Nakadžima A5N1

Nakajima A5N1 / 中島 A5N1 9年
     
Název:
Name:
Nakadžima A5N1 9-Ši Nakajima A5N1 9-Shi
Originální název:
Original Name:
中島 A5N1 9年
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1935-DD.MM.1935 Nakajima Aircraft Company, Ltd., Ōta /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1935-DD.MM.1935
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1935
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
1200 kg 2646 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
1504 kg 3316 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10,800 m 35ft 5,19in
Délka:
Length:
7,450 m 24ft 5,31in
Výška:
Height:
3,370 m 11ft 0,68in
Plocha křídla:
Wing Area:
18,00 m2 193.75 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
83,33 kg/m2 17.07 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
1x Nakadžima Kotobuki 5 vzduchem chlazený hvězdicový devítiválec o vzletovém výkonu 405 kW (550 k) a 441 kW (600 k) v h= 3 048 m
Vrtule dvoulistá kovová s nastavitelným úhlem náběhu.
1x Nakajima Kotobuki 5 nine-cylinder air-cooled radial, rated at 542 hp for take-off, and 592 hp at 10,000 ft
driving a two-blade variable-pitch metal propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
430 km/h v 4000 m 267.2 mph in 13123 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
350 km/h v 3000 m 217.5 mph in 9843 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
6,15 min do 3000 m 6,15 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
7000 m 22966 ft
Dolet:
Range:
? km ? mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
2x pevný kulomet Type 89 ráže 7,7 mm nad motorem Two 0.303 inch Type 89 machine-guns in the upper fuselage decking
Uživatelské státy:
User States:
- -
Poznámka:
Note:
Letová vytrvalost: 2,5 h Endurance: 2 hours 30 minutes
Zdroje:
Sources:
Robert C. Mikesh, Japanese Aircraft 1910-1941 US Naval Institute Press, rok 1990, ISBN:10-1557505632
Tadeusz Januszewski a Kryzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarski 1912-1945, díl 1., Lampart, rok 2000, ISBN: 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#319482 Verze : 0
Nakajima A5N1 9-Shi


Stručná historie:
Prototyp palubního stíhacího letounu byl dokončen v roce 1935 a v témže roce se zúčastnil zkoušek námořního letectva, které specifikacemi 9-Shi hledalo moderní palubní stíhací letoun. Nový letoun měl nahradit dvouplošné stíhačky Nakajima A4N1.


Za konstrukcí nového jednoplošného letounu stáli především inženýři Yasushi Koyama a Shinrobu Inoue. Oba konstruktéři se nechali inspirovat konstrukcí neúspěšné stíhacího letounu Ki-11 a také americkým Boeingem P-26. Výsledným dílem byl dolnoplošník, továrně označený PA-Kai, s mohutně kapotovaným pevným podvozkem, za pohonnou jednotku byl vybrán hvězdicový devítiválec Kotobuki 5, který roztáčel dvoulistou stavitelnou vrtuli.


Porovnávací zkoušky dopadly pro továrnu Nakajima Hikoki K. K. a její prototyp nepříznivě, konkurenční letoun Mitsubishi A5M překonával prototyp továrny Nakajima ve všech ohledech. Kaigun Koku Hombu vývoj letounu A5N1 zastavilo a do výzbroje přijalo konkurenční letoun. Továrně Mitsubishi Jukugyo K. K. se podařilo prosadit a až do konce války se stát výhradním dodavatelem palubních stíhaček pro námořní letectvo. V letech 1928 - 1935 byla výhradním dodavatelem strojů této kategorie právě Nakajima svými letouny A1N, A2N a A4N (A3N byl cvičnou verzí A2N). Prototyp A5N1 9-Shi byl tedy postaven jako jediný exemplář tohoto typu.


Použité prameny:
Robert C. Mikesh and Shorzoe Abe, Japanese Aircraft 1910-1941, London: Putnam Aeronautical Books, 1990, ISBN 0-851177-840-2
Tadeusz Januszewski, Krzysztof Zalewski, Japońskie samoloty marynarki 1912-1945, Tiel 1. Warszawa: Wyd. Lampart, 2000, ISBN 83-86776-50-1
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Nakadzima-A5N1-t86253#350260 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více