Hammer, Samuel Eugene

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 445 příspěvků vloženo, 1182 editováno a 438 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Hammer, Samuel Eugene

    Avatar
    1st Lieutenant Samuel Eugene Hammer


    * 08.07.1920
    + 18.01.1953, San Marcos, Texas


    Samuel E. Hammer se narodil 8. července 1920, domovskou příslušnost měl ve městě Neal v Kansasu.


    Hammer vstoupil do armádních záloh, byl vybrán k pilotnímu výcviku, který ukončil v hodnosti Flying Officer (podporučík) 13. prosince 1942 na letišti Craig Field v Alabamě. Koncem téhož měsíce byl poslán k 90. stíhací peruti 80. stíhací skupiny. Do té doby nalétal 184,5 hodin s instruktorem a 141 hod. 35 min. samostatně.


    Jednotka, ke které byl přidělen, vznikla 9. února 1942 a v květnu 1943 byla poslána do Indie, kde byla přidělena k 10. letecké armádě. Skupina byla vyzbrojena letouny P-40 a s bojovými akcemi začala krátce před Hammerovým příchodem v září. Vzhledem k omezeným leteckým aktivitám nepřítele v oblasti, což bylo dáno jak pravidelnými příchody monzunů, které znemožňovaly intenzivnější leteckou činnost, tak potřebou Japonců použít dostupné letounů i na jiných bojištích, získali piloti skupiny "jen" 44 jistých vítězství. A Hammer se stal jediným esem jednotky. O tom však v době jeho příchodu neměl nikdo tušení.


    Svůj první skalp získal Hammer až po téměř čtyřech měsících bojové služby. Dne 27. března 1944 se blížila k letišti Ledo v Indii japonská formace, která se skládala z devíti bombardérů Ki-49 "Helen" a téměř šedesáti doprovodných Ki-43 od 50., 64. a 204. sentai.


    Bombardéry pocházely od 62. sentai a vedl je bývalý důstojník pěchoty podplukovník Nobumasa Haga, který si touto akcí chtěl napravit svou reputaci. Dne 8. března totiž vedl svou jednotku, která byla přezbrojena na nové letouny Nakadžima Ki-49, do bojové oblasti. Na letištích Maymyo a Shwebo mělo dojít k doplnění paliva a letouny měly zaútočit na Ledo. Během příletu však došlo k velkému zmatku, piloti bombardérů začali přistávat jen na jednom letišti, které bylo plné stíhaček. Některé z nich začaly startovat, aby uvolnily prostor pro bombardéry. Operace byla tedy odvolána, navíc během tohoto chaosu se nad prostorem objevily americké letouny. Přeplněné letiště pro ně bylo lákavým cílem. Po jejich odletu na zemi hořelo 10 stíhaček Ki-43 a pět nových Ki-49, mnoho dalších letounů bylo poškozeno. Celá akce tak skončila obrovským fiaskem a Haga upadl v nemilost.


    Ovšem ani další útok na Ledo nedopadl moc dobře. Cílová oblast byla totiž v době příletu Japonců skryta pod mraky a Haga začal nad nepřátelským územím kroužit. A to více jak 40 minut! Díky tomu měli Američané spoustu času poslat do vzduchu své stíhače. Do vzduchu tak šly P-51A a A-36A od 311. stíhací-bombardovací skupiny, P-40 od 20. taktické průzkumné perutě a osm P-40N od 80. stíhací skupiny (čtyři od 89. a čtyři od 90. perutě).


    Američanům se podařilo zaměstnat doprovodné stíhače a poté zaútočili na nechráněné bombardéry, které odhodily své pumy naslepo. Po přistáni nahlásili američtí stíhači celkem 13 bombardérů a 14 stíhaček zničených (80. FG – 11x Helen, 4x Zeke, 3x Oscar, 29. TRS – 1x Oscar, 311. FBG – 2x Helen, 4x Oscar, 2x Zeke), při ztrátě tří letounů a dvou pilotů.


    Zatímco nároky proti stíhačům byly nadhodnoceny, protože 64. sentai přišla o dva piloty a sesterská 204. sentai o jednoho, osádky bombardérů si prošli skutečným peklem. Ani jeden z devíti vyslaných Ki-49 na svou základnu nevrátil a jen jeden letoun havaroval na vlastním území! Z této kruté porážky se 5. Hikodan (letecká brigáda), pod který 62. sentai patřila, již nikdy nevzpamatoval.


    Hammer si z této úspěšné bitvy přinesl dvě vítězství nad bombardéry, 80. FG si připsala většinu amerických vítězství, celkem 16-1-5.


    Své další, a zároveň i poslední, vítězství si Hammer připsal téměř po roce, přesněji 14. prosince 1944. V té době již jeho jednotka používala letouny P-47D a on byl povýšen do hodnosti 1st Lieutenant.


    Ten den se dvanáct pilotů 90. stíhací perutě podílelo na doprovodu osmi dopravních C-47 se zásobami pro frontu. Nad cestou Bhamo – Lashio se však formace stala terčem útoku asi dvaceti japonských stíhaček Ki-43 od 64. sentai. Japonci se rozdělili na dvě skupiny, jedna zaútočila na Dakoty, druhá zamířila k Thunderboltům, které letěli výše. Američané však bez váhání na Japonce zaútočili a po přistání bez vlastních ztrát nahlásili čtyři sestřely, tři z nich si na své konto připsal právě Hammer.


    64. sentai opravdu z bitvy nevyvázla beztrestně. Piloti sice ohlásili zničení šesti Dakot (ve skutečnosti byly ztraceny dvě) a dvou Thunderboltů, jednotka ale přišla o dva stroje, jejich piloti, Masahiro Fujikawa a Joši Hajaši, padli. Stroj Masahiro Ikedy byl poškozen.


    O dalších osudech Samuela Hammera toho není moc známo. Za své úspěchy během bojů v Barmě obdržel 2x Silver Star, 3x DFC a 4x Air Medal.


    Hammer přišel o život v Texasu 18. ledna 1953 při automobilové nehodě.


    Datum
    Čas
    Jednotka
    Typ letounu
    Místo
    Nepřítel
    27.3.1944
    10.50-11.10
    90. FS
    P-40N-20 #89
    SZ Shimobwiyang
    2x Helen zn.
    14.12.1944
    14.35
    90. FS
    P-47D
    J Bhamo
    3x Tojo zn.

    Celkem: 5-0-0 vítězství


    Prameny:
    Olynyk, Frank: Stars & Bars, Grub Street, London 1995
    Shores, C.: Air War for Burma, Grub Street, London 2005
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/84763#312306Verze : 0
    MOD