Název: Name: | ORP Kaszub | ORP Kaszub |
Originální název: Original Name: | ORP Kaszub | |
Kategorie: Category: | torpédovka | torpedo boat |
Třída: Class: | V-105 1) | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Stettiner Maschinenbau AG Vulcan, Stettin | |
Založení kýlu: Laid Down: | DD.MM.1913 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 12.12.1914 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 17.09.1921 zařazení do stavu PMW 2) | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 20.07.1925 exploze kotle 3) | |
Velitel: Commander: | 17.09.1921-20.07.1925 Brodowski, Bogdan (komandor podporucznik) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR |
Posádka: Crew: | 3 až 4 důstojníci 75 poddůstojníků a mužstva | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 340 t | 335 long tons |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 421 t | 414 long tons |
Délka: Length: | 62,6 m | 205ft 5in |
Šířka: Beam: | 6,2 m | 20ft 4in |
Ponor: Draught: | 2,5 m | 8ft 2in |
Pancéřování: Armour: | bez pancéřování | without armour |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 4x kotel Yarrow 4) 2x parní turbína AEG Vulcan | 4x boiler Yarrow 2x steam turbine AEG Vulcan |
Výkon: Power: | 4101.4 kW při ? ot/min | 5500 bhp at ? rpm |
Šrouby: Propellers: | 2 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | 77 t | 75,9 long tons |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 53.7 km/h | 29 kt |
Dosah: Range: | 2592.8 km při rychlosti 31.5 km/h | 1400 nm at speed 17 kt |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 1921: 2x 47 mm Hotchkiss wz.85 (2 x I) 2x TK Maksim wz.08 1925: 2x 75 mm Schneider wz.97 (2 x I) TT: 2x 450 mm | 1921: 2x 47 mm Hotchkiss wz.85 (2 x I) 2x MG Maksim wz.08 1925: 2x 75 mm Schneider wz.97 (2 x I) TT: 2x 450 mm |
Vybavení: Equipment: | - | - |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | - | - |
Poznámka: Note: | 1) třída sestává ze čtyř lodí původně stavěných pro Koninklijke Marine (holandské námořnictvo). Lodě měly nést označení Z-1 až Z-4, po vypuknutí války byly rozestavěné trupy zrekvírovány a dokončeny pro Kaiserliche Marine jako V-105 až V-108. 2) získána z podílu na německé flotě; Polsku přidělena 09.12.1919 rozhodnutím spojenecké komise, ke skutečému převzetí ale došlo až v roce 1921 3) k výbuchu kotle došlo během postoje ve Stoczni Gdańskiej, nehoda si vyžádala 3 oběti. Příčiny exploze dodnes nebyly dodnes objasněny, jedna z teorií dokonce hovoří o německé sabotáži. Ze seznamu floty vyškrtnuta 22.10.1925. 4) loď měla 2 kotle na uhlí (58,75 tun) a 2 kotle na mazut (15,9 tun) | - |
Zdroje: Sources: | Knihy: • Apalkov, J.V.: BMC Germanii 1914 – 1918. Morskaja kollekcija 03/1996 (9). Modelist-Konstruktor, Moskva 1996. • Dašjan, A.V.: Korabli vtoroj mirovoj vojny. BMC Polši i stran Skandinavii. Morskaja kollekcija 03/2005 (72). Modelist-Konstruktor, Moskva 2005. • Gardiner, Robert (ed.): Conway´s All the World´s Fighting Ships 1906-1921. Conway Maritime Press, London, reprint 1986. • Gardiner, Robert (ed.): Conway´s All the World´s Fighting Ships 1922-1496. Conway Maritime Press, London, reprint 1992. • Hynek, Vladimír a kol.: Válečné lodě 3. Naše vojsko, Praha, 1988. • McMutrie, Francis (ed.): Jane´s Fighting Ships 1942. London, 1942. • Pertek, Jerzy: Torpedowce i ścigacze. Miniatury morskie, seria "Polskie okręty wojenne w latach 1920 - 1945". Wydawnictwo morskie, Gdynia 1959. • Pertek, Jerzy: Wielkie dni małej floty. Wydawnictwo poznańskie, Poznań 1972. • Piaskowski, Stanisław: Okręty Rzeczpospolitej Polskiej 1920-1946. Lampart, Warszawa, 1996. Časopisy: • Trawicki, Lech: "Pierwsze 1000 mil". Morza Statki i Okręty, 06/2004 (48), Magnum-X. • Trawicki, Lech: "Pierwsze 1000 mil" (dokonczenie). Morza Statki i Okręty, 01/2005 (49), Magnum-X. Internet: Forum Okrętów Wojennych, Oficiální stránky PMW, Wikipedia.pl |