Žatec, Letiště

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 363 příspěvků vloženo, 1692 editováno a 235 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Žatec, Letiště

Žatec, Airfield

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Žatec, Letiště Žatec, Airfield
    Originální název:
    Original Name:
    Letiště Žatec
    Další názvy:
    Other Names:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR Korea (přezdívka / nickname)
    DD.MM.RRRR-08.05.1945 Fliegerhorst Saaz
    Obec:
    Municipality:
    Žatec Žatec
    GPS souřadnice:
    GPS Coordinates:
    50°22'16.068"N, 13°35'19.376"E
    Vznik:
    Established:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Velitelé:
    Commanders:
    DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR, ( )
    Dislokované jednotky:
    Garrisoned Units:
    Datum od
    Date from
    Datum do
    Date to
    Jednotka
    Unit
    Stát
    Country
    06.05.1945 08.05.1945 1. letka Bombardovací eskadry 51
    1st Squadron of the 51st Bomber Wing
    06.05.1945 08.05.1945 2. letka Bombardovací eskadry 51
    2nd Squadron of the 51st Bomber Wing
    06.05.1945 08.05.1945 3. letka Bombardovací eskadry 51
    3rd Squadron of the 51st Bomber Wing
    06.05.1945 08.05.1945 I. skupina Bombardovací eskadry 51
    1st Group of the 51st Bomber Wing
    06.05.1945 08.05.1945 Štáb I. skupiny Bombardovací eskadry 51
    Staff of the 1st Group of 51st Bomber Wing
    28.02.1949 15.01.1951 Letištní správa Žatec
    Airfield Authority Zatec
    01.04.1949 DD.11.1949 Výcviková letka tryskových letadel
    Training Squadron Jet Plane
    15.01.1951 01.12.1951 17. letištní správa
    17th Airfield Authority
    21.08.1951 01.05.1991 23. letištní prapor
    23rd Air Base Battalion
    14.12.1951 31.10.1954 11. letecký stíhací pluk
    11th Air Fighter Regiment
    14.12.1951 01.11.1954 2. letka
    2nd Squadron of 11th Air Fighter Regiment
    01.03.1952 01.10.1958 13. letištní prapor
    13th Air Base Battalion
    01.03.1952 19.10.1954 15. letištní prapor
    15th Air Base Battalion
    01.04.1952 01.11.1954 15. letecký stíhací pluk
    15th Air Fighter Regiment
    01.04.1952 01.11.1954 5. letecká stíhací divize
    5th Air Fighter Division
    15.06.1952 31.12.1952 Světlometná četa
    Searchlight Platoon
    01.01.1953 01.11.1954 3. letka
    3rd Squadron of 11th Air Fighter Regiment
    01.01.1953 01.10.1958 5. letecká divizní opravna
    5th Divisional Air Repair
    01.01.1953 01.09.1958 5. letecká spojovací rota
    5th Air Signal Company
    01.01.1953 01.10.1957 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků
    5th Air Support Devices Company
    01.08.1954 01.11.1954 4. letka
    4th Squadron of 11th Air Fighter Regiment
    01.11.1954 01.10.1958 1. letka
    1st Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 31.12.1992 11. stíhací letecký pluk
    11th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 01.10.1958 15. stíhací letecký pluk
    15th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 01.10.1958 2. letka
    2nd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 01.10.1958 3. letka
    3rd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 01.11.1956 4. letka
    4th Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1954 01.10.1958 5. stíhací letecká divize
    5th Fighter Air Division
    01.11.1954 31.08.1961 Velitelské stanoviště 11. stíhacího leteckého pluku
    Command Post of 11th Fighters Air Regiment
    15.06.1955 01.06.1957 Spojovací rota
    Signal Company
    DD.10.1955 01.11.1955 102. protiletadlový oddíl
    102nd Anti-Aircraft Division
    01.06.1957 01.10.1958 Provozní rota
    Operation Company
    01.10.1957 01.10.1958 5. rota pozemního zabezpečení navigace
    5th Ground Support Navigation Company
    01.10.1958 12.06.1968 1. letka
    1st Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1958 12.06.1968 2. letka
    2nd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1958 01.10.1960 3. letecká spojovací rota
    3rd Air Signal Company
    01.10.1958 01.09.1961 3. letecká technická skupina
    3rd Air Technical Group
    01.10.1958 12.06.1968 3. letka
    3rd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1958 01.09.1961 3. stíhací letecká divize
    3rd Fighter Air Division
    01.10.1958 01.09.1963 5. prapor pozemního zabezpečení navigace
    5th Ground Support Navigation Battalion
    01.10.1958 01.09.1961 Provozní uzel
    Operation Post
    01.10.1958 01.09.1961 Velitelská rota
    Command Company
    01.01.1961 31.12.1992 Automobilní opravna
    (23rd) Automobile Repair
    01.01.1961 31.12.1992 Technická opravna
    (23rd) Technical Repair
    01.09.1961 31.12.1992 23. opravny
    23rd Repair
    01.09.1961 31.12.1992 23. spojovací prapor
    23rd Signal Battalion
    01.09.1961 31.12.1992 Dílna automobilní
    Workshop Automobile
    01.09.1961 31.08.1963 Dílna spojovací a pozemního zabezpečení navigace
    Workshop Signals and Ground Support Navigation
    01.09.1961 31.12.1992 Dílna ženijní
    Engineer Workshop
    01.09.1961 01.09.1979 Povětrnostní radiosondážní stanice Žatec
    Weather Aerological Post Žatec
    01.09.1962 01.09.1963 23. rota letištní a pozemního zabezpečení navigace "S"
    23rd Air Base and Ground Support Navigation Company "S"
    01.09.1963 01.09.1965 23. rota letištní a radiotechnického zabezpečení "S"
    23rd Air Base and Electronic Support Company "S"
    01.09.1963 01.05.1991 5. prapor radiotechnického zabezpečení
    5th Electronic Support Battalion
    01.09.1963 31.12.1992 Dílna spojovací a radiotechnického zabezpečení
    Workshop Signals and Electronic Support Support Navigation
    01.09.1965 01.11.1991 23. letištní rota "S"
    23rd Air Base Company "S"
    01.09.1965 01.11.1991 5. rota radiotechnického zabezpečení "S"
    5th Electronic Support Company "S"
    01.08.1967 01.11.1975 4. letka
    4th Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    12.06.1968 01.11.1975 1. letka
    1st Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    12.06.1968 01.11.1975 2. letka
    2nd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    12.06.1968 01.11.1975 3. letka
    3rd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1968 01.09.1969 Velitelská letka
    Command Squadron of 3rd State Air Defence Corps
    01.09.1969 01.11.1991 2. rota radiotechnického zabezpečení "S"
    2nd Electronic Support Company "S"
    01.09.1969 01.11.1991 22. letištní rota "S"
    22nd Air Base Company "S"
    01.09.1969 01.09.1974 3. velitelská letka
    3rd Command Squadron of 3rd State Air Defense Division
    DD.MM.1971 31.08.1979 Radiolokační meteorologická stanice Žatec
    Radar Weather Station Žatec
    01.11.1975 01.10.1990 1. letka
    1st Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1975 01.10.1990 2. letka
    2nd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.11.1975 01.10.1990 3. letka
    3rd Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.09.1979 DD.MM.1987 Povětrnostní radiolokační a radiosondážní středisko Žatec
    Weather Radar and Aerological Center Žatec
    01.10.1990 31.12.1992 1. stíhací letka
    1st Fighter Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1990 31.12.1992 1. technická letka
    1st Technical Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1990 01.05.1991 2. stíhací letka
    2nd Fighter Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1990 01.05.1991 2. technická letka
    2nd Technical Squadron of 11th Fighter Air Regiment Regiment
    01.10.1990 01.05.1991 3. stíhací letka
    3rd Fighter Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.10.1990 01.05.1991 3. technická letka
    3rd Technical Squadron of 11th Fighter Air Regiment Regiment
    01.05.1991 31.12.1992 11. letecká základna
    11th Air Base
    01.05.1991 31.12.1992 2. stíhací letka
    2nd Fighter Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.05.1991 31.12.1992 2. technická letka
    2nd Technical Squadron of 11th Fighter Air Regiment
    01.01.1993 31.12.1993 1. stíhací letka
    1st Fighter Squadron
    01.01.1993 31.12.1993 1. technická letka
    1st Technical Squadron
    01.01.1993 31.12.1993 11. letecká základna
    11th Air Base
    01.01.1993 31.12.1993 11. stíhací letecký pluk
    11th Fighter Air Regiment
    01.01.1993 31.12.1993 2. stíhací letka
    2nd Fighter Squadron
    01.01.1993 31.12.1993 2. technická letka
    2nd Technical Squadron
    01.01.1993 01.03.1994 23. spojovací prapor
    23rd Signal Battalion
    01.01.1994 31.12.1994 Letištní správa Žatec
    Airfield Authority Zatec
    01.03.1994 31.12.1994 43. spojovací prapor
    43rd Signal Battalion

    Zánik:
    Cancelled:
    DD.MM.RRRR
    DD.MM.RRRR
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Vojenský ústřední archiv Praha, skupina ČSLA, fond 00000
    http://www.vrtulnik.cz/ww2/protektorat-zatec.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#455330Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Žatec, letiště
    (6 km SV od města Žatec )
    Číslo letiště: 490
    Volací znak: „MERKUR
    Třída letiště: 1
    1. Zeměpisné souřadnice (vztažný bod letiště): 50°22'16.068"N, 13°35'19.376"E
    www.mapy.cz
    2. Nadmořská výška: 276 m
    3. Zeměpisný směr dráhy: 277°/097° (28/10)
    4. Vzletová a přistávací dráha
    a) (VPD I. "stará")
    - rozměry: 1700 x 45m
    - povrch: beton
    b) (VPD II. "nová")
    - rozměry: 2500 x 80 m
    - povrch: beton
    5. Vzletová dráha: ("Startovka" z RP 3): 080°; 1400 x 20 m


    Radionavigační prostředky na směru 277°:
    7. Přívodné radiostanice:
    a) VPRS "Dálná" (1952-1993) na hlavním směru přistání Loc:
    50°21'55.081"N, 13°39'53.142"E
    kmitočet: 290 kHz;
    značka: M
    vzdálenost: (4150 m od vstupního prahu VPD)
    - na obráceném směru přistání (097°):
    značka: RM
    b)BPRS "Bližná" (1952-1993) na hlavním směru přistání Loc: 50°22'7.274"N, 13°37'13.843"E
    kmitočet: 599 kHz;
    značka: M
    vzdálenost: (980 m od vstupního prahu VPD)
    - na obráceném směru přistání (097°):
    značka: R
    8) "KV zaměřovač - DFG-26/4" (1952-1958)Loc: 50°22'27.317"N, 13°32'19.612"E
    9) "VKV zaměřovač - ARP-5; ARP-6" (1955-RRRR) Loc: 50°22'24.077"N, 13°33'21.681"E
    10) "GONIO - vysílací středisko zaměřovačů" Loc: 50°22'25.129"N, 13°33'17.7"E
    Další objekty:
    Hlavní brána: Loc: 50°22'45.653"N, 13°34'33.51"E
    Hangár č. 1: Loc: 50°22'31.584"N, 13°34'42.715"E
    Hangár č. 2: Loc: 50°22'31.03"N, 13°35'14.376"E
    Hangár č. 3: Loc: 50°22´58.549N, 13°35´58.527"E


    Zdroj: Bez nich by nevzlétli, Svět křídel 2008

    Zákres ploch z r. 1946 - VPD ozn. Plocha I. je vlastní letiště Žatec Plocha II. tzv. "rozestavěná" - v období sedmdesátých a osumdesátých let v této lokalitě byl Výcvikový polygon PLRV, známý jako "Skřivánčí pláň"

    Zákres dráhového systému a kasárenských objektů r. 1954 Tzv. "německá" VDP je na severní straně VPD

    Zákres dráhových systémů

    Zákres zodolněných rozptylů a čísla ÚLů
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#339990Verze : 5
    Avatar
    Přehled jednotek a útvarů, které byly na letišti dislokovány:
    A) Letištní a týlové zabezpečení:
    Detachement LZ 1 VÚ 4638 (1946-1948)
    Letištní správa Žatec VÚ 4695; od 01.10.1949 VÚ 9398 (28.02.1949-1949)
    17. letištní správa VÚ 9398 (15.01.1951- 11.1951)
    13. letištní prapor VÚ 8672 (03.1952-08.1958)
    15. letištní prapor VÚ 3870 (08.1952-10.1954)
    23. letištní prapor VÚ 8682 (08.1951-04.1991)
    23. letištní a PZN rota „S“ VÚ 8042 (09.1962-08.1963)
    23. letištní a rota RTZ „S“ VÚ 8042 (09.1963-1965)
    22. letištní rota „S“ VÚ 1024 (09.1969-1991)
    23. letištní rota „S“ VÚ 8042 (1965-1991)
    11. letecká základna VÚ 4928 (05.1991-12.1993
    Letištní správa Žatec VÚ 6481 (1994-1994)
    * B. Radiotechnické zabezpečení:
    Světlotechnická četa LUČ-1 neměla (06.1952-12.1952)
    5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků VÚ 2705 (01.01.1953-01.09.1957)
    5. rota pozemního zabezpečení navigace
    VÚ 2705 (01.09.1957-30.09.1958)
    5. prapor pozemního zabezpečení navigace VÚ 2705 01.10.1958-31.08.1963)
    5. prapor radiotechnického zabezpečení VÚ 2705 (09.1963-04.1991)
    2. rota RTZ „S“ VÚ 3590 (01.09.1969-1991)
    5. rota RTZ „S“ VÚ 1120 (1965- 1991)
    * C) Letecké útvary :
    Zkušební letka VLÚ/LVÚ - (1946-1948) zkoušky Me 262/ Avia S-92 a CS-92
    Letka tryskových letadel Letecký výzkumný ústav - (01.04.1949-11.1949) přeškolení pilotů a techniků na S-92/CS-92 ve dvou kursech
    11. letecký stíhací pluk /
    11. stíhací letecký pluk VÚ 1610 (14.12.1951-31.12.1993)
    15. letecký stíhací pluk /
    15. stíhací letecký pluk VÚ 8699 (01.04.1952-15.08.1958)
    17. letecký stíhací pluk VÚ 7419 (01.09.1952-10.1954)
    Velitelský roj 5. letecké stíhací divize / 5. stíhací letecké divize - (05.1952-08.1958)
    Velitelský roj 3. stíhací letecké divize - (10.1958-08.1961)
    Velitelský roj 3. sboru PVOS (01.09.1961-30.09.1968)
    Velitelská letka 3. sboru PVOS VÚ 6908 (30.09.1968-31.08.1969)
    3. velitelská letka VÚ 6908 (01.09.1969-DD.08.1974)
    Vrtulníkový roj 3. divize PVO (VÚ 8271/R) (1991-1993)


    D) Velitelství svazků a ostatních útvarů:
    Velitelství
    5. letecké stíhací divize /
    5. stíhací letecké divize VÚ 8674 ((04.1952-08.1958)
    Velitelství
    3. stíhací letecké divize VÚ 8271 (10.1958-08.1961)
    Velitelství
    3. sboru PVOS VÚ 8271 (09.1961-DD.MM.RRRR)
    Velitelství
    158. radiotechnického pluku (06.1955-08.1961)
    Velitelské stanoviště
    5. letecká stíhací divize (04.1952-10.1954)
    Velitelské stanoviště
    5. stíhací letecké divize (11.1954-06.1955)
    Velitelství
    5. letecké technické skupiny (01.08.1957-30.09.1958)
    Velitelství 3. letecké technické skupiny (01.10.1958-31.08.1961)
    5. letecká spojovací rota (01.01.1953-30.09.1958)
    3. letecká spojovací rota (01.10.1958-30.09.1960)
    23. spojovací prapor (01.09.1961-30.11.1993)
    5. letecká divizní opravna (01.01.1953-30.09.1958)
    23. opravny (01.09.1961-DD.MM.RRRR)
    102. protiletadlový dělostřelecký oddíl VÚ 4440 (10.1955-08.1958)


    Zdroj: Vojenský ústřední archiv Praha www.vojenstvi.cz Bez nich by nevzlétli, Svět křídel 2008
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#339991Verze : 2
    Avatar
    A pohled na - už bývalé letiště Žatec


    (Foto z vlastní sbírky, poskytnuté od pilotů LAA Žatec-Macerka)

    Dole uprostřed bývalá hlavní brána na letiště

    Pohled na zbytky objektů při příletu na dráhu 10

    Téměř louka ... Pohled od západu na plochu bývalého letiště

    Pohled na plochu ze směru bývalé vzletové dráhy ("startovky").

    To jsou už "nové hangáry" na ploše průmyslové zóny TRIANGLE
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#339992Verze : 3
    Avatar
    Pro doplnění informací přikládám čísla archivních fondů VHA/VÚA Praha
    (a Správní archiv AČR Olomouc):



    1. 11. letecký stíhací pluk / 11. stíhací letecký pluk (VÚ 1610) Č. 610
    2. 15. letecký stíhací pluk / 15. stíhací letecký pluk (VÚ 8699) č. 1475
    3. 17. letecký stíhací pluk / 17. stíhací letecký pluk (VÚ 7419) č. 699
    4. 13. letištní prapor (VÚ 8672) č. 1087
    5. 15. letištní prapor (VÚ 3870) č. 1353
    6. 23. letištní prapor (VÚ 8682) SpA AČR Olomouc č. 611
    7. 5. letecká technická skupina (VÚ 7344) č. 1353
    8. 3. letecká technická skupina (VÚ 4402) č. 1225
    9.a) 5. rota leteckých zabezpečovacích prostředků
    b) 5. rota/prapor pozemního zabezpečení navigace
    c) 5. prapor radiotechnického zabezpečení (VÚ 2705) SpA AČR Olomouc č. 1474
    10.a) 5. letecká spojovací rota (VÚ 5631)
    b)3. letecká spojovací rota (VÚ 5631)SpA AČR Olomouc č. 2011
    11. 23. spojovací prapor (VÚ 4453) SpA AČR Olomouc č. 2011
    12. 11. letecká základna (VÚ 4928) SpA AČR Olomouc č. 611



    Zdroj: VÚA/VHA Praha RSDr. Pavel Minařík,
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#423457Verze : 1
    Avatar

    Když se řekne letiště:



    Letecký snímek letiště Žatec (1955) VPD I. a VPD II.

    Letiště Žatec - rozmístění a popis provozních ploch
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#594772Verze : 14
    Avatar

    KDYŽ SE ŘEKNE LETIŠTĚ …


    Na následujících řádcích bude několik základních pojmů, týkajících se vojenských objektů – letišť a zároveň vysvětlení jejich významu:


    Letecká stavba (Aviation structure)
    Leteckou stavbou je stavba letiště, stavba v prostoru letiště a stavba sloužící k zajištění letového provozu mimo prostor letiště.
    Poznámka: Stavbami sloužícími k zajištění letového provozu mimo prostor letiště se rozumí stavby pro radionavigační, radiolokační, telekomunikační a radiokomunikační služby, leteckou povětrnostní a leteckou informační službu, pro službu pátrání a záchrany a vizuální prostředky pro značení překážek.


    Letiště je vymezený prostor na zemi určený pro parkování letadel (případně vrtulníků) na provozních plochách a v úkrytech, pozemní pohyby, vzlety a přistání letounů.
    Heliport je malá letištní plocha, určená pro vrtulníky


    I. Provozní plochy / Operational Surface


    a) Vzletové a přistávací dráhy (VPD) /
    Runway (RWY)
    b) Vzletové dráhy (VD) (tzv. „startovky“) /
    Starting runway (SRWY)
    c) Nouzový (travnatý) přistávací pás /
    Emergency landing strip
    d) Pojezdové dráhy (tzv. “pojížděčky“) /
    Taxiway (TWY)
    e) Spojovací dráhy (tzv. “spojky“) /
    Connecting path
    f) Stanoviště letadel (“stojánky“) /
    Aircraft stations („stands")


    II. Úkryty letounů / Shelters of Aircraft:


    a) Hangáry /
    Hangars
    b) Zodolněné úkryty letounů (tzv. “ÚLy“) /
    Hardened aircraft shelters


    -

    K letišti patří i další objekty a stavby pro technická a podpůrná zařízení a stanoviště - zejména:


    1. Letištní stanoviště pro řízení letového provozu – LSŘL (tzv. “věž“) /
    Air Traffic Control (ATC)
    2. Letištní stanice povětrnostní služby - LLPS (tzv. “METEOR“) /
    Air Station Weather Service (ASWS)
    3. Letištní záchranná a hasičská stanice /
    Air Rescue and Firefighting (ARFF)
    4. Sklady leteckého paliva (leteckých pohonných hmot - LPH) /
    Storehouse Air Fuel
    5. Stálé a záložní zdroje el. energie (trafostanice, elektrocentrály) /
    Power sources( transformer stations, power generators)
    6. Systémy a prostředky zabezpečení /
    Security systems and resources
    a) Komunikační (dříve spojovací) systémy a prostředky /
    Communication system and Device
    b) Radionavigační systémy a prostředky /
    Radionavigation systems and Device,
    c) Radiolokační systémy a prostředky /
    Radiolocal systems and Device
    d) Světelné zabezpečení letiště – STANAG 3316 / a nebo Světelná zabezpečovací zařízení - SZZ
    Airfield Lighting or Aeronautical Ground Lighting (AGL)
    e) Signalizační prostředky /
    Signaling means
    6. Prostředky letištního technického zabezpečení
    Means of airfield technical security a) Záchýtné systémy letounů /
    Airplane Arresting Device


    I. PROVOZNÍ PLOCHY
    1. a) Vzletová a přistávací dráha (zkratka VPD)
    je plocha (pás), sloužící ke vzletům a přistáním letadel na letištích.
    Povrch dráhy může být:
    a) nezpevněný: tráva (zkratka T VPD) / grassy
    b) zpevněný: beton (zkratka B VPD) / concrete ; asfalt (zkratka A VPD) / asphalt;
    asfaltobeton (zkratka AB VPD) / asphalt-concrete; případně s vyztužením; ocelové rošty (zkratka Ž VPD) / steel grates nebo dřevěné rošty (zkratka D VPD) / wooden grates
    - Vstupní práh VPD / input threshold RWY:
    Je počátek VPD na příletovém směru. (také “příletový práh“)
    - Koncový práh VPD / end threshold RWY:
    Je konec VPD na směru “doběhu“ při přistání nebo „odpoutání“ při vzletu
    - Zeměpisný směr VPD / geographical direction runway
    - Magnetický směrVPD / magnetic direction runway


    1. b) Vzletová dráha (tzv. “startovka“) / starting runway
    Umožňují jen vzlet letounů - nebylo na nich možné přistávat. Byly vybudovány při “zodolnění“ letišť Bechyně, Dobřany, Hrade Králové a Žatec pro možnost vzletu letadel přímo z rozptylového prostoru.


    1. c) Nouzový (travnatý) přistávací pás / emergency (grass) landing strip
    Nouzový přistávací (travnatý) pás souběžný s betonovou vzletovou a přistávací dráhou umožňuje přistání letounů v případech, kdy není možné využít hlavni VPD, zejména v případech nuceného přistání bez vysunutého podvozku nebo jinak poškozeného letadla.


    1. d) Pojezdová dráha (zkratka PD) / taxiway(TWY)
    Tzv. “pojížděčka“) patří stejně jako vzletová a přistávací dráha mezi provozní plochy letiště. Je to vymezená plocha na letišti, sloužící k pojíždění letadel mezi plochou stanovišť letounů a vzletovou a přistávací drahou. Na letištích jich může být i několik. Jedna z nich je hlavní (zkratka PDh) a většinou je její délka shodná a rovnoběžná s VPD.


    1. e) Spojovací dráhy / connecting path
    Tzv. “spojky“ patří také mezi provozní plochy letiště. Jsou to krátké dráhy, spojující vzletovou a přistávací dráhu s pojezdovou dráhou. Jejich počet je různý, nejčastěji bývají na obou koncích a na dalších částech (obvykle v krajních čtvrtinách pro umožnění “výjezdu“ letounů z VPD po přistání. (k rozlišení jsou ozn. číslicí 1, 2, … nebo písmeny A, B, .. ) počínaje od vstupního prahu ve směru hlavního směru VPD


    1. f) Stanoviště pro parkování / odbavovací plochy / airfield parking
    Pro parkování (stání) letounů slouží plochy v blízkosti hangárů, ale především Na letištích bývají v některých částech pojížděcí dráhy “rozšířeny“ na plochy pro stání letounů - tzv. stojánky“. Jednotlivé parkovací plochy = stojánky jsou označovány číslem, nebo názvem podle funkce, kterou v provoze plní:
    - provozní stojánka / operating stand (slouží k „stání“ letounů pro jejich přípravu a provedení prohlídek před a během letové akce)
    - plnící stojánka / filling stand (kde jsou rozmístěny kiosky pro plnění LPH),
    - forsážní stojánka / forging stand ( kde se provádí motorové zkoušky),
    - hotovostní stojánka /cash stand (
    nebo mají názvy podle „zeměpisné“ polohy na letišti - např. východní, prostřední, západní atd..


    II. ÚKRYTY LETOUNŮ
    2. a) Hangáry
    Hangár je stavba, která slouží jako přístřeší nebo úkryt, na letišti většinou pro odstavení letadel. V letištních hangárech také probíhá běžná provozní údržba a kontrola stavu letounů. Proto jsou někdy označovány jako provozní hangár nebo dílenský hangár.
    V období po r. 1945 se na letištích zachovalo několik hangárů starších konstrukcí. Většinou se jednalo o železobetonové konstrukce, menší ocelové hangáry, hangáry typu Junkers, Pícha, Wágner apod. Doplňovalo je několik kusů „hranatých“ hangárů s ocelou konstrukcí s vyzdívkou obvodových stěn mimo čelní strany, kterou tvořila v celé šířce shrnovací vrata. Jednalo se o objekty, budované před koncem tzv. I. republiky (např. Německý (Havlíčků) Brod, Hlohovec, Přerov, apod.
    Hlavním a nejrozšířenějším typem na modernizovaných nebo nově vybudovaných letištích se však staly ocelové hangáry VÍTKOVICE. Existovaly ve dvou velikostech:
    a) “Malý“, se základnou 65 x 35 m;
    b) “Velký“ se základnou 85 x 30 m.
    U obou typů výška hangáru v přední části je 9, 3 m, na zadní straně pak 7,7 m. Hangár byl uprostřed rozdělen příčkou. Průčelí bylo uzavřeno“shrnovacími“ vraty výšky 5,8 m, nad vraty zůstala prosklená stěna v celé šířce.
    Uvnitř byla příhradová konstrukce, nesoucí střechu. Postupně byly hangáry opatřeny sníženým podhledem a novým osvětlením.
    Běžným “doplňkem“ byly zděné přístavky zejména v zadní části, kde byla umístěna sociální zařízení, kanceláře, ale také skladovací prostory a dílny pro specialisty inženýrské letecké služby. Menší přístavky byly někdy i u “štítových“ stěn.

    2. b) Zodolněné úkryty letounů (tzv. “ÚLy“)
    V průběhu sedmdesátých let minulého stoletá byla většina stálých vojenských letišť s betonovou VPD na území Čech a Moravy minulého století modernizována a po zkušenostech z válečných konfliktů postupně zodolněna. Jednalo se jednak o stavby “oddolných“ velitelských stanovišť pluků a letek, úkrytů živé síly 6 (ÚŽS 6) a zodolněných úkrytů techniky (ÚLT). Hlavně se však jednalo o výstavbu zodolněných rozptylových prostorů se železobetonovýmy úkryty letounů (ÚLů). S plněním úkolů spojených s tímto projektem se počítalo již ve výcvikovém roce 1 969 / 1970, kdy se začalo s přípravou.
    Prvním letištěm byl Žatec, kde hIavní dokončovací práce na příjezdových pojížděcích drahách probíhaly v době výluky a na spojeneckém cvičení ŠTÍT 72 v září roku 1972 byly už součástí “scénáře“ cvičení.
    V první etapě byly na letištích budovány “ULy“ s šířkou 13 m typu 2A/13. (následující letiště v abecedním pořadí): Bechyně, Čáslav České Budějovice, Dobřany, Hradec Králové, Náměšť nad Oslavou a Žatec bylo vybudováno po 36 ks, Pardubice s 34 a Přerov s 22 “ÚLy“.


    HIavní část objektu je tvořena prefabrikovanými železobetonovými žebry. Každé tvoří téměř přesnou čtvrtinu kruhu o vnitřním světlém poloměru 6450mm. Žebra byla montována proti sobě a k nim se přikládala další o celkovém počtu 56 kusů. Tak vznikla polovina dutého válce o délce 28 m.
    Každé žebro, uložené v zemi do prefabrikátových betonových patek, by|o vzájemně s druhým spojeno na čtyřech místech závitovou tyčí opatřenou na koncích matkou a veI-koplošnou podložkou. Spáry by|y utěsněny dilatačním plastickým tmelem.
    Ve druhé etapě již nebyly budovány prefabrikované objekty šířky 13 m, ale byly budovány “ŮLy“ šířky 16 m typu 3/16. Jednalo se nejen o objekty větší šířky, ale byly budovány jinou technologií - byly “lité“ (na železobetonové základové desce bylo zhotoveno z vlnitého plechu “ztracené bednění“ s armováním a betonovalo se na místě.
    *
     
    Název letiště:
    Name aifield:
    Žatec Žatec
    Další názvy:
    Other Names:
    MM.RRRR-08.05.1945 Fliegerhorst Saaz
    08.05.1945-DD.08.1951 Žatec - Staňkovice
    DD.08.1951-31.12.1994 Žatec (tzv. „KOREA“)
    Vztažný bod -
    GPS souřadnice:
    Reference point -
    GPS Coordinates:
    50°22'16.068"N, 13°35'19.376"E
    Číslo:
    Number:
    490
    Třída:
    Class:
    1
    Volací znak:
    Call sign:
    MERKUR
    Kód ICAO:
    ICAO cod:
    LKZC
    Vznik:
    Established:
    DD.MM.1945
    Poznámka:
    Note:
    -


    I. PROVOZNÍ PLOCHY:
    OPERATIONAL SURFACE:

    Vzletová a přistávací dráha (VPD):
    Runway (RWY)
    :

    Označení VPD:
    Designation RWY:
    I. „stará“ 28/10 (N)
    II. „nová“ 28/10
    I. „old“ 28/10 (N)
    II. „new“ 28/10
    VPD I. (vznik):
    RWY I.(estblished):
    DD.MM.1945
    Zeměpisný směr (hlavní):
    Geographical directio (main):
    277°
    Zeměpisný směr (obrácený):
    Geographical directio (reverse):
    097°
    Povrch (při vzniku):
    Surface (established):
    beton concrete
    a) Po rekonstrukci (datum):
    After reconstruction (date):
    -
    b) Další rekonstrukce (datum): Other reconstruction (date): -
    Rozměry (při vzniku) délka x šířka (m): Dimension (established) length x width (ft): 1700 x 45m 5577 x 147,64 ft
    a) po rekonstrukci (datum)
    after reconstruction (date):
    -
    b) další rekonstrukce (datum):
    other reconstruction (date):
    -
    VPD II.(vznik):
    RWY II.(established):
    DD.08.1951
    Zeměpisný směr (hlavní):
    Geographical directio (main):
    277°
    Zeměpisný směr (obrácený):
    Geographical directio (reverse):
    097°
    Povrch (při vzniku): Surface (established): beton concrete
    a) Po rekonstrukci (datum):
    After reconstruction (date):
    -
    b) Další rekonstrukce (datum):
    Other reconstruction (date):
    -
    Rozměry (při vzniku) délka x šířka (m):
    Dimension (established) length x width (ft):
    2500 x 80m 8202 x 262,47ft
    a) Po rekonstrukci (datum)
    After reconstruction (date):
    -
    b) další rekonstrukce (datum):
    other reconstruction (date):

    Záchytné zařízení letounů:
    Arresting Device:

    Za koncem VPD I. směr/počet/typ :
    after the end RWY I. directio/number/type:
    -
    Za koncem VPD I. směr/počet/typ :
    after the end RWY I. directio/number/type:
    -
    Po rekonstrukci (datum) počet/typ:
    After reconstruction (date) number/type:
    -
    Za koncem VPD II. směr/počet/typ :
    after the end RWY II. directio/number/type:
    277° (2x) TFF-82
    b) Za koncem VPD II. směr/počet/typ:
    after the end RWY II. directio/number/type:
    097° (-)
    Po rekonstrukci (datum) počet/typ:
    After reconstruction (date) number/type:
    -
    Vzletová dráha (VD):
    Starting Runway (SRWY)
    :

    Vznik:
    Established:
    DD.MM.1972
    Zeměpisný směr:
    Geographical directio:
    080°
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width ( ft):
    1400 x 20m 4593 x 65,61ft
    Povrch:
    Surface :
    afalt asphalt
    Nouzový přistávací pás (vznik):
    Emergency landing strip (established):
    DD.MM.RRRR
    Zeměpisný směr (hlavní):
    Geographical directio (main):
    277°
    Zeměpisný směr (obrácený):
    Geographical directio (reverse):
    097°
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width ( ft):
    2500 x 120m 8202 x 393,70 ft
    Povrch
    Surface:
    tráva grass
    Pojezdová dráha (PD):
    Taxiway (TWY):
    Označení PD (písmeno / číslo):
    Designation TWY (letters / number):
    PDh (hlavní)
    Povrch (při vzniku) :
    Surface (inception):
    beton concrete
    Povrch po rekonstrukci (datum):
    Surface after reconstruction (date):
    -
    Rozměry - šířka (m):
    Dimension - width (ft):
    18m 59,05ft
    Ostatní pojezdové dráhy:
    Other Taxiway:

    Spojovací dráhy (SD):
    Connecting path:

    Označení SD (číslo):
    Designation (number):
    SD 1, SD 2, SD 3,
    Povrch:
    Surface:
    beton concrete
    Rozměry - šířka (m):
    Dimension - width (ft):
    18m 59,05ft
    Označení SD (číslo):
    Designation (number):
    SD 4
    Povrch:
    Surface:
    beton concrete
    Rozměry - šířka (m):
    Dimension - width (ft):
    22,5m 73,81ft
    Stanoviště letadel („stojánky“):
    Aircraft stations („stands"):

    a) Označení (při vzniku):
    Designation (inception):
    SL 1;
    SL 2 (západní)
    SL 1;
    SL 2 (west)
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width ( ft):
    150 x 24m 492,12 x 78,74ft
    Povrch:
    Surface:
    beton concrete
    b) Označení:
    Designation:
    SL 3 (východní - forsážní) SL 3 (eastern - forging)
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width (ft):
    300 x 48m 984,24 x 157,48ft
    Povrch:
    Surface:
    beton concrete
    c) Označení
    Designation:
    SL 4 (v RP 2) SL 4 (RP 2)
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width (ft):
    85 x 65m 278,88 x 213,25 ft
    Povrch:
    Surface:
    beton concrete
    Po rekonstrukci (datum):
    After reconstruction (date):
    DD.MM.RRRR
    d) Označení:
    Designation: :
    SL 1 („plnící“ LPH) SL 1 („filling“)
    Rozměry - délka x šířka (m):
    Dimension - length x width (ft):
    150 x 22m 492,12 x 72,18ft
    Povrch:
    Surface:
    beton conkrete
    Stanovištěvrtulníků („stojánky“):
    Helicopters stations („stands"):

    Označení
    Designation:

    Poznámka:
    Note:
    -



    II. ÚKRYTY LETOUNŮ:
    SHELTERS of AIRCRAFT:

    Hangáry (počet/typ) :
    Hangars (number / type):
    3x „Vítkovice“ 85 x 30m; 3x „Vítkovice“ 278,88 x 98,42ft;
    a) GPS souřadnice:
    GPS Coordinates:
    50°22'31.584"N, 13°34'42.715"E DD.MM.1951: H č. 1
    a) GPS souřadnice:
    GPS Coordinates:
    50°22'13.03"N, 13°35'14.376"E DD.MM.1952: H č. 2
    a) GPS souřadnice:
    GPS Coordinates:
    50°22'27.549"N, 13°35'58.527"E DD.MM.1952: H č. 3
    Ostatní nezodolněné úkryty:
    Other unsupported shelters:
    1x „starý hangár" 13 x 30m; 1x „olds hangars“ 42,65 x 98,42ft;
    a) GPS souřadnice:
    GPS Coordinates:

    50°36'73.506"N, 13°60'07.464"E DD.MM.1949-DD.MM.1975 H č. 0
    Zodolněné úkryty letounů:
    Hardened aircraft shelters:

    Rozptylové zodolněné prostory (datum zodolnění):
    Scattering hardened spaces – (date hardened):
    DD.MM.1972
    RP 1 (severozápadní) „minický“;
    RP 2 (jihovýchodní) „staňkovický“;
    RP 3 (jihozápadní) „žiželický“
    DD.MM.1972
    RP 1 (northwest);
    RP 2 (southeast);
    RP 3 (southwest)
    Úkryty letounů (ÚLy) - počet /typ:
    Aircraft shelters - number / type:
    3 x 12=36 - 2A/13 (šířka = 13m) 3 x 12= 36 - 2A/13 (with = 42,65 ft)
    Ukončení leteckého provozu:
    End air operation:
    31.12.1993
    Zánik:
    Cancelled:
    DD.MM.2001
    Poznámka:
    Note:
    -
    Zdroje:
    Sources:
    Přehled letišť a provozních údajů „MORAVA 85“ – Ministerstvo národní obrany/Velitelství letectva
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#594834Verze : 2
    Avatar
    Prečo vlastne doslo k uplnemu zniceniu Zateckeho letiska?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#423497Verze : 0
    Avatar
    Odpověďět "Proč bylo zrušeno letiště Žatec" by si vyžádalo dlouhý "popis".
    Ale fakticky na počátku bylo POLITICKÉ rozhodnutí, kterému "sekundovali" i někteří "vojáci".


    Přesto asi největší chybou bylo, že po "demiliterizaci a dekontimaci" nezůstala zachována VPD a některá zařízení.
    Na druhou stranu to byl fantastický JOB, na kterém si "pomohlo" spoustu firem a jedinců za peníze poplatníků.


    Tvrzení, že tak vznikla (mimo těch dvou velkých "baráků") "nejdražší louka" (rozloha cca 300 ha) ve střední Evropě není přehnané ...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#423500Verze : 0
    Avatar
    Na mysli som mal prave to znicenie drahy a UL, ktore su na inych byvalych vojenskych letiskach teraz dost vyuzivane.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84404#423507Verze : 0