Letov Š-1

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 407 příspěvků vloženo, 2116 editováno a 267 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Letov Š-1

Letov Šm-1 / Š-H-1

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Letov Š-1 Letov Š-1
    Originální název:
    Original Name:
    Letov Š-1
    Kategorie:
    Category:
    průzkumný/pozorovací letoun reconnaissance/scout aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1920-DD.MM.1921 Hlavní letecké dílny, Kbely /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1920-DD.MM.1921
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    26
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    08.05.1920
    Osádka:
    Crew:
    2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    861 kg 1898 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1375 kg 3031 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    13,23 m 43ft 4,87in
    Délka:
    Length:
    8,31 m 27ft 3,17in
    Výška:
    Height:
    3,31 m 10ft 10,31in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    33,89 m2 364.79 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    44,6 kg/m2 9.13 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Breitfeld & Daněk Hiero L o výkonu 169 kW/230 k
    dvoulistá dřevěná vrtule
    Breitfeld & Daněk Hiero L, power 227 hp
    two-blade wooden propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    194 km/h v ? m 120.5 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    168 km/h v ? m 104.4 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    52 min do 5000 m 52 min to 16404 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6000 m 19685 ft
    Dolet:
    Range:
    715 km 444.3 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    1x pevný 7,7mm kulomet Vickers vz.09, 250 nábojů
    1x pohyblivý 7,7mm kulomet Lewis vz.15, 900 nábojů

    120 kg bomb
    1x fixed .303 Vickers vz.09 machine gun, 250 rounds
    1x flexible .303 Lewis vz.15 machine gun, 900 rounds

    265 lb of bombs
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
    Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8363#23861Verze : 0
    Avatar
    ...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8363#27164Verze : 0
    Avatar
    Letoun Š.A. vzniknul v roce 1919 jakožto první vojenský letoun československé konstrukce, který měl být zařazen do výzbroje letectva československé republiky.
    Stavba prototypu Letovu Š.A. začala v roce 1919 v dílnách Leteckého arsenálu a v roce 1920 byl zalétán kapitánem Adamcem na vojenském letišti Praha-Kbely. V průběhu zkoušek byl sledován také představiteli leteckého odboru tehdejšího MNO (ministerstvo národní obrany), kteří jej na základě zkoušek doporučili k přijetí do výzbroje československého letectva.
    Letoun měl dvouplošnou celodřevěnou poloskořepinovou konstrukci (pozdější letouny měly kostru křídel a trupu svařenou z kovových trubek) s překližkovým potahem trupu a plátěným potahem křídel. Poháněn byl motory Hiero-L či Maybach Mb-IVa. Posádku letounu umístěnou v tandemové kabině tvořil v předu sedící pilot (ovládající pevný synchronizovaný kulomet Vickers ráže 7,65) a pozorovatel, který měl mimo pohyblivý kulomet (na oběžném kruhu) Lewis ráže 7,65 k dispozici obousměrné radiotelegrafické rádio a fotografický přístroj s možností vytvořit až 50 snímků.
    Po ukončení základních letových zkoušek byl letoun přejmenován na Šm-1 a pod tímto označením se zúčastnil první československé mezinárodní letecké výstavy, která byla v roce 1920 uspořádána na pražském Starém výstavišti. Zde se Šm-1 těšil velkému zájmu i když se výstavy neúčastnilo příliš zahraničních zájemců a vystavovatelů.
    MNO nakonec podalo objednávku na 50 kusů sériových letounů Letov Šm-1 s motory Hiero-L. Takto vybavených letounů bylo vyrobeno 28 kusů a zbylé letouny byly pro nedostatek motorů Hiero-L vybaveny motory Maybach Mb-IVa. Letouny s motory Hiero-L byly později přeznačeny na Š-H-1 a nakonec na definitivní označení Š-1 (letouny s motory Maybach nesly označení Š-M-1 a později Š-2).
    Veškeré vyrobené letouny létaly z letiště Praha-Kbely až do roku 1925 kdy byl vyřazen poslední letoun.

    Zdroje:
    V.Němeček:Československá letadla 1
    Archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8363#179965Verze : 0
    Avatar
    Letov Š-1 v hangáru v bočním pohledu

    Zdroj: www.militaryphotos.net




    zadní pohled
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8363#336943Verze : 0