Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 327 příspěvků vloženo, 1427 editováno a 313 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

K-65 Čáp

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    K-65 Čáp K-65 Čáp
    Originální název:
    Original Name:
    K-65 Čáp
    Kategorie:
    Category:
    víceúčelový letoun utility aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1945-DD.MM.1949 Ing. Jaroslav Mráz, Továrna na letadla, Choceň /
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1945-DD.MM.1949
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    138 (přehled vyrobených letadel / overview of manufactured aircraft)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    DD.MM.1945
    Osádka:
    Crew:
    1 + 1/2
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    STOL - zkrácený vzlet a přistání STOL - short take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    970 kg 2138 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    1485 kg 3274 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    14,25 m 46ft 9,01in
    Délka:
    Length:
    9,90 m 32ft 5,75in
    Výška:
    Height:
    3,00 m 9ft 10,11in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    26,00 m2 279.86 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    57 kg/m2 11.67 lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Argus As 10 C
    - řadový do V (90°)
    - počet válců: 8
    - maximální výkon: 177 kW (240 PS) při 2000 ot/min
    Argus As 10 C
    - in-line V-design (90°)
    - number of cylinders: 8
    - maximum power output: 237 hp at 2000 rpm
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    160 km/h v ? m 99 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    140 km/h v ? m 87 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    4 min do 1000 m 4 min to 3281 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4600 m 15092 ft
    Dolet:
    Range:
    385 km 239 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    1000 km 621 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    Fi 156 Storch vyráběný po 2. světové válce v Československu. Fi 156 Storch manufactured after the World War 2 in Czechoslovakia.
    Zdroje:
    Sources:
    V. Němeček, Československá letadla, Naše Vojsko, Praha 1968
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#26578Verze : 0
    Avatar
    K-65 Čáp

    Výroba K-65 Čáp v Chocni u bývalé firmy Ing.Mráz (později Avia Choceň) pokračovala podle německých výkresů až do r. 1949. Celkem bylo vyrobeno 138 kusů.
    Vzhledem k tomu, že tento podnik později přešel do působnosti automobilového průmyslu, je velice problematické dohledat dokumentaci, zejména výrobní čísla.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#75406Verze : 0
    Avatar
    Letouny K-65 používalo nejen vojenské letectvo, ale i letectvo SNB / Bezpečnostní letectvo.
    V seznamech BL jsou uváděny ve dvou verzích:
    K-65A - spojovací (ozbrojený)
    K-65C - sanitní (neozbrojený)


    K 15.12.1950 bylo zrušeno a část personálu a letadel se stalo základem pro nově zřízený Letecký pluk 51 / od 01.01.1951 jako 51. letecký pluk.


    Část letadel K-65 byla postupně předána i leteckým útvarům


    Poř. / ev.č. Reg. značka BL; Tr. značka čs. letectva


    a) K-65A:
    1. K-65.35 ?
    2. K-65.37 B-0077 GE-30 (30.05.1953) 50. letecký kurýrní pluk ; 2. letka (Klecany)
    3. K-65.38 B-0494
    4. K-65.39 B-0540
    5. K-65.40 B-0135
    6. K-65.41 B-0360
    7. K-65.42 B-0286
    8. K-65.43 ?
    9. K-65.46 B-0451
    10. K-65.120 B-0033
    11. K-65.121 B-0565
    12. K-65.122 B-0267
    13. K-65.123 B-0181
    14. K-65.124 ?
    15. K-65.125 B-0153
    16. K-65.126 B-0210
    17. K-65.127 B-0397 zničen
    18. K-65.128 B-0012
    19. K-65.129 B-0447
    20. K-65.137 B-0090
    21. K-65.138 B-0401
    22. K-65.139 ?
    23. K-65.140 B-0467
    24. K-65.141 B-0521
    25. K-65.142 B-0242
    26. K-65.143 B-0222
    27. K-65.144 ?
    28. K-65.145 ?
    29. K-65.146 B-0358


    b) K-65C
    1. K-65.510 B-0190
    2. K-65.702 B-0420
    3. K-65.706 B-0111
    4. K-65.708 B-0500
    5. K-65.714 B-0312 SH-08 (01.02.1956) 17. stíhací letecký pluk ; velitelský roj (Hradčany)
    6. K-65.716 B-0168
    7. K-65.718 B-0337
    8. K-65.721 B-0294
    9. K-65.724 B-0064


    Zdroj:
    Archiv MV Praha
    Vlastní archiv
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341534Verze : 0
    Avatar
    Označování a zbarvení letadel BL SNB bylo předepsáno vyhláškou "o vekovním označování a zákrocích letadel, používaných letectvem SNB" ze dne 27.7.1946 č. 380/1946-Va/5 .
    Pro nátěr horních a bočních ploch "ocelově šedá", na spodní plochy její "tmavší odstín".
    Jednalo se o barvy, které se nacházely na našem území po "Luftwaffe"


    Doplňky:
    Přední část trupu (motorový kryt a klobouk vrtule), náběžné hrany nosných ploch a vodorovné ocasní plochy byly natřeny šarlátově-červenou barvou.
    S určitostí - mimo C-5 / K-65 byl standard dodržen u C-10 / S-99 a CS-99.
    Tento standard nebyl dodržen u některých typů. Na př. "Spitfirů" LF Mk.IX E / S-89, "Lavočkinů" La-7 /S-89, Ju 52/3m / D-52, které zůstaly v původní kamufláži a dostaly jen "doplňky".


    Od "přebarvení" bylo upuštěno i letounů, vyrobených ve "světlých barvách" - hliníkový/ stříbřitý na př. "Arado" C-2 / Ar 96 a šedozelené (RLM 02) S-199.


    (Je známo i použití "metalíz" u některých letounů, používaných v ojednělých počtech...


    Lemování sférické kokardy bylo bílé i modré a pro "kitaře" přirozeně doporučuji fotku (ale moc jich bohužel není...).
    Přiložené ilustrační fotografie z vlastní sbírky jsou z archivu Ministerstva vnitra

    Foto archivu Ministerstva vnitra

    Foto archivu Ministerstva vnitra
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341638Verze : 0
    Avatar
    Produkcia 138 kusov predstavuje len produkciu v rokoch 1946 (60 ks), 1947 (30ks), 1948 (12 ks) a 1949 (36ks), spolu je to 138 ks. V roku 1945 bolo ešte celkovo vyrobených 150 ks, koľko z toho však až po oslobodení, nie je známe.


    Zdroj:
    Kolmann, Petr: K-65 Čáp Letectví a kosmonautika 2007 / 08
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#484193Verze : 0
    MOD
    Avatar
    ...


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#27139Verze : 0
    Avatar
    K-65 " Čáp " HO - 23 sa v roku 1956 používal pri výcviku parašutistov.

    Výcvik parašutistov ....
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#251171Verze : 0
    Avatar
    K-65 Čáp (HO-20, výrobní číslo 135) v barvách 1. letky 50. spojovacího leteckého pluku, Vojenské letecké muzeum, Praha-Kbely, duben 2012. Letoun byl vyroben v roce 1949 pro československé letectvo. Po vyřazení z jeho výzbroje obdržel civilní imatrikulaci OK-AIP, s níž dolétal v Aeroklubu Točná v roce 1966, kdy byl předán do sbírek muzea.




















    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#430399Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dobry den,
    Muzete mi prosim objasnit zbarveni letounu K-65 v barvach Bezpecnostniho letectva? Predstava nasedlych letounu s cervenymi "nosy" je sice lakava, ale mam za to, ze se asi bude jednat o klasickou kombinaci zeleneho vrsku a svetle modreho spodku s bile lemovanou cervenou imatrikulaci. Nebo to bylo jinak?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341625Verze : 0
    Avatar
    Sice si nevzpomínám na Čápy bezpečnostní letky, ale dost často jsem vídal Arada, která nade mnou lítala v barvě aluminia, právě s tím červeným nosem. Myslím, že právě ten červený nos byl pro letadla BL charakteristický. Problém je, že malý kluk zespoda těžko mohl vidět olemování imatrikulační značky a pod. detaily. Jistě se ozve někdo s lepšími znalostmi, než jsou osobní vzpomínky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341628Verze : 0
    Avatar
    Tak a ted to vypada, ze neumim pouzivat sve oci. Nicmene dotaz jsem vznesl drive, nez se vyse objevily fotografie, ktere jasne dokazuji, ze moje nejistota mela realny zaklad. Timto Vam dekuji obema za vysvetleni a preji mnoho trpelivosti s nami nedockavci pri dalsim badani, a to nejen v oblasti letectvi.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341674Verze : 0
    Avatar
    Storch byl plně ovladatelný ještě při rychlosti 51 km/h, takže v silnějším větru se mohl zastavit vůči zemi.
    Slepcevova replika Storchu může údajně manévrovat při rychlosti 25 km/h.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341677Verze : 0
    Avatar
    Prosim Vas pane Vystavele, mohl byste nejen mne objasnit zbarveni letounu Bezpecnostniho letectva konkretneji? S odvolanim na clanek v HPM 10/93, kde je uveden daleko sirsi vycet typu nez ve Vasem prispevku vyse by mne zajimalo, zda se kombinace "ocelove seda x sarlatove cervena" da pouzit de facto na cokoliv, co dle uvedeneho clanku v radach BL letalo, nebo je treba patrat po konkretnich letounech?


    Pokud je uz tato problematika kdekoliv resena, budu vdecny za jakykoli odkaz ci prispevek.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341843Verze : 0
    Avatar
    Můj přípěvek se vztahuje k letounům C-5 / K-65..
    Vámi zmíněný článek neznám a navíc problematika "Kamufláží a markingu" BL je velice obšírná a překračuje rámec zdejšího téma (C-8 / K-65) a můj příspěvek o jejich službě mimo vojenské letectvo.


    Určitě ale i zde platí, že výjimky potvrzují pravidlo a musíte hledat jinde.
    Pro kitaře a historiky platí již mnou zmíněná "shoda se vzorem" a rozhodně nejlépe fotka.

    Ještě poznámka:
    Do konce března 1950 se u BL používala - v souladu se zmíněnou vyhláškou značka ve tvaru OK-XXX. (červená, bíle lemovaná).


    K 01.04.1950 byla ta zmíněná vyhláška zrušena a začala platiť Vyhláška č. 245/22-75-BL ze dne 27.03.1950.


    Podle ní měla (mohla) být letadla BL SNB zbarvena libovolně (i podle předpisů vojenských), ale musela mít "barevné (červené) doplňky" na určených místech (viz. nahoře), imatrikulační značka se změnila na tvar: B-xxxx (na křídle bylo "B" na jedné polovině a čtyřčíslí na druhé). Výsostný znak/ kokarda ve tvaru sférického trojúhelníku lemovaný nyní MODŘE.


    St.Vy.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#341862Verze : 0
    Avatar
    Pokud byl K-65A vyzbrojen, jakou zbraň a kolik munice nesl?
    Děkuji
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#430420Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdravím vás,
    v letech 1949-51 na letišti v Hradčanech byla kluzákova letka s vlečnými "Čápy" K-65 a větroni VT-52. Neznáte někdo jejich zbarvení a tr.označení?
    díky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#483609Verze : 0
    Avatar

    Citace - karaco :

    Pokud byl K-65A vyzbrojen, jakou zbraň a kolik munice nesl?
    Děkuji



    Podľa doleuvedeného článku, v Československu lietali K-65 v úlohe kuriérnych lietadiel a na výsadkové úlohy, skúšalo sa aj využitie v úlohe sanitného stroja. Bezpečnostné letectvo používalo stroje na pátracie účely, na mapovanie povodní a na sanitné úlohy.


    Zdroj:
    Kolmann, Petr: K-65 Čáp Letectví a kosmonautika 2007 / 08
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/8925#484192Verze : 0
    MOD