INT - Airbus A310 MRTT

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 489 příspěvků vloženo, 1363 editováno a 479 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

INT - Airbus A310 MRTT

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Airbus A310 MRTT Airbus A310 MRTT
    Originální název:
    Original Name:
    Airbus A310 MRTT
    Kategorie:
    Category:
    jiná kategorie other category
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.2003-DD.MM.200R Elbe Flugzeugwerke GmbH, Dresden
    DD.MM.2005-DD.MM.200R Lufthansa Technik AG, Hamburg
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.2003-DD.MM.200R
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    6
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.RRRR
    Osádka:
    Crew:
    3 + 214
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    79000 kg 174165 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    157000 kg 346126 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    43,90 m 144ft 0,34in
    Délka:
    Length:
    46,88 m 153ft 9,67in
    Výška:
    Height:
    15,81 m 51ft 10,44in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    219,00 m2 2357.3 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    dvouproudový turbofan
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    2
    Typ:
    Type:
    General Electric CF6-80C2A2 o tahu 238 kN General Electric CF6-80C2A2, thrust 53500 lb
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    138745 l 30520 Imp gal / 36653 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    900 km/h v ? m 559.2 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    860 km/h v ? m 534.4 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    12500 m 41010 ft
    Dolet:
    Range:
    10560 km 6561.7 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:


    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    http://eatc-mil.com/142/Airbus-A310-MRTT
    www.luftwaffe.de
    http://www.airforce-technology.com/projects/mrtt/
    www.airbus.com
    www.defense-aerospace.com
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/85123#541602Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Strategické tankovací letadlo

    Airbus A310 MRTT




    Výrobce: Airbus
    První let: 2003


    Popis strategického tankovacího letadla Airbus A310 MRTT:


    Vedoucí západoevropské státy řeší v současnosti problém spojený s obměnou leteckého parku v oblasti transportních a tankovacích letadel. Doposud používaná tankovací letadla (dále TaL), vyvinutá a vyrobená v šedesátých a sedmdesátých letech, ať jsou evropské (Vickers VC10, Lockheed Tristar, Transall C-160) nebo americké (Lockheed KC-130, Boeing KC-135 Stratotanker) provenience, jsou již jednak značně "olétaná", jednak morálně zastaralá a v neposlední řadě již nevyhovují kapacitně ani provozními náklady. Ve spojitosti s řešením tohoto problému vojenské vzdušné síly těchto států provedly řadu modernizací a inovací těchto strojů s cílem prodloužit jejich životnost a zlepšit efektivnost jejich používání.
    Nicméně bez ohledu na výše uvedené modernizace a inovace stávajících letadel je základní pozornost věnována kvalitní obnově parku tankovacích letadel. Proto byl zahájen celoevropský program MRTT (Multi-Role Tanker Transport - víceúčelový tankovací transportní letadlo), který vede k vývoji a výrobě víceúčelového letadla, které bude plnit současně roli tankovacího i transportního letadla. Na tomto projektu se podílí celá řada leteckých a motorářských firem, např. Thales, Cobham plc, Rolls-Royce a také koncern EADS (European Aeronautic Defence and Space Company N.V.).
    Nová letadla jsou vyráběna na základě velkokapacitních dopravních letadel A310 a A330 společnosti Airbus.
    Aby byl běžný dopravní letoun A310 / A330 přestrojen na letoun tankovací, musely být provedena tyto základní úpravy:
    - zesílení podlahy nákladového prostoru;
    - zvětšení bočních vstupních dveří;
    - úprava palivové soustavy;
    - instalace vojenských systémů palubní radioelektroniky;
    - instalace vojenského vnějšího systému osvětlení.
    V rámci projektu MRTT byla mimořádná pozornost věnována vývoji a výrobě teleskopického ráhna ARBS (Advanced Air Refuelling Boom System - zdokonalený letecký tankovací ráhnový systém) - systému pro doplňování paliva ve vzduchu. Proces doplňování paliva je uskutečněn pomocí elektricky dálkově ovládaného tankovacího ráhna, který je úzce spojen se systémem řízení vlastního letadla. Tuto činost řídí operátor tankování, jehož pracoviště je v kabině posádky letadla. Základem je multifunkční indikátor, na kterém se zobrazuje situace v zadní polosféře snímaná kamerami pracujícími ve viditelné a infračervené vlnové oblasti. Pro noční tankování je možné použít dva palubní reflektory osvícení a v případě nutnosti (za zhoršených podmínek viditelnosti) se může použít ještě infračervený značkovač.
    Podle hodnocení expertů předčí nové plnicí ráhno ARBS evropské výroby prakticky ve všech ukazatelích analogická americká zařízení, která byla nedávno nasazena na tankovací letadlo Boeing KC-767A. Konkrétně má větší rozsah výšek a rychlostí letu při provádění doplňování paliva (200 m - 12 000 m, 320 - 640 km/h) a také je o 30% rychlejší. Navíc evropští odborníci vyvinuli nové podvěsné tankovací zařízení Mk.32B-900E a vysokoprůtoková palivová čerpadla, která svými vlastnostmi převyšují čerpadla americká.
    První TaL A310 MRTT (první vzlet uskutečněn v prosinci 2003) byl předán do výzbroje německých vzdušných sil začátkem roku 2004 a průběžně bylo německé vojenské letectvo doplněno dalšími čtyřmi letadly. Kromě toho podle kontraktu mezi Ministerstvem obrany Kanady a koncernem EADS byly přestrojeny dva dopravní letouny A310 (kanadské značení CC-150) podle programu MRTT.
    Přepracování dopravního letadla A310 na tankovací předpokládá
    - instalaci pěti vyměnitelných doplňkových palivových nádrží v trupu letadla, což umožnilo zvětšit zásobu paliva na palubě na 36 000 l;
    - instalaci teleskopického ráhna ARBS;
    - instalaci podvěsných plnicích zařízení Mk.32B-900E.
    Přebudování letadel je prováděno v německých leteckých továrnách koncernu EADS.
    Zájem o TaL A310 MRTT projevila i řada dalších evropských států.


    Dopravní tankovací letadlo A330 MRTT (první vzlet se uskutečnil 15.června 2007) předpokládá jako základ použít dopravní letadlo A330-200. Rozsah prací nutný pro přestrojení letadla na verzi A330 MRTT je prakticky úplně stejný jako v případě TaL A310 MRTT.
    Vojenští představitelé Velké Británie začátkem roku 2004 rozhodli v rámci programu FSTA (Future Strategic Tanker Aircraft - strategický tankovací letadlo budoucnosti) o použití TaL A330 MRTT jako základního TaL národních vojenských vzdušných sil. Kontraktem v objemu asi 25 miliard USD se předpokládá výměnu 28 zastaralých TaL Vickers VC10 a Lockheed Tristar. Kontrakty na dodávku TaL A300 MRTT podepsali vojenští představitelé Španělska, Francie a Austrálie. Toto letadlo je také přihlášeno do konkurzu na dodávku nových TaL pro vojenské letectvo USA. Pokud by tento letoun v konkurzu uspěl, předpokládá se jeho montáž na území USA firmou Northrop Grumman s označením KC-30.
    Zájem o tento tankovací letoun projevila řada dalších států.


    **************************************************************************************


    Zdroje informace:
    Уголок Неба - A310/A330 MRTT - http://www.airwar.ru/enc/craft/mrtt.html#camo - odsud jsem vzal základní informace
    Wikipedia - Airbus A310 MRTT - http://en.wikipedia.org/wiki/A310_MRTT
    Wikipedia - Airbus A300 MRTT - http://en.wikipedia.org/wiki/Airbus_A330_MRTT
    Wikipedia - Future Strategic Tanker Aircraft - en.wikipedia.org
    Northrop Grumman - http://www.northropgrumman.com/kc45/


    Fotografie převzaty z článku, který vyšel na webových stránkách "Уголок Неба".


    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT © Matthias Bindseil

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT © David Marshall

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT - přední nakládací otvor © Daniel Jansche

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT - nákladová kabina © Krzysztof Skowronski

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT - nákladová kabina © Harri Koskinen

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-310 MRTT - pilotní kabina © Ralf Meyermann

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-330 MRTT © French Frogs Aviation Pictures

    Strategické tankovací letadlo Airbus A-330 MRTT © Yvan Panas
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/85123#314280Verze : 3