30.08.2009 - Nehoda běloruského Su-27 na Airshow v Radomi - update

Při nehodě běloruského Su-27 UBM (černá 63) na Airshow v polské Radomi došlo k úmrtí obou členů posádky, plk. Alexandra Morfického (полковник Александр Морфицкий) zástupce velitele západního taktického velení letectva a vojsk protivzdušné obrany Běloruska a plk. Alexandra Žuravleviče (полковник Александр Журавлевич) zástupce velitele 61. stíhací letecké základny. K nehodě došlo v 13:17. Příčinou nehody bylo údajně nasátí ptáka motorem stroje. Díky pilotovi, který stroj odklonil mimo letiště, nedošlo k dalším ztrátám na životech.
Následně byl zrušen zbylý program leteckého dne, zůstala pouze otevřena statická ukázka.


A mírně OT: Na záběrech na Youtube (poslední odkaz) je částečně vidět An-26 2507. Kromě toho se AČR prezentovala letovou ukázkou dvojic strojů JAS-39 Gripen a L-159 Alca.


Více:
news.money.pl
www.tvn24.pl
www.militaryphotos.net
http://www.airshow.sp.mil.pl/index.php
http://en.rian.ru/exsoviet/20090830/155966835.html
news.yandex.ru
www.planes.cz
www.youtube.com


Fotografie z místa nehody:
wiadomosci.onet.pl
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324685 Verze : 0

Diskuse

Znáte někdo přesnou verzi a stáří zříceného stroje? A bližší podrobnosti k pilotům?


Na zpravodajských servrech se v diskusích rozjely jednak tradiční a poněkud trapné půtky (jsou lepší stíhačky USA nebo SSSR/Ruska?), jednak spekulace o příčině katastrofy. Nejčastěji se zmiňuje chyba pilota, ale zaznívají i hlasy, že to vypadalo na poruchu motoru...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324724 Verze : 0
podle zaberu je to temer identicka havarie jako se stala myslim v Parizi - pilot tehdy pri lopingu nedostatecne odhadl svou vysku (tehdy v tom myslim hralo roli i nejake nastaveni pristroju myslim) a stroj uz nemel silu se z toho tak nizko dostat. Nez se dokonci vysetrovani cele havarie, budou to vsechno asi jen dohady. Pravdou ale je, ze pady ruskych letadel na leteckych dnech nejsou v posledni dobe neobvykle a i kdyz si to clovek promitne vice do minulosti, neni jich rozhodne malo Sad
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324725 Verze : 0
Podľa nepotvrdených informácií, ktoré prebehli poľskými médiami, pilot žiadal o povolenie katapultovať sa, ktoré mu aj bolo riadiacim lietania udelené. Z uvedeného vyplýva, že by mohlo ísť o poruchu motora a snahu pilota naviesť stroj mimo divákov. Čo sa im aj podarilo, ale za cenu vlastných životov.


Členom posádky bol zástupca veliteľa bieloruského letectva plk. Alexander Marfickij, druhým členom posádky bol Alexandr Žuravlievič zo 61. leteckej základne v Baranovicach. Obaja piloti mali mať na tomto type lietadla nalietaných niekoľko tisíc hodín.




www.to.com.pl


www.tvn24.pl
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324735 Verze : 0
Jak píše Admin, vypadá to na špatný odhad výšky při manévru a vyvedení letounu mimo letovou obálku (jsem přesvědčen že mít +- 500 metrů navíc tak se z toho letoun dostal).Bohužel, posádka se nezachránitelný letoun pokusila vybrat a nestihla se již katapultovat...(narazil jsem na informaci že měli dostat příkaz ke katapultáži ale z obav aby letoun nespadnul mezi diváky zůstali v kabině a vedli jej až na zem).Co se týče verze že mohlo dojít k nasátí ptáka, moc šancí bych jí nedával, přece jen ani záběry ani zvuková stopa nějakou radikální změnu stavu motorů neukazují...(doporučuji porovnat se záběry nedávé havárie maďarského MiGu-29 právě z důvodu nasátí ptáka-obé tam lze dobře rozpoznat)



Zajímavostí je že co se týče katastrof Su-27 (a jeho derivátů) při leteckých dnech tak právě špatný odhad výšky a ne technické nedostatky letounu jsou nějčastější příčinou (vzpomeňme třeba na Salgaredu, Paříž,...).Je faktem že u takto obratného letounu to svádí předvádět jej až na limitech, bohužel, chybí-li dobrý odhad, končí to tragicky...



A co se týče diskusí na Novinkách a Idnesu o tam diskutované nekvalitě Su-27 při manévrech (ve výrobním provedení,...), lze snad jen dodat že prakticky stejná havárie se nedávno podařila i Thunderbirds.Pilot tehdy ale zareagoval včas a stihnul z letounu vystoupit dřív než dopadl na zem...(video a dokonce i záběry z katapultáže přímo z kabiny již delší dobu kolují internetem)
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324736 Verze : 0
nedavno jsem videl takovouto havarii i s malym vrtulnikem, ktery delal loop a spatne odhadl vysku, tam se z toho ale pilot dostal jen s malym zranenim Sad chapu, ze predvadet se musi, ale zacina to byt az prilis nebezpecne, posledni dobou co letecky den, to nejaka havarka, a jednotlive tymy by mely ubrat na agresivite a pridat na bezpecnosti - divakum je jiste jedno, ze to letoun vybere ne 10, ale 100 metru nad zemi ...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324737 Verze : 0
Tak že by jim to bylo jedno to jistě ne.Bylo by určitě krásné kdyby se letouny předváděly na výškách od 500 metrů výš jenomže potom uvidíš pořádně maximálně dalekohledem, v případě vertikálních obratů to bude ještě horší protože už dnes jsou letouny schopné se vytáhnout hodně vysoko a pokud by jsi dal ještě takhle vysokou podlahu, diváci nadšeni rozhodně nebudou a fotografové už teprve ne...(když ti dám porovnání-viz ukázky letecké podpory na Bahnech kde Mi-24 létají těsně nad zemí zatímco L-159 lížou hřbety mraky...co je pro tebe jako diváka zajímavější?)


Ono i ubrání agresivity není zas až tak řešením protože ukázky okamžitě ztratí na atraktivitě a potom nastává problém viz výše...(navíc předvádět obratný letoun neagresivním systémem průletů je pomalu svatokrádež Smile )
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324739 Verze : 0
na druhou stranu je treba rozlisovat "cil", za kterym se dana ukaza provadi ... myslim si, ze "akrobacii" takovychto stroju oceni na leteckem dni pro sirokou verejnost jen malokdo, poznat rozdil mezi loopem F-16ky a Su-27 muze asi malokdo, pokud nejdou vedle sebe nebo hned po sobe, (a z toho usuzovat na obratnejsi ci malo obratne). Ve vetsine ukazek, kterych sem byl pritomen, s vyjimkou Duxfordu, se stejne letecke ukazky odehravaly tak daleko a vysoko, ze bylo uplne jedno, jestli je tam vetron nebo Su-27 Smile A je treba rozlisovat, jestli je ukolem Su-27 sekat travu metr nad letistem, nebo jestli ma demonstrovat sve schopnosti ve vzduchu (coz tim, ze sebou placne co chvili o zem zrovna moc dobre nedemonstruje), a nechat prizemni lety skutecne bitevnim strojum nebo vrtulnikum ...


Samozrejme pokud se jedna o zbrojni a letecky veletrh, pak je na miste predvadeni techniky na hrane moznosti, ale pokud se jedna o letecke dny pro verejnost, demonstrace nizsich pruletu ala Spitfiry v Duxfordu by dle meho bohate stacila, efektni show se da udelat i s bezpecnymi prvky. Cena lidskych zivotu ztracenych pri takoveto "akrobacii" se mi zda prilis vysoka, neumerna vysledkum. A nedej boze, kdyz to kvuli chybe pilota jeste odskacou lidi na zemi ...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324744 Verze : 0
Podľa hypotéz to vyzerá na kombináciu spom. príčin:
nedostatočný výkon motora(príp. oboch) v manévri - tvrdí predseda Varš. aeroklubu G.Czempiński
nedostatočná výška pre náročný manéver - poľský voj.expert T.Szulc
"furianství", precenenie vlastných schopností a výnimočnej ovládateľnosti tohto typu lietadla - vydavateľ mesačníka Raport W.Luczak
výpadok motora z neznámej príčiny(nasatie vtáka ostatní odborníci vylučujú na základe rozboru videozáznamu), oznámenie poruchy veži a následný rozkaz ku katapultáži piloti odmietli aby vyviedli padajúce lietadlo zo smeru diváckej zóny - poľská TV stanica TVN24(Z.Janas)


www.tvn24.pl


Nuž musíme si počkať na odpovede z čiernych skriniek....
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324757 Verze : 0
Na videu:
www.youtube.com
počuť pokles intenzity zvuku motorov a pokus o prerušenie akéhosi kosého premetu... asi 1min08 - 1.12
miesto tragédie stále prehľadáva voj. polícia :
www.youtube.com
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324760 Verze : 0
Kdysi jsem sledoval dokument o airshow někde v británii. Byla zde komise, která posuzovala jednotlivá vystoupení z hlediska bezpečnosti, ještě před tím než letadla vůbec vzlétla. Během ukázek řídící létání sledoval zda pilot dodržuje svoji choreografii a pokud tomu tak nebylo byl mu vydán příkaz k přistání bez udání důvodu. Vše se potom řešilo na zemi.
Osobně jsem zažil několik opravdu efektních "předváděček" které by na airshow nepochybně vedly k uzemění pilota. Ale opravdu to potom nestojí zato, jak napsal admin, když dojde k průseru. Pěkně čistě zalétnutá akrobačka s dobrou choreografií, je myslím si divácky mnohem vděčnější, než chaos na limitních režimech.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324765 Verze : 0

Citace :

Pěkně čistě zalétnutá akrobačka s dobrou choreografií, je myslím si divácky mnohem vděčnější, než chaos na limitních režimech.

Plne s Tebou súhlasím, ono k úspešnému predvádzaniu/vystúpeniu patrí aj šťastné pristátie a tie ovácie publika pri "pojíždění". Akákoľvek mimoriadka dokáže divákov rozladiť. A ako sa majú cítiť usporiadatelia a hlavne riadiaci letov?
A pritom nemusí ísť ani o haváriu, zranenie, či dokonca smrť pilota a najhoršie - divákov...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324774 Verze : 0
Za absolutní mistry létání na proudových strojích, se kterými jsem navíc měl možnost se osobně i setkat, byli Anatolij Kvočur, "dablju wendy" aneb Václav Vašek a Olda Pelčák, první dva na MiG-29, třetí na MiG-21.


Kousky, které Olda na "21" prováděl, když nám létal jako cíl na polygon v Postoloprtech na přízemních výškách, uměl jenom on (a dělal to před tím, než šel na výcvik do SSSR s Vláďou Remkem k letu do kosmu, ale i potom. Jen tak mimochodem, Vláďa byl taky absolutně špičkový pilot, nejhorší, co jej po návratu z vesmíru potkalo a co podle mne dodnes ještě nerozdýchal, byl zákaz létání (analogie s Gagarinem).


Stejně špičkový pilot byl i V.V., o Kvočurovi taky není pochyb.


Proč o těchto mimořádných pilotech ale píšu: byl to přece jenom trošku starší ročník a podle mne měli mnohem větší zodpovědnost za sebe, stroj, okolí a hlavně další lidi, než dnešní mladí piloti. Nehnali se za mimořádným výkonem bezhlavě a bez toho, že by měli stoprocentně nacvičeno, by se do žádného dobrodružství nepustili. Srandičky typu přelet na přízemní výšce v bezprostřední blízkosti věže zatraceně vysokou rychlostí nepočítám, měli to perfektně zmáknuté a jediné, co z komu na zemi hrozilo, bylo leknutí.


To, co předvedli Bělorusové v Radomi, byl nezodpovědný hazard na hranici možností posádky i letadla který ve svém důsledku skončil ještě dobře - vzpomeňte na na leteckou katastrofu při leteckém dnu v červenci 2002 ve Lvovu na Ukrajině, když kvůli lidské chybě Su-27 spadlo mezi přihlížející, posádka se sice katapultovala, mezi diváky ale bylo 83 mrtvých a 115 zraněných.


A byla to zase zbytečná frajeřina, která se těžce nepovedla (oba členové posádky byly potrestáni, životy to ale nikomu nevrátí).


Co tím vším vlastně chci říct: nevím, asi jsem už skoro starý, ale myslím si, že za mých mladých let, i když blbin jsme se nadělali mnoho, jsme měli v sobě asi razantnější záklopky a hlavně jsme se nehnali za sebezviditelněním za každou cenu.


P.s.:
Totéž asi říkali naši otcové o nás, naši dědové o našich otcích, ...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324775 Verze : 0
K té Paříži, kterou zmiňuje Admin, tam to nebylo na hranici možností stroje a pilota, právě naopak (bohužel si nevzpomínám, kdo to pilotoval, pořád se mně do toho motá Kvočur) to tam bylo vyřešeno velmi profesionálně - po nasátí ptáků do vstupních otvorů došlo k výpadku obou motorů současně, pilot v setrvačnosti navedl stroj do volného prostoru mimo lidi, letiště i obydlený prostor a v prakticky nulové se ještě stihl katapultovat.
A že na to měl zatraceně málo času!
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324777 Verze : 0
vim ze nekde to byl jeste podobny manevr, kdy z lopingu pilot placnul brichem o zem, mel jsem za to, ze to byla Pariz ... jinak plne souhlasim s tim co pises, zodpovednost se vytraci, a ztraty na zivotech narustaji ...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324779 Verze : 0
Našel jsem ten odkaz na tu hrůzu ve Lvově - pozor, je to opravdu strašné!!!


Mám i odkazy na jiné záběry, ale ty jsou takové, že je šířit ani nechci.


Takže odkaz na Google: 74.125.87.132


A čím to vzniklo? Pilot chtěl předvést nenatrénovanou figuru v minimální výšce a v absolutně špatném směru ... pokud si pamatuji, tak za to dostali 8 a 6 roků natvrdo.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324780 Verze : 0
Ano, teď se mně rozsvítilo, v Paříži byla ještě jedna nehoda, připomenul jsi mně to tím "plácnul břichem...", to byl ale někdo jiný, než koho jsem měl na mysli. Zkusím to vyhledat.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324781 Verze : 0
Franto (dovolím si tykat, pokud vadí, omlouvám se), v Paříži (přesněji na Le Bourghet) spadly ruské letouny dva.Tvůj zmiňovaný případ byla havárie MiGu-29 pilotovaného právě Toljou Kvočurem, který se z hořícího letounu (poškození kompresoru a exploze motoru) katapultoval ve výšce 75m nad zemí, údajně s jednou rukou na madlech a jednou na kniplu).Jak nízko to bylo-viz foto.


Adminem zmíněná havárie se stala v roce 1999 kdy tam tuším Su-30 škrtla díky špatnému odhadu výšky o zem a rovněž to skončilo katapultáží...


Jinak dovolím si nesouhlasit s tvým hodnocením současných pilotů.Samozřejmě tebou jmenovaní piloti jsou špička (za sebe přidávám jména Hlavnička, Smažil (spolu s ním jeho box Su-7), Kružík, Císař, Kankia (s nimi Duha),...) nicméně řada stejně zkušených, ne-li zkušenějších pilotů z té doby má dnes už náhrobek protože je jejich letouny pohřbily.Vem si třeba takového pplk.Moutvičku.Byl to velmi zkušený pilot předvádějící MiG-21 a jak zahynul-prakticky při přímém letu (existuje videozáznam).Samozřejmě tu jsou spekulace o tom zda to nakonec nebyla sebevražda (netajím se tím že jsem příznivcem této teorie protože letoun se zřítil po přetočení na záda prakticky z přímého letu) nicméně pokud to skutečně bylo selhání pilota, bylo by to napováženou.Bylo by samozřejmě možné zmínit i další (jadno jméno za všechny - "Král vzduchu" ing.Novák)
nicméně tebou zmiňovaných pilotů létajících bez rozmyslu je opravdu jen pomálu a bohužel, většinou na podobné chyby umírají především ti nejzkušenější protože se dostanou do fáze kdy "to mají v ruce" a pozornost poleví...


To Admin:Jsem ochoten s tím souhlasit jenomže tu jsou dvě ale:
-je to show (ať se ti to líbí nebo ne, na krkolomnou ukázku se přitáhne víc lidí než na průlety byť dobře zrežírované a zvládnuté
-i letecký den se musí nějak zaplatit (viz předchozí bod-málo diváku, malý výdělek)
A že to lidi neocení?Asi takhle-je to tuším rok co se na CIAFu předváděli američané na Viperu.Dvě čísla před ním sklidil Belgičan na F-16 bouřlivý potlesk na limitovou ukázku, potlesk pro američana létajícího spíše průlety byl již podstatně vlažnější.Samozřejmě jemné finesy ocení především znalci nicméně ti lidi tam jdou jako na kolotoč a když je piloti málo povozí, příště nepřijdou a když to bude hodně časté, nebudou ani letecké dny ani ospravedlnění pro výcvik předváděcích pilotů protože těch pár aerosalonů, které podobná srovnání odborníkům umožní to prostě nevytrhnout.


A že je třeba šetřit diváky?Ano, zbytečná umrtí jsou samozřejmě nepřípustná nicméně každý kdo na letecký den jde by si měl uvědomit jedno-je tu riziko že to na něj spadne a je jedno z jakého důvodu.A toto riziko podstupuje dobrovolně.
Samozřejmě pokud to zvorá pilot, je to špatné nicméně letoun může spadnout z 1000 a jednoho důvodu a pokud by jsi chtěl mít bezpečnosti diváků absolutně zaručenou, budou se asi muset koukat v televizi...
30.08.2009 - Nehoda běloruského Su-27 na Airshow  v Radomi - update - Z archivu v PC, zdroj bohužel neznámý...

Z archivu v PC, zdroj bohužel neznámý...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324783 Verze : 0
to Darkford:


tykání je naprosto O.K., jsme přece na jedné lodi (resp.ponorce - ty sovětské a ruské teď zpracovávám, resp. PLRK, to jsem 20 let v armádě dělal).


Díky za info, s tím Toljou jsem se tedy nemýlil, což mne těší (přece jenom si alespoň mlhavě pamatuji). Tu fotografii vidím poprvé a je naprosto unikátní, moc díky, šup, a už je v archivu!


Jak už jsem dříve naznačil a mnozí mně to potvrdili, nemohu se zbavit dojmu, že i když to v mé době nebyla plně profesionální armáda (nejenom u nás nebo ve východním bloku, myslím to globálně!), byli jsme mnohem lepšími profesionály než ti dnešní, vojáci(?).
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324788 Verze : 0

Citace - Darkfold :

Franto (dovolím si tykat, pokud vadí, omlouvám se), v Paříži (přesněji na Le Bourghet) spadly ruské letouny dva.Tvůj zmiňovaný případ byla havárie MiGu-29 pilotovaného právě Toljou Kvočurem, který se z hořícího letounu (poškození kompresoru a exploze motoru) katapultoval ve výšce 75m nad zemí, údajně s jednou rukou na madlech a jednou na kniplu).Jak nízko to bylo-viz foto.


Adminem zmíněná havárie se stala v roce 1999 kdy tam tuším Su-30 škrtla díky špatnému odhadu výšky o zem a rovněž to skončilo katapultáží...


Jinak dovolím si nesouhlasit s tvým hodnocením současných pilotů.Samozřejmě tebou jmenovaní piloti jsou špička (za sebe přidávám jména Hlavnička, Smažil (spolu s ním jeho box Su-7), Kružík, Císař, Kankia (s nimi Duha),...) nicméně řada stejně zkušených, ne-li zkušenějších pilotů z té doby má dnes už náhrobek protože je jejich letouny pohřbily.Vem si třeba takového pplk.Moutvičku.Byl to velmi zkušený pilot předvádějící MiG-21 a jak zahynul-prakticky při přímém letu (existuje videozáznam).Samozřejmě tu jsou spekulace o tom zda to nakonec nebyla sebevražda (netajím se tím že jsem příznivcem této teorie protože letoun se zřítil po přetočení na záda prakticky z přímého letu) nicméně pokud to skutečně bylo selhání pilota, bylo by to napováženou.Bylo by samozřejmě možné zmínit i další (jadno jméno za všechny - "Král vzduchu" ing.Novák)
nicméně tebou zmiňovaných pilotů létajících bez rozmyslu je opravdu jen pomálu a bohužel, většinou na podobné chyby umírají především ti nejzkušenější protože se dostanou do fáze kdy "to mají v ruce" a pozornost poleví...


To Admin:Jsem ochoten s tím souhlasit jenomže tu jsou dvě ale:
-je to show (ať se ti to líbí nebo ne, na krkolomnou ukázku se přitáhne víc lidí než na průlety byť dobře zrežírované a zvládnuté
-i letecký den se musí nějak zaplatit (viz předchozí bod-málo diváku, malý výdělek)
A že to lidi neocení?Asi takhle-je to tuším rok co se na CIAFu předváděli američané na Viperu.Dvě čísla před ním sklidil Belgičan na F-16 bouřlivý potlesk na limitovou ukázku, potlesk pro američana létajícího spíše průlety byl již podstatně vlažnější.Samozřejmě jemné finesy ocení především znalci nicméně ti lidi tam jdou jako na kolotoč a když je piloti málo povozí, příště nepřijdou a když to bude hodně časté, nebudou ani letecké dny ani ospravedlnění pro výcvik předváděcích pilotů protože těch pár aerosalonů, které podobná srovnání odborníkům umožní to prostě nevytrhnout.


A že je třeba šetřit diváky?Ano, zbytečná umrtí jsou samozřejmě nepřípustná nicméně každý kdo na letecký den jde by si měl uvědomit jedno-je tu riziko že to na něj spadne a je jedno z jakého důvodu.A toto riziko podstupuje dobrovolně.
Samozřejmě pokud to zvorá pilot, je to špatné nicméně letoun může spadnout z 1000 a jednoho důvodu a pokud by jsi chtěl mít bezpečnosti diváků absolutně zaručenou, budou se asi muset koukat v televizi...



Tomáši zdravím a trochu se mi nelíbí "selhání pilota" v případě Tebou zmíněného Ing. Nováka.
Možná Jsi mínil "Rudého Ďábla" škpt. let. p.p.l. Ing. Františka Malkovského, který zahynul v létě 1930 na letišti K.V.


Úřední protokol o vyšetřování letecké tragédie uvádí:
„… letec se těsně před přistáním ocitl ve výši asi 200 metrů ve vrstvě zředěného vzduchu a letadlo začalo střemhlav klesat. Ani umění takového pilota, jako byl škpt. Malkovský, a jeho pokus o zmírnění pádu klouzavým letem, však tragédii nezabránilo. Letadlo dopadlo kolmo k zemi, tj. vrtulí se zabořilo do země asi 500 metrů od letiště. Pilot utrpěl smrtelná zranění na hlavě, prsou a končetinách, kterým podlehl. Podle pitevního protokolu byla jeho zranění neslučitelná se životem“.


Standa
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324790 Verze : 0

Citace - Franta02 :

to Darkford:


tykání je naprosto O.K., jsme přece na jedné lodi (resp.ponorce - ty sovětské a ruské teď zpracovávám, resp. PLRK, to jsem 20 let v armádě dělal).


Díky za info, s tím Toljou jsem se tedy nemýlil, což mne těší (přece jenom si alespoň mlhavě pamatuji). Tu fotografii vidím poprvé a je naprosto unikátní, moc díky, šup, a už je v archivu!


Jak už jsem dříve naznačil a mnozí mně to potvrdili, nemohu se zbavit dojmu, že i když to v mé době nebyla plně profesionální armáda (nejenom u nás nebo ve východním bloku, myslím to globálně!), byli jsme mnohem lepšími profesionály než ti dnešní, vojáci(?).



Zdravím Franto 02,
při vší úctě ke generaci Venci Vaška, Františka Hlavničky a dalších si já naopak myslím, že zatím co před 15 - 20 léty se display piloty stávali min. podplukovníci a měli to skoro jako "definitivu", dnes létají jako display piloti "o řád" nižších hodností. Jsou na tuto funkci vybíráni "na dobu určitou" - na 2 až 3 roky a jejich mladý organizmus určitě snáši lépe přetížení a všechny ostatní zátěže, než čtyřicátníci. Mohl bych zde uvést jako příklad celou řadu pilotů z 21. základny TL.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324793 Verze : 0

Citace - STANISLAV VYSTAVĚL :

Citace - Darkfold :

Franto (dovolím si tykat, pokud vadí, omlouvám se), v Paříži (přesněji na Le Bourghet) spadly ruské letouny dva.Tvůj zmiňovaný případ byla havárie MiGu-29 pilotovaného právě Toljou Kvočurem, který se z hořícího letounu (poškození kompresoru a exploze motoru) katapultoval ve výšce 75m nad zemí, údajně s jednou rukou na madlech a jednou na kniplu).Jak nízko to bylo-viz foto.


Adminem zmíněná havárie se stala v roce 1999 kdy tam tuším Su-30 škrtla díky špatnému odhadu výšky o zem a rovněž to skončilo katapultáží...


Jinak dovolím si nesouhlasit s tvým hodnocením současných pilotů.Samozřejmě tebou jmenovaní piloti jsou špička (za sebe přidávám jména Hlavnička, Smažil (spolu s ním jeho box Su-7), Kružík, Císař, Kankia (s nimi Duha),...) nicméně řada stejně zkušených, ne-li zkušenějších pilotů z té doby má dnes už náhrobek protože je jejich letouny pohřbily.Vem si třeba takového pplk.Moutvičku.Byl to velmi zkušený pilot předvádějící MiG-21 a jak zahynul-prakticky při přímém letu (existuje videozáznam).Samozřejmě tu jsou spekulace o tom zda to nakonec nebyla sebevražda (netajím se tím že jsem příznivcem této teorie protože letoun se zřítil po přetočení na záda prakticky z přímého letu) nicméně pokud to skutečně bylo selhání pilota, bylo by to napováženou.Bylo by samozřejmě možné zmínit i další (jadno jméno za všechny - "Král vzduchu" ing.Novák)
nicméně tebou zmiňovaných pilotů létajících bez rozmyslu je opravdu jen pomálu a bohužel, většinou na podobné chyby umírají především ti nejzkušenější protože se dostanou do fáze kdy "to mají v ruce" a pozornost poleví...


To Admin:Jsem ochoten s tím souhlasit jenomže tu jsou dvě ale:
-je to show (ať se ti to líbí nebo ne, na krkolomnou ukázku se přitáhne víc lidí než na průlety byť dobře zrežírované a zvládnuté
-i letecký den se musí nějak zaplatit (viz předchozí bod-málo diváku, malý výdělek)
A že to lidi neocení?Asi takhle-je to tuším rok co se na CIAFu předváděli američané na Viperu.Dvě čísla před ním sklidil Belgičan na F-16 bouřlivý potlesk na limitovou ukázku, potlesk pro američana létajícího spíše průlety byl již podstatně vlažnější.Samozřejmě jemné finesy ocení především znalci nicméně ti lidi tam jdou jako na kolotoč a když je piloti málo povozí, příště nepřijdou a když to bude hodně časté, nebudou ani letecké dny ani ospravedlnění pro výcvik předváděcích pilotů protože těch pár aerosalonů, které podobná srovnání odborníkům umožní to prostě nevytrhnout.


A že je třeba šetřit diváky?Ano, zbytečná umrtí jsou samozřejmě nepřípustná nicméně každý kdo na letecký den jde by si měl uvědomit jedno-je tu riziko že to na něj spadne a je jedno z jakého důvodu.A toto riziko podstupuje dobrovolně.
Samozřejmě pokud to zvorá pilot, je to špatné nicméně letoun může spadnout z 1000 a jednoho důvodu a pokud by jsi chtěl mít bezpečnosti diváků absolutně zaručenou, budou se asi muset koukat v televizi...



Tomáši zdravím a trochu se mi nelíbí "selhání pilota" v případě Tebou zmíněného Ing. Nováka.
Možná Jsi mínil "Rudého Ďábla" škpt. let. p.p.l. Ing. Františka Malkovského, který zahynul v létě 1930 na letišti K.V.


Úřední protokol o vyšetřování letecké tragédie uvádí:
„… letec se těsně před přistáním ocitl ve výši asi 200 metrů ve vrstvě zředěného vzduchu a letadlo začalo střemhlav klesat. Ani umění takového pilota, jako byl škpt. Malkovský, a jeho pokus o zmírnění pádu klouzavým letem, však tragédii nezabránilo. Letadlo dopadlo kolmo k zemi, tj. vrtulí se zabořilo do země asi 500 metrů od letiště. Pilot utrpěl smrtelná zranění na hlavě, prsou a končetinách, kterým podlehl. Podle pitevního protokolu byla jeho zranění neslučitelná se životem“.


Standa



Mea culpa, mea maxima culpa...


Zdravím Stando a omlouvám se, nějak jsem ujel.


Samozřejmě jsem měl namysli "Rudého ďábla" byť u něj není primární chyba pilota průkazná (oficiální zprávu cituješ, nicméně už tehdy se objevily spekulace že "řídký vzduch" byl jen kamufláží jiného důvodu-pokud se nepletu, dost se to probíralo i zde)
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324795 Verze : 0
S tou profesionalitou v minulosti a záklopkami.. bola predsa iná doba a niečo sa prenieslo aj do nedávnej minulosti, napr. uzemnenie K.Országa ešte v 1994 za relatívne bezpečný hĺbkový nálet keď trochu "očesal" topole.
Úmerne ako narastá letová obálka nových typov, rastú aj nároky na predvádzanie.
Ako Pugačov ukázal "kobru" a "kolokol" tak to začali lietať aj Migy 29 a na poslednom bratislavskom SIAD-e aj L-39 z Bielych Albatrosov..teda v rámci možností.
Teraz prichádzajú premotorované lietadlá z pomerom ťah/hmotnosť cez 1 a navyše s vektorovaním ťahu. Myslím že aj to núti pilotov na starších zavedených lietadlách o snahu "predať sa". Pamätám sa ako nezáživne na spomínanom SIAD vyznela ukážka Tornada po našom MIGu-29 a holandskom F-16NL. A to ukrajinská Su-27 išla až po ňom a to bol absolútny vrchol čo som v živote videl a už neuvidím pokiaľ sem náhodou nezablúdi Su-35.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324797 Verze : 0
Tělo sice přetížení snáší lépe, hlava ale někdy nestačí zpracovat vše tak, jak by měla. Pilot potřebuje nejenom fyzičku, ale taky myšlení, návyky, zkušenosti atd. a to nejde naučit za den, rok ani pět let. Teprve v krizových situacích se projeví zkušenosti a osobnost.


Mladí piloti sice za určitých okolností osobnostmi být mohou, zkušenosti jim ale přece jenom chybí.


Pilot není špičkový hokejista ani atlet, fyzické schopnosti nejsou zdaleka rozhodujícím faktorem jeho kvality. Pro pilota je důležitá kombinace obojího a ve 40, 45 letech má podle mne nejlepší bojovou výkonnost, když se už "vyblbnul" a dostal rozum, má obrovské zkušenosti a přitom je ještě fyzicky dostatečně fit.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324798 Verze : 0
Pokiaľ som dobre rozumel polským stránkam tak obaja piloti tieto podmienky spĺňali, 20 rokov činnej služby a nálet cez 2000 hodín, s toho niekoľko sto na Su-27, navyše jeden z nich bol zástupcom veliteľa letectva...
Bieloruské ministerstvo obrany stále tvrdí že vykonávali manéver v hraničnej(?) výške pričom došlo k nasatiu vtáka ...(no comment)
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324803 Verze : 0

Citace - absik :

S tou profesionalitou v minulosti a záklopkami.. bola predsa iná doba a niečo sa prenieslo aj do nedávnej minulosti, napr. uzemnenie K.Országa ešte v 1994 za relatívne bezpečný hĺbkový nálet keď trochu "očesal" topole.



Co jsem slyšel tak tenhle průlet nebyl kamenem úrazu...Problém měl být v tom že v době kdy toto měl provést byl na letišti přítomen tuším generál Nekvasil.K.Ország odstartoval v hotovostním letounu a při návratu frajersky (a pochopitelně bez povolení) přelétl letiště, přistál a ještě u letounu byl degradován a uzemněn poněkud vzteklým generálem...toliko zřejmě letecká latina ale možná to bude moci někdo potvrdit...


Jinak co se týče nízkých průletů a vůbec letecké nekázně po roce 1989 tak ono těch předpokladů bylo poměrně dost (slyšel jsem nejméně o jedenácti případech nahlášené srážky s listnaným či jehličnatým ptákem...).Naštěstí nic z toho nedopadlo tragicky pro civilní obyvatelstvo (byť následky pro posádky byly často fatální) včetně asi nejkřiklavějšího případu letecké nekázně při srážce jednadvacítek nad Českými Budějovicemi...
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#324804 Verze : 0
Tady píšou, že příčinou katastrofy mohla být neautorizovaná modernizace v Bělorusku, které tyto letouny nabízí třetím zemím (na jejich vlastní riziko). Podle výrobce letounu je na videozáznamu patrná snaha pilota zapnout forsáž, zpočátku sice podle očekávání dým z motorů houstne, ale vzápětí se ztrácí a letoun postrádá tah...


http://www.avia.ru/press/14934/
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325045 Verze : 0
jen bych dodal, ze nizke prulety za pritomnosti mnohohvezdnateho generala jsou a budou soucasti snad vsech leteckych sil sveta Very Happy vzdyt jen v knize o Migach testovanych v USA se nejmene ctyri z onech 60 "Bandits", zkusebnich pilotu jednotky 4477. TEFS, loucilo s jednotkou prave takovymto preletem, a pro nejednoho z nich to melo neprijemne "karierni" nasledky Very Happy (nemohu si nevzpomenout na onen slavny vtip, jak pilot letounu ve Vietnamu zada o nadzvukovy prulet nad letistem ... Very Happy)
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325050 Verze : 0

Citace - Franta02 :

Našel jsem ten odkaz na tu hrůzu ve Lvově - pozor, je to opravdu strašné!!!


Mám i odkazy na jiné záběry, ale ty jsou takové, že je šířit ani nechci.


Takže odkaz na Google: http://74.125.87.132/translate_c?


A čím to vzniklo? Pilot chtěl předvést nenatrénovanou figuru v minimální výšce a v absolutně špatném směru ... pokud si pamatuji, tak za to dostali 8 a 6 roků natvrdo.



Děkuji za odkaz, je to až neskutečné, podobné pocity ve mě vyvolaly snad jen záběry z Ramsteinu′88...


Souhlasím s Darkfoldem, na zmíněném CIAFu jsem byl, americký Viper East pak vystupoval i rok později na Dni NATO. A shodli jsme se, že šlo o dokonalou, ovšem tak nějak akademicky chladnou předváděčku.Very Happy Holt divácky atraktivnější je opravdu let "na krev" než vzdálenější průlety... Byl jsem i na letošním Le Bourget a všechny předváděčky se konaly poměrně daleko od veřejných prostor (byť zejména Američani mačkali ze svých strojů, co se dalo). Což je ve srovnání s běžným leteckým dnem opravdu kontrastní, nemluvě o airshow mimo Evropu (co třeba předvádějí americké F-15 na kdejaké pouti v USA, to fakt nechápu) Smile


Radomská katastrofa mi připomněla havárii F-14 Tomcatu ve Willow Grove z roku 2000. Oficiální zpráva tehdy uvedla, že pilot po wave-off nabral příliš nízkou rychlost a výšku k dokončení zamýšleného manévru. Osobně si myslím, že tam hrála roli i nasazená starší verze Tomcatu (A) se slabšími motory, protože verze B i D zvládaly např. starty z letadlovek bez forsáže. A u VF-101 Grim Reapers, z které byla posádka, létaly tehdy všechny verze. V každém případě, i zde posádka nejprve navedla stroj mimo civilní zástavbu a ani zde se již nestihla katapultovat... Čest památce všech takovýchto skutečných profesionálů a neváhám říci i hrdinů, ať už létají v jakémkoli dresu!
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325206 Verze : 0
Nevím, co je profesionálního na tom, když se někdo zabije vlastní blbostí jen proto, aby se někdo mohl s otevřenými ústy dívat do nebe. Profesionální je, když to každý přežije. Čest a slávu si zaslouží jen ti, kteří zahynou v boji.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325209 Verze : 0

Citace - dubra :

Nevím, co je profesionálního na tom, když se někdo zabije vlastní blbostí jen proto, aby se někdo mohl s otevřenými ústy dívat do nebe. Profesionální je, když to každý přežije. Čest a slávu si zaslouží jen ti, kteří zahynou v boji.



No comment. Akurát chcem dotyčného experta na bojové úmrtia upozorniť že aj tieto lety na rôznych predvádzačkách piloti nerobia z vlastnej vôle, ale plnia rozkaz (v rámci prípravy na boj), takže de facto ide o plnenie bojových úloh v mieri.


Inak netuším aký je rozdiel medzi pilotom, ktorý zahynie kvôli "vlastnej blbosti" v boji a pri predvádzacom lete.... Škoda je v oboch prípadoch rovnaká a aj následky pre pilota tiež.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325210 Verze : 0
Ty, Buko, nevím proč píšeš No comment a potom komentuješ a ještě absolutně bez znalosti věci.Každý vojenský pilot slouží dobrovolně a k vystupování na leteckých dnech se taky hlásí a připravuje dobrovolně. Rozkaz k vystupování je pak jen formální administrativní záležitost. Nemáš pravdu, že vystupování na leteckých dnech slouží k přípravě k boji, je tomu přesně naopak. A rozdíl mezi pilotem, který zahyne při leteckém dnu vlastní blbostí a tím, který zahyne v boji je ten, že tomu druhému visí za prdelí nepřítel, který ho chce zabít. Už tomu trochu rozumíš?
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325212 Verze : 0

Citace - dubra :

Ty, Buko, nevím proč píšeš No comment a potom komentuješ a ještě absolutně bez znalosti věci. ... Nemáš pravdu, že vystupování na leteckých dnech slouží k přípravě k boji, je tomu přesně naopak. ... Už tomu trochu rozumíš?



Kto si ty, ze mas take ohromujuce znalosti?
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325218 Verze : 0
Takže pilot ktorý pri návrate z hliadkového letu nad Irakom precení svoje sily a havaruje pri pristání je hrdina, ale pilot ktorý precení svoje sily pri leteckom dni zahynie vlastnou blbosťou.... To je fakt zaujímavá logika....


Mimochodom rozkaz nie je nikdy formálna administratívna záležitosť. A kdo si to myslí asi ešte nikdy nezažil vyšetrovanie vojenskej prokuratúry - prvá vec čo sa pri ľubovoľnom porušení predpisov robí je totiž kontrola rozkazu (a je jedno či je to rozkaz veliteľa na určenie do služby, jazdný rozkaz pre vodiča, alebo rozkaz veliteľa pre vykonanie cvičenia) a či má všetky náležitosti a následne či to čo je v rozkaze bola aj splnené....
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325219 Verze : 0

Citace - dubra :

Ty, Buko, nevím proč píšeš No comment a potom komentuješ a ještě absolutně bez znalosti věci.Každý vojenský pilot slouží dobrovolně a k vystupování na leteckých dnech se taky hlásí a připravuje dobrovolně. Rozkaz k vystupování je pak jen formální administrativní záležitost. Nemáš pravdu, že vystupování na leteckých dnech slouží k přípravě k boji, je tomu přesně naopak. A rozdíl mezi pilotem, který zahyne při leteckém dnu vlastní blbostí a tím, který zahyne v boji je ten, že tomu druhému visí za prdelí nepřítel, který ho chce zabít. Už tomu trochu rozumíš?



Teda asi nemám výhodu vašich zkušeností nicméně to co píšete je slušně řečeno hovadina (co si o tom skutečně myslím tady raději psát nebudu).


Každý pilot musí v rámci bojové přípravy plně zvládnout letovou obálku svého letounu a do ní patří veškeré manévry předváděné na leteckých dnech.Ať už vezmeš základní prvky pilotáže (zatáčky v horizontu, vývrtku, přemet, let na minimální rychlosti) nebo základní (Immelmanův obrat, bojová zatáčka, sudový výkrut, nůžky) a pokročilé (třeba právě Su-27 předváděná Kobra nebo Zvon) bojové manévry, vše to jsou manévry, které musí pilot bezpodmínečně zvládat v rámci své bojové přípravy.Ano, je dnes moderní tvrdit že manévrový boj je přežitkem nicméně každý pilot, který jde do boje musí bojové obraty zvládat už čistě pro případ že by se náhodou tihle teoretici mýlili (pokud nezvládá základy, rozseká se daleko dřív než do boje vůbec doletí).


To že jsou tyto manévry či ukázky slétanosti formací (třeba konkrétně Duha byla krásným příkladem pokročilé ukázky slétanosti roje) předváděny na leteckých dnech potom už není nic jiného než rozšíření bojové přípravy nad rámec povinností pilota.Ano, máte pravdu že pilot musí sám projevit zájem o nacvičování (nevím jak teď na Gripenech ale dříve tomu tak většinou bývalo), které po schválení zahajuje ovšem vždy tomu tak je na rozkaz a je jedno zda jde o prvotní rozkaz k zahájení přípravy, rozkaz k předvedení letounu třeba na CIAFu, rozkaz pro techniky k přípravě letounu,... .Nikdy to nemůže probíhat bez rozkazu protože v tom případě jde o leteckou nekázeň a ač vás to překvapí, ta bývá dost silně postihována (v krajním případě uzemněním natrvalo a trestním stíháním).Zkuste si někdy nastudovat něco o tom jak probíhá vyšetřování leteckých nehod.Zkoumá se vše-zda byl před tím pilot uznán schopným letu po zdravotní či odborné stránce, zda byl letoun řádně připraven a vystrojen, zda se s ním pilot pohyboval v daných zónách,..., a až teprve nakonec padá otázka zda k havárii/katastrofě došlo díky chybné pilotáži/letecké nekázni/technické závadě a zda a jak jí bylo možno předejít.Každá z těchto položek přitom musí být podložena záznamem (lékaře), příkazem (řídícího) či rozkazem (třeba velitele letky) a pokud je jen jediná věc porušena, prokurátor má obvykle hody.


A že na smrti při leteckém dni není oproti smrti při bojovému letu či bojové přípravě nic hrdinského?Ale kdež.Jak už jsem napsal, akrobatická příprava je nedílnou součástí bojové přípravy pilota a jediný rozdíl mezi tím že se pilot zřítí při přemetu na leteckém dni, při nácviku přemetu v zóně nebo při přemetu v manévrovém boji je jen počet svědků a odtud i potenciálních mrtvých.Dokonce se dá říct že pokud pilot zahyne tak jako posádka Su-27 v Radomi, jsou to větší hrdinové než ve zbylých dvou případech.V boji (není-li pilot ihned zabit při výbuchu letounu) se v průšvihu pilot katapultuje okamžitě a bez rozmyslu zatímco při výcviku probíhajícím obvykle ve větších výškách má obvykle víc času na zhodnocení situace a katapultáž bezpečnou pro sebe i okolí.Naopak pilot, který zahyne při předvádění má obvykle podstatně menší šanci na záchranu (ony ne všechny katapultážní sedačky mají parametry 0-0) a když na to přijde, je jeho povinností se ovládanout a dle možností letoun vést bezpečně do zóny kde dojde k menším (v ideálním případě nulovým) ztrátám životů civilních osob což ovšem mnohdy končí tím že se s letounem pere do chvíle kdy už je na jeho záchranu pozdě.Potom jej čeká již jen smrt v ohřících troskách letounu nebo drtivý náraz na zem po katapultáží při které se mu nedostatečně otevře padák.Podstatný rozdíl oproti smrti v boji je přitom v tom že předváděcí pilot si toto vše uvědomuje a má bohužel čas (byť krátký) nad tím přemýšlet a je jedno zda pád letounu způsobí jeho chyba (nikdo není neomylný - ani vy) nebo technická závada.


Takže pokud tu hodláte tvrdit že pilot, který se takto zachová (jistě, může to vzdát a zachránit se nicméně potom musí žít s vědomím že díky tomu že nic neudělal umírali neviní) není hrdina, jednoduše si nevidíte do huby a měl by jste se stydět... Sad
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325223 Verze : 0
Dodnes jsem se stranil příspěvků v takovýchto diskuzích,ale kolega dubra,mě donutil k reakci. Jsem rád,že Darkfold reagoval dříve. Napsal přesně,co bych napsal já. Akorát,asi bych byl peprnější. Protože takovou blbost sem dlouho neslyšel (zde nečetl). Sloužil jsem u letectva a na vlastní kůži jsem zažil dvě rozdílné havárie i nějakou tu nekázeň. Ale nikdy bych neřekl,že ten,kdo zahyne při předvádění je blb. Takto mi to,kolego dubro,od vás vyznívá. A vůbec se mi to nelíbí.
URL : https://www.valka.cz/30-08-2009-Nehoda-beloruskeho-Su-27-na-Airshow-v-Radomi-update-t87560#325249 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více