Avro 504K

     
Název:
Name:
Avro 504K Avro 504K
Originální název:
Original Name:
Avro 504K
Kategorie:
Category:
cvičný letoun trainer aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1917-DD.MM.1927 A. V. Roe &Co. Ltd., Manchester /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Frederick Sage & Co. Ltd., Peterborough /
DD.MM.191R-DD.MM.191R The Henderson Scottish Aviation Factory, Aberdeen /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Hewlett & Blondeau Ltd., Luton /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Humber Ltd., Coventry /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Grahame-White Aviation Co. Ltd., Hendon /
DD.MM.1917-DD.MM.191R Parnall & Sons Ltd., Bristol /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Harland & Wolff Ltd., Belfast /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Morgan & Co., Leighton Buzzard /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Savages Ltd., King's Lynn /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Eastbourne Aviation Co. Ltd., Eastbourne /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Brush Electrical Engineering Co. Ltd, Loughborough /
DD.MM.191R-DD.MM.191R Sunbeam Motor Car Co. Ltd., Wolverhampton /
DD.MM.1921-DD.MM.192R Australian Aircraft and Engineering Co. Ltd., Sydney New South Wales
DD.MM.1921-DD.MM.192R Société Anonyme Belge de Constructions Aéronautiques, Bruxelles
DD.10.1918-DD.11.1918 Canadian Aeroplanes Ltd., Toronto, Ontario /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1917-DD.MM.191R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
~63001):
1650 Avro
500 Sage
249 Henderson
795 Hewlett and Blondeau
500 Humber
900 Grahame-White
260 Parnall
300 Harland and Wolff
200 Morgan
100 Savages
100 Eastbourne
350 Brush
350 Sunbeam
5 Australian Aircraft
28 SABCA
2 Canadian Aeroplanes
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.MM.1917
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
dvouplošník biplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
558 2) kg 12312) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
830 kg 1829 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.97 m 36ft
Délka:
Length:
8.97 3) m 29ft 5in3)
Výška:
Height:
4.32 m 10ft 50in
Plocha křídla:
Wing Area:
30.66 m2 330 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Gnome 9B-2 o výkonu 75 kW nebo
Le Rhône 9J o výkonu 82 kW nebo
Clerget 9B o výkonu 97 kW nebo
Thulin o výkonu 60 kW nebo
Bentley B.R.1 o výkonu 112 kW nebo
R.A.F.1A o výkonu 67 kW nebo
Curtiss K.6 o výkonu 75 kW nebo
Sunbeam Dyak o výkonu 75 kW
dvoulistá dřevěná vrtule
Gnome 9B-2, power 100 hp, or
Le Rhône 9J, power 110 hp, or
Clerget 9B, power 130 hp, or
Thulin, power 80 hp, or
Bentley B.R.1, power 150 hp, or
R.A.F.1A, power 90 hp, or
Curtiss K.6, power 100 hp, or
Sunbeam Dyak, power 100 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
152.9 4) km/h v 0 m 954) mph in 0 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
? km/h v ? m ? mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
5 min do 1067 m 5 min to 3500 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
488 m 1600 ft
Dolet:
Range:
402.3 km 250 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
- -
Uživatelské státy:
User States:


























































Poznámka:
Note:
1) některé dokončeny jako Avro 504N
2) Le Rhône; s motorem Gnome 499 kg, s motorem Dyak 599 kg
3) 8,81 m s motorem Dyak
4) Le Rhône; s motorem Gnome 132 km/h v 1981 m, s motorem Dyak 112.65 km/h v ? m
1) some completed as Avro 504N
2) Le Rhône; with Gnome 1100 lb, with Dyak 1320 lb
3) 28ft 11in with Dyak engine
4) Le Rhône; with Gnome 82 mph at 6500 ft, with Dyak 70 mph at ? ft
Zdroje:
Sources:
Jackson, A.J. Avro Aircraft since 1908, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-834-8.
Mason, Francis K. The British Bomber since 1914. Putnam Aeronautical Books, London 1994. ISBN 0-85177-861-5.
Thetford, Owen. Aircraft of the Royal Air Force since 1918, Putnam Aeronautical Books, London 1976. ISBN 0-37010-056-5.
Bruce, J. M. Avro 504K, Windsock No.28. Albatros Productions, Berkhamsted 1991. ISBN 0-948414-32-4.
Goodall, M. H., Tagg, A. E. British Aircraft before the Great War. Schiffer Publishing, Atgen 2001. ISBN 0-52888-165-5.
Bruce, J. M. The Avro 504 Part 1, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 09.07. 1954
Bruce, J. M. The Avro 504 Part 2, Historic Military Aircraft No. 8, Flight 16.07. 1954
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#385539 Verze : 0
foto z muzea Luftwaffe v Berlíně
Avro 504K -


URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#44358 Verze : 0
Avro 504K


Stroj na fotografii, s/n E3349, je typ Avro 504K, vyrobený v bloku E3254 až E3403. Letouny z této skupiny s/n (serial numbers) byly vyrobeny v licenci u firmy Parnall (Parnall & Sons, Mivart Street, Eastville, Bristol).


Avro 504K byl používán jako cvičný letoun. Je to dvoumístný jednomotorový dvoupříhradový dvouplošník s jednoduchými ocasními plochami, smíšené konstrukce. Verze 504K vycházela z 504J, ale měla univerzální motorové lože, umožňující montáž různých typů vzduchem chlazených zážehových rotačních motorů (později byly dokonce montovány i řadové motory, kupř. 100 hp Sunbeam Dyak). ¹)


Celková válečná produkce typu Avro 504 (všech verzí) činila, dle odhadů (podle neúplné dokumentace), 8340 strojů, 3696 dodala firma A. V. Roe & Co, zbytek subdodavatelé. Model Avro 504K byl pro RAF vyráběn až do roku 1927 - posledních deset kusů bylo předáno až 17. ledna 1927.


Po válce vznikla ještě celá řada dalších modelů řady 504, k nejznámějším bezesporu patří 504N, které byly většinou poháněny hvězdicovými (již ne rotačními) motory.


Motor: Nejběžnější pohonnou jednotkou stroje Avro 504K byl buď Gnome Monosoupape o výkonu 100 hp, nebo 110 hp motor Le Rhône, ale celá škála zahrnovala celkem deset typů motorů (včetně 130 hp motoru Clerget a 150 hp motoru Bentley B.R.1).


Rozpětí křídla: 10 973 mm
Délka trupu: 8966 mm
Výška stroje: 3175 mm
Nosná plocha: 30,657 m2


100 hp (74,5 kW) motor Gnome Monosoupape


Hmotnost prázdného stroje: 499 kg
Vzletová hmotnost normálně: 816 kg
Max. rychlost: 132 km/h
Dostup: 3962 m
Vytrvalost: 3 hodiny


110 hp (82 kW) motor Le Rhône


Hmotnost prázdného stroje: 558 kg
Vzletová hmotnost normálně: 829 kg
Max. rychlost: 153 km/h
Cest. rychlost: 121 km/h
Dostup: 4876 m
Čas výstupu do výšky 2438 m: 6 min. 30 sec.
Vytrvalost: 3 hodiny
Dolet: 402 km


Cvičný letoun Avro 504K byl vyráběn i mimo Spojené Království, včetně Japonska (u firmy Nakajima Hikoki Seisaku Sho).


Ovšem zřejmě nejkurióznější částí historie typu Avro 504K představuje výroba kopie stroje v někdejším sovětském Rusku ve dvacátých letech XX. století, kdy bylo postaveno několik stovek strojů (zřejmě cca 700 kusů) v továrně Dux nedaleko Moskvy. Sloužily po dlouhá léta k výcviku pod označením U-1, a jejich definitivní konec v rudém letectvu znamenala teprve konstrukce stroje U-2 — čili typu známějšího pod pozdějším označením Polikarpov Po-2.


———
¹) Vzduchem chlazený hvězdicový motor s rotujícím blokem válců, klikový hřídel je pevný (je pevně spojen s motorovým ložem). Tyto motory, díky otáčení celého bloku válců dobře chlazené i při malé dopředné rychlosti letounu, byly v "pionýrských dobách" letectví velice oblíbené. Ovšem s rostoucím výkonem (a — současně — i s rostoucí hmotností motoru) se ve stále větší míře projevovaly i negativní vlastnosti těchto motorů, což v první řadě byl nezanedbatelný záporný vliv na řiditelnost letounů poháněných těmito motory (díky reakčnímu a gyroskopickému momentu). Dalším z problémů byla značná spotřeba oleje, bohatě odstřikujícího z rotujícího motoru a úspěšně znečišťujícího vše "v dosahu" (proto tyto motory zpravidla byly zakryty prstencovým krytem).
URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#89810 Verze : 0
Tahle černobílá fotka je z knihy Vojenská letadla 1 od V.Němečka.
Avro 504K -


URL : https://www.valka.cz/Avro-504K-t86602#232389 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více