Jugoslávské letecké odznaky
Letački znaci Ratnog zrakoplovstva
S odznaky letectva královské Jugoslávské armády se seznamujeme poměrně často, neb v rámci tak zvané "Malé dohody " se tyto odznaky dostali do našich sbírek. Dalším faktem je i to, že to byla firma Karnet a Kyselý Praha, která odznaky pro potřebu Jugoslávského letectva vyráběla .
V meziválečném období, při společných akcích letectva Rumunska-Československa a Jugoslávie jsou tyto odznaky jako " čestné " udělovány příslušníkům letectva zemí " Malé dohody ".
Nechceme zde řešit historii letectva Jugoslávie, jde o ukázku zajímavých faleristických objektů s kterými se stále občas setkáváme .
Další firma, která odznaky vyráběla byla dílna Sorlini z Varaždína. Další odznaky jsou výrobkem chorvatské firmy Knaus Zagreb .
Rozeznáváme tyto odznaky :
l. Odznak pilota ( Znak pilota ) - obr. č. l
2. Odznak pro pozorovatele ( Znak izvidača )-obr. č. 2
3. Odznak mechanika ( Znak mehaničara )-obr. č. 3
4. Odznak pro pomocný letecký personál - (Znak poslužitelj zrakoplova ) -obr. č.4
Právě tento odznak je však nesmírně vzácný a někteří i srbští či chorvatští faleristé o existenci odznaku pochybují. Další faleristé tento odznak řadí k odznakům pro piloty balonů .-
Odznaky v originálu jsem velmi kvalitně raženy, jde vždy o stříbrné dekorace, kdy především odznaky vyráběné firmou Karnet a Kyselý vynikají svoji preciznosti .
Pokud se pozorně podíváme na Jugoslávské odznaky po roce 1950 je jisté , že svůj vzor mají v původních královských dekoracích . Pouze královská koruná je vyměněna za rudou pěticípu hvězdu a znak SHS ( království Srbů-Chorvatů a Slovinci ) je nahrazené státní znakem Jugoslavie .
Jako čestné a darovací odznaky byly využívány v případě dekorování spřátelených důstojníků či doplomatů . V tomto případě jsou odznaky vyrobené ze zlata ryzosti 585/1000 . Takový odznak se nachází v soukromé sbírce v Praze .
Literatura :
P.Car-T. Muchič : Katalog odlikovanja i znakovlja Srbije i Jugoslavije 1858 - 1941
Tento odznak nemusí být originál. Již při této vzácbosti odznaků ,kdy představujeme dva kusy nám dokládá,že odznaky nemusí být původní staré ražby.
Letački znaci Ratnog zrakoplovstva
S odznaky letectva královské Jugoslávské armády se seznamujeme poměrně často, neb v rámci tak zvané "Malé dohody " se tyto odznaky dostali do našich sbírek. Dalším faktem je i to, že to byla firma Karnet a Kyselý Praha, která odznaky pro potřebu Jugoslávského letectva vyráběla .
V meziválečném období, při společných akcích letectva Rumunska-Československa a Jugoslávie jsou tyto odznaky jako " čestné " udělovány příslušníkům letectva zemí " Malé dohody ".
Nechceme zde řešit historii letectva Jugoslávie, jde o ukázku zajímavých faleristických objektů s kterými se stále občas setkáváme .
Další firma, která odznaky vyráběla byla dílna Sorlini z Varaždína. Další odznaky jsou výrobkem chorvatské firmy Knaus Zagreb .
Rozeznáváme tyto odznaky :
l. Odznak pilota ( Znak pilota ) - obr. č. l
2. Odznak pro pozorovatele ( Znak izvidača )-obr. č. 2
3. Odznak mechanika ( Znak mehaničara )-obr. č. 3
4. Odznak pro pomocný letecký personál - (Znak poslužitelj zrakoplova ) -obr. č.4
Právě tento odznak je však nesmírně vzácný a někteří i srbští či chorvatští faleristé o existenci odznaku pochybují. Další faleristé tento odznak řadí k odznakům pro piloty balonů .-
Odznaky v originálu jsem velmi kvalitně raženy, jde vždy o stříbrné dekorace, kdy především odznaky vyráběné firmou Karnet a Kyselý vynikají svoji preciznosti .
Pokud se pozorně podíváme na Jugoslávské odznaky po roce 1950 je jisté , že svůj vzor mají v původních královských dekoracích . Pouze královská koruná je vyměněna za rudou pěticípu hvězdu a znak SHS ( království Srbů-Chorvatů a Slovinci ) je nahrazené státní znakem Jugoslavie .
Jako čestné a darovací odznaky byly využívány v případě dekorování spřátelených důstojníků či doplomatů . V tomto případě jsou odznaky vyrobené ze zlata ryzosti 585/1000 . Takový odznak se nachází v soukromé sbírce v Praze .
Literatura :
P.Car-T. Muchič : Katalog odlikovanja i znakovlja Srbije i Jugoslavije 1858 - 1941
Tento odznak nemusí být originál. Již při této vzácbosti odznaků ,kdy představujeme dva kusy nám dokládá,že odznaky nemusí být původní staré ražby.