FV180 CET (ženijní doprovodné vozidlo)

Combat Eengineer Vehicle, Full Tracked, FV180
Vývoj


Vývoj FV 180 CET (Combat Engineer Tractor) byl zahájen v roce 1960 jako společný projekt Velké Británie, Německa a Francie. Po určité době Německo a Francie ztratily zájem a od projektu ustoupily. Velká Británie od roku 1962 pokračovala ve vývoji sama. V letech 1973 až 74 bylo zhotoveno 7 prototypů ke zkouškám. Do výroby se vozidlo dostalo až v roce 1977. V roce 1978 pak zavedly britské ozbrojené síly do výzbroje 141 ks těchto strojů. CET se zúčastnil války na Falklandech, ve velkých počtech byl využíván ve válce v Perském zálivu a sloužil též v balkánských misích OSN zvláště v Bosně. Podle některých zdrojů byl v roce 2008 vyřazen z výzbroje britských obrněných sil a má být nahrazen vozidlem Terrier.


Určení


FV 180 CET je označováno jako ženijní doprovodné vozidlo (traktor) s určením k provádění přímé ženijní podpory bojových jednotek. Mezi jeho hlavní úkoly patří zřizování průchodů v minových polích a pomoc při výstavbě polních staveb a opevnění, zvláště pak k hloubení okopů pro tanky, opravy cest v prostoru působnosti jednotek a úprava břehů vodních toků při násilném překonávání vodních překážek (zřizování brodů). Může být též využíváno k vyprošťování a odsunům poškozené techniky.



Popis


Stroj disponuje korbou, vyrobenou z hliníkové slitiny na pásovém podvozku. Korba chrání osádku před střelami z pěchotních zbraní a proti střepinám z ručních granátů. Stroj je vybaven filtroventilačním zařízením proti ZHN. Vozidlo je obojživelné za využití prostředků pro zvýšení vztlaku (třech nafukovacích vaků), které jsou po dobu plavby umístěny takto: dva menší za zdvihnutým vlnolamem v přední části korby a jeden velký v lopatě (radlici) v zadní části stroje. Pohon ve vodě zabezpečují buď kolejové pásy nebo vodomety, instalované po obou stranách zadní části vozidla. Rychlost vozidla ve vodě činní 6 km/h. Brodivost bez vaků je do 1,83 m. Stroj disponuje unikátním systémem samovyprošťovací zemní kotvy, která je v případě nouze po dobu plavby vystřelena pomocí náložky na břeh, kde se zasekne do země a pomocí lana, které je napojeno na naviják se vozidlo v podstatě samo vytáhne z vody na břeh. Délka lana kotvy je 91,5 m, délka lana navijáku je dalších asi 113 m. Tento systém podstatě lze využít i při násilném přechodu vodní překážky. Stroj vjede do vody jako první a na druhé straně se pomocí kotvy vytáhne sám z vody a upraví břeh pro další vozidla jednotky. Stroj má v zadní části hydraulicky ovládanou robustní lopatu ( radlici ) o objemu 1,72 m3 k provádění zemních prací. Lopatu lze zdvihnout minimálně do výšky 102 mm nad úrovní terénu, maximální výška vyložení činní 1, 83 m. Lopatu lze též využít jako dozérovou radlici s výkonem až 200 m3/h při rozložené vzdálenosti 50 m. Lopatu (radlici) lze použít jako základnu pro pomocný jeřáb s nosností až 4 000 kg, který je ve výbavě vozidla. Dále je stroj vybaven hydraulickým navijákem o tažné síle 80 kN, s délkou lana 113 m, který lze používat jak ze přední části tak i zadní části vozidla pomocí systému kladek na horní hraně korby. Osádka stroje čítá dva muže. Velitel i řidič mají svá stanoviště v levé střední části korby za sebou. V přední části korby je umístěn motor 6válcový Rolls-Royce C6TFR o výkonu 240 kW. Hlavní zbraní je 7,62 mm kulomet. Stroj je vybaven šesti zadýmovacími granátomety. Podvozek stroje čítá čtyři pojezdová kola na každé straně korby, hnací kola se nachází vpředu, napínací vzadu. Stroj má volně položené pásy na horní straně pojezdových kol a není vybaven napínacími kladkami.



Uživatelé: Velká Británie, Indie, Singapur


Výrobce: Royal Ordnance Factory (Královská zbrojovka)



Název / Name FV 180 CET
Výrobce / Manufacturer : Royal Ordnance Factory (Královská zbrojovka)
Prototyp vyroben / Prototype created : 1973-74
Vyráběn / Production period : 1978 - 2008?
Vyrobeno kusů / # of produced : asi 141
Osádka / Crew : 2
Technické údaje / Technical data
Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 18 000
Celková délka / Overall length : (mm) 7 300
Celková šířka / Overall width : (mm) 2 921
Celková výška / Overall height : (mm) 3 410
Světlá výška / Ground clearance : (mm) 457
Nástavba / Superstructure Šířka radlice 2 921 mm
Objem radlice 1,72 m3
Pracovní výkon radlice 200 m3/h
Pomocný jeřáb nosnost 4000 kg
Naviják tažná síla 80 kN
Délka lana navijáku 113 m
Délka lana kotvy 91,5 m
Výzbroj / Armament 762 mm kulomet
dostřel 900 m
střelivo 250 ks
Pancéřování / Armour ?
Výkony / Automotive performance
Pohonná jednotka / Engine : 6válcový Rolls-Royce C6TFR
Výkon motoru / Engine power : (kW) 240
Převodovka / Gearbox : ?
Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 56
Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 35
Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 320
Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) ?
Svah / Gradient : (°) ? (60%)
Boční náklon / Side slope : (°) ? (30%)
Překročivost / Trench crossing : (m) 2,06
Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 0,61
Brodivost / Fording depth : (m) 1,83
Poznámka / Note Ochrana proti ZHN: ano
Přístroje pro noční vidění: ano pasivní, velitel i řidič
Rychlost ve vodě: 2,5 km/h s pásy, 6 km /h s vodomety




http://stroicar.com/eng/equip.php?ID=292
http://www.khakicorpsimports.com/in-tractor.htm
en.wikipedia.org
http://www.one35th.com/cet/cet_spec.htm
http://news.webshots.com/album/551230508ANXFTq
video.asterpix.com
Ing. Miloš Soukup Moderní vojenská technika Tanky 5. díl, vydala Military Systém Line s.r.o jako první vydání v roce 1999, ISBN 80-902669-1-6.
FV180 CET (ženijní doprovodné vozidlo) -  FV 180 CET ( ženijní doprovodné vozidlo)

FV 180 CET ( ženijní doprovodné vozidlo)
URL : https://www.valka.cz/FV180-CET-zenijni-doprovodne-vozidlo-t83345#305865 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více