Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 326 příspěvků vloženo, 1025 editováno a 326 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Supermarine Seafang

Přehled verzí

    Avatar
    Supermarine Seafang – přehled verzí


    Supermarine Seafang F Mk.31



    Supermarine Seafang F Mk.32


    Stručná historie:
    Britské námořnictvo projevilo v květnu 1945 svůj zájem o palubní stíhací letoun, který by byl obdobou pozemní stíhačky Supermarine Spiteful. Byl to vcelku logický zájem, s palubní obdobou letounu SpitfireSeafire, bylo britské námořnictvo spokojeno, protože Seafire byl poměrně úspěšný letoun. Námořnictvo tedy vydává specifikace N.5/45, kterými požaduje palubní stíhačku poháněnou motorem Griffon a vybavenou křídly s laminárním prouděním. Tato křídla přinášela, díky menšímu aerodynamickému odporu možnost slušného růstu výkonů.


    První kontrakt byl sjednán na 150 letounů typu 382. Továrna Supermarine již měla pro námořnictvo projekt připravený, jednalo se o nazalizovanou podobu Spitefulu. Nazalizace spočívala v instalaci přistávacího háku do ocasu, zesíleného podvozku a v instalaci závěsných bodů na křídlech pro katapultovaný vzlet.


    Námořnictvo přijalo novou stíhačku pod označením Supermarine Seafang F Mk.31. Nakonec bylo vyrobeno, počínaje lednem 1946, pouhých devět sériových letounů a jeden dříve postavený prototyp. Tyto letouny byly poháněny motory Griffon 69 s pětilistou vrtulí. Výkony byly obdobné, nebo jen mírně nižší než podával Spiteful F Mk.XIV. Dalším vývojovým stupněm byl letoun s továrním označením Type 396, námořnictvo jej označilo Supermarine Seafang F Mk.32. Ač se jednalo o velice výkonný letoun, byly nakonec postaveny pouhé dva prototypy. Tyto stíhačky byly poháněny motory Griffon 89 se vstřikem paliva, tyto motory roztáčely protiběžné trojlisté vrtule Rotol, letoun se tak zbavil všech špatných vlastností, které způsoboval klopný moment těžké pětilisté vrtule. Vnější části křídel bylo možno sklopit nahoru, to umožnilo snažší uskladnění letounů v hangárech letadlových lodí.


    Továrna Supermarine po odmítnutí vlastním námořnictvem se je snažila nabídnout nově budovanému nizozemskému námořnímu letectvu, to dalo nakonec přednost letounům Hawker Sea Fury.


    Tento elegantní a vysokovýkonný letoun byl vývojovým vyvrcholením vrtulových palubních stíhaček továrny Supermarine. Začátek této řady byl v roce 1942, kdy byl nouzově upraven Spitfire Mk.VB pro potřebu námořního letectva na Hooked Spitfire a o čtyři roky později na konci této řady stojí vysokovýkonný, ale již do výroby nezařazený Seafang F Mk.32.



    Použité prameny:
    Pavel Berger a Zdeněk Svoboda, Stíhací letouny Spitfire s motorem Griffon, Naše vojsko, rok 1994, ISBN 80-206-0489-8
    L+K 14/2002, Letadla 39 – 45, Supermarine Spiteful - M. Balous 14/950
    http://en.wikipedia.org/wiki/File:Seafang.jpg
    http://www.airwar.ru/enc/fww2/seafang.html
    www.aviastar.org
    archiv autora
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/89766#335318Verze : 0
    MOD