Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 329 příspěvků vloženo, 1432 editováno a 315 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bihač - Željava, letiště a Gola Plješevica

Bihać - Željava, aerodrom

    Avatar
    Příběh tragédie lidské geniality a hlouposti...


    Slyšel jsem, že o letecké základně u Bihače už bylo psané hodně v L+K, ale já vám přináším detaily převzaté z textu fóra bývalých ex-jugoslávských zemí a přímo od lidí, kteří sloužili na tomto letišti a kteří tam strávili kus svého celého života.


    Píše se rok 1957. V přísném utajení se na ministerstvu obrany v Bělehradě rýsují první siluety tajného objektu "505". Přesněji v oddělení pro budování objektů zvláštního určení. Hlavni inženýr projektu je plk. dr. Lj. Kodelja a pplk. V. Smirnov. Ještě předtím je vybráno území. Výběr padl na místo, které je blízko městu Bihač, v centru bývalé Jugoslávie, a které je kryto skoro ze všech stran vysokými horami.
    Teprve roku 1959 začaly první práce na terénu. Práce byly uloženy stavitelské státní firmě "Soča". Zároveň s výstavbou letiště, samotných tunelů, se stavělo 5 velkých drah pro přistání a odlet letadel. Tady však nastal první problém, protože horský masív, ve kterém mělo letiště být, byl z velice pevné horniny a muselo se používat pořád odstřelové metody hornin. Inženýři proto používali odstřelové metody "plného a prázdného plnění", a tak dosáhli skoro centimetrové přesnosti v kopáni tunelu šířky 20 m, výšky 8 m a délky 1 km. Konec výkopů se datuje roku 1965. Pracovalo se ve vší tajnosti ve třech směnách a pracovalo zde kolem 250 techniků a inženýrů. Teprve roku 1966 začaly přijíždět první jednotky jugoslávského letectva.


    Vojenské letiště, které udělali, vypadalo opravdu úchvatně. Byly zde 3 tunely plus jeden rezervní (únikový), které se spojovaly na "křižovatce", za které vedla obří síň, ve které se opravovaly Migy, výšky až 12 m.
    Tyto tunely byly délky 500 m, 400 m a 350 m, šířky 20 m a výšky 8 m! Tato základna ve dnu hory Gola Pleševica byla také projektována, aby odolala přesnému zásahu jadernou pumou síly 20 kt. Každý ze 4 tunelů byl zkroucen a měl na horních stranách po každém desátém metru betonový závěs. To vše vedlo do železobetonových vrat, která měla vydržet úder do 3 atmosfér. Tato impresivní vrata měla váhu kolem 103 tun, byla dlouhá 21 m, vysoká 9 m a tlustá 1 m. Hermeticky uzavírala celé podzemní letiště a posouvala se na stranu.


    Jinak samotný objekt v masivu hory byl projektován tak, aby v něm přežilo delší dobu cele mužstvo i s posádkou objektu, což znamená, že tu byla skladiště raket, bomb, kompletní opravny pro typ Mig-21, letecké obří pohonné rezervoáry, kuchyně, nemocnice, pokoje pro letecký i personál pro obsluhu objektu.

    V samotném centru objektu, nebo v podzemním letišti, byl výtah, který vedl skoro 30 m do výšky, do kontrolní věže, což byl vlastně bunkr, ze kterého se řídil veškerý letecký provoz ve venkovním prostoru letiště. Zde bylo velení a plánování misí, radarová obsluha, meteostanice a hlavně štáb velitelství celého objektu.

    Jelikož bylo letiště navrženo na to, aby přežilo jaderný útok, mělo své cisterny s pohonnými hmotami, ale jinak do něj vedlo potrubí délky kolem 20 km, které končilo v armádním skladišti PHM na úpatí hory Pokoj. A střelivo bylo uloženo 5 km od letiště ve vesničce V. Polje.


    Ventilační systém samotného objektu byl na svoji dobu opravdovou senzací. Pracoval nepřetržitě a udržoval teplotu i v samotném centru objektu Klek, tedy v jádru hory, pořád na stálé teplotě i malé vlhkosti. V pokojích bylo kolem 21°C a v tunelech pro letadla kolem 18°C. Co se vody týče, když se razily tunely, našla se tu malá říčka, která nakonec zásobovala objekt vodou.


    Venkovní část letecké základny sestávala z 5 drah: 2 (přistávací-vzletová) a 3 vzletové a z kasáren a logistických skladů.


    Na samotné hoře Gola Plješevica, tedy na hoře, ve které byl ukryt objekt Klek, ve výšce kolem 1 650 m byl instalován anglický radar S-613, což byl Mercedes mezi radary na svou dobu, a tak bylo možné sledovat, co se děje v celé Itálii, Maďarsku, Rakousku což způsobovalo veliký odpor těchto států. Připomínám, že dosah radaru činil tehdy kolem nějakých 400-450 km! Samotný radar měl i svoji část obsluhy zakopanou poblíž něj a v zimě byl možný přístup na tento vrch pouze helikoptérou kvůli výšce a sněhu. Jen radar přežil do 1995, potom ho zničila chorvatská armáda.


    Co se týče personálu, na letišti byl dislokován 117. letecký stíhací pluk s letouny Mig-21PF a 323. průzkumný pluk s letouny Mig-21R.


    Jediným podobným objektem je letiště Slatina, které je však o hodně menši.


    Cena tohoto objektu, tedy celého letiště, jak venkovní infrastruktury, tak samotného objektu v hoře, stál na svou dobu neuvěřitelné 4 miliardy dolarů! A určitě i dost životů, protože se tradují zvěsti o politických vězních a vězních odsouzených na smrt, kteří tam byli posláni a nevrátili se.(Svědci, kteří viděli projíždět černé záplatované autobusy dodnes žijí.)


    Roku 1992, jak už skoro celou Jugoslávii zmítala válka, srbská vojska toto letiště zničila. Tedy armáda, která o toto letiště pečovala a kryla ho jako svoje nejtajnější letiště 12. 5. 1992. Pomocí několika kamiónů zničila vchody do tunelu a zničila vzletové a přistávací dráhy a bombardovala posléze ještě dodatečně části, které by se daly použít.
    Tak skončila pohádka za 4 miliardy o objektu, který byl na svou dobu něčím jako science-fiction. Něčím technologicky tak vyspělým a geniálním.


    Promiňte mi mou češtinu, nežiji v Česku, ale umím částečně vaši řeč, také nemám na klávesnici čárky Sad


    Pokud někdo ocení mé úsilí a bude ho to zajímat, tady je link na zajímavá videa, jak to kdysi nádherně vypadalo...
    Myslím že za to to stoji se podívat...


    www.avijacijabezgranica.com

    toto je HRUBY plan obektu "Klek" 505.

    Vzdušne snimky po valce

    Vjezd do tunelu č.2 .Fotka je z roku 2002-05 Je videt krasne zaclona proti uderu n. bomby ve tvaru profilu Mig 21
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#310475Verze : 0
    Avatar
    Rekl jsem kdysi ze pošlu par fotek z tohoto krasneho ale opusteneho mista. Tak tady jsou. Co se tice radaru na hore nad letistem tak tam jsem se taky dostal ale o tom nekdy jindy pokud bude zajem.


    Ps. auto jsem fotil jen abi se nereklo ze tam nebyli češi Very Happy

    Dakota na vjezdu do kasaren pred samim letistem. 2 Thunderjety jsou za ni ale uz je trava a lesi skoro cele pohltili.

    Prijezdova cesta k tunelum do vnitra letiste. Kolem jsou minova pole ,tak ze kdo sjede ,uz se nevrati :D
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411361Verze : 0
    Avatar
    .

    Jedna ze 4 vzletovih drah. Je smerovana smerem od vjezdu 1 k severovichodu. Kdysi mela kolem 17m na širku.Dnes uz hodne zarostla.Nebudu ani rikat jaky jsou tam zasipany obrovsky diri ktery tam udelala JNA.

    1čka...vpravo upozorneni na minova pole... V klidu a jen po asfaltu chodit a jezdit,a nic se vam nestane :D Teda pokud nespadne strom nebo nepotkate hloupeho klusteho psa :D

    vjezd 2

    otacim fotakem pomalu do leva smerem k trojce...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411365Verze : 0
    Avatar
    .

    Toto mela byt prvni fotka. Vlajky vztičeny,Česka prvni a potom muze byt vse ostatni! :D Dosahl jsem touzeneho cile. V pravo vjezd -vijezd cislo 1,v levo pak vjezd cislo 2.

    Fotka focena smerem k jihu,vidi se primo pred nami cesta k 4ce a vpravo vjezd k 3jce.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411367Verze : 0
    Avatar
    .

    Pohled na druhou drahu,nejvice pouzivanou jako vzletova. Vede k draze 3 ktera spojuje 1dnicku a 2ku. 3ka byla nejdelsi a nejširši,pouzivala se pro vzlet a pristani letadel jako byla An-26 nebo B-737

    z leva dvojka a jednicka...

    jednicka detaljneji...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411369Verze : 0
    Avatar
    .

    Dvojka z vice pohledu...

    Trojka...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411370Verze : 0
    Avatar
    .

    Trojka ze začatku.Je velmi teške si predstavit ze se sem vešli 2 Migi 21 vedle sebe... Ale bylo to tak,vydel jsem fotky. Taky jak muzete videt,trojka to odnesle nejmin,ostatni tuneli jsou na tom o dost hure :(
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411372Verze : 0
    Avatar
    Co se tyče videa...


    http://www.youtube.com/watch?v=xGzZdsUd0hQ


    na youtube jsem dal menši snimek aby jste si to mohli predstavit realneji.


    A mam jeste jednu pripominku,jelikoz je toto forum trochu lenošive,byl bych rad kdybi se lidi aspon trochu vice angazovali kolem topicu.Vice obrazku,vice textu a informaci,skoro kazdej topic na tomto forumu nema vice jak 20 komentaru,to je trochu chude Sad


    S pozdravem, z BiH.

    Trochu z WV...ty nemecky mrchy se stejnak dostanou kdekoliv :D
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#411373Verze : 0
    Avatar
    Asi uz jsem se zminil ze nad letištem Željava je hora jmenem Plješevica,nebo taky Gola (hola) Plješevica. V te hore je zakopane jak uz jsem rek cele podzemni centrum letiste.Ale o tom jsme uz minule psali.Hora je visoka kolem 1650m. a na samem vrchu se nachazi velka chata.Tak by se to dalo nejak opsat. Čert ji vem,običejny smrtelnik by si rek nejakej papalaš si tam nahore v mracich udelal chatu s peknym rozhledam ale ono to neni tak. Chata byla jen obydlim pro preziti vetši posadky ktera obstaravala a pracovala s radary nekdejši JNA (Jugoslavska Narodni Armada).S radarem ktery byl postaven v teto vyšce JNA mela prehled o všem leteckem deni ve vetšim dilu Italije,Madarska ,v celem Chorvatsku,Bosne a dilem i Jugoslavije (dnesni).Radar se kterym se pracovalo byl zakoupen v Brytaniji,podle vsech informaci to byl radar tipu S-600 Marconi.Vedle nej se tam take nachazel vyškomer S-613 ,radar sekundarniho urceni CD-2 ktery byl pripojen na S-600 a 2 vedlejsi radary ktery precovali samostalne a nezavisle na prvnich dvou S-654M a S-654D.
    Posadka se stridala po 1 mesicu.Podminky byli...hm,cetl jsem vselicos,al bylo to kdyz jse to vsechno vezme v uvahu tak fajn.Jedine co v lete bylo malo tak byla voda. Voda a nafta se davazela kazdy tyden kamionama pokud to slo. Samostatne obekt mel svoji obri elektro centralu.Obekt byl samozdrejme pripojen na sit ali v 1650m nad morem se v par minutach promeni pocasi a strhne se vychr jako hrom. Snih zde byval od 8meho do 4teho mesice.Ato kdyz chumelilo tam tam byli aji 4metry snehu.Samozdrejme ze se se všim počitalo.Všechni dili obektu byli propojeni podzemnimi tuneli.Prvni tunel bil polozen skoro 60m. pod samou chajdou a vychod mel smerem k zapadu.Timto tunelem se dalo po shodech vijit az do chaty,do sklepa.Ze sklepa se slo bud do skladu,do elektrocentrali,nebo do rizeni letoveho provozu a obsluhy radaru.Kazdy z 2 hlavnich radaru meli primo pod sebou bunkr ve kterem pracovala jeho obsluha.Ze sklepu se dalo taky dojit tunelem na vichodni stranu hory.Chata mela jeste prizemi,prvni poschodi a podkrovni prostor. Nikdy se mi nepodarilo zistit kolik tam vlastne pracovalo dohromady lidi.Obekt jakoz to takovi do roku 93 byl prisne strezen. Ale mezi vojaky tam panovala pohoda. Byla to takova mensi elita kterou nikdo neotravoval.Heliodrom tam byl,ale inspekce se nekonali. Pod nemi bylo obri letiste a tak kdo by chodil na zakladnu kde byla vecna zima ,a helikoptera tam stajnak v takovem podnebi nemohla byt dlouho.
    V zime se zasobi vozili bud Mi-8mickou z letiste nebo kamionama pokud by se podarilo spruchodnit cestu .Tu vam pozdeji ukazu ve forme fotek Very Happy
    Jen tak pro zajimavost z druhe strany hori se nachazi letiste Udbina.Je vzdaleno kolem 60km autem.Bylo vybudovano jako zalozni pro Željavu,a dnes se pouziva na cviceni chorvatskou armadou.Nekteri češti piloti dobrodruzi jej milne oznacuji jako Zeljavu,ale Željava je mnohem vetšiLaughing
    Z Udbini se jezdilo na G. Pljesevicu,hlavne v lete ,technycka četa a četa inženiru ktera spravovala obekt a cestu.


    Par zajimavich info jeste. Všechny radary byli pokryti polarnimi kopulemi. Vitr tam nahore dosahoval aji richlosti 180km/h a hromi tam mlatili velice intenzivne. V prime blizkosti obektu je zakopana obri medena deska ktera slouzila k odvadeni blesku. Polarni kopule bili obrovske, v promeru meli myslim kolem 13m a 10m.Prvni byli dovezeni z USA,pozdeji jejich opravu prevzali s licencnimi povolenimi firmi z byvale Jugoslavije.

    Takhlenc vypada Gola Pljesevica z dalky.Vifoceno z mestecka Korenica.Kdysi davno se to menovalo Titova Korenica ale moderni deni bylo k Titovi nemilosrdne.

    Takhlenc vypadala pripojkova cesta na G.Pljesevicu v lete. Nachazi se blisko motelu Vinetu na regionalni ceste mezi Plitvickymi jezery a Korenicou.

    Lesley je kod pro tuto zakladnu,nebo kdysi byl dokud tam nahore byli kanadani.

    Cesta je zla,neudrzovana,a jezdi tam jen kamioni a traktory ktere odtamtud vyvazeji drevo. Sem tam potkate nejake ty turysty,ale mejte na vedomi,byla tam valka a medvedi tam zijou taky.Porad jste jeste v prostoru ktery je obivam nedotcenou florou a faunou.

    Kdo se rozhodne tam jet,vzpomente si na me,a vzdycky DO LEVA,jinak zabloudite :D
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421298Verze : 0
    Avatar
    .

    Tady uz vidime chajdu,priroda je krasna,cesta odporna.Vymleta vodou,sjizna jen tak tak,ale v prvni rychlosti to jde. Ja jsem jel nahoru 45minut porad v prvni rychlosti,jinak to nesto.Podvozek jsem oskrabal jen jemne,ale skuste jet nekam 45min. na jednicku :D

    Tak,dojeli jsme,do vrchu chybi aji tak jeste 150m pešky,ale tam uz je nejaky sutrak.Auto nechavame na 1600m

    Mesto Bichač,Bosna a Hercegovina

    Konec runaway čislo 5

    Konečne se ukazuje hlavni draha letiste,nato ze ma kolem 3km vypada celkove prtave :D Dalsi komentare zase nekdy jindy...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421299Verze : 0
    Avatar
    s1020.photobucket.com


    Fotky z posledni expedice do utrob podzemniho letiste Zeljava. Jsou zde fotky i z kasaren vedle vnitrniho komplexu. Pokud ma nekdo otazki,poznamky ptejte se.

    Poslednich par metru...

    Prvni vojenska stavba,mali domecek pro jednoho muze.Zde bi melo zacinat vojenske pasmo z vichodni strany.

    Kabel elektroinstalace.Vse je vyrvano ze zeme,kabli jsou ukradeny :(

    Druhy vstup,a zaroven vstup do podzemnich tunelu z vichodu.Vedle nej je poklop anteny z klasickeho zeleza.Neni to zadnej radar ani neco podobneho.Po vstupu dovnit je par mistnosti a potom delsi tunel z schodama ktere vedou do podzemi chaty.

    Smeti...tolik zustalo z hystoryje .Vse co se dalo odnyst,odneseno je,co se nehodilo ,bylo vyhozeno...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421304Verze : 0
    Avatar
    .

    A opet drahy :D Letiste je jako na dlani. Když to tam bylo v provozu muselo to byt senzacni. Ticho,klid,jen sokolove a vitr.Najednou se z dalky ozve hrmeni,neco se v dalce zacne bliskat.Zacina se kourit a videt cerveni chvost. Dvojce Migu 21bis startuji na svou deni misi...

    Telefoni anteny,toto je jedini civilni majetek tehdejsi statni posti Jugoslavije.

    Uz jsme skoro nahore...Prvni pozustatky anten ...

    Stojime na heliodromu.Asfalt je popraskany a je to jedinih par metriku asfaltu vsude dokola.Pristi asfalt bude az zase ten na magistralni ceste.Dole v udoli bylo kolem 23celzija,tady už bylo kolem 15ti.Na teplotu v 8mem mesici je to celkem dost.Slunce sviti,oblačcy jsou vedle nas.Hrobove ticho vladne vsude kolem.Vse je mrtve,jen vitr mluvi o necem co tu kdysi bylo a hora je jeste jeden nemi svedek... Divame se na chajdu,i kdy ted uz určite vidite ze je to celkem dost velyky obekt. Divame se smerem od severu k jihu. Za temi horami v dalce uz je Jadranske more...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421305Verze : 0
    Avatar
    .

    pohledem trochu do leva,smerem k vichodu uz je videt betonovi plac,hlavniho radaru.

    Tento kamen je zde od dob Maryje Terezije. Donesli ho jsem sedlaci na pamatku teto cisarovny.

    Misto hlavniho radaru

    Pod placem pro radar je zelezobetonovi bunkr.Zde bila kabina obsluhy radaru ve dvou kabinach.Ty bili spojeni podzemnim tunelem s chatou a meli svou vlastni klimatizaci.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421353Verze : 0
    Avatar
    .

    pohled jeste trochu do leva ve vnitrku mistnosti pod radarem

    a jeste trochu do leva...

    Chajda :D Je hodne velka.Je zajimave ze ta klimatizaci proti radioaktivnimu zamoreni nemela. Zde byla kuchyne,nocleharna,sklady s potravinamy a materyjalem. Koupelnicka byla jen jedna a mala.Pokud se chtel nekdo koupat tak se musel zeptat nadrizeneho.Vodou se šetrilo. Ja jsem dovnit sel jen okrajove.Momentalne je tam skoro vse rozbite.Co se dalo nejak vyuzit to lidi roskradli.

    Toto je vztup do kabiny pod druhym radarem z venci. Ten je mezi hlavnim radarem a chajdou.Taky mel klimu a propojen byl tuneli .

    Prostor kabiny zevnitr.Vlevo je videt vstup do podzemnich tunelu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421355Verze : 0
    Avatar
    .

    Dvere do elektrocentrali.Tam bil dizl agregat ktery pracoval pokud by hrozil vypadek elektriny.Tak ze celkem casto.Mejme na vedomi ze radary a jina elektrycka zarizeni byla v te dobe velice nachylna na nizky proud . Egzistuji svedci kteri rikali ze se nekdy z hory kourilo jak ze spalovny :D To bylo tehdy kdyz jel dizlak na plnej plin. Nad dvermi je sklad ktery pouzivali jednotki knadskeho SFORu.

    Toto je zbitek heliodromu...Uz se rospadl. Za nim tak asi 150m dal by mela byt louka vniz je zakopana obri medena deska.

    Aaaaaa zase letište z ptači perspektivi :D Stalo se zato tam vidrapat.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421356Verze : 0
    Avatar
    Jeste mam par vaznych pripominek .Pokud se rozhodnete projet letište a vyškrabat se sem nahoru nechodte dovnit a nikam nechodte ze silnic. Jak uz jsem rekl jugoslavska armada to tady zrujnovala a v tunelech jsou i dnes nevibuchle granaty a minometna munice.To je 100% dokazane. Pohled z venku je apsolutne dostatecny ,dovnitr jit do tunelu uz zato nestoji. Co se tice letiste to je ok,tam jsou miny jen v lesich a kolem drah,kdyz pojedete po silnici pudete v pohode,ale tady nahore uz je to horsi.Mejte taky na vedomi ze Chorvati nevedou leteckou zachranou sluzbu jako v Česku. Je to nekdy adrenalin si stoupnout do neznama,ale nestoji to za stracenou nohu. To mluvim o tom lepsim pripade.Z Korenice nez kvam prijede zachranka bude trvat minimalne 45minut,bez nochy do te doby vikrvacite aji tak.


    Rikam to proto ze jisty pan kolega z tohoto forumu tam byl.Z moji malou pomoci se mu tam taky podarilo s motorkou dostat,ale fotky bohuzel nelinkoval zde. Kdybi se tam nekdo rozhodl jit tak majzla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421357Verze : 0
    Avatar
    http://www.youtube.com/user/1986frenki/videos


    Jeste par videji...


    Všechny fotky ktere jsou zde krome prvniho postu jsou moje! I kdyz nejsou oznacene nastali moji rukou.To pisu kvuli tomu ze se da na vyhledavacich najit uz celkem dost clanku kde jsou fotky prevzate odsut.Cool
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#421358Verze : 0
    Avatar
    Pridavam snimek Migu-21R (z mojeho archivu,minuli rok jsem tam vyhral 2 medajle na mistrovstvi Srbska v modelareni-NG.kup). Mig se momentalne nachazi pred muzejem letectva v Belehrade. Muzejum je vzdalene asi 150m od letište Nikola Tesla. Mislim ze je to jedini znami Mig-21R krome toho v Klagenfurtu se kterym uprchl pan Rudolf Perešin ktery neni uplne zdevastovany nebo rozmontovany a puvodem je z Željavi. Je to jeden s tech Migu ktery tvorili celou jednu sqvadronu na Željave.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422410Verze : 0
    Avatar
    .

    Vratime se trochu do minulosti...Nahore fotka z roku 2011..Dole fotka se stejnym mistem ale datuje se rok 198? Na fotce dole je videt hlavni stani Migu 21bis a predletova priprava. Migi byli vitazeny z tunelu 1 nebo 2 a brzi pujdou do vzduchu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422634Verze : 0
    Avatar
    .

    Jedna z tech nejznamejšich fotek Željavi... 21čky jsou vitažene ven pomoci elektromobilu,pod prvni betonovou zavesou (ta ktera je tvarovana na profil 21cky) .Tam je prebira pozemni personal z traktory značky TAM. Jak vidite i kdyz je tento vchod-vychod hodne daleko od hranice letište s pozemnim personalem tam stoji aji 2 MP.ci.Jeden uplne v pravo a druhy uprostred. Vše je maskovano ze zhora siti :D Aji dneska se jeste traduji vtipi o tom jak rusaci na satelitech videli vylitavat stihačky z hory :D To musela byt podivana :D Ale pravda je opakem. Delali se pokusi jestli 21cka muze vylitnout primo z tunelu ale neslo to. Pri startu z vnitrku hory se zavreli prvne železobetonove dvere,cimz se stvorila kapsle gde se 21cka takrka udusila.Dochazelo k uhasnuti motoru :( Tak ze vsechny migi sli vzdy prvne ven a potom ze stani na drahu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422637Verze : 0
    Avatar
    Z velikou radosti muzu rict ze jsem dostal autorska povoleni od dvou hlavnich moderatoru z forumu : zeljava-lybi .Od tedka vam diky jim budu moct ukazat i fotky ktere jste jen malo gde videli a na pravou miru rict co,kde a jak Wink

    Tunel čislo 3. I kdyz se zda ze svetla jdou do prava jako v tunelu cislo 1 po nachyleni zeme je poznat ze je to trojka.Pise se rok 198?

    Tunel 2... S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Mig-21 vitazen z tunelu a pripraven k akci. Jedna se o hotovostni letoun . S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422867Verze : 0
    Avatar
    .

    Toto je zacatek tunelu cislo 2 focen negde kolem 1970te.Fotka je dost rarytni,ziskana od jednoho tehdejsiho clena sekce vyvolavani filmu a pruzkumneho materyjalu. Jak vidite všechno co jezdi na benzin zustava venku.Dovnitr uz vtahuje Mig jen elektrycke vozidlo .Podivejte se take na podlahu,je to prvni podlaha natrena tehdy specijalnim naterem z gumi ktery zabranoval vireni prachu.Dnes to mame aji v obicejne garazi,ale tehdy to byla novinka :D Sprava mame zase člena MP. ktery kontroluje propustky... S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Propustka vYpadala presne takhle. Bez teto karticky velikosti prukazu o vlastnictvi auta ste byli spion .Jakekoliv zapomenuti teto propustky bylo velice prisne trestano.Ale to se spravidla nestavalo.Lide kteri pracovali na Željave byli vetšinou nejlepsi ve sve tride. Npr. vojensky hasiči meli učilište v Belehrade ,tam byli 2 roky + zakladni sluzba.Za tu dobu si nadrizeni udelali pohled na vojaky a 3 nejlepsi mohli jit na Željavu k hasičske jednotce.Ostatni mohli jit na jina letiste ale na Željavu ne. S tim ze se bodovala jak kvalita jedince tak i kadrove vztahy s komunistyckou partiji Jugoslavije. Take jedinec byl vystaven proverkam .Nekteri kteri byli potrebni na Željave a neprosli proverkama spolehlivosti zustali na delši dobu behem a po vykonani sve funkce na Željave bez pasu. Jugoslavci mohli cestovat kam chteli,a prozrazeni neceho z Željavi se nikomu nechtelo ryskovat. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422891Verze : 0
    Avatar
    .

    Co je taky velice vazne pred tim nez trochu vice vejdeme do detajlu je tato mapa. Vse je psano jak na chorvatskem tak aji na anglictine cim si muzete udelat predstavu a porovnat mista z fotek ktere Vam zde budu pomalu den co den predstavovat...Mapu neberte na metr presne,je udelana jen na porovnani kde co bylo,dimenzne neodpovida realnemu obektu . S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Take vjezd do 2ky.Foceno v zime ,rok 1969-70. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Toto je foceno ve 2ce,trochu vice dovnitr kousek pred zelezobetonovimi dvermi.Take foceno nekdy po nastehovani do letiste.Podlaha jeste neni hotovamklimatizace nefunguje na 100%. Jinak jak uz je znamo 1968 u nas v ČR. komousi udelali paseku.Tito jakozto vladce Jugoslavije, dalo bi se rict se zalekl a naridil aby se letiste i kdyz bylo nedokoncene okamžito nastehovalo a zacalo s operacni sluzbou. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Tady mame vjezd 2 nebo 3? Nevi se presne ale v barve a roku 1990/91. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    El. vozidlo vlece 21cku dovnitr pres dvojku .Mig patri 352. sqvadrone.Na fotce je take zajimave ze zde bylo pouzivano uz modernejsi el.vozidlo. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422895Verze : 0
    Avatar
    V tomto příspěvku bych chtěl především PODĚKOVAT "frenkimu1986" za poskytnutí cenných informací před naší loňskou návštěvou Željavy a Goly Plješevici.
    Určitě se tam musíme vypravit znovu se silnějšími světly pro důkladnější prozkoumání útrob hory (čelovky jsou málo, to je tak na pár desítek počátečních metrů).
    Zatím přidávám jen pár fotek, ať neruším frenkiho mnohem kvalifikovanější výklad.

    Příjezdová cesta k tunelu č. 4 (ten byl únikový)už leží na Bosenském území.

    Budka Bosenské pohraniční stráže před příjezdem ke čtyrce. Sice je prázdná, ale stráž sem poměrně často jezdí na kontrolu. Nedoporučuje se v této části moc motat, protože to může být považováno za nezákonný přechod státní hranice.

    Cvičné betonové bomby ležící poblíž.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422897Verze : 0
    Avatar
    Dekuji Marvy. To je v pohode,nerušiš, rad jsem kdyz semka kdokoliv prida nejakou fotku nebo uzitecnou poznamku.
    Co se tiče celniku,maš pravdu.K 4ce to neni moc bezpecny.Z chorvatske strani kdyz se prijde tak je to prekroceni statni hranice,a koledujeme si o pokutu s dalsim zakazem vstupu do tohoto kompleksu.Z bosenske strany se sem da taky dojet,egzistuje cesta smerem centrum Bihacč,odtamtud k hlavni nemocnici a potom asi tak 3,5KM po silnici a dojedeme k brane letiste ale z druhe strany. Tuto cestu pouzivaji hlavne domaci (hlavne ti kteri roskradli cene kovi z podzemi) a calnici. Negde tam vedle te silnice taky vede podzemni dovod kerozinu. Željava jakožto podzemni letiste mela 3 obri nadrže kerozinu hluboko v hore.tak abi kazda eskadra mela svou nadrz.Ale,hlavni nadrze z kerozinem byli za Bihačem ve vesničce Pokoj a sem prijizdeli vlaky z kerozinem,odtamtud se to precerpavalo a hnalo potrubim v podzemi az do letiste.Tak ze na letiste nikdy nejezdili zadne zasobi kerozinu po silnici Smile To byl dobrej for.
    Co se tiče bomb,je jich tam po tych lesicich hodne,ale zbirat bych je nedoporucoval.Muzou tam byt schvalne miny,a z takoveho artefaktu bi se mohl vyklubat uraz na celej zivot Sad JNA 1991az 92he odtamtud nez to vyhodili do vzduchu odvezla vse co se hodilo do budoucna.Tak ze to tam nemuselo zustat nahodne.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422900Verze : 0
    Avatar
    .

    Po vstupu do 2ky letadla mijela zelezobetonova dvere. potom mirila bud do galerije 124. sqvadroni nebo 125. Na obrazku mame uz prazdnou galeriji 124.sgn.Pravdepodobne vytahnuta ven na stani pred tzv. trijangl.Na leve strane Migu je tunel do letecke opravny.Tou se budeme zabivat zvlast nekdy jindy.A pred leteckou opravnou bila odbocka do prava ktera vedla k vjezdu/ vyjezdu do tunelu čislo 1.Misto pro stihaci 125. sgn. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Tady mame galeriji 125. sqn. foceno nekde kolem roku 1991.To uz nechybelo moc k jejimu konci.Pripomenme si ze to srbi zvedli do vzduchu v 5tem mesici 1992.Za nimi nekde v dalce je uz zminena opravna. Po stranach,ty červene trubky ,to jsou pripuste kerozinu.Odsud se tankovala letadla. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Podobne misto jen foceno trochu blize k zetačce.Snimek je taky porizen o dost drive,jsou zde videt Migi mladši generace. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Galrije 125 sgn. Rok neznami,ale typnul bych to na 85 a pozdeji podle toho typu el. vozitka. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422908Verze : 0
    Avatar
    .

    Galerije 125.te sqn. Je videt jak se tehdy oblikali piloti JNA. Kombineza pro velke višky a kozena bunda pravdepodobne ješte z ameryckych dodavek. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Take jeden z velice znamich snimku .Tento byl porizen nekde kolem roku 1970. Tehdy to byla bezkonkurenčni supertajna zakladna. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    A tady uz je vyjezd z 1čky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422917Verze : 0
    Avatar
    .

    Migi 21F-13 jsou serazeny smerem k otvoru č.1.Piše se rok 1969.Zakladna jeste porad neni dokončena což nam ukazuje velka vrstva betonoveho prachu na kolech migu.Foceno je na miste mezi križovatkou (ktera je za Migem a spojuje galeriji 124sgn.,galeriji 125.sgn ktera je na fotce a leteckou opravnu)a prvnim zahybem do prava smerem k vychodu č.1. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Velice zajimava fotka ze začatku letište.Do F-13tky se tankuje kerozin pomoci pumpi na vozičku.Foceno take kolem 1969 a Migi jsou otoceny k vyjezdu 2,obracene od predchozi fotky. Asi se nekteri ptate proc nam porad ukazuje jen tu jednu eventualne 2 galerije ze čtyr? Odpoved zni,je to dato mistem. Nektere fotky ktere jsem zde dal jsou zretusovane.Slouzili k oklamani nepritele,byla to reklama na zastraseni,ale zaroven z ni byli treba vymazany vaznejsi detajli . Take galerije 125. sqn. byla nejdal od tak zvane hvezdy. Hvezda bylo operacni centrum letište a jeho mozek tal ze samozdrejme cim dal a sco min detajlu tim lepe. No bud me radi ze se dochovalo aspon tohle. S stupnem utajeni ktery tam vladl az skoro do roku 1987 je i toto dobre. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    A tady mame zase 1čku. Takhlenc vypadala do konce 90tych let. Potom co je zajimave se v betonove zavese udelali 2 menši otvori vertikalne tak aby tam mohli projizdet aji Migi-29. V te dobe uz Yugoslavije dysponovala menšim počtem 29tek a par jich bylo skoušeno jak by se vešli dovnitr a jake by meli byt upravi galeriji.No, do vetšich pozitivnich uprav uz nedoslo,prišlo jen ničeni... S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    A samozdrejme Tito. Toto byl vladce všecho.Dnes uz ta euforije z jeo osobnosti je skoro zapomenuta ale tehdy pokud ste neco špatneho o nem rekli v hospode tak ste skoncili bez zubu,a policajti vas jeste dodatecne dotloukli.Byl to tvrdy rezim pro ty kteri byli proti Titovi.Tady se zdravi s piloty u 1čky,rok 1969. Prišl se podivat jak to postavili.Po te co vse "skontroloval" vzletli všechny Migi do vzduchu na jeho počest. Podruhe se to stalo az když umrel.Nikdy vickrat se nic tak grandiozniho nestalo. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422941Verze : 0
    Avatar
    .

    Toto je stejne misto jako na posledni fotce v tomto prispevku s Titem,fotomontaz snimku z 1969. ale tunel je focen roku 2008 . :( S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Toto jsou pan Blažević a pani Planinc,oba visoci polityci tehdejši YU. v galeriji 125. sqn. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Fotka je mizerne kvality ale zde mame pana Antona Tuše.Nekdejši velitel leteckych sil JNA. Prave udelal proslov a piloti z Željavi byli toho roku prohlašeni nejlepši jednotkou letectva JNA. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Kdyz uz jsme venku ,tak tady mame klasicke plneni pohonych hmot do 21čky.Kamion je klasicky valnik TAM ale ma provizorne pridelanou nadrz na phm. Pravdepodobne se jedna o Mig ktery nebyl z Željavi.Stavalo se ze nekteri piloti pristavali na Željave kvuli naviknuti na druhe zakladny,aby se naučili kde je co.Samozdrejme ze nemohli dovnitr.Venku bylo par domečku kde mohli obdrzet dalši instrukce a po priprave Migu se slo zase domu. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Tito mluvi s technyckym personalem .Poposel vise k vnitrku hory. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#422952Verze : 0
    Avatar
    .

    Toto je fotka pristavacich a odletovich drah udelano minuleho roku z G. Pljesevice. Červena čisla jsou čisla drahy.Čtverka vede na levo z vyjezdu č. 1.Draha čislo tri,vede primo do tunelu vjezdu 2. A draha čislo 5 vede primo do vjezdu čislo 4.Ale na fotce je nakreslena jen cervenou čarou,kopec ji prekryva. Jelikož vetšina map neukazuje toto letište,asi proto ze je vojenske a ješte se k tomu ani nepouziva,oficijelne je zničeno,zakreslil jsem velmi vazny bod pro ty ktreri by se tam radi podivali. Na fotce v levo na hore je krouzek s malim i . To je celnica IZAČIĆ mezi Bosnou a Chorvatskem. Dalo by se rict ze je to hlavni celnica pro kamiony tak je tam rušno vetšinou. Na pravo je Bosna,na levo Chorvatsko. Z jakekoliv strany kdyz tam pojedete a jokoukoliv cestou tak ty drahy neuvidite. Letiste je konfiguraci terenu pro pouheho smrtelnika nezasveceneho navždy skryto malimi kopečky a mirnim previšenim terenu. Jak vidite runway č.4 miri od vjezdu 1 primo na celnici,a konci asi 3m od ni,je tam jen mala silnice ktera je zavrena pro verejnost.Ale kdyz dojedete do Izačiču tak vite ze uz jste blisko.

    Foceno pohledem z kontrolni veže.Na fotce vidime v levo runway č. 4 a na pravo od ni runway č. 3. Toto je misto zvane trijangl.Tady prosel kazdy kdo htel vyjit ven nebo dovnitr zakladny a take je videt hlavni stani letadel na draze č. 3. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Fotka porizena primo vedle predchozi fotky.Kdyz si je date vedle sebe udelate si malou panoramu.Je videt draha č. 5 a častečne 2ka. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Menši porovnani velikosti galeriji. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423056Verze : 0
    Avatar
    .

    Draha čislo 4.Mig odlita smerem k hraničnimu prechodu.Samozdrejme ze v roce 90 tam nebylo apsolutne nic,hranice v te dobe ne egzistovali.Byla tam jenom silnica ktera spojovala vesničku Izačić a vesničku Željava. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Stani na začatku drahy č. 3 a take hlavni stani pred odletem na mise.Zpatky se letadla ktera patrila do zeljavi nedavala na stani ale hned se vtahovala do vnitra hory. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Stejne misto jako na fotce nahore ale jiny rok. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Tady meme fotku take stani č.1 na draze č.3. Fotka je udelana z snimku s kanalu youtube. Datuje se rok 1991.Stani je doslova narvane 21čkama. Jsou zde videt i 2 cisterny FAP a auto,kamion pravdepodobne jede smerem k vjezdu č.4. po male spojovaci ceste . S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423069Verze : 0
    Avatar
    .

    Kdybi kamion jel dal dojel by k 4ce.Tady mame na fotce stav z roku 2008. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Startujici 21čka z runwaye č. 2 .ta byla napojena na runway č. 5 ktera vedla z vjezdu č. 4. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com

    Runway č.3,v dalce vidime vjezd č. 1 a stani ktere bylo na fotkach predtim. Vedle človeka na fotce ce male stani ktere bylo kousek od napojeni na hlavni drahu č. 1. S laskavim dovolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423078Verze : 0
    Avatar
    .

    Tady mame fotku z galerije 352 sqn. ktera plnila funkci vzdušneho pruskumu nepratelskeho uzemi tak pruskum pocasi. Migi vjeli pres vjezd č.3 a jsou otoceny k vyjezdu č.4. Fotka je hodne znama a je pravdepodobne vyretušovana. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Toto je uz o dost lepši fotka ,zde vime že je toto na jisto fotografovano vedle klimatizačni komory ktera se nacha pres cestu hlavniho ridiciho centra Željavi. Misto je v prostredku galerije 352 pruskumne sqn. a Migi mame otocene smerem k vyjezdu č.3.Za nimi v dalce se vidi zatacka do leva k vyjezdu č.4. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423156Verze : 0
    Avatar
    .

    Tito (v prvni rade s prava) krači s... ? Nevi nekdo kdo to je? Nachazeji se zrovna nekde v galeriji 352. sqn. Željava byla take neco jako narodni reklama.I kdyz byla prisne tajna chodili tam na navstevi cizi vojenske delegace. Vime presne o zahraničnich navštevach Činy,Iraku,Lybie,Švedska (pravdepodobne lidi kteri se menši časti podileli na archytekture Željavi,pred rokem 1965 byla YU. delegace ve Švedsku hledat inspiraci,a nasla ji :D ),spratelenich arabskych zemi. Prvne se šlo na prelet letište ze vzduchu.Pohled na 5 drah,velikou kasarnu a vse to zapracovano do terenu aby nebylo videt daval inpozanti pohled.Kdyz letadlo s delegaci pristalo,zastavilo na trijanglu a delegace prosla jednou galeriji bylo to k zblazneni. Slišel jsem ze irackou delegaci provedli kazdou galeriji 2x. Protož ruzne galerije byli propojrny dalo se jemi projit vselijak,a takova mensi delegace se najednou stratila ve spleti tych tunelku a galeriji. Byli fascinovani co dokaze pracovni sila Yugoslavije. Myslim ma to logiku,aji dnes se v Iraku nachazi spousta obrich bunkru ktere tam postavili jugoslavci.Tak ze reklamu Željava splnila na jedničku.Timto spusobem si prišla Yugoslavije na obri prijmi . S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423191Verze : 0
    Avatar
    .

    Vjezd č.1. Slavnostni pochod,pravdepodobne rok 1973,ale proc maji ty zastarale MP-40,to mi neni jasne.S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Utva 66,zaparkovana primo vedle vjezdu č.1. Vidime 21čku jak vyjizdi ven .Nadrze ktere jsou pred ni jsou pravdepodobne s chemikalijemi na zimu.(na upravu letištnich drah).S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com

    Železobetonove dvere v galeriji 125. sqn. Jak vidime snimek je z roku 1989.V rozmezi toho roku a roku 1991 nastalo nejvic fotek z Željavi. Nekteri lide kteri tam aktivne pracovali rikali ze koncem 1998 zacala byt na letisti citit neposlusnost,nekazen a zlom moralky.Bylo to dato vnitrnim napetim mezi yugoslavskymi narody.Armada byla udelana po tzv. narodnostnim kliči.Nespominam si v procentech kolik to bylo,ale hlavni a nejpocetnejši v armade byli srbi-pravoslavne verici,kolem pulky,potom byli chorvate a ješte min bylo bosencu muslimu.Potom za nemi bylo neco malo albancu. Jak umrel Tito ,umrela i snim veškera snaha jit dal a tahnout za jeden provaz. S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423499Verze : 0
    Avatar
    Kdyby jsme šli porad tunelem čislo 2 dojdeme již do zminene križovatky ktera deli galeriji 124.,125 sqn. a jeste rovneji tak zvany VTR. VTR. (Vazduhoplovno Tehnička Radionica) bylo opravarenske centrum podzemniho komplexu. Zde se opravovali Migi ve 3 stupnich. VTR je myslim nejviši galerije,na delku ma 75m. Na spodnim obrazku mame 21čku s tehdejši dostupnou vyzbroji v JNA. Z leva galerije 124.sqn. Čislo 1 označuje galeriji 125. sqn. ,dvojka jsou hasiči.Hasiči nemeli ve vnitrk žadna pojizdna vozitka,jen elektromobili. 3 je pomocna kancelar a zbrojirna.

    S laskavim povolenim zeljava-lybi.com

    Zde mame VTR. vyfocen polovinou 80tych let. Mohl bych rict ze to byla nejlepe chranena letecka opravna letadel v Evrope.Nad ni se nachazelo nekolik set metru skaly. S laskavim povolenim zeljava-lybi.com

    Pan v saku,Dragutin Zelenović tehdejši člen predstavenstva Yugoslavije,vedle nej s prutem Rodoljub Gajič. Tehdejši velite VTR. Foceno roku 1989. S laskavim povolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423958Verze : 0
    Avatar
    .

    VTR. roku 1969. Vzadu mame F-13tky v rodelanem stavu. S laskavim povolenim zeljava-lybi.com

    Jedna ze stani :D S laskavim povolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#423959Verze : 0
    Avatar
    Dodavam jeste par fotek z ruznych dob,všechny by meli byt bud z Željavi nebo z založniho letište Udbina.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#424475Verze : 0
    Avatar
    Menši planek rozmisteni obektu na hore Gola Plješevica.Smile
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#426238Verze : 0
    Avatar
    Nevim z jakeho je toto obdobi,ale bylo toho dne veselo Very Happy Traktor je na stani tak že letadla uz asi byla všechna venku a čeka se asi na pristani a odlet dalših Migu. S laskavim svolenim : Željava-Lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#450148Verze : 0
    Avatar
    .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#509721Verze : 0
    Avatar
    Par pohledu na drahy .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#509989Verze : 0
    Avatar
    .

    Vratime se zas po nejake te dobe k vrcholu :D Na fotce vidime z leva pristupovou cestu ,z leve strany je Chorvatsko.Forka byla porizena nekde od 8meho az do 4teho mesice soudici po snehu ktery se tam drzel a drzi vždy hodne dlouho. Je videt strecha domu a zničene plechove obali anten. Porizena byla kolem 200? A focena je možna aji civilnim obivatelstvem z televizniho prijmače chorvatske televize. S laskavim povolenim zeljava-lybi.com

    Zde uz mame jarni fotku.Hned z leva je zaparkovane vozidlo Bison ktere melo slouzit k evakuaci členu kanadskeho IFOR-u a potom SFOR-u.Ale bezne se jinak zvalst nepouzivalo. Po skončeni valky jak uz jsem rekl vrch Gola Pljesevica zabiraji kanadane a buduji si tady (radio re-broadcasting site-RRB)... Operace kanadanu trvala od roku 95 az do roku 2004kdy to tam opustili . Od te doby to tam zni prazdnotou. Jinak kanadane se tam menili po posadkach citajacich 5-6 mužu každych 6 mesicu.Meli tam kopelny,internet,satelitni tv,posilovnu a samozdrejme pracovni mistnosti odkud se vedla komunikace.

    Jeden z prislusniku kanadskeho zboru. Krome toho operace kanadanu v Bosne mela jmeno Palladium.

    Toto by mel byt tunel pod samotnou budovou do prostoru kde JNA vybudovala operacni stredisko take k spojovani.Z fotky je vydet ze to kanadaci ocistili a deminovali ale co tam bylo a jestli ty mistnosti hlupoko v hore take pouzivali pro stejne učeli jako JNA to si nejsem jisty. Vim jenom ze pod samotnym domem bylo stredisko spojeni ktere melo malou kuchyn,nemocnici a jidelnu s kuchyni.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#432475Verze : 0
    Avatar
    ...a zima prišla...
    Tuneli ktere spojovali všechny hlavni mista ,treba mezi domem a prostory radarove obsluhy meli dvojty vyznam. Chranili posadku jak proti ucinkum jaderneho vybuchu tak proti zime.Jak sami vidite v zime tam bylo kolem 4m snehu v prumeru.Jidlo a jine zasobi se dostavovalo helikopterou ze zakladny v blizkosti mesta Bihač pokud to vitr dovoloval. Samotna cesta dolu byla nesjizdna i nekolik dnu. Zajimavosti je i to ze zde posadka mela 2 snežne skutry ktere slouzili na evakuaci a pro potrebi pruzkumu.Ale normalne se spiš v zime pouzivali k radovankam a k blbnuti. Take JNA mela 1 skutr ale ten byl v meste Titova Korenica,a pripade nutnosti se snim jezdilo nahoru. Jsou svedci ze tento doticni skut skoncil svou karyjeru na zakladne Kozara v Banja Luce jakosto hodne toho ze samotne Željavi.


    Jedna z novejšich informaci ktera me take trochu prinutila napsat tento novejsi dil je to ze behem chorvatske operace "Oluja" 1995
    (boure) se srbove stahuji v panyce z tohoto mista. Pokouseji se znicit posledni radar ktery pouzivaji do te doby hlavne k navadeni svych bitevnich letadel,z letiste uz 3 dlouhe roky nic neodstartovalo a zni prazdnotou. Chorvati behem sveho prichodu nachazeji radar jen mirne znicen jakozto i jine obekty ktere jeste do 95teho fungovali. To co zustalo si berou jako valecnou korist i kdyz toho uz moc neni,vetsinu si odvezla JNA a bosensti srbove do Banja Luky. Potom prichazeji jednotky IFOR a o tom jsme uz psali. Potvrzene to neni ale posledni dny z valky jsou jeste trochu v mlze a asi jeste dlouho zustanou. Neni lehke i po 20ti letech z lidi dostat nove informace.Valka je valka a nikomu se nani nespomina pekne.

    S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Foceno smerem od severu k jihu.Z leva je pod mraky schovan Bihač. Pred nama v pravo dum. Tato fotka je focena z mista kda je zakopana obri medena deska k "otchytu" hromu. Heliodrom je zavaty,jsou zde jen stopi od otacejiciho se auta.

    Tady mame samotne mesto Bihač na bosenske strane .O par postu mame skoro stejnou fotku ale v lete kterou jsem fotil ja.

    Jen pro predstavu jaka tam byla zima a vichr...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#432476Verze : 0
    Avatar
    .

    Jo,je tam krasne,raj na zemi i kdyz je to zničene,to ja vim... S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Pouzivani heliodromu ... S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    Jedna z kanadskych rotaci. S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    A toto by melo byt 95teho roku. Tesne po konci valky dole na letišti. Spoust,vse zniceno...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#432477Verze : 0
    Avatar
    Jelikož tomu je uz 20 let jak byla znicena Željava srbskymi jednotkami JNA ,na Željave se koncem 5teho mesice sjeli nadšenci a par byvalich prislusniku co zde kdysi davno pracovali. Na oficijalni strance Željavi jsou nyni dostupne fotky z teto akce ozivovani starych spominek :


    zeljava-lybi.com


    Je zde 7 perfektnich stranek z akce a jsou vyfoceny i obekty kolem.Krome cvičiste či telocvicni pro muštvo. Nejhorsi asi na tom vše je ze nejaka svine urizla z Dakoty vrtulovi list a dalsi se pokousel odriznout Confused


    S laskavim svolenim zeljava-lybi.com

    V dalce je vjezd 2ka.Na levo je nejdelši pristavaci draha 2ka,pred nami odletova draha č. 1. Dokud se letiste pouzivalo vse bylo vikaceno a byli zde jen travnate plochy.Jak je ted videt priroda si to pomalu ale jiste zase bere zpet. Po 20ti letech nefunkcnosti letiste tu jsou uz skoro doopravdy velke stromi i na mistech kde byla jen trava ...

    Jeden ze zničenych generatoru . V podzemnim obektu byli pravdepodobne 3 generatory s vykonom kolem 1000KW. JNA je tady nechala protoze v dobe niceni uz byli zastarale a skoro 30 let slouzili . Tak ze bylo rozhodnuto je castecne rozebrat a explozivem znicit.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#433593Verze : 0
    Avatar
    Zdravim všecky.


    Jen pro zajimavost 20.10.2012. se organizuje prohlidka letište Željava,prilehlich budov,a samotneho podzemniho obektu. Zajemci by meli byt fizicky zdatnejši kvuli delsi dobe chozeni v podzemi a dobre obleceni kvuli chladu a vetru ktery panuje na zdejsim letisti v te dobe. Vstupenka bude stat 15 Eur. S vami bude byvali deminer a civilni pracovnik letište Željava. Vše by melo byt objašneno na anglickem jazyku. 10ty mesic byl zamerne vybran kvuli tomu ze na letisti v tu dobu je uz celkove hladneji a vegetace neni uz tak husta cili je tam videt hodne veci co vlete lidskemu zraku hrave utecou. Dostanete se take ke vsem 3 letadlum na brane anis biste byli v ohrozeni lidskeho zivota jelikoz jsou tam kolem minova pole. (Stalo bi za zminku ze kdysi na samotne brane bila 4 letadla,puvodno DC-3 a jeste 3 F-84ky,jedno nekdo cele ukradl ihned po valce,ostatni 3 jsou v stavu rozpadu.No abyste dnes videli puvodni DC-3 v takovem stavu bi ste se museli projet pri nejmensim do Belehradu nebo do Ruska Very Happy ).


    Tak že kdo chce videt,a chce mit jistotu ze si to uzije 20.10. bude mit prilezitost .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#435814Verze : 0
    Avatar
    www.benkar.se


    Profesionalni fotky jedne z navštev Very Happy Ale toto bych fakt doporucil!
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#436080Verze : 0
    Avatar
    Mig-21 R. Toto letadlo muzete videt v rakouskem Klagenfurtu jeste dnes. Je to nejlepe dochovany egzemplar Migu 21 z Željavi. Zde mame jeho snimek z roku 1972. Presne na snimku pise : "Mig-21R sa podvešenim kontejnerom R,na aerodromu Mostar za vreme vežbe Gora 1972 godine ". Coz znamena : Mig-21R s podvešenim kontejnerem R na letišti Mostar z dobi cvičeni "Gora" 1972. roku.
    S stejnim letadlem utekl pan Rudolf Perešin do Klagenfurtu. On a jeho 3 kolegove byli u zrozeni samostalneho chorvatskeho letectva.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#436085Verze : 0
    Avatar
    Fotka z roku 1992. Migi z pruzkumne 352.letky byli preletnuty z Bihače do Belehradu nebo presneji z letište Željava na letište Batajnica.Uz dostali take novejši yugoslavske znaky. Druha letka byla preletnuta do Prištiny gde byla podobna zakladna jako Željava,krycim jmenem Slatina. Zde vsak letka zustala jen kraci dobu.Skoro všechny letadla z Željavi byli pozdeji po vyletani resursu l. hodin rošrotovany nebo zniceny bombardovanim roku 98.Nektera byla rošrotovana take kvuli domluvam o stavu zbrani v Yugoslaviji.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#450048Verze : 0
    Avatar
    Jelikoz prvni co uvidite z Željavi budou 3 letadla, vkladam sem jednu velice starou fotku. Je na ni jeden muj kamarad s kolegou za valky v Bosne. Nebudu odkryvat co a jak,ale jen pro jistotu aby jste videli jak to tam vypadalo nekde kolem roku 1995.

    S laskavim svolenim zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#450152Verze : 0
    Avatar
    Ješte par pohledu na stav letadel u brany z minulich roku.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#450278Verze : 0
    Avatar
    .

    Na fotce mame par Migu 21bis (myslim-nejsem si scela jisty). Letadla behem cvičeni a zaučovani posadek často dene promenila aji 4 letišta. Zde jsou Migi na letišti Zadar,a priletli z Željavi.Pak treba leteli do Puli a zpatki na Batajnicu pobliž Belehradu. To se delo i nekolikrat v mesici.Jen proto aby si posadky rychle zvikli na presuny a samotna letišta. Vojenske plany byvale JNA dokud byl Tito živ byli vždy obrane. Jednotky by utočili a postupne se srahovali do hor v Bosne kde by probehla partizanska valka.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#453826Verze : 0
    Avatar
    .

    Jedna perfektni fotka vchodu č.2. Toto bylo par let pred valkou. Zde je automobil Zastava tzv. "Žehlička" :D v roli MP. a jeden prislušnik vojenske policije . Ale aby to nevipadalo tak nebespecne v tom aute se hlavne na rychlo prevazelo jidlo a piti :D kdyz zrovna nebyl cas pauzi. Jezdili snim skoro všichni kdo ktomu meli pravomoce. K patrolovani se jinak pouzivali jen lide bez aut, hlidky byli kolem letište v jednotlivich mystech a samotne letiste uz pred valkou bylo castecne kolem zaminovano z bespscnostnich duvodu. Stranou nad letistem ,mezi letistem a radarem byli take rozmistene hlidky a bylo zde nekolik psovodu ze psy. Zvalst byli hranene "stany". To byli šachty vetrani kterych balo myslim 5. Na jejim samotnem konci byli metr a neco kluste betonove zdi ve tvaru obicejneho stanu . Zde se stridali hlidky a samotna mysta byla bud zaminovana nebo obehnana ostnatymi draty.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#454206Verze : 0
    Avatar
    Standardni Gazela vyrabena v Mostaru. Foceno z balkonu ridici veže...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#458968Verze : 0
    Avatar
    Popojedem ? Smile

    S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#462688Verze : 0
    Avatar
    .

    Moc pekny obrazek jedne z mistnosti ve vnitr obektu Klek. Tady aspon vydime puvodni cesty prijezdu k letisti .Dnes egzistuji jen 2. Ostatni jsou zniceny nebo zaminovany a na konci z bosenske strany je statni hranice tak ze slepa ulicka :D
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#463108Verze : 0
    Avatar
    Poznamka:


    Vsimnete si hornateho vystupku ktery se tahne na mape pod letistem. Letiste je blizko Bihače ale diky nerovnosti terenu a diky tomuto vystupku i kdyz jste celkove blizko letiste neni nikdy videt. Co se tice mista na kterem bylo postaveno je opravdu mistrovsky vybrano. Zraku civilistu unikalo desetiletimi.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#463109Verze : 0
    Avatar
    .

    Zase se nasla "112"ka. Fotka je take z Mostaru. Mig 21R , 352. pruzkumna letka ,domovske letište Željava.

    Dalši z Mostaru.

    A tady uz ji mame doma na Željave . Fotka je trošku poničena ale aspon to lip nez nic.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#463300Verze : 0
    Avatar
    .

    Hadejte gde se tito piloti uči ? :D Kdo se dobre podiva na fotku uvidi tam kontrolni vež s balkonem.Tak to sem našel opravdu jen nahodou...

    Tak tady uz mame obrazek behem kontroli na Željave. Visoci generalove sedi na balkone pred kontrolni veži a pozoruji prubeh akce .

    Stav dnes...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#464000Verze : 0
    Avatar

    Citace - frenki1986 :

    Standardni Gazela vyrabena v Mostaru. Foceno z balkonu ridici veže...


    Stejne misto foceni.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#464001Verze : 0
    Avatar
    .

    S laskavim svolenim : zeljava-lybi.com Zajimava fotka. Typnul bych to na 21čky ktery se vratili a stoji pred vjezdem č.4. Nikde kolem nejsou zadne jine mašini,ani kamiony.Nic coz by bylo charakterystycke pro 4.ku. 21čky sletli a dorulovali ke 4ce. Zde je prebira obsluha a pripoji na ne tice. Traktory ktere byli pouzivany venku k prevozu Migu tady nejsou,jen elektromobil.Zadne cisterny,nic. Elektromobili je vtahnou dovnitr a dvere se zaviraji. Mise konči,čas obsluhy začina. Kdybi to byvala 2ka kde se taky vetšinou tahali Migi dovnitr tak by tam byla aspon nejaka budova nebo neco ale tady na fotce neni nic.

    Prohlidka Mig-21US -400 Jedna z mnohych, o opravach uz jsem psal predtim kde se delali a jak.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#464319Verze : 0
    Avatar
    s1020.photobucket.com


    Dalši fotky tentokrat hlavne z obektu kolem letište .Na fotkach jsou videt betonove stany s dirami do podzemi. To jsou vstupi vzuchu do filtračnich komor. Pak jsou vyfoceny anteny a obekty obsluhy anten ILS sistemu .
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#488830Verze : 0
    Avatar
    .

    Z dob v provozu...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#509990Verze : 0
    Avatar
    Ty samopaly by nemusely byt nemecke MP-40, ale jugoslavsky model 56, zda se, ze vojaci maji spodni cast dlane vytocenou dopredu, jako by svirali zahnuty zasobnik.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#539574Verze : 1
    MOD
    Avatar
    diky frenki za uzasne fotky a hlavne komentare k nim!
    Pridam jen aktualni letosni info ohledne Zeljavy - v unoru skoncila deminezace, kterou zaplatila EU ve spolupraci s Chorvatskem, prostor by tedy mel byt cisty. Letos jsme se tam nedostali kvuli nejakym pracem v tunelech, nevim, co tam delali, treba nekdo ozrejmi. Prostor je jinak z HR strany pristupny celkem bez problemu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84464#610111Verze : 0