Thomas-Morse TM-23

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 32.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 485 příspěvků vloženo, 988 editováno a 470 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Thomas-Morse TM-23

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Thomas-Morse TM-23 Thomas-Morse TM-23
    Originální název:
    Original Name:
    Thomas-Morse TM-23
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1923-DD.MM.1923 Thomas-Morse Aircraft Corp, Ithaca, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1923-DD.MM.1923
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1923
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    870 kg 1918.5 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1228 kg 2706.5 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    7.01 m 23ft
    Délka:
    Length:
    5.33 m 17ft 6in
    Výška:
    Height:
    ? m ?
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    18.58 m2 200 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Curtiss D-12 o výkonu 328 kW Curtiss D-12, power 440 HP
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    231 l 61 US gal
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    268.8 km/h v 0 m 167 mph in 0 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    201.2 km/h v ? m 125 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    7,3 min do 3048 m 7,3 min to 10000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    6142 m 20150 ft
    Dolet:
    Range:
    450.6 km 280 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    (plánovaná)
    1x 12,7mm kulomet
    1x 7,62mm kulomet
    (planned)
    1x .50 machinegun
    1x .30 machinegun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    délka původně 5,08 m rozpětí 9,94 m
    max. rychlost v 4572 m 241,4 km/h
    vytrvalost 2,25 h
    length originally 16′ 8", span 19′6"
    top speed at 15000 ft 150 mph
    endurance 2.25 hrs
    Zdroje:
    Sources:
    Wegg, John. General Dynamics Aircraft and their Predecessors. Naval Institute Press, Annopolis 1990, ISBN 0-87021-233-8
    http://www.aerofiles.com/_thomas.html
    Air International, 1994/12
    www.americancombatplanes.com




    Finální podoba http://www.zi.ku.dk/personal/drnash/model/Spain/didnt.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/88681#329946Verze : 0
    MOD
    Avatar
    V roce 1923 vznikl druhý pokus firmy Thomas-Morse o celokovový stíhací letoun, jednomístný dvouplošný "pohotovostní stíhač" TM-23. Křídla sice byla samonosná, ale pro jistotu byla mezi nimi jednoduchá vzpěra. Trup byl velmi úzký a krátký a pedály ovládání musely být umístěny dokonce po stranách motoru. V původní podobě měl rozpětí 5,94 m a délku 5,07 m. Kromě přídě trupu, potaženého hladkým plechem, byl celý letoun potažen plechem vlnitým. Během pojížděcích testů se směrovka ukázala málo efektivní a byla dodatečně zvětšena ještě před prvním vzletem. K tomu došlo náhodou poté, co během pojíždění pilot Paul Wilson najel na hrbol, který letadlo vymrštil do vzduchu a nepodařilo se mu letadlo zastavit před koncem letištní plochy. Kvůli špatné funkci řídících ploch provedl jen jeden oblet a pokusil se přistát, ovšem v přitom se letadlo převrátilo. Horní křídlo bylo kvůli tomu posunuto o stopu dopředu. Pak už létalo bez problémů, nicméně jeho výkony a ovládání byly chabé, jeho maximální rychlost byla pouhých 258 km/h. Po několika měsících testů byl proto letoun radikálně přestavěn, zvětšeno rozpětí křídla, prodloužen trup před kabinou a zvětšeny ocasní plochy, změněny byly také vzpěry a zmenšilo se stupnění horního křídla. Tím se trochu zlepšilo ovládání a výkony. Potom byl konečně stroj přesunut na McCook Field k armádním testům, kde hned v dubnu 1926 při prvním letu selhal chladič. Po čtyřech dalších letech byl TM-23 zamítnut pro špatné ovládání a vrácen do skladu v Ithace.
    Na nákresu v horním příspěvku je původní podoba.

    Stránka www.zi.ku.dk tvrdí, že "Consolidated TM23" byl mezi stroji koupenými španělskou republikánskou vládou a nachystán v Mexiku pro přepravu do Španělska, ke které údajně mohlo dojít v prosinci 1937. Tato zpráva je ale ve skutečnosti omyl, zaměňuje TM-23 s Consolidated 23, přestavěným prototypem Thomas-Morse Y1O-41.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/88681#333098Verze : 0
    MOD