V polovině devadesátých let se česká armáda rozhodla k překvapivému obchodu: vyměnila deset stíhaček MiG-29 za polské vrtulníky Sokol. Jeden z hlavních argumentů zněl, že Sokoly se skvěle hodí k záchraně lidských životů. Toto poslání také vrtulníky řadu let plnily. Nyní však, po stažení do Prahy, plní Sokoly jen velmi omezené úkoly nebo čekají v hangáru, až se najdou peníze na jejich opravu. Při té příležitosti armáda také odstavila dvacítku zkušených pilotů a členů posádek, kteří odešli do civilu.
Stažení Sokolů do Prahy armáda zdůvodnila úsporami - provozování vrtulníků z jediného místa je prý levnější. Výsledkem ale je, že pro všech deset Sokolů dnes připadají pouze dva úkoly - jeden stroj slouží plzeňským a karlovarským zdravotníkům a druhý je připraven pro pomoc posádkám letadel, která se ocitnou v nouzi - tedy pro službu vyplývající z mezinárodní úmluvy. Nečinnost dalších Sokolů armáda vysvětluje nutností provést generální opravy v závodě v Polsku. "Několik vrtulníků se již přiblížilo předepsané hranici 3000 letových hodin, proto je nevyužíváme pro plnění žádných úkolů," upřesňuje Jana Růžičková z generálního štábu.
Zda by ale vrtulníky, které Česko vyměnilo za všechny své moderní MiGy, měly mít v budoucnu i nějaké další úkoly, se neví. Podobně jako není jasné, kdy dojde na jejich opravy. "Omezení finančních prostředků pro ministerstvo obrany neumožňuje provést tyto práce v nejbližší době," dodává Růžičková. Ministerstvo mělo v posledních měsících značné výdaje - za 3,6 miliardy si objednalo obrněná vozidla Iveco a rozjelo také soutěž na nákup samopalů za půldruhé miliardy.
Zdroj:
hn.ihned.cz
Stažení Sokolů do Prahy armáda zdůvodnila úsporami - provozování vrtulníků z jediného místa je prý levnější. Výsledkem ale je, že pro všech deset Sokolů dnes připadají pouze dva úkoly - jeden stroj slouží plzeňským a karlovarským zdravotníkům a druhý je připraven pro pomoc posádkám letadel, která se ocitnou v nouzi - tedy pro službu vyplývající z mezinárodní úmluvy. Nečinnost dalších Sokolů armáda vysvětluje nutností provést generální opravy v závodě v Polsku. "Několik vrtulníků se již přiblížilo předepsané hranici 3000 letových hodin, proto je nevyužíváme pro plnění žádných úkolů," upřesňuje Jana Růžičková z generálního štábu.
Zda by ale vrtulníky, které Česko vyměnilo za všechny své moderní MiGy, měly mít v budoucnu i nějaké další úkoly, se neví. Podobně jako není jasné, kdy dojde na jejich opravy. "Omezení finančních prostředků pro ministerstvo obrany neumožňuje provést tyto práce v nejbližší době," dodává Růžičková. Ministerstvo mělo v posledních měsících značné výdaje - za 3,6 miliardy si objednalo obrněná vozidla Iveco a rozjelo také soutěž na nákup samopalů za půldruhé miliardy.
Zdroj:
hn.ihned.cz