Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 350 příspěvků vloženo, 1163 editováno a 381 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk
    Originální název:
    Original Name:
    Curtiss XF9C-1 Sparrowhawk
    Kategorie:
    Category:
    experimentální letoun experimental aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1931-DD.02.1931 Curtiss Engineering Corp., Garden City, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1931-DD.02.1931
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    12.02.1931
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    827 kg 1823 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1126 kg 2482 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    7.77 m 25ft 6in
    Délka:
    Length:
    5.92 m 19ft 5in
    Výška:
    Height:
    2.16 m 7ft 1in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    16.05 m2 172.8 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Wright R-975C Whirlwind o výkonu 313 kW
    dvoulistá pevná kovová vrtule Curtiss-Reed
    Wright R-975C Whirlwind, power 420 hp
    two-blade fixed metal propeller Curtiss-Reid
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    282.4 km/h v ? m 175.5 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    226.9 km/h v ? m 141 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    10.9 m/s 2150 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6888 m 22600 ft
    Dolet:
    Range:
    527.9 km 328 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    2x 7,62mm kulomet Browning 2x .30 Browning machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
    Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
    Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
    Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
    http://www.aerofiles.com/_curt.html
    cs.wikipedia.org
    http://www.aviastar.org/air/usa/curtiss_f9c.php
    www.history.navy.mil




    Další záběr z 3. března 1932 přistání na hrazdě vzducodi USS Akron



    27. 4. 1931, Naval Air Station Anacostia, ještě před instalací háku
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84563#310904Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V letech 1928-1929 vytvořil námořní Úřad pro aeronautiku několik návrhů na nový malý palubní stíhač. Vždy šlo o dvouplošník s horním křídlem posazeným přímo na trup. Poslední z těchto specifikací dostaly označení Model 96, a své projekty podle nich nabídly dvě firmy - Curtiss svůj XF9C-1 a General Aviation XFA-1. Stejným specifikacím odpovídal, ale byl navržen nezávisle na nich, i Berliner-Joyce XFJ-1. V červnu 1930 byl objednán prototyp od Curtissu a General Aviation. XF9C-1 měl velice moderní konstrukci, celokovovou, s hliníkovým poloskořepinovým trupem, pouze křídla byla potažena plátnem, ostatní plochy byly plechové. Protože křídla byla poměrně těsně u sebe, pod trupem se nacházel výběžek, do kterého byly ukotveny výztužné dráty a také vnitřní vzpěry podvozku. Námořnictvo sice preferovalo Pratt & Whitney R-985 Wasp Jr., Curtiss ale dal přednost vlastnímu výrobku, tedy motoru Wright R-975C Whirlwind, a od počátku se také počítalo s jeho zakrytím prstencem Townend.


    XF9C-1 poprvé vzlétl v Garden City v únoru 1931, a byl testován na NAS Anacostia námořnictvem proti XFA-1, zatímco XFJ-1 již byl mezitím zamítnut. Výsledky nebyly právě uspokojivé. Snad následkem přísných požadavků byl nestabilní, pilot měl velice omezené zorné pole, a vůbec snad stroj neměl jedinou dobrou vlastnost. Požadavky specifikací ale naplňoval nebo dokonce převyšoval. Od plánu na jeho použití jako palubního stíhače bylo upuštěno, jeho malé rozměry ho ale učinily vhodným k jinému použití, jako palubní letoun pro právě dokončovanou vzducholoď USS Akron (ZRS-4) a její sesterskou loď USS Macon (ZRS-5). XF9C-1 byl proto odeslán do Naval Aircraft Factory, kde byl vybaven záchytným hákem, umístěným nad horním křídlem, a který byl již dříve otestován na Voughtu UO-1 a vzducholodi USS Los Angeles (ZR-3). 17. října 1931 také provedl XF9C-1 právě na Los Angeles provedl první úspěšné zachycení.


    Curtiss mezitím na vlastní náklady postavil nový prototyp, XF9C-2, který se s následnou malou sérií dočkal nasazení na již zmíněných vzducholodích. XF9C-1 byl poté na USS Akron přiřazen jako záložní stoj, pak se přesunul na Macon. V té době již také dostal nová, menší podvozková kola, převzatá i s kapotáží z F9C-2, a také motor R-975E, se sběrným prstencem výfukových plynů nahrazujícím čelní masku motoru a výfukem vyvedeným pod příď. Po testech na USS Macon v létě 1933 byl stroj přesunut do Naval Aircraft Factory, kde byl sejmut hák, a poté sloužil jako zkušební a pomocný. Byl sešrotován v lednu 1935 po pouhých 213 nalétaných hodinách.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84563#429219Verze : 1
    MOD