Christmas Bullet

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 3.346,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 362 příspěvků vloženo, 1185 editováno a 371 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Christmas Bullet

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Christmas Bullet Christmas Bullet
    Originální název:
    Original Name:
    Christmas Bullet
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1918-DD.02.1919 Continental Aircraft Corp, Amityville, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1918-DD.02.1919
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    2
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    30.12.1918 1. prototyp
    01.03.1919 2. prototyp
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    dvouplošník biplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    pevný fixed
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    826 kg 1820 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    953 kg 2100 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    ? kg ? lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    8.53 m 28ft
    Délka:
    Length:
    6.4 m 21ft
    Výška:
    Height:
    ? m ?
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    15.79 m2 170 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of engines:
    1
    Typ:
    Type:
    1. - Liberty 6 o výkonu 138 kW
    2. - Hall-Scott L-6 o výkonu 149 kW
    1. - Liberty 6, power 185 HP
    2. - Hall-Scott L-6, power 200 HP
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    ? ?
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    281.6 km/h v ? m 175 mph in ? ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    ? km/h v ? m ? mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    ? m/s ? ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    ? min do ? m ? min to ? ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    4481 m 14700 ft
    Dolet:
    Range:
    885.1 km 550 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    ? km ? mi
    Výzbroj:
    Armament:
    - -
    Uživatelské státy:
    User States:
    - -
    Poznámka:
    Note:
    Vzhledem k tomu, že oba letouny se zřítily během svého prvního vzletu, jsou výkony dost nepravděpodobné Both prototypes crashed during first flights, so performance numbers are improbable
    Zdroje:
    Sources:
    www.aviastar.org
    http://en.wikipedia.org/wiki/Christmas_Bullet
    www.aerospaceweb.org
    http://aerofiles.com/_ca.html
    www.meridian-int-res.com
    Popular Mechanics, srpen 1929
    L+K 2008/11





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89742#335205Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Dr. William W. Christmas byl původně doktor, ale po úspěchu bratří Wrightů se začal zajímat o letectví. V roce 1909 prokazatelně postavil své první letadlo. Během dalších let si získal pověst showmana, který svá letecká vystoupení dokázal náležitě prodat, a v roce 1912 získal i několik rekordů v dostupu a vytrvalostním létání. V roce 1918 založil firmu Cantilever Aircraft, ale pro svůj nejslavnější projekt hledal výrobce jinde.
    Christmas hledal inspiraci často u ptáků, přičemž obdivoval vliv pohybu peří na křídlech na let. Rozhodl se proto postavit letadlo s pohyblivou odtokovou hranou. Podle nadšeného článku v Popular Mechanics Magazine upravil jedno ze svých letadel, které prý mělo okamžitě zvládnout skoro dvojnásobnou rychlost - místo 72 km/h celých 116. Christmas se stal jedním z řady vynálezců, činících si kvůli tomu nárok na objev křidélek, když si nechal v roce 1914 svůj návrh křídla patentovat. V roce 1918 se rozhodl oslovit newyorskou firmu Continental Aircraft Company, aby mu pomohla se stavbou dvou letadel, určených, podle jeho slov, k únosu císaře Viléma z Německa. Kromě třímístného "bojového letounu" to měl být také jednomístný rychlý stíhač, který i skutečně vznikl.
    Christmas Bullet, jak je tento letoun vetšinou znám, byl jedenapůlplošník s celodřevěnou konstrukcí, poháněný motorem Liberty 6 - prototypem, který se mu podařilo půjčit od armády. Hlavním znakem jeho letadla byla ale skutečnost, že bylo záměrně stavěno tak, aby se jeho křídla za letu prohýbala a ohýbala, jako to bylo u Christmasových ptáků. Proto také mezi křídly nebyly žádné vzpěry ani jiná výztuž. To se nepovedlo změnit ani Vincentu Burnellimu, inženýru Continental Aircraft, který byl firmou pověřen spoluprací s Christmasem a který se pokoušel do konstrukce Bulletu zapracovat alespoň trochu zdravého rozumu, doktorovi navzdory. Burnelli tak navrhl pouze trup. Dalším výrazným rysem letadla byl také potah trupu i křídel překližkou, místo obvyklého plátna - jeden z mála dobrých nápadů, které se na Bulletu objevily. Velká část použitých materiálů dokonce ani neměla kvalitu jindy požadovanou pro stavbu letadel, ale to Christmase netrápilo.
    Na konci roku 1918 se konečně podařilo sehnat pilota, který by stroj otestoval ve vzduchu, a 30. prosince (podle jiných zdrojů ale až v polovině ledna 1919) Christmas Bullet provedl na Staten Islandu první start. Výsledek - letadlo se za letu rozpadlo a pilot Frank Mills byl zabit v jeho troskách. Navzdory tomu byl postaven druhý,úplně stejný stroj, lišící se jedině motorem (ostatně ztráta motoru Liberty 6 armádu velice rozčilila - Christmas se start ani majiteli motoru neobtěžoval oznámit předem). Výsledek - 1. května 1919 skončil jeho první let úplně stejně, pilot Allington Joyce Jolly nehodu také nepřežil. Startu nezabránil ani Burnelli, který kvůli tomu opustil firmu. Ve výše zmíněném článku se mluví o Bulletu jako o naprostém úspěchu, o smrti každého, kdo se v něm pokusil letět, nepadlo ani slovo (vinu ostatně hodil na firmu Continental Aircraft...). Místo toho se Christmas v následující době vychloubal údajnými zakázkami z Evropy na "stovky Bulletů" a také tím, že měl dostat sto tisíc dolarů od americké armády, aby nepodal žalobu kvůli svému patentu na řízení letadla pomocí křidélek. Je ale pravděpodobné, že to byla další z jeho velikášských fantazií. Naštěstí pro letecký lid, již nikdy se nedostal dál než k papíru a tužce a své megalomanské sny nezkoušel uplatnit v praxi.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89742#335356Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zdroj:
    Woodhouse, Henry. Textbook of Applied Aeronautic Engineering, The Century Co., New York 1920.





    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89742#336817Verze : 0
    MOD