Loening M-8

Přehled verzí
Loening M-8 - přehled verzí:


M-8 - dva prototypy dvoumístného stíhače pro USAAC, jeden pro US Navy
M-8-0 - deset sériových strojů pro Navy
M-8-1 - 36 upravených strojů, postavených Naval Aircraft Factory
M-8-1S - šest plovákových strojů
LS - prototyp s plováky Richardson


Zdroj:
Swanborough, F. G., Bowers, P. M. US Navy Aircraft Since 1912, Putnam Aeronautical Books, London 1990. ISBN 0-85177-838-0
Bowers, P. M. Forgotten Fighters/2 and Experimental Aircraft U.S. Army 1918-1941, Arco Publishing Company, New York 1971. ISBN 0-66802-403-8
http://aerofiles.com/_loening.html
www.americancombatplanes.com
http://en.wikipedia.org/wiki/Loening_M-8
URL : https://www.valka.cz/Loening-M-8-t89803#335477 Verze : 0
Grover C. Loening byl zkušený inženýr, který prošel vedoucími pozicemi ve firmách Wright a Sturtevant, byl hlavním inženýrem v armádní letecké škole v San Diegu a nakonec si v roce 1917 založil vlastní firmu. O rok později byl armádou požádán, aby navrhl letadlo, obdobné koncepce, jako obdivovaný Bristol F.2B Fighter, s ještě lepšími výkony. Výsledkem byl dvoumístný stíhací hornoplošník Loening M-8 s motorem Hispano Suiza, jehož licenční výroba se právě rozbíhala u firmy Wright-Martin. Loening si nechal od této firmy zadat výrobu dvou prototypů M-8 jako testovacích strojů pro tento motor, takže se vyhnul formálním schvalováním stavby jako vojenského letadla.
Konstrukce M-8 byla na svou dobu velice nezvyklá, křídla byla posazena přímo na trup, podepřená vzpěrami, které vytvářely dodatečný vztlak. Mezi křídly byl pilotní prostor, takže pilot měl volný výhled před a nad sebe, a výhled pod letadlo umožňovaly lichoběžníkové výřezy v bocích trupu pod křídly. Chladič byl tunelový, pod motorem, což byl také rozhodně moderní prvek. Za pilotním prostorem byl prostor střelce, který měl ničím nerušené pole střelby. Výkony prototypů byly slibné, takže armáda objednala hned 5000 kusů. Stejně jako v dalších případech, po uzavření přímeří mezi Spojenci a Německem byla celá objednávka zrušena.
Další naději přinesl zájem námořnictva, které v té době koupilo několik letounků M-2 pro službu na ponorkách a objednalo si i jeden M-8. S ním bylo spokojeno, proto objednalo i dalších deset strojů, označených M-8-0(někdy také M-80). Od prototypů se lišily hlavně změnou výzbroje (pouze dva pohyblivé Lewisy) a nahrazením výřezů v kokpitu okny. To souviselo se změnou určení - námořní stroje byly objednány jako pozorovací, ne stíhací. Dalších 36 strojů, označených M-8-1 (M-81), které měly aerodynamicky vyvážená křidélka a navíc dva kulomety Browning nad motorem, postavilo námořnictvo ve své Naval Aircraft Factory. Tam vzniklo i šest plovákových M-8-1S.
Poslední verzí M-8 byl plovákový letoun LS (objednány tři, ale postaven jen jeden), v podstatě shodný s naposled zmíněným typem, ale vybavený speciálními plováky systému Richardson. Ty vypadaly jako jeden jediný široký plovák, rozříznutý podél a uchycený jako normální plováky. Námořnictvo si od toho slibovalo lepší vlastnosti při plavbě, ale z celého projektu nic nevzešlo.
Vzhledem k oceňované výhodě jednoplošníků v rychlosti se námořnictvo rozhodlo jeden M-81 upravit na závodní letoun - dostal nová užší křídla, kratší o 1,5 m, nové úzké vzpěry a v roce 1920 nastoupil na závod o Pulitzerovu cenu. Pilot, mariňák Lt. B. G. Bradley, ale musel v posledním kole odstoupit, když jeho Loeningu začala prosakovat chladící kapalina. Po této zkušenosti námořnictvo na nějaký čas na jednoplošníky zanevřelo. Vývoj pro armádu pokračoval typem PW-2.
URL : https://www.valka.cz/Loening-M-8-t89803#335854 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více