Curtiss BFC Goshawk

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 469 příspěvků vloženo, 1293 editováno a 446 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Curtiss BFC Goshawk

F11C, BF2C

    Avatar
    Curtiss F11C / BFC / BF2C Goshawk
    Přehled verzí:



    XF11C-1 - trup P-6E s křídly XP-23, později přejmenován na XBFC-1
    XF11C-2 - původně firemní demonstrátor Hawk II zakoupený USN, později přejmenován na XBFC-2
    F11C-2 - 28 sériových strojů, po úpravách přejmenovány na BFC-2
    XF11C-3 - prototyp s manuálně zatahovatelným podvozkem, přejmenován na XBF2C-1
    BF2C-1 - sériová verze, 27 ks


    Hawk II - exportní varianta odvozená od XF11C-2
    Hawk III - exportní varianta BF2C-1
    Hawk IV - prototyp exportní verze se silnějším motorem a krytou kabinou


    Zdroj:
    Swanborough, F. G., Bowers, P. M.: US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0
    Bowers, Peter M.: Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8
    http://www.aerofiles.com/_curt.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84568#310971Verze : 1
    MOD
    Avatar

    Stíhací letouny Curtiss BFC/BF2C Goshawk




    Curtiss XF11C-1 Goshawk


    Ve třicátých letech ztratila firma Curtiss-Wright hodně ze svého postavení u námořnictva. Posledním úspěšnějším stíhacím typem, který pro US Navy postavila, byl F7C-1 z roku 1928, který byl ale brzy přesunut k námořní pěchotě, a poté dvoumístné F8C-1/F8C-3 Falcon a F8C-4/F8C-5 Helldiver. Ty byly téměř okamžitě převedené k pozorování a střemhlavému bombardování, opět hlavně u námořní pěchoty, a stíhací letky námořnictva tak mezitím plně obsadily konkurenční F4B firmy Boeing. V roce 1932 se proto v Buffalu rozhodli znovu vytvořit námořní variantu osvědčené řady Hawk, v té době stále ještě vyráběné pro armádní letectvo.


    16. dubna 1932 námořnictvo objednalo stavbu prototypu nového Hawku s označením XF11C-1. Vycházel z posledních prototypů postavených pro armádu, a také z typu Hawk II, ve stejné době vyvíjeném pro export. Ostatně jeden z demonstrátorů Hawku II byl pro námořnictvo i upraven a jím zakoupen pod označením XF11C-2. Nový Hawk používal křídla sice stejného půdorysu jako předchozí varianty, měla ale kovovou kostru, stejně jako armádní XP-22, a křidélka, stejně jako ocasní plochy, byly kryty plechem. Trup zase z velké části odpovídal P-6E, které byly v té době čerstvě ve výrobě. Oproti zmíněným strojům bylo ale horní křídlo posunuto výš, a místo řadového motoru zaujal dvouhvězdicový čtrnáctiválec Wright Cyclone v širokém krytu NACA. Podvozek byl podobně jako u P-6E samonosný, ale s většími koly (u námořnictva standardními 30x5 in) a se z vnějšku otevřenými kryty. Tento podvozek byl zvolen i proto, že se předpokládalo použití i ke střemhlavému bombardování. Vzhledem třílisté 2,6m vrtuli mohl být také podvozek o něco nižší než bylo obvyklé. Ocasní kolečko bylo posunuto až pod směrovku a mělo hydraulické odpružení.


    Po zahájení letových zkoušek na podzim 1932 se projevily problémy s motorem, který se neustále přehříval. Byly proto vyzkoušeny různé varianty kapotáže, a dočasně byla vrtule nahrazena větší dvoulistou. Kvůli tomu musel být opět prodloužen podvozek, a protože se tím umožnila i nižší přistávací rychlost, zůstal v této podobě i po návratu ke třílisté vrtuli. V březnu 1934 byl XF11C-1 přejmenován na stíhací bombardér XBFC-1, a krátce nato zapůjčen NACA. Zde pokračovaly experimenty s kapotáží motoru a ventilátory pro zlepšení chlazení. To již byla dávno ve výrobě série odvozená od druhého prototypu, který měl spolehlivější motor, a XBFC-1 zůstal jediným strojem své varianty. Vyřazen byl až v březnu 1939, s 319 nalétanými hodinami.

    Jiná z podob, s kratším krytem NACA a dvoulistou vrtulí.


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/430749


    Curtiss BFC-2 Goshawk


    Druhým prototypem F11C byl ve skutečnosti stroj postavený jako první. Šlo o demonstrátor exportní stíhačky, pojmenované Hawk II, který poprvé vzlétl v květnu 1932 a který představoval pokus o modernizaci osvědčené konstrukce, jejíž první varianta (XPW-8B) vznikla již v roce 1924. Na rozdíl od XF11C-1 šlo z velké části jen o P-6E s hvězdicovým motorem, v tomto případě osvědčeným Wright R-1820, zakrytým prstencem Townend. Konstrukce křídel byla opět dřevěná, a ocasní plochy a křidélka byla opět potažena plátnem. Také ocasní kolečko bylo umístěno více vepředu, jako u P-6E, a podvozek používal menší kola s balonovými pneumatikami, měl ale delší nohy než XF11C-1. Výzbroj představovaly obvyklé dva kulomety, a pod křídly nesl závěsníky pro čtyři bomby. Kromě toho, snad až dodatečně, dostal mezi podvozkové nohy výklopnou vidlici schopnou nést 227kg pumu, a případně mohl nést přídavnou nádrž stejného typu, jakou používaly F6C.

    Již v dubnu byl podepsán kontrakt s námořnictvem, které tento stroj koupilo a zároveň objednalo již zmíněný "první" prototyp XF11C-1 s kovovou kostrou křídla atd. XF11C-2, BuNo 9213, brzy přišel přední kryt motorové skříně, a také dostal nové ocasní kolečko po vzoru druhého stroje, umístěné až pod směrovkou. Vznikla pro něj také nová přídavná nádrž vřetenovitého tvaru. Na rozdíl od XF11C-1 netrpěl žádnými většími problémy, spolehlivý a výkonnější motor také znamenal lepší výkony než u druhého prototypu, a zároveň si XF11C-2 zachoval oblíbené vlastnosti předchozích variant Hawku, hlavně snadné a citlivé ovládání. Samotný 9213 byl zničen při havárii již v srpnu 1932, ještě před dokončením XF11C-1, v říjnu stejného roku ale bylo objednáno 28 sériových strojů s označením F11C-2. Ty z velké části odpovídaly závěrečné podobě prototypu, měly ale širší krycí prstenec motoru a velká podvozková kola, stejná jako XF11C-1.


    První stroje byly dokončeny v únoru 1933, a během měsíce byly převzaty uživatelem, letkou VF-1B Top Hats na USS Saratoga, kde doplnily Boeingy F4B-3. Na počátku roku 1934 byly všechny stroje upraveny pomocí sad dodaných továrnou, dostaly mírně vyšší hřbety, které skrývaly záchranný člun, a částečné překryty kabiny. Ve stejné době byly stroje i letka samotná zachyceny jednou z vln přejmenovávání, podnícenou změnou taktiky námořnictva, které začalo preferovat použití svých stíhačů jako lehkých bombardérů. V březnu 1934 proto byly F11C-2 přejmenovány na stíhací-bombardovací BFC-2, a také letka změnila označení z VF-1B na VB-2B (koncovka B v tomto případě znamenala příslušnost k pacifické Battle Force, na rozdíl od S čili Scouting Force, umístěné původně v Atlantiku). V červenci 1937 pak proběhla další vlna, když námořnictvo rozhodlo, že všechny letky ponesou jako součást svého označení trupové číslo lodi, na jejíž palubě jsou. Z VB-2B, stále na palubě USS Saratoga (CV-3) se tak stala VB-3 a z VF-6B se na stejné lodi stala VF-3. Změnilo se také zbarvení ocasních ploch, místo rudé barvy, vyhrazené čistě pro VF-1B/VB-2B, nyní její stroje nesly ocasy bílé, společné pro všechny letky na palubě Saratogy. Nedlouho poté začala letka dostávat nové Voughty SB2U-1, a část strojů se na počátku roku 1938 přesunula k letce VB-6, určené pro novou letadlovou loď USS Enterprise a používající hlavně podobně staré Boeingy F4B-4. Velká část z nich byla ale velice brzy vyřazena, a v prosinci 1938 byly všechny zbývající BFC-2 definitivně uzemněny.

    Prototyp XF11C-2, s původním krytem motoru a původním ocasním kolečkem.


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/430762


    Curtiss BF2C-1 Goshawk


    Pátý sériový F11C-2, BuNo 9269, si ponechali v továrně, a byl upraven na nový Curtissův Model 67. základní rozdíl představoval podvozek, který, inspirován stroji nové konkurenční firmy Grumman, byl nyní ručně zatahovatelný pomocí řetězového převodu. Tato úprava přidala asi 105 kg, horní křídlo kvůli tomu bylo posunuto mírně dopředu. Kola se zatahovala do spodní části přídě těsně před spodní křídlo, která, aby se kola vešla, byla na obou stranách prohloubena, uprostřed byl vytvořen žlab se závěsy pro pumu nebo přídavnou nádrž. Zbytek stroje zůstal v podstatě stejný, stejně jako motor. V této podobě stroj vážil 2004 kg, a ve výšce 2438 metrů dosahoval rychlosti 347,6 km/h.


    Námořnictvo stroj pod novým označením XF11C-3 převzalo 27. května 1933, a během zkoušek dostal také novou stavitelnou vrtuli, vyšší hřbet, ukrývající záchranný člun a částečně zakrytou kabinu, jaká byla v té době montována na BFC-2, a nakonec také pilotem ovládané vyvažovací plošky na výškovkách. V březnu 1934 byl přejmenován na XBF2C-1. 24. září 1934 XBF2C-1 při startu z NAS Hampton Roads selhal motor a zřítil se do moře. V únoru 1934 již ale bylo objednáno 27 sériových F11C-3, v době dokončení již přejmenovaných na BF2C-1. Tyto stroje měly vyztužený drak, používaly nové křídlo s kovovou kostrou jako u prototypu XF11C-1, ale s profilem NACA 2212. Konkurentem v této době nebyl Boeing, který po dokončení posledních F4B-4 žádný úspěšný námořní stíhač nepostavil, ale již zmíněná firma Grumman, která zhruba ve stejné době obdržela zakázku na 44 F2F-1.


    První nové Curtissy byly dokončeny v říjnu 1934 a byly předány letce VB-5B na palubě nové letadlové lodi USS Ranger o měsíc později. Firemní jméno Goshawk, které sdílely s BFC-2, mimochodem v podstatě okamžitě upadlo v zapomnění a pro námořní piloty byly nadále známé hlavně pod starým rodovým jménem, Hawk. Brzy se ale projevily nečekané problémy, které výrazně omezily dobu, kterou nakonec strávily ve službě. Zatímco se kovové křídlo osvědčilo na armádním prototypu XP-23 i na námořním XF11C-1, harmonické vibrace vytvářené novým motorem způsobovaly, že se při cestovní rychlosti BF2C-1 mohl skoro rozpadnout. Firma stavěla i exportní verzi pod jménem Hawk III, která používala původní dřevěná křídla a která tento problém neměla. Zkoušela se různá závaží na koncích křídel, zkoušely se výztužné dráty utažené tak, že skoro ohýbala křídla, nic z toho ale nepomáhalo. Řešením mohlo být nahrazení křídel dřevěnými z Hawku III, to ale námořnictvo nepovažovalo za finančně únosné.


    Druhým problémem byly turbulentní vzdušné proudy, které vznikaly v úžlabině mezi boulemi pod přídí, pokud byla nesena puma nebo přídavná nádrž. To se částečně podařilo vyřešit přidáním polokruhové plochy, která pomáhala uhladit proudění vzduchu. A problém představoval také poměrně slabý podvozek. To vše vedlo k vyřazení Goshawků od VB-5B mezi říjnem 1935 a únorem 1936. Byly nahrazeny Boeingy F4B-4, vytaženými ze skladu, dokud nebudou k dispozici nové Grummany F3F-1. Poslední tečku znamenal incident z počátku roku 1937, kdy se stroji 5-B-13 při rutinním cvičném bombardování poblíž San Diega zhroutila křídla. Curtiss ještě navrhnul odlehčení vyřazených strojů a jejich použití ke stíhacímu výcviku v Pensacole, to ale bylo odmítnuto. V lednu 1937 bylo 19 zbývajících strojů, nepočítaje v to dva stroje používané k testům, uzemněno a sešrotováno. To proběhlo tak, že z nich byly sejmuty motory a všechny ostatní použitelné součásti a draky poté byly u San Diega hozeny do moře. Takto neslavně skončil poslední stíhací typ, který firma Curtiss postavila pro námořnictvo - od F12C a F13C vznikly pouze prototypy, a F14C a F15C, vzniklé v závěru druhé světové války, byly také neúspěšné. Námořnictvo na dalších šedesát let ovládly stíhací stroje firmy Grumman.

    BF2C-1 peruti VB-5. Jde o třetí stroj 5. roje, má proto spodní část motorového prstence zelenou, a zelené jsou i ocasní plochy, což značí příslušnost k USS Ranger. Symbolem peruti je Belerofón letící na Pegasovi.


    Linked from : https://forum.valka.cz/topic/postview/431241


    Zdroj:
    Bowers, P. M. Curtiss Aircraft 1907-1947, Putnam Aeronautical Books, London 1979. ISBN 0-370-10029-8.
    Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912. Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0.
    Bowers, P. M. Curtiss Navy Hawks, Aircraft in Profile No.116. Profile Publications, Leatherhead 1965.
    Bowers, Peter. Curtiss Nawy Hawks in Action, In Action No.1156. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1995. ISBN 0-89747-342-6.
    Matt, Paul R. United States Navy and Marine Corps Fighters 1918-1962. Harleyford Publications, Los Angeles 1962.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84568#467589Verze : 0
    MOD