Kamuflaz ?

Diskuse

Pratele, tak si tu bastlim jedno letadylko v jednom 3D programu, a tak me napadlo - jak se vlastne na letadla (a potazmo cokoliv) aplikovala kamuflaz, lepe receno jak vznikl tvar tech barevnych poli, a jestli to bylo vzdy stejne (dejme tomu, spitfiry ze stejne tovarny a stejneho modelu mely vsechny stejnou kamuflaz, tedy UPLNE stejnou), nebo jestli se to strikalo jak koho napadlo, nebo jak se to vlastne dela ? Chystam se na scenu nekolika stroju zaroven a nevim, jak je mam realisticky udelat, nikdy me nenapadlo se nad necim takovym zamyslet Smile
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23365 Verze : 0
Jak u kterých letadel. Zrovna ty spitfiry měly přesně stanovené předpisem rozmístění těch polí podle výrobních čísel (sudé, liché).
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23403 Verze : 0
to pokud vím tak rusové skoro nekamuflovali Smile kromě základní barvy
němci to zas někdy poslali na frontu nastříkaný základkou a natřelo se to až v polních dílnách, takže asi celkem chaos
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23415 Verze : 0
S kamuflážemi letadel RAF je to trochu obtížnější problém. Ministerstvo letectví vydávalo předpisy ke správnému zbarvení a k rozmístění kamuflážních polí, které se lišily podle několika faktorů - typu letounu, jeho určení, počtu motorů atd. Dané schéma se navíc týkalo letounů, jejichž sériové číslo bylo liché, v případě sudého měla být použita jakási zrcadlová varianta předešlého schématu - jak se již zmínil Rad. Pozor - týká se nejen Spitfirů, ale všech letounů. Tyto předpisy však určovaly jen místa polí a jejich rozhraní, nikoliv však nějaké přesně udané linky, kterých by se bylo nutno držet. Pouze výsostné znaky a kódová písmena musela na každém typu "sedět" na desetinu palce přesně (stejně tak i jejich velikost), avšak předpis týkající se kamuflážních polí měl ten účel, aby použité barvy nebyly na každém stroji někde jinde. Toto se týkalo především rozhraní dvou barev, kamuflujících horní a boční plochy. Nevím, jestli se správně vyjadřuji, nejlépe by to bylo vidět na dobové fotografii letící skupinky letounů téhož typu. Vlastním reprint těchto předpisů, vydaný muzeem RAF v Hendonu cca před 20 léty, ale nedisponuji scannerem, takže zde nemůžu zveřejnit nějaký příklad Sad . Pokusím se najít nějakou fotku, jinak v literatuře jich bývá poměrně dost. Tedy v kostce : linie mezi kamuflážními poli byly dány předpisem, ale žádné obří šablony, podle nichž by kupříkladu dělníci v jednom výrobním závodě jako podle pravítka nalajnovali přesné linky a do nich pak domalovali barvy, v žádném případě nebyly, pouze takové, jež sloužily ke hrubé orientaci. Předpis byl dán pro všechny závody a změn zas tak moc nebylo, ale nějaké přece, třeba změna jednoho z odstínů horních ploch - do jara1941 kombinace Dark Green a Dark Earth, od jara 1941 kombinace Dark Green a Ocean Grey, nebo změna barev spodních ploch Sky či Duck Egg Blue na Medium Sea Grey, změna odstínu kódových písmen, kuželů vrtulí atd. Je to na obsáhlejší výklad a hlavně je to mnohdy srozumitelné snad jen Britům Very Happy . Na druhé straně, pokud si budete třeba chtít postavit model nějakého konkrétního stroje a budete mít třeba černobílou fotku velkou jak krabička od sirek, ale bude na ní vidět sériové číslo i kódová písmena a budete-li znát datum pořízení fotky, můžete s klidem stavět s vědomím, že na 90% postavíte přesnou kamufláž. Část rozmístění kamuflážních polí bude z fotky patrná, zbytek odhadnete podle schématu a je vystaráno. Tedy žádné dohady o správnosti barvy, velikosti a tvaru písmen či jiné lahůdky, které se mohou vyskytnout u modelů jiných letectev. Předpis je předpis ! Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23416 Verze : 0
Tohle není úplně nejlepší fotka Sad a vyžaduje to bedlivé oko, ale přece jen jistý rozdíl se dá pozorovat. Všimněte si odlišné linie rozhraní obou kamuflážních odstínů na krytech motorů prvních dvou Tempestů nebo na ocasních plochách prostředního a zadního. Netvrdím, že to bylo nějak extra markantní, ale o pár palců se to lišilo.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23417 Verze : 0
Také tyhle Mosquita (nádhera,že? Very Happy ) se zdají být stejně kamuflované - ale nejsou Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23419 Verze : 0
Pěkný, pěkný. Já ten předpis mám taky, i když ne válečnej originál, ale nechtělo se mi to sem všechno vypisovat Very Happy


Němci měli jednotný systém v počátečním válečném období a i potom se dodržovaly alespoň odstíny barev a přibližné rozmístění polí.


Rusové jednotný systém neměli, továrny používaly barvy, které se právě podařilo sehnat, takže se stroje lišily často kus od kusu, jak v polích, tak v odstínech.


Někde mám ještě předpis na Japonce, ale ty nestavím, tak si to nepamatuju z hlavy.


Opakuje se stará modelářská pravda - stavěj jen podle fotky!


Adminku, když tak napiš přesně, který typ letadla tě zajímá, ať to není tak obecné.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23420 Verze : 0
Jasne, takto mi to staci, potreboval jsme spise informace vseobecneho razu ... a co se tanku tyce, zde to asi bude stejne jako u letadel, ze ? (tedy tam, kde se tanky kamuflovaly vice nez jednou barvou)


Cela tato prace je zamerena na vytvoreni animace tankove bitvy s leteckym utokem Stuk ... zatim mam T-34, krajinku bych taky nejakou mel, na eru zatim pracuju ... podle toho, jak se podari, bych zkusil potom toho spita a animaci bitvy ve vzduchu, jak spitaci zmasakrujou letku Stuk Very Happy ... zacalo me to dost bavit Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23423 Verze : 0
Admin: v jakém programu to tvoříš?
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23425 Verze : 0
3ds max 6 (na discreet.com je ke stazeni trial verze ...)
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23427 Verze : 0
Jedna zajimavá avšak známá kamufláž
Kamuflaz ? - I/ Jagdgeschwader 27, Lybie 1941

I/ Jagdgeschwader 27, Lybie 1941
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23435 Verze : 0
Tady je prvni nahled na vznikajici model tanku Tiger II s Heschelovic vezi Smile Na prvni pohled je jasne, ze mu jeste neco chybi, zato pasy uz jsou komplet hejbaci a vezi se da taky otacet Very Happy Bezbarvej byl trochu nudnej, tak jsem ho nechal trochu zkorodovat Smile


sice je to jen velmi zakladni cast toho, co je treba udelat, ale moznosti jsou asi zrejme, k dokonalosti to chce jen dostatek materialu a hromadu casu na hrani, asi jako plastikareni ... jenze tohle se pak bude hybat, strilet a honit po stejne vymodelovane krajine stejne vymodelovany Tcka Smile Uz aby to bylo ... Very Happy
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23663 Verze : 0
Slušný!!! Moc pěkný! Doufám, že v zájmu objektivity, až dohoní ty téčka mu tajfuny nebo Il-2 natrhnou pancéř raketama!


P.S. Že mi pak vyrobíš nějakej dogfight z první světové? Pěkně prosím, smutně koukám, škemry, škemry atd. ...
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23666 Verze : 0
jasne, proc ne ? Smile


uz jsem to trochu resil s mindphaserem ... prvni krok k doplneni nasich clanku budou mapy, ktere muzu udelat, aby to bylo prehlednejsi ... ne ke vsemu jsou mapy k dispozici, a snadno dostupne ...
a druhy krok je vizualizace nekterych scen prave pomoci 3D modelovani,protoze je sice krasny, kdyz na dvaceti strankach clovek cte liceni jedny bitvy roty ve vesnici s utocicimy tanky, ale kdyz to doplni par "snimku" nebo video, bude to dokonalejsi Smile proste takovy krok dal ...
nektere modely se dokonce daji z internetu zdarma stahnout, velka cast je ale treba udelat, kazdopadne me to bavi, takze proc ne Smile
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#23668 Verze : 0
U němců byl obdobný předpis jako u anglánů také rozpracovaný podle typů (jiný třeba pro dvoumotorová letadla a jednomotorová) navíc dost striktně daný i co se rozměrů týče. Později se měnili jak barvy tak tvary polí, ale třeba pokud máš He 111 tak kamufláž je daná.
Na rozdíl od rozšířené pověry rusové kamuflážní předpisy měli (dokonce několik) a jeden z nich třeba předepisuje tříbarevnou kamufláž horních ploch a podle výzkumů spadlých mašin byla tato kamufláž aplikována. Podobně je to i na technice, rusové zdaleka neužívali jen jednobarevnou kamufláž a předpisy byly vydávány poměrně přesné. Problém byl s tímobstarat potřebné barvy (ne vždy byly k dispozici potřebné odstíny) ale pověra o tom že rus natíral jen základovkou je směšná. Stejně se dodnes nepodařilo doložit tradovanou historku že ve Stalingradu vyjížděli tanky bez nátěru jen v barvě kovu.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#43240 Verze : 0
Cau,
neznate nekdo nejake www stranky, kde by byly popsany pouzivane kamuflaze nemeckych letadel (popr. i bojove techniky) za 2.sv.v.?
Jde mi o rozvrzeni barevnych poli, odstiny barev v RLM, apod.


Oski
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#48770 Verze : 0
Stránky na www nevím už letadla prakticky nestavím, ale rozkreslené kamufláže byly ve War Paintech, na jednotlivé typy.
U techniky pokud vím neexistoval striktní předpis na kamufláž co se týče tvaru polí. Mašiny byly údajně dodávány nastříkány základní kamuflážní barvou (tedy zpočátku šedou potom žlutou a nakonec zelenou) a skvrny a pole se nanášely a ž u jednotek nebo v rozřaďovacích skladech, není to ale pravidlem hetzery šly často v kamufláži rovnou z fabriky.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#52001 Verze : 0
Tvrzení, že sovětská letadla byla kamuflována tím, co zrovna bylo po ruce a jak lakýrníkovi zrovna ujela ruka, je hluboce zakořeněný omyl. Při zmatcích, které zcela jistě provázely stěhování zbrojního průmyslu za Ural v roce 1941, k tomu sice opravdu docházelo (jeden závod, nově převedený na výrobu stíhaček, jeden čas dokonce na letadla stříkal zelenou, kterou původně stříkal na předešlý výrobní program - traktory), ale předpisy, určující zbarvení a přesné odstíny barev, existovaly! A ke konci války se dokonce víceméně dodržoval i tvar polí.


Sovětská letadla byla před válkou a na jejím počátku zbarvena shora tmavě zelenou AMT-4 a zespoda světle modrou AMT-17. Po začátku války se horní plochy často kombinovaly se zemitě hnědou AMT-1. V letech 1941-42 se používala i "nouzová" kamufláž, kdy se celé letadlo nastříkalo tmavou zelenou AMT-4 a přes ní se nastříkala pole černé, smíchané 1:1 s bezbarvým lakem (proto ta černá dělala dojem černozelené). V roce 1943 byl vydán nový předpis, který předepisoval kamufláž pro stíhačky z polí tmavě šedé AMT-12 a modrošedé AMT-11, pro taktická letadla (Il-2, Pe-2, apod.) pak z polí tmavě zelené AMT-4, zemitě hnědé AMT-1 a modrošedé AMT-11. Spodní plochy byly v obou případech předepsány světle modré AMT-17. Předpis se sice v případě taktických letadel příliš nedodržoval, ale u stíhaček téměř 100%. Touto šedomodrou kamufláží byly zbarveny především stíhačky Jak-3, La-5, La-7 a poslední série LaGG-3.
Samozřejmě existovaly i výjimky, kdy byla celé horní plochy v odstínu jen jedné z uvedených barev (např. LaG-5 Kostyleva, nebo poválečná La-7 I.N.Kožeduba), nebo kamuflované kombinací tmavě zelené AMT-4 a šedomodré AMT-11 (Jak-9 pluku Normandie-Niemen), nebo exot La-5FN V.Popkova, který byl shora celý modrošedý AMT-11 se skvrnami zelené AMT-4 a hnědé AMT-1. I v případě těchto výjimek však spodní plochy byly vždy světle modré AMT-17. Ke konci války byl dodržován i tvar kamuflážních polí. Typickým příkladem je snímek několika stíhaček Jak-3 pluku Normandie-Niemen, pořízený na letišti Le Bourget, bezprostředně po návratu pluku do Francie. Na z výšky pořízeném snímku je asi 6 Jaků v šedomodré kamufláži, a jsou jeden jak druhý.


Výše uvedené se však nevztahuje na letadla dodaná z USA nebo Británie v rámci zákona o půjčce a pronájmu. Ta byla zbarvena již z továrny podle předpisů, platících v té dané zemi. Tzn, že britská letadla (Hurricane, Spitfire,..) byla zbarvena tmavě zelenou a oceánskou šedou, spodek světle šedý, americká letadla (P-39, P-40, P-47,…) shora neutrální olivovou, zespoda světle šedé.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57276 Verze : 0
to Tango píšeš : exot La-5FN V.Popkova, který byl shora celý modrošedý AMT-11 se skvrnami zelené AMT-4 a hnědé AMT-1, nejde o exot ale o kamuflážní předpis z roku 1943 (kdysy dokonce zveřejněný v L+K) v podobné tříbatevné kamufláži létal třeba i jeden Jak -6 u Normandie-Němen.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57286 Verze : 0
Ano, La-5FN V.Popkova byl skutečně zbarven podle předpisu z r.1943, také ho v textu zmiňuji, ale na tomto stroji došlo k jeho mylné interpretaci. Kamufláž zelená-hnědá-šedá byla předepsána pro taktická letadla, ne pro stíhačky, navíc byla předepsána nepravidelná pole barev, nikoli skvrny. Toto zbarvení (zelené a hnědé skvrny na šedém podkladě) bylo opravdu výjimečné a přiznám se, že na jiné mašině jsem ho neviděl. Dnes už je, myslím, jedno na základě čeho bylo tohle letadlo zbarveno. Důležité je, že v této podobě existovalo a je krásný (aspoň mě krásný připadá).
Co se týká tříbarevné kamufláž na Jaku-6, tak mě prosím nekamenujte, zapomněl jsem (asi okolo prošel Alzheimer Very Happy ) na letadla užitková (Jak-6, Po-2,…). Pro ty byla předepsána stejná kamufláž jako pro letouny taktické, tzn. zelená-hnědá-šedá, čili zmiňovaný Jak-6 je zbarven přesně podle zmiňovaného předpisu z r.1943.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57417 Verze : 0
to Tango i mně se Popkovův stroj líbí, je spíš otázkou na základě čeho bylo schéma rekonstruováno jak moc sedí ty barvy. Pravděpodobně byla k dispozici jen černobílá fotka (znám jen jednu) na tenhle stroj, a jak vlastně vypadal barevně se usuzuje podle něčeho (vyprávění, barvy v okolí a pod.). Ale buďme rádi za hezkou kamufláž a nezkoumejme to moc hluboko ať o ni nepřijdeme. Smile
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57423 Verze : 0
Já myslím, že se toho zkoumání bát nemusíme. Někdy počátkem 90.let vyšel v časopise PKR slovensky psaný článek "Ako som korešpondoval s Vitalijom Popkovom", kde autor (jméno si bohužel nepamatuju) popisuje vznik rekonstrukce této kamufláže. Rekonstrukce probíhala prostřednictvím řady dopisů mezi autorem a V.Popkovem, kde si vyměňovali skici a V.Popkov je obratem podle svých vzpomínek upřesňoval.
Co se týká fotky, také znám jenom jednu a sice tu, kde V.Popkov v lodičce stojí před touto mašinou. Z éra je ale vidět jenom kus trupu s rudou hvězdou a symboly sestřelů.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57441 Verze : 0
No to je právě ta nejhorší varianta jak rekonstruovat realitu. Pamětníci (nic proti nim) si obvykle skvěle pamatují příhody a zážitky, bohužel o faktech se to už tvrdit nedá. Počátkem 80´let jsme jako klub pořádali několik besed s pamětníky, byly skvělé co se týče toho zjistit jak se v anglii nebo rusku žilo (to nemyslím ironicky) ale co se týkalo letadel to bylo celkem k ničemu, p. Kocfelda nám dokonce rovnou řekl neptejte se mne na to jestli byl moje lavočka šedá nebo zelená , spit hnědozelený nebo šedozelený mne to tehdy vůbec nezajímalo, a já to nevím, já jsem s tím jen lítal, podobné to bylo s počtem sestřelů, řekl nevím nehlídal jsem to, v boji na to nebylo moc času a oficiální počet je takový. Po pravdě si zkuste vzpomenout na něco z doby před 20, 30, 40 lety a zkuste si to srovnat s někým kdo stejnou věc zná (zažil) a uvidíte ten rozdíl. Dost jsme na to naráželi i při letecké archeologii, pamětníci se sice dívali na stejnou věc ale každý popisoval něco jiného. Proto bych rekonstrukci ze vzpomínek věřil jen velmi opatrně.
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57450 Verze : 0
Ostatně, když jsi psal, že znáš jen jednu fotku La-5FN Popkova, myslel jsi tu samou, co jsem popsal, nebo znáš nějakou jinou?
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#57452 Verze : 0
Předpisy pro zbarvení letadel RA jsou popsány i s nákresy ve dvou číslech Letectví a kosmonautika č.11-12 ročník LXV. z roku 1989
URL : https://www.valka.cz/Kamuflaz-t8198#59884 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více