Curtiss PW-8

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 594 příspěvků vloženo, 2297 editováno a 480 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Curtiss PW-8

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss PW-8 Curtiss PW-8
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss PW-8
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1924-DD.MM.192R Curtiss Aeroplane & Motor Co., Buffalo, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1924-DD.MM.192R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2 XPW-8 (23-1201/23-1202)
    25 PW-8 (24-201/24-225)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.01.1923 XPW-8
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    991 kg 2185 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1431 kg 3155 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    9.75 m 32ft
    Délka:
    Length:
    7.04 m 23ft 1in
    Výška:
    Height:
    2.77 m 9ft 1in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    25.95 m2 279,3 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Curtiss D-12 o výkonu 313 kW
    dvoulistá vrtule
    Curtiss D-12, power 420 hp
    two-blade propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    284 l 75 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    275.2 km/h v 0 m 171 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    218.9 km/h v 0 m mph in ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    9.3 m/s 1830 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6203 m 20350 ft
    Dolet:
    Range:
    875.5 km 544 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 7,62mm kulomet 2x .30 machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    Bowers, P. M. Curtiss Army Hawks, Aircraft in Profile No.45. Profile Publications, Leatherhead 1965.
    United States Army and Air Force Fighters 1916-1961, Harleyford Publications, Letchworth 1961.
    Fahey, James C. U.S. Army Aircraft 1908-1946. Ships and Aircraft, Falls Church, 1964.
    Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8.
    www.americancombatplanes.com
    www.shu-aero.com
    http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_pw-8.php
    http://crimso.msk.ru/Site/Crafts/Craft31032.htm
    http://joebaugher.com/usaf_fighters/p1.html


    První XPW-8 si ponechal civilní kamufláž, i když dostal armádní serial na trup. Na snímku s poručíkem Maughanem, držitelem rychlostních rekordů z října 1922 a března 1923, dosažených na Curtissu R-6.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84470#310523Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Začátek 20. let nebyl pro firmu Curtiss právě úspěšný, stejně jako ostatní firmy trpěla nedostatkem zakázek. Když proto měla úspěch řada Curtissových závodních letadel, firma se ve snaze dosáhnout armádní zakázky rozhodla na vlastní náklady pro jejich adaptaci na letoun stíhací. Projekt dostal firemní označení Model 33. Kostra trupu byla kovová, svařovaná, a ze závodního R-6 přebíral motor Curtiss D-12 i s kapotáží. Křídla měla úzký profil Curtiss C-62 a větší rozpětí než u R-6, takže vyžadovala dvě sady vzpěr ve tvaru N, opět na nich ale bylo povrchové chlazení.

    Model 33 poprvé vzlétl v lednu 1923, a udělal na armádní letectvo dostatečný dojem na to, aby jej 27. dubna koupila a zároveň objednala další dva prototypy. Curtissův stíhač obdržel od armády označení PW-8, podle nového systému, který armáda přijala v roce 1920 a který zahrnoval hned sedm stíhacích kategorií (i když jedna z nich byla právě R, tedy "závodní"). PW znamenalo Pursuit, watercooled, tedy stíhač s vodou chlazeným motorem, a byla to jediná kategorie, která obsahovala i sériově vyráběná letadla, a ne jen jeden či dva prototypy. V roce 1924 byly prototypy PW-8 dodatečně přejmenovány na XPW-8 poté, co bylo zavedeno písmeno X jako předpona odlišující experimentální stroje. XPW-8 byl armádě předán 14. května 1923 a v létě byl na zkešebním letišti McCook Field podroben porovnávacím testům s Boeingem XPW-9. XPW-8 z těchto testů vyšel jako rychlejší, ale XPW-9 ho překonal obratností, odolností a spolehlivostí. Základním problémem PW-8 byla část z jeho závodnického dědictví, povrchové chladiče v křídlech, které sice velice zlepšovaly aerodynamiku (XPW-9 také používal motor Curtiss D-12, měl ale tunelový chladič pod přídí), byly ale velice náročné na údržbu a náchylné k neustálým průsakům. A samozřejmě by ve skutečném boji byly velice snadno poškoditelné.

    Druhý prototyp, Ser. No. 23-1202, se od prvního lišil upraveným podvozkem s oddělenými osami, který měl nižší odpor, zlepšenou aerodynamiku kapotáže motoru, vzpěry spojující křidélka na horním a dolním křídle a výškovky bez vyvážení, což vše dohromady vedlo ke zvýšení vzletové hmotnosti z 1255 na 1429 kg. Armáda sice nadále preferovala Boeing, 1. srpna ale padlo rozhodnutí objednat 25 Curtissů, založených na podobě druhého prototypů. Curtiss se zato zavázal spolupracovat na plánu brigádního generála Mitchella "od úsvitu do soumraku" přelétnout během jediného dne z východního na západní pobřeží USA. XPW-8 23-1201 byl proto odstrojen od veškerého vojenského vybavení a použit poručíkem Russellem Maughanem ke dvěma neúspěšným pokusům o přelet. Poté dostal 1201 druhý kokpit, dočasné označení CO-X (Corps Observation, Experimental - experimentální sborový pozorovací) a nasazen do závodu Liberty Engine Builders Trophy pro vojenské dvoumístné stroje, byl ovšem po oprávněných protestech námořnictva vyřazen.

    25 sériových PW-8 bylo objednáno v září, a první stroje letectvo převzalo v červnu 1924. Většina těchto letadel sloužila u 17. stíhací letky, létaly také ale u 28. letky a několik strojů zůstalo k experimentální práci na McCook Field. 23. června 1924 se také konečně podařil přelet USA, když Maughan na stroji 24-204 přelétl z Mitchell Field na Long Islandu na Crissy Field u San Francisca. Vzdálenost 4195 km zvládl za 22 hodin, s doplňováním paliva v Daytonu v Ohiu, St. Joseph v Missouri, Cheyenne ve Wyomingu a Salduře v Utahu.

    Dosud nezmíněný třetí prototyp zůstal v továrně kvůli instalaci nového jednopříhradového křídla a byl dokončen jako XPW-8A, a poté byl upraven do podoby XPW-8B, která se stala základem pro stíhací rodinu P-1 Hawk.

    Druhý prototyp PW-8, jehož podobu převzaly také sériové stroje.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84470#423703Verze : 0
    MOD
    Avatar
    .

    Příklad zbarvení amerických armádních letadel v polovině 20. let. Letoun je na všech plochách natřen barvou Olive Green. Trikolora na směrovce starého typu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84470#396434Verze : 0
    MOD