Slovenské ztráty v září 1939

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 419 příspěvků vloženo, 1296 editováno a 429 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Slovenské ztráty v září 1939

    Avatar
    Vážení,
    všeobecně se hovoří o 24 padlých slovenských vojácích ve vtahu k polské kampani v září 1939. V poslední době se ale vyskytují zprávy, že těch padlých (přímo i nepřímo) mohlo být více. Pan PhDr. Martin Lacko ve své práci "Proti Polsku, Odraz taženia roku 1939 v denníkoch a kronikách slovenskej armády" na straně 229-231 uvádí seznam smrtelných obětí, který obsahuje 24 jmen. Jedná se o seznam, který byl vypracován pro MNO snad ještě v roce 1939 a dodatečně upraven samotným autorem podle zápisů v dennících a kronikách samotných jednotek. Polská strana předkládá další údaje, které je nutno prověřit. Jedná se ovšem o slovenské zdroje, které nebyly vzaty v potaz autorem seznamu. Budu vděčný za jakékoliv připomínky.
    15 lut 2009, 2009 17:02


    Spis poległych i zmarłych z ran żołnierzy słowackich w związku z działaniami przeciwko Polsce we wrześniu 1939.


    1) Porucznik kawalerii Ján Čulen – Dywizjon rozpoznawczy I – zmarł w nocy 30 sierpnia w wyniku kopnięcia podczas załadunku koni do transportu kolejowego.
    2) Starszy szeregowy František Valko – 21 Pułk Piechoty – poległ 2 września w rejonie miejscowości Vyšný Komárnik.
    3) Szeregowy rezerwy Florián Baláž – Samodzielny Batalion II – ciężko ranny 2 września w walce w rej. Ochotnicy. Zmarł 12 września (października?) w szpitalu.
    4) Szeregowy Julius Lukáč – 21 Pułk Piechoty – ciężko ranny 2 września w walce w rej. Ochotnicy. Zmarł 8 września w szpitalu.
    5) Szeregowy Justin Gereg – 21 Pułk Piechoty – poległ 2 września w walce w rej. Czeremchy.
    6) Szeregowy rezerwy Michal Čižmár – 1 Pułk Piechoty - poległ 2 września w walce w rej. Czeremchy.
    7) Szeregowy rezerwy Michal Pavel – 2 Pułk Piechoty – poległ 3 września podczas ataku w rej. miejscowości Tylicz.
    8) Szeregowy rezerwy Jozef Lazorik - 2 Pułk Piechoty – poległ 3 września podczas walki o wzgórze 684 w rej. miejscowości Tylicz.
    9) Starszy szeregowy rezerwy Gejza Pisarčík - 1 Pułk Piechoty - poległ 3 września podczas ataku w rej. miejscowości Ochotnica.
    10) Szeregowy rezerwy Peter Štrba - 2 Pułk Piechoty - ciężko ranny 3 września odłamkami granatu artyleryjskiego w rej. Tylicza. Zmarł 7 września w szpitalu.
    11) Plutonowy rezerwy Štefan Kraľ - 1 Pułk Piechoty - poległ 4 września podczas walki w rej. miejscowości Rzeka (w pobliżu m. Ochotnica).
    12) Starszy szeregowy Štefan Bielčik Čuboň - 21 Pułk Piechoty – poległ 4 września w rejonie miejscowości Krajna Polana.
    13) Starszy szeregowy Juraj Krajčovič - 4 Pułk Piechoty - poległ 4 września podczas ataku w rej. miejscowości Rzeka (w pobliżu m. Ochotnica).
    14) Szeregowy Ján Vávra - 4 Pułk Piechoty – ciężko ranny 4 września w walce w rej. Ochotnicy. Zmarł 9 września w szpitalu.
    15) Szeregowy Pavel Stacha - 4 Pułk Piechoty - poległ 4 września podczas ataku w rej. miejscowości Ochotnica (Zabrzez ?).
    16) Szeregowy rezerwy Michal Ján Čižmár – 1 Pułk Piechoty - poległ 4 września podczas walki w rej. miejscowości Ochotnica.
    17) Starszy szeregowy Babič (?) – 4 Pułk Piechoty - poległ 4 września podczas walki w rej. miejscowości Rzeka (w pobliżu m. Ochotnica).
    18) Szeregowy rezerwy Vendelín Morvay – 21 Pułk Piechoty - poległ 5 września w walce w rej. Czeremchy.
    19) Szeregowy rezerwy Juraj Baranec – 21 Pułk Piechoty - poległ 5 września w walce w rej. Czeremchy.
    20) Kapral Viliam Jaloviar – pułk lotniczy – zginął w wypadku lotniczym na lotnisku polowym Nižný Šebeš
    21) Kapral Jozef Bachratý - pułk lotniczy – zmarł w wyniku obrażeń odniesionych 12 września podczas wypadku na lotnisku Spišská Nová Ves.
    22) Szeregowy rezerwy Viliam Tomša – Samodzielny Batalion II – zmarł 18 września w wyniku poranienia z 10 września w m. Smolnik (powiat Lupkov – Słowacja)
    23) Szeregowy Ondrej Petruš – batalion saperów – zmarł 22 września w wyniku rany postrzałowej zadanej mu 19 września przez stotnika Topoľskiego.
    24) Żandarm Ondrej Rákoš ?? – kompania zapasowa 5 pułku piechoty – samobójstwo.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333622Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Přidávám další polské připomínky:
    W Kronice II dywizjonu (Kronika II perute) kronikarz npor. lotn. Beno Kováč napisał:
    9. sept. 1939 havaroval des. Jaloviar u kúpeľov Išla a sa zabil.
    12. septembra vozil sa na motocyklu des. Bachratý s nem. unterof. Müllerom, vzatáčke sa motocykel prevrátil na des. Bachratého, tak nešťastne, že utrpel ťažké vnútorné zranenie a pri prevozu do nemocnice umrel.


    Natomiast w kronice Pułku Lotniczego im. gen. lotn. M. R. Štefánika odnotowano:
    Dňa 14. (data podana błędnie - powinno być 9) septembra zahynul pri výkonu leteckej služby v Spišskej Novej Vsi des. Jaloviar a dňa 18. sept. stot. letectva Ján Krplec na letisku Piešťany.


    Dňa 12.septembra havaroval v Piešťanoch pil. žiak vojak Chebeň, keď pri pristaní zachytil podvozkom za idúci povoz, pri čom bola usmrtená jedna žena a jeden chlapec
    Ostatnio edytowano 14 lis 2009, 2009 17:04 przez M-i, łącznie edytowano 2 razy M-i
    Plutonowy


    Posty: 73
    Dołączył(a): 21 gru 2007, 2007 00:43
    Lokalizacja: Warszawa
    Prywatna wiadomość Góra Oznacz posty jako nieprzeczytane
    - --------------------
    Zgłoś ten postOdpowiedz z cytatem cyt Re: Straty słowackie 1939
    M-i 13 lis 2009, 2009 23:06


    stary napisał(a):
    23) Szeregowy Ondrej Petruš – batalion saperów – zmarł 22 września w wyniku rany postrzałowej zadanej mu 19 września przez stotnika Topoľskiego.



    Z pisma z 26.09.1939 r. prowadzącego sprawę niższego prokuratora polowego npor. Ladislava Beuera wynika, że 19.09 Turianach stotnik piech. Pavel Topoľski wystrzelił nieopatrznie z broni służbowej 3 pociski, z których jeden trafił śpiącego szeregowca Ondreja Petruša z 11 kompanii 5 pp (11/5), a nie z batalionu saperów.M-i
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333626Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace :

    Dňa 12.septembra havaroval v Piešťanoch pil. žiak vojak Chebeň, keď pri pristaní zachytil podvozkom za idúci povoz, pri čom bola usmrtená jedna žena a jeden chlapec



    Čo má táto nehoda spoločné s poľským ťažením?
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333642Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Je mi to jasné, stalo se to v září 1939. Jinak to souvislost s polským tažením nemá. Ale pokud to polská strana uvedla jako fakt, je snad jasné, že se o tom můžeme pobavit. Přímou souvislost v tom nevidím, tak jako to neviděl Martin Lacko.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333648Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Pobaviť sa môžme, v tom problém nevidím. Ale malo by sa rozlišovať medzi stratami spôsobenými bojovými akciami (vrátane neskorších úmrtí na náslekdy zranení, ktoré asi nie sú zahrnuté v zozname strát) a stratami v dôsledku nehôd, ktoré vznikli v tyle (ono je síce diskutabilné či by k niektorým nehodám došlo, ak by ten konflikt nevznikol že) - napr. tá nehoda na motorke 12.9. u 2. perute.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333650Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Jsem přesvědčený, že prostý výčet nehod (nebo ztrát) může přispět ke skutečnému číslu. Těch 24 smrtelných ztrát bylo vyčísleno majorem Belo Mládkem pro MNO snad ještě v roce 1939 a údaji shromážděnými Borisem Súdnym, které byly z větší části opublikované na www.druhasvetová.sk, tato stránka je však nyní, bohužel, neaktuální.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89456#333658Verze : 0
    MOD