Délka:
Length:
9,47 m 31ft 0,82in
Výška:
Height:
3,23 m 10ft 7,17in
Plocha křídla:
Wing Area:
35,30 m2 379.97 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
turbovrtulový turboprop
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Mercedes D.III o výkonu 118 kW Mercedes D.III, power 158 hp
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
150 km/h v ? m 93.2 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
? m ? ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý kulomet Lewis ráže 7,7 mm 1x flexible .303 Lewis machine gun
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
kw.jonker.co
www.neptune-association.nl
https://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Berkel

Van Berkel WA - Van Berkel WA na palubě křižníku Java.

Van Berkel WA na palubě křižníku Java.
URL : https://www.valka.cz/Van-Berkel-WA-t81770#498890 Verze : 0

Van Berkel WA




V roce 1918 vzniklo letecké oddělení firmy s předlouhým názvem, známé spíše jako Van Berkel´s Patents, původně výrobce kuchyňských a potravinářských strojů, který ale během války přešel i na výrobu munice a zbraní. Jeho první zakázkou, kvůli které oddělení vlastně i vzniklo, byla licenční výroba německého průzkumného hydroplánu Hansa-Brandenburg W.12 pro nizozemské námořní letectvo.


22. dubna 1918 totiž jižně od Rottumeroogu nouzově přistál stroj N2098 německého námořního letectva, který byl vzápětí internován a testován, dokud nebyl zničen při nehodě. Letové vlastnosti Hansa-Brandenburgu způsobily, že bylo rozhodnuto o licenční výrobě a kvůli vytíženosti nizozemských leteckých firem padla volba na agilní, byť v letectví nezkušenou firmu bývalého řezníka pana van Berkela.


Dne 15. listopadu 1918 byla uzavřena smlouva na výstavbu a dodávku 35 letadel, které měly být vybaveny motory Hispano-Suiza o výkonu 149 kW, které měl být také vyrobeny u van Berkela. Výroba motorů ovšem byla konstrukčně příliš složitá a kvůli potížím s kvalitou odlitků byla zastavena. S pomocí německých odborníků z Friedrichshafenu se podařilo naopak kvalitně okopírovat drak Brandenburgu. Problémy s motory byly na jaře 1919 vyřešeny prostě nákupem motorů Mercedes z Německa, které si po důkladné generálce rozdělily pro své dodavatele námořnictvo (60 kusů) a letectvo (40 kusů).


První postavený stroj, pojmenovaný Van Berkel WA, byl obětován pevnostním testům, ale druhý byl v rozebraném stavu 4. září 1919 dopraven lodí do Schellingwoude, kde byl o dva dny později zalétán. Letové vlastnosti byly shledány výbornými, takže ještě ten den stroj odletěl do Rotterdamu, kde pokračovala výroba tempem asi jednoho stroje za týden.


Všech 35 objednaných strojů bylo předáno mezi říjnem 1919 a červencem 1920. Stroje s přidělenými trupovými čísly W-1 až W-20 (s W-12A místo W-13) byly odeslány do Holandské východní Indie, stroje, které zůstaly v mateřské zemi dostaly čísla W-51 až W-65.


Z poškozených strojů W-11 a W-19 byl v roce 1922 v Morokrembanganu sestaven ještě nový W-21C a v roce 1924 bylo na letecké základně De Kooy postaveno pět stojů, W-66 až W-70, z náhradních dílů.


Nejprve byly Berkely W-A používány jako plovákové stíhače, od roku 1923 byly přeřazeny jako pokročilé cvičné a pozorovací. Indické stroje také postupně dostaly nové hliníkové plováky, vyrobené firmou Dornier. Skoro třetina východoindických strojů byla vyřazena ještě ve dvacátých letech.


Stroje v Nizozemsku od října dostávaly nové trupy s trubkovou kostrou, a jejich motory byly vyměněny za BMW.III s čelními chladiči. Vyměněny byly i jejich plováky, z dřevěných na hliníkové. Tyto stroje se až na dvě výjimky dožily roku 1933, kdy byly zrušeny.


Podobným způsobem vznikl také letoun Van Berkel WB, což byl pro změnu zvětšený Hansa-Brandenburg W.29.


Zdroj:
www.neptune-association.nl
home.casema.nl
http://nl.wikipedia.org/wiki/Van_Berkel
www.dutchfleet.net
http://flickr.com/photos/64649127@N00/2195687050

Van Berkel WA -


Van Berkel WA -


Van Berkel WA -


URL : https://www.valka.cz/Van-Berkel-WA-t81770#299873 Verze : 2
.
Van Berkel WA - Van Berkel WA sériového čísla W 12, jenž byl do služby zařazen roku 1920. Sloužil v Holandské východní Indii. Odepsán byl jako jeden z posledních strojů tohoto typu roku 1932. Stroj nese počáteční barevné schéma používané na těchto letounech: horní plochy jsou tmavě šedé (zde na obrázku spíše modrošedé), boční a spodní plochy byly světle šedé. Ačkoliv na obrázku jsou modrošedou barvou natřeny také vzpěry, podle továrního schématu měly být spolu s plováky natřeny černou barvou.

Van Berkel WA sériového čísla W 12, jenž byl do služby zařazen roku 1920. Sloužil v Holandské východní Indii. Odepsán byl jako jeden z posledních strojů tohoto typu roku 1932. Stroj nese počáteční barevné schéma používané na těchto letounech: horní plochy jsou tmavě šedé (zde na obrázku spíše modrošedé), boční a spodní plochy byly světle šedé. Ačkoliv na obrázku jsou modrošedou barvou natřeny také vzpěry, podle továrního schématu měly být spolu s plováky natřeny černou barvou.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Van-Berkel-WA-t81770#575218 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více