Aero A-12

     
Název:
Name:
Aero A-12 Aero A-12
Originální název:
Original Name:
Aero A-12
Kategorie:
Category:
průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.03.1924-DD.10.1925 Aero, továrna letadel dr. Kabeš, Praha-Vysočany /
DD.MM.1924-DD.MM.1925 Letov, vojenská továrna na letadla, Praha-Letňany /
Období výroby:
Production Period:
DD.03.1924-DD.10.1925
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
94:
- Aero: 68
- Letov: 26
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.11.1923
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1080 kg 2381 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1600 kg 3527 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
12,8 m 41 ft 11 ⅞ in
Délka:
Length:
8,3 m 27 ft 2 ¾ in
Výška:
Height:
3,1 m 10 ft 2in
Plocha křídla:
Wing Area:
36,5 m2 392.88 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
43,9 kg/m2 8.99 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Maybach Mb-IV
- řadový
- počet válců: 6
- výkon: 176,5 kW (240 k)
- dřevěná dvoulistá vrtule
Maybach Mb-IV
- in-line
- number of cylinders: 6
- power output: 237 hp
- wooden two-blade propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
201 km/h v ? m 125 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
172 km/h v ? m 107 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
24 min do 5000 m 24 min to 16404 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7500 m 24606 ft
Dolet:
Range:
760 km 472 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
pumy: 200 kg

1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz. 09 (250 nábojů)
2x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis vz. 15 (600 nábojů)
bombs: 441 lb

1x fixed 0.303 Vickers vz. 09 machine gun (250 rounds)
2x flexible 0.303 Lewis vz. 15 machine gun (600 rounds)
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
konstruktér: Antonín Husník designer: Antonín Husník
Zdroje:
Sources:
V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968
J.Fidler a V.Sluka, Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006, ISBN 80-7277-256-2
V. Šorel, Letadla československých pilotů, Albatros 1986
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#23789 Verze : 0
Aero A-12


Jednomotorový dvoumístný jednopříhradový dvojplošník smíšené konstrukce s pevným podvozkem a ostruhou.
Tento typ posloužil jako předloha pro vývoj mnoha dalších variant a to hlavně díky možnosti zabudování jiných motorů. Stal se tak základem pro celkem 22 typů včetně Aera A-11 a jeho klonů. Dohromady se vyrobilo 440ks letadel odvozených od A-12.
Aero A-12 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#26637 Verze : 0
Pohled shora na letící Aero A-12 sloužícího v barvách Leteckého pluku 1.

Zdroj: www.consit.cz/sl/eng/clp4.html
Aero A-12 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#336861 Verze : 0
Aero A-12.4 v barvách Leteckého pluku 3, Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, říjen 2011. Jedná se o rekonstrukci, která vznikla v letech 1980 až 1982 v Leteckých opravnách Trenčín na základě tovární dokumentace a původních dílů (motor a vrtule).
Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


Aero A-12 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#417369 Verze : 0

Citace :

Třetího února 1926 v 15:55 havaroval v Prostějově letoun Aero A-12 od Letky 8. Posádku tvořil pilot četař Hubert Vlček a velitel letounu pozorovatel poručík Vladimír Wildmann (23 let). Při přeletu z Nitry do Olomouce, se za Uherským Hradištěm dostal letoun do husté mlhy a Wildmann dal pilotovi rozkaz dostat se pod mraky. Letoun spadl do centra města, narazil do kostelní věže a dopadl na dům. Pozorovatel zahynul, pilot byl zraněn, ihned vypnul motor a zavřel benzín. V nemocnici vypověděl: "Dostal jsem rozkaz proletět mraky, pak jsem uviděl pod sebou město a lidi a přidal jsem plyn. Víc nevím." Vyšetřování potvrdilo, že příčinou neštěstí byla chyba velitele-pozorovatele, který nebyl dostatečně zkušený v orientaci. Majitelka poškozeného domu vyčíslila škody na 53 435,50 Kčs. Armáda jí vyplatila 5 050 Kčs, když zjistila, že byla pojištěna.



www.facebook.com
muspvyskov.estranky.cz

Aero A-12 -


URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#647411 Verze : 3
Iba doplním:


Šlo o stroj Aero A-12.8. Lietadlo narazilo do veže kostola Povýšení sv. Kříže a spadlo na dom rodiny Beamtovej v Brecherově ulici (od roku 1940 ulica Úprkova, ale časť ulice za kostolom bola v 70-tych rokoch 20. storočia zbúraná a je tam tržnica - 49°28'16.73"N 17°00'00.00"E), prerazili strechu a strop, a došlo i ku vzniku požiaru vnútri domu. Niekoľko osôb na ulici bolo zranených sklom z okien, pri záchranných prácach bol zranený p. Orlíček (sluha pani Pavly Beamtovej) a četnický strážmajster Vychodil. Hrob por. Wildmanna sa nachádza na cintoríne (hřbitově) vo Vyškove.


PIRIČ, Vladimír, KAŠE, Jan: Stíhací letadla první světové války v Československu, Jednomístná stíhací letadla, Svět křídel, 1994.
www.vets.cz

Aero A-12 - Autorka fotografie: Zlatuše Machová, 22.11.2016, www.vets.cz

Autorka fotografie: Zlatuše Machová, 22.11.2016, www.vets.cz
URL : https://www.valka.cz/Aero-A-12-t8293#647428 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více