K1 ROKIT ARV (vyprošťovací tank)

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 514 příspěvků vloženo, 2144 editováno a 507 zmoderováno. Statistiky
22.9.2018 - Praha - Sraz k 20. narozeninam valka.cz | Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

K1 ROKIT ARV (vyprošťovací tank)

    Avatar
    KOR - K1 ROKIT ARV (vyprošťovací tank)




    Vývoj


    vyprošťovacího tanku K1 ARV probíhal v letech 1989 až 1992 ve spolupráci jihokorejské firmy Hyundai Rolling Stock Company a německé firmy Krupp Mak Maschinenbau GmbH. Vozidlo K1 ARV bylo vyvíjeno jako prostředek pro technické zabezpečení tanku K1 ROKIT ve výzbroji jihokorejské armády. Do služby byl zařazen v roce 1993.




    Určení


    Vyprošťovací tank K1 ARV je určen k technické podpoře tankových jednotek jihokorejské armády vyzbrojených tanky K1 ROKIT a K1A1 ROKIT, k vyprošťování a odsunu poškozené techniky a k provádění oprav techniky v polních podmínkách. Dále může provádět odklízení překážek z komunikací, provádět údržbu komunikací a hloubit okopy pro bojovou techniku.




    Popis


    Vyprošťovací tank K1 ARV vychází ze strojového spodku tanku K1 ROKIT. V rámci přestavby na vyprošťovací tank, byl odstraněn věžový komplet. Úpravami bočních částí a stropu korby vznikl rozměrný přepravní prostor pro čtyřčlennou osádku. Přepravní prostor a korba vozidla je svařena z ocelových plátů a zajišťuje osádce ochranu před pěchotními zbraněmi a střepinami z dělostřeleckých granátů. Přístup do přepravního prostoru osádky umožňuje dvojice dveří v jeho levé stěně. Stanoviště řidiče je v přední části přepravního prostoru a má vlastní příklop.Těsně za řidičem je stanoviště velitele. Nad velitelským stanovištěm je na stropu přepravního prostoru velitelská věžička s lafetou pro kulomet. Zbývající dva členové osádky mají svá místa v zadní části přepravního prostoru. V zadní části korby se nachází motorový prostor. Jeho strop tvoří rozsáhlou plošinu, určenou pro přepravu schránek s nářadím, náhradními díly a dalším vybavením. V pravé přední části korby vedle řidičského prostoru je namontována otočná základna pro jeřábový výložník o nosnosti 25 tun. Složené rameno výložníku je uloženo na pravé straně korby vedle přepravní plošiny.




    Podvozek, motor a převodovka


    Podvozek tanku tvoří šest pojezdových kol na každé straně korby. Napínací kolo je vepředu a hnací kolo vzadu. Celá horní část pohybového ústrojí včetně dvou napínacích kladek je překryta pancéřovými bočními ochrannými štíty. Podvozek se vyznačuje hybridním způsobem zavěšení pojezdových kol. Pojezdová kola ve střední části jsou odpružena torzními tyčemi. První a poslední pojezdové kolo je vybaveno hydropneumatickými závěsy. Tento způsob zavěšení pojezdových kol umožňuje řidiči regulovat nastavení světlé výšky tanku v závislosti na charakteru právě projížděného terénu.


    Tank K1 ARV pohání 8válcový vznětový motor německé výroby typu MB-871 Ka-501 o výkonu 883 kW při 2 400 ot./min. Přenos kroutícího momentu z motoru na podvozek zabezpečuje automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.





    Výzbroj vozidla a systémy pro přežití osádky


    Hlavní výzbroj vozidla tvoří protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm, určený k ochraně před živou sílou protivníka a nízko letícími cíly. Vezený palebný průměr činní 2000 ks nábojů ráže 12,7 mm. Po obou stranách čela přepravního prostoru je umístěno po šesti kusech zadýmovacích granátometů M239 ráže 77 mm, určených pro skryté opuštění bojiště.


    Vozidlo je dále standardně vybaveno tlakovým filtroventilačním zařízením proti ZHN, zařízením pro detekci požáru a automatickým hasicím systémem. Je schopno bez přípravy brodit do hloubky 1,2 m, po přípravě 2,2 m, s nástavcem pro hluboké brodění do hloubky až 4m.





    Speciální vybavení


    Vozilo je vybaveno integrovaným detekčním systémem (IDS), který umožňuje osádce vozidla rychlou a spolehlivou detekci poškození nebo závady u techniky. To vede k rychlé a efektivní opravě.


    V čelní části korby je namontována hydraulicky ovládaná dozerová radlice, sloužící k ukotvení vozidla při práci s navijákem nebo jeřábovým výložníkem. Může být využita i k lehkým terénním pracem a hloubení okopů pro techniku. Její pracovní výkon je 170 m3/h.


    Hydraulicky ovládaný jeřábový výložník je učený k výměně věžových kompletů, skupin a podskupin v polních podmínkách. Svými parametry je schopen ty to úkony provádět jak u tanku K1 ROKIT, tak i u starších typů techniky ve výzbroji jihokorejské armády (tanky M48 Patton nebo samohybné houfnice M109).
    - nosnost jeřábového výložníku je 25 t,
    - pracovní rozsah výložníku při zvedání je od 0 do 70 stupňů (pokud je překročen úhel zvedání 70 stupňů, dojde k automatickému vypnutí celého zařízení),
    - pracovní rozsah výložníku při otáčení je 270 stupňů,
    - hydropneumatický systém odpružení podvozku umožňuje regulaci světlé výšky vozidla a tím i délky vyložení ramena jeřábu,
    - jeřábový výložník je možné ovládat dálkově pomocí joysticku




    Hlavní naviják je určen k vyprošťování uvázlé nebo poškozené techniky, případně k odstraňování překážek z cest, samovyproštění apod.
    - tažná síla navijáku je 35 t, při použití systému kladek až 70 t,
    - délka lana je 150 m



    Dále je vozidlo vybaveno:


    - čerpadlem pro přečerpávání pohonných hmot z poškozené techniky,
    - motorovou řetězovou pilou s příslušenstvím,
    - soupravou pro svařování elektrickým obloukem,
    - soupravou tažných tyčí (triangl)
    - soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
    - soustavu kladek k navijáku,
    - soupravou ženijního nářadí,
    - elektrocentrálou o výkonu 10 kW určenou k pohonu speciálního vybavení po dobu vypnutí hlavní pohonné jednotky vozidla nebo při jejím poškození.




    Uživatelé: Jižní Korea,


    Výrobce: Hyundai Rolling Stock Company, Changwon, (Jižní Korea)
    Krupp Mak Maschinenbau GmbH, (Německo)




    Název / Name K1 ROKIT ARV

    Výrobce / Manufacturer : Hyundai Rolling Stock Company, Changwon, (Jižní Korea)
    Krupp Mak Maschinenbau GmbH, (Německo)
    Prototyp vyroben / Prototype created : ?
    Vyráběn / Production period : ?
    Vyrobeno kusů / # of produced : ?
    Osádka / Crew : 4
    Technické údaje / Technical data
    Bojová hmotnost / Combat weight : (kg) 52 000
    Celková délka / Overall length : (mm) 8 960
    Celková šířka / Overall width : (mm) 3 600
    Celková výška / Overall height : (mm) 2 650
    Světlá výška / Ground clearance : (mm) 460
    Nástavba / Superstructure Integrovaný detekční systémem (IDS), pro detekci poškození a závad u techniky.


    Hydraulicky ovládaná dozerová radlice s pracovním výkonem 170 m3/h.


    Hydraulicky ovládaný jeřábový výložník s nosností 25 t.


    Hlavní naviják o tažné síle 35 až 70 t a délce lana 150 m.


    Dále je vozidlo vybaveno:
    - čerpadlem pro přečerpávání pohonných hmot z poškozené techniky,
    - motorovou řetězovou pilou s příslušenstvím,
    - soupravou pro svařování elektrickým obloukem,
    - soupravou tažných tyčí (triangl)
    - soupravou vyprošťovacích přípravků a pomůcek,
    - soustavu kladek k navijáku,
    - soupravou ženijního nářadí,
    - elektrocentrálou o výkonu 10 kW


    Výzbroj / Armament 1x protiletadlový kulomet M2HB ráže 12,7 mm, vezený palebný průměr 2000 ks nábojů.


    2x6 zadýmovacích granátometů M239 ráže 77 mm


    Pancéřování / Armour ?
    Výkony / Automotive performance
    Pohonná jednotka / Engine : 8válcový vznětový motor německé výroby typu MB-871 Ka-501
    Výkon motoru / Engine power : (kW) 883
    Převodovka / Gearbox : Automatická převodovka LSG 3000 se 4 rychlostními stupni pro jízdu vpřed a 2 pro jízdu vzad.
    Rychlost na silnici / Road speed : (km/h) 65
    Rychlost v terénu / Cross-country speed : (km/h) 40
    Jízdní dosah po silnici / Cruising range, on road : (km) 600
    Jízdní dosah v terénu / Cross-country cruising range : (km) ?
    Svah / Gradient : (°) 54
    Boční náklon / Side slope : (°) 31,5
    Překročivost / Trench crossing : (m) 2,74
    Výstupnost / Vertical obstacle : (m) 1,0
    Brodivost / Fording depth : (m) bez přípravy 1,2
    s přípravou 2,2
    s nástavcem pro hluboké brodění 4,0
    Poznámka / Note




    Zdroje:


    Ing. Miloš Soukup Tanky 2. – 3. díl, vydala Vojenská akademie v Brně a Vydavatelství ESo – video ve spolupráci s redakcí Armádního technického magazínu ( ATM), první vydání Praha 1995, ISBN 80-85960-02-8.


    Christopher F. Foss: Jane′s Tanky - Příručka pro rozpoznávání, vydalo nakladatelství Jan Vašut, první české vydání v roce 2000 ISBN 80-7236-079-5


    www.globalsecurity.org
    www.add.re.kr
    http://www.rotem.co.kr/Eng/Common/data/K2_ENG2.pdf



















    Vyprošťovací tank K1 ROKIT ARV
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84742#312199Verze : 0