Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 327 příspěvků vloženo, 1427 editováno a 313 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Bell 47

Bell OH-13 Sioux - přehled verzí

    Avatar

    Bell 47 - přehled verzí


    Civilní verze, Bell:


    47 - dvoumístný víceúčelový vrtulník, motor Franklin, bez kapotáže, kolový podvozek; 11 zkušebních kusů
    47A - firemní označení pro YR-13
    47B - první civilní sériová varianta, "automobilový" trup a kapotovaný ocas; 78 ks
    47B-3 - zemědělská úprava s otevřeným kokpitem, dvoudílným čelním štítkem a vybavením pro práškování
    47D - první civilní varianta s "bublinovou" kabinou s odebratelnou vrchní částí, ocasem bez kapotáže, motor Franklin 6V4-178-B32; 195 ks
    47D-1 - mírně zjednodušená odlehčená varianta
    47E - firemní označení pro HTL-3
    47G - třímístná varianta s ližinovým podvozkem a pomocnými ocasními ploškami, motor Franklin 6V4-200-C32AB; 208 ks
    47G-1 - prototyp luxusní dopravní verze stavěné jako 47J Ranger
    47G-2 - obdoba 47G s motorem Lycoming VO-435-A1B; 410 ks včetně 47G-2A a 47G-2A-1
    47G-2A - obdoba 47G-2 s motorem Lycoming VO-435-A1A, prodlouženým ocasem a větším rotorem
    47G-2A-1 - obdoba 47G-2A s širší kabinou a větší kapacitou nádrží
    47G-3 - obdoba 47G-2A s motorem Franklin 6VS-335; neznámý počet
    47G-3B - motor Lycoming TVO-435; neznámý počet
    47G-3B-1 - motor Lycoming TVO-435-B1A s turbokompresorem, širší kabina a větší kapacita nádrží, zatížené konce rotorových listů kvůli zlepšení autorotace; 337 ks
    47G-3B-2 - motor Lycoming TVO-435-G1A s turbokompresorem, širší kabina a větší kapacita nádrží; 52? ks
    47G-4 Trooper - motor Lycoming VO540-B1B3, hydraulické posilovače řízení; 369 ks včetně 47G-4A
    47G-4A Trooper - ?
    47G-5 - varianta s pouze základním vybavením kvůli snížení ceny a zvýšení nosnosti, Lycoming VO-435-B1A; 336 ks včetně 47G-5A
    47G-5A - širší kabina
    47H Bellairus - luxusní dopravní varianta, plně kapotovaná, oválný ocasní nosník, motor Franklin 6V4-200-C32AB; 33 ks včetně 47H-1
    47H-1 Bellairus - ?
    47J Ranger - čtyřmístná varianta vycházející z 47H, prodloužená kabina, pasažéři na lavici za sedadlem pilota, plně kapotovaný trup, motor Lycoming VO-435-A1B, dřevěné nebo kovové rotorové listy; 135 ks
    47J-1 Ranger - pravděpodobně pouze firemní označení pro UH-13J
    47J-2 Ranger - motor Lycoming VO-540-B1B, kovové rotorové listy; 179 ks včetně 47J-2A
    47J-2A Ranger - zvýšená vzletová hmotnost, závaží na koncích rotorových listů, posilovač řízení a další malé úpravy


    Vojenské verze, Bell:


    YR-13 Sioux - později YH-13, zkušební série pro USAF s kapotovaným trupem a "bublinovým" překrytem kabiny, motor Franklin O-335; 28 ks
    YR-13A - později YH-13A, úprava pro chladné podnebí; 3 konverze
    H-13B Sioux - dvoumístná vojenská verze 47D pro US Army, zaměnitelný kolový nebo ližinový podvozek; 65 ks
    H-13C Sioux - sanitní konverze H-13B, odstraněna kapotáž ocasu, ližinový podvozek s pouzdry pro nosítka; 16 konverzí
    H-13D Sioux - sériová sanitní a spojovací varianta, zaměnitelný kolový nebo ližinový podvozek; 87 ks
    OH-13D Sioux - H-13D po roce 1962
    H-13E Sioux - obdoba H-13D s dvojím řízením, třetím sedadlem a novou převodovkou; 490 ks
    OH-13E Sioux - H-13E po roce 1962
    XH-13F Sioux - H-13D zkoušený s turbohřídelovým motorem Continental-Turboméca
    XT51-T-3 Artouste
    H-13G Sioux - vojenská verze 47G, motor Lycoming VO-435, možnost nést nosítka; 265 ks
    OH-13G Sioux - H-13G po roce 1962
    H-13H Sioux - vojenská verze 47G-2, motor Lycoming VO-435-23, dvojí řízení, celokovové rotorové listy, nový ližinový podvozek; 470 ks
    OH-13H Sioux - H-13H US Army po roce 1962
    UH-13H Sioux - H-13H USAF po roce 1962
    H-13J Sioux - obdoba 47J pro prezidentskou letku; 2 ks
    UH-47J Sioux - H-47J po roce 1962
    H-13K - konverze H-13H na standard 47G-3, s motorem Franklin 6VS-O-335; 3 konverze
    OH-13K Sioux - H-47K po roce 1962
    TH-13L - HTL-4 a HTL-5 po roce 1962
    TH-13M - HTL-6 po roce 1962
    TH-13N - HTL-7 po roce 1962
    UH-13P - HUL-1 po roce 1962
    HH-13Q - HUL-1G po roce 1962
    UH-13R - HUL-1M po roce 1962
    OH-13S Sioux - pozorovací verze 47G-3B, motor Lycoming TVO-435-25 s turbokompresorem, prodloužený ocas a větší rotor; 265 ks
    TH-13T Sioux - dvoumístná cvičná verze 47G-3B-1, dvojí řízení, motor Lycoming TVO-435-25, hydraulické posilovače řízení; 411 ks


    HTL-1 - 10 YR-13 předaných US Navy
    HTL-2 - 12 47D zakoupených US Navy
    HTL-3 - třímístná spojovací varianta, obdoba H-13D; 12 ks včetně 3 pro Brazílii
    HTL-4 - cvičná obdoba 47D-1, dvojí řízení, zaměnitelný kolový nebo ližinový podvozek, motor Franklin 0-335-5; 48 ks
    HTL-5 - obdoba HTL-4, rozdíly neznámé; 36 ks
    HTL-6 - námořní cvičná obdoba H-13G, motor Franklin O-335-5B; 48 ks
    HTL-7 - cvičná varianta odvozená od 47J, s dvoumístným kokpitem a motorem Lycoming O-435-6; 18 ks
    HUL-1 - víceúčelová varianta odvozená od 47J, motor Lycoming VO-435-B1B; 28 ks
    HUL-1G - dva HUL-1 předané pobřežní stráži a upravené na záchranné
    HUL-1M - obdoba HUL-1 s turbohřídelovým motorem Allison YT-63-A-3; 2 ks

    Licenční výroba, Agusta:


    AB.47G - 100 ks
    AB.47G-2 - 200? ks
    AB.47G-2A - 5 ks
    AB.47G-2A-1 - 13 ks
    AB.47G-3 - 3? ks
    AB.47G-3B - 18 ks
    AB.47G-3B-1 - 112 ks
    AB.47G-4 - 24 ks
    AB.47G-4A - 38 ks
    AB.47J Ranger - 152 ks
    AB.47J-2 Ranger - 18 ks
    AB.47J-2A Ranger - 14 ks
    AB.47J-3 Super Ranger - varianta pro větší nadmořské výšky s motorem Lycoming VO-540-B1B3; 52 ks
    AB.47J-3/AS Super Ranger - torpédonosná varianta pro italské námořnictvo; 14 ks
    AB.47J-3B Ranger - ?
    AB.47J-3B-1 Ranger - varianta pro větší nadmořské výšky s motorem Lycoming TVO-435-B1 s turbokompresorem; 23 ks
    A.115 - prototyp s kabinou verze 47J, rotorem, ocasem a podvozkem verze 47G a turbohřídelovým motorem Turboméca Astazou II
    EMA 124 - prototyp s dvoulistým rotorem a motorem Lycoming VO-540-B1B3 odvozený od AB.47; 1 ks postaven firmou Elicotteri Meridionali


    Licenční výroba, Kawasaki:


    47D - 11 ks
    47G - 14 ks
    47G-2 - 180 ks
    47G-2A - 33 ks
    KH-4 - čtyřmístný víceúčelový vrtulník odvozený od 47G-3B; 205 ks
    KHR-1 - experimentální KH-4 s třílistým rotorem
    H-13KH - japonské vojenské označení pro KH-4


    Licenční výroba, Westland:


    Sioux AH Mk.1 - licenční verze AB-47G-3B-1, 222 ks
    Sioux HT Mk.2 - licenční verze AB-47G-3B-1, dvojí řízení, 15 ks
    47G-4A - 16 ks


    Pelletier, A. J. Bell Aircraft Since 1935, Putnam, London 1992. ISBN 1-55750-056-8.
    Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1963-1964. McGraw-Hill Book, Marston & Co, New York 1963.
    Taylor, John W. R. Jane's All the World's Aircraft 1965-1966. Sampson Low, Marston & Co, London 1965.
    Swanborough, G., Bowers, P. M. United States Navy Aircraft since 1911. Putnam Aeronautical Books, London 1990, ISBN 0-85177-838-0.
    Johnson, E. R. American Military Training Aircraft: Fixed and Rotary-Wing Trainers Since 1916. McFarland & Company, Inc., Jefferson 2015. ISBN 978-0-7864-7094-5.
    http://www.uswarplanes.net/h13.html
    http://www.rotorspot.nl/product/ab47.php
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8621#587816Verze : 2
    MOD
    Avatar
    zdroj:
    www.armchairgeneral.com



    približne rok 1965, An Khe 'Golf Course', helipad 1. jezdeckej divízie.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8621#539996Verze : 1
    MOD