Avia B-534

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 356 příspěvků vloženo, 1992 editováno a 270 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Avia B-534

Přehled verzí

    Avatar
    Československý stíhací dvojplošník



    Najznámejším symbolom československého predmníchovského letectva sa stala Avia B.534. Stroje B.534 prvej verzie dostalo Československé letectvo v roku 1935. Vo 4 verziách bolo do okupácie Nemcami postavených takmer 450 kusov, z nich prvých 100 bolo vyzbrojených iba dvoma guľometmi. Ďaľšie série niesli štyri guľomety v trupe a 272 strojov verzie IV malo krytú kabínu a kovovú vrtuľu. K nim ešte treba pripočítať 54 strojov Bk.534 s dvoma guľometmi a motorom prispôsobeným pre uloženie jedného kanónu Oerlikon kalibru 20mm strieľajúceho hriadeľom vrtuľe, ktorý bol v praxi nahradený len guľometom kalibru 7,92mm. Lietadlo B.534 sa tiež skúšalo z lyžami Poľskej firmy Szomański pre použitie na snehu.


    Za okupácie využívala Luftwaffe niektoré stroje k výcviku stíhacích pilotov a k vlečeniu nákladných klzákov. Dve lietadlá boli ešte pred Mníchovom (1938) dodané do Grécka, kde neskôr bojovali proti Talianom.
    Letectvo Slovenského štátu prevzalo asi 90 kusov, niekoľko z nich bolo poškodených alebo zostrelených v bojoch s maďarskou armádou. Dve letky sa na nemeckej strane poľského ťaženia v roku 1939. V roku 1941 bojovali dve slovenské stíhacie letky s B.534 proti sovietom. Za SNP (Slovenské Národné Povstanie) v roku 1944 tri zvyšné slovenské B.534 proti nemeckým okupantom. Ako pocta pozoruhodnému lietadlu a jeho pilotom bola v roku 1975 vyrobená presná replika s československými výsostnými znakmi. Stroj je vystavený v Leteckom múzeu v Prahe-Kbely.



    Verzie
    B-534 (1. série)
    B-534 (2. série)
    B-534 (3. série)
    B-534 (4. série)
    Bk-534
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#4110Verze : 0
    Avatar
    Pro Rolanda


    Dovolil bych si připomenout působení B 534 ve službách armády Slovenského státu, pochopitelně se slovenskými piloty na území Běloruska (letiště Minsk Süd...), kde se podílely na potlačování partyzánského hnutí a dalších úkolů. Staženy byly zpět na Slovensko v období po Kurské bitvě.


    Fridrich
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#4115Verze : 0
    Avatar
    Použitie B.534 za vojny


    Lietadlo Luftwaffe:
    Niektoré B.534 Luftwaffe boli vybavené kvapkovitými krytmi kabíny, ktoré zlepšili výhľad. Boli využívané pre výcvik stíhacích pilotov a k vlečeniu nákladných klzákov (hlavne DFS-230).


    Boj s Liberatormi
    Bulharské B.534 sa pokúsili napadnúť americké B-24, ktoré sa v rámci operácie Tidal Wawe po bombardovaní ropných polí v Ploiesti v Rumunsku dostali do vzdušného priestoru Bulharska.


    Avia B.534 za SNP
    Za SNP v lete 1944 operovaly 3 partizánske B.534 z letiska Tri Duby. Jeden stroj bol zničený pri bojovej akcii, dva zvyšné partizáni sami zapálili, aby sa nedostali do rúk Nemcom.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#4254Verze : 0
    Avatar
    Avia B.534 s výsostnými znakmi Slovenského štátu.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#4255Verze : 0
    Avatar
    Jen bych chtel dodat, ze tri stroje byly upraveny a pouzivany luftwaffe pro nacvik startu a pristani na letadlove lodi



    A tady jsou fotky
    Bohuzel nejsou moc kvalitni Sad


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#11283Verze : 0
    Avatar
    Tady je fotka "pětistovky" z roku 1975 při umísťování na podstavec v muzeu ve Kbelích.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#32819Verze : 0
    Avatar
    Avia B 534 v muzeu je replika postavena za pouziti puvodnich dilu.
    Skoda ze neni v camo z bojoveho naszeni za SNP.


    Krom toho ze Nemci pouzivali B 534 u JG 71, pak pri zkoukach pro letadlovou lod a pri vlekani kluzaku DFS, tak meli Avie pouzit pro nataceni propagandistickeho filmu o polske kampani (jako stihacky PZL).
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#32823Verze : 0
    Avatar
    Letky s "bitevními "AVIEMI B-534 dostaly během mobilizace 10 kg pumy. Její standartní výzbroj, kulomety vz. 30, byly nabity průbojným střelivem. Náboje se ukládaly do zásobníků co nejtěsněji, aby se jich vešlo co nejvíce. Měly společně s lehkými bombardéry útočit na mechanizované jednotky nepřítele. Tyto stíhací letky měly také někdy doprovázet leh. bombardéry.

    Letky vyzbrojené aviemi B-534 určené pro bitevní nálety u :
    1. armády: 43 44 46 47 48 50
    4. armády: 31 32 34 45 49 53
    2. armády : 33 35 52

    Avia B-534 se osvědčila snadnými opravami. Piloti ji dobře ovládali a využívali jejich schopností. Ve hlášeních se dochovaly rozkazy určující taktiku a letovou výšku. Stíhací letky bojového letectva 1. armády měly pomáhat peruti bránicí Prahu při hromadných náletech.

    Výsledky cvičných náletů v Malackách pilotů na Aviích B-534 byly vynikající např. F. Peřina :
    počet zásahů na vlečný rukáv - 41
    pozemní cíle - 100 zásahů

    Zdroj:
    Vzduch je naše moře, J. Rajlich
    Generál nebe , F. Fajtl
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#208555Verze : 0
    Avatar
    Můžu potvrdit, že Němci naše stroje skutečně použili k propagačním účelům jako Polské stroje. Přikládám fotografii staženou před asi měsícem z E-Bay, někdo prodával celé album leteckých fotografií a mezi nimi byla i tahle.


    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#306616Verze : 0
    Avatar

    Citace - Roland :

    Použitie B.534 za vojny

    Lietadlo Luftwaffe:
    Niektoré B.534 Luftwaffe boli vybavené kvapkovitými krytmi kabíny, ktoré zlepšili výhľad. Boli využívané pre výcvik stíhacích pilotov a k vlečeniu nákladných klzákov (hlavne DFS-230).


    Kapkovitý překryt kabiny byl použit u B 534 prvních výrobních seríí, které měli otevřenou kabinu pilota pro její zakrytí nikoli pro zlepšení výhledu.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/902#330726Verze : 0