Název: Name: | SAAB J 21R | SAAB J 21R |
Originální název: Original Name: | SAAB J 21R | |
Kategorie: Category: | stíhací letoun | fighter aeroplane |
Výrobce: Producer: | DD.MM.1949-DD.MM.1951 Svenska Aeroplan AB, Linköping | |
Období výroby: Production Period: | 02.08.1949-21.08.1950 J 21RA 01.07.1950-24.01.1951 J 21RB | |
Vyrobeno kusů: Number of Produced: | 4 prototypy (přestavěné z J 21A) 30 sériových J 21RA 30 sériových J 21RB | |
První vzlet: Maiden Flight: | 10.03.1947 SAAB J21 (Sn.21116) | |
Osádka: Crew: | 1 | |
Základní charakteristika: Basic Characteristics: | ||
Vzlet a přistání: Take-off and Landing: | CTOL - konvenční vzlet a přistání | CTOL - conventional take-off and landing |
Uspořádání křídla: Arrangement of Wing: | jednoplošník | monoplane |
Uspořádání letounu: Aircraft Concept: | klasické | conventional |
Podvozek: Undercarriage: | zatahovací | retractable |
Přistávací zařízení: Landing Gear: | kola | wheels |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Hmotnost prázdného letounu: Empty Weight: | 3090 kg | 6812 lb |
Vzletová hmotnost: Take-off Weight: | 4990 kg | 11000 lb |
Maximální vzletová hmotnost: Maximum Take-off Weight: | 5615 kg | 12379 lb |
Rozpětí: Wingspan: | 11,370 m | 37ft 4in |
Délka: Length: | 10,450 m | 34ft 3in |
Výška: Height: | 4,000 m | 13ft 1,5in |
Plocha křídla: Wing Area: | 22,11 m2 | 237.99 ft2 |
Plošné zatížení: Wing Loading: | 225,690 kg/m2 | 46.22 lb/ft2 |
Pohon: Propulsion: | ||
Kategorie: Category: | jednoproudový | turbojet |
Počet motorů: Number of Engines: | 1 | |
Typ: Type: | J 21RA De Havilland Goblin 2 o tahu 13,79 kN (1 406 kp) při 10 200 ot/min v h= 0 m J 21RB SFA/ De Havilland Goblin 3 RM 1A o tahu 14,9 kN (1 520 kp). | J 21RA De Havilland Goblin 2 maximum thrust 3,100 lbf at 10,200 rpm at sea level J 21RB SFA/ De Havilland Goblin 2 RM 1A maximum thrust 3,350 lbf |
Objem palivových nádrží: Fuel Tank Capacity: | 590 l v trupových nádržích a 2x 150 l v nádržích na konci křídel nebo 2x 400 l v přídavných nádržích. | 130 UK gallons (156 UK gal) in a internally fuselage tanks and 66 UK gallons (79,25 US gal) in two tanks at the end of the wings or 176 UK gallons (211.33 US gal) in a two drop tanks. |
Výkony: Performance: | ||
Maximální rychlost: Maximum Speed: | 805 km/h v ? m | 500 mph in ? ft |
Cestovní rychlost: Cruise Speed: | 700 km/h v ? m | 435 mph in ? ft |
Rychlost stoupání: Climb Rate: | 17.1 m/s | 3366.1 ft/min |
Čas výstupu na výšku: Time to Climb to: | ? min do ? m | ? min to ? ft |
Operační dostup: Service Ceiling: | 12000 m | 39370 ft |
Dolet: Range: | 720 km | 447.5 mi |
Maximální dolet: Maximum Range: | 900 km | 560 mi |
Výzbroj: Armament: | 1x pevný kanón Bofors ráže 20 mm, 4x pevný kulomet Colt M/39A ráže 13,2 mm a v případě potřeby 8x pevný kulomet Ksp M/22F ráže 7,9 mm v podtrupovém pouzdru. Externí závěsníky: 10x 100 mm nebo 5x 180 mm neřízené rakety Bofors nebo 10x 80 mm protitanková neřízená raketa. | One fixed forward-firing 0.79 inch Bofors cannon in a nose, four fixed forward-firing 0.52 inch Colt M/39A machine-guns and in case of need eight an additional fixed forward-firing 0.31 inch Ksp M/22F machine-guns in capsule. Externally racks: either ten 3.95 inch or five 8 inch Bofors rockets, or ten 3.15 inch anti-tank rockets. Max external load was 1,545 lb. |
Uživatelské státy: User States: | | |
Poznámka: Note: | Letová vytrvalost: 1,1 hod s přídavnými nádržemi. Švédská továrna SAAB se v roce 1945 rozhodla, že do svého vrtulového stíhače nainstaluje britský proudový motor de Havilland Goblin 2, které objednala ve Velké Británii. Konstruktéři se původně domnívali, že zástavba bude jednoduchou záležitostí a že bude nutno původní drak SAABu J 21A změnit z 1/5, ale nakonec bylo nutno drak změnit z 50 % a to bylo vynecháno původně navržené nové křídlo. Výškovku bylo nutno dostat z proudu výfukových plynů, dalšími zásadnějšími úpravami prošlo křídlo, které mělo na novém stroji ostřejší úhel náběžných hran. Původně byla zvažována objednávka 120 letadel, nakonec bylo objednáno 60 strojů. Kompletní historie je zde | Endurance: 1.1 h with external tanks. The factory Saab wanted to gain experience with jet engines, and decided in 1945 to convert a few J 21A-1s to jet power powered with de Havilland Goblin 2 engines which were ordered from United Kingdom. Optimistically it was thought only 20% the J 21A needed to be redesigned, but closer to 50% had to be changed. First prototype flew in 1947 March 10. The main aerodynamic differences were the the tailplane were moved up to get away from the exhaust and the wing leading edge moved forward and made sharper. |
Zdroje: Sources: | Bo Widfeld, Aircraft in Profile No. 138, The Saab 21 A & R, Leatherhead, Surrey, UK: Profile Publications Ltd., 1966. William Green and Gordon Swanborough, Encyklopedie stíhacích letounů. Překlad Martin Mudra, Praha, Svojtka and Co., 2002, ISBN 80-7237-341-2 Hans G. Andersson, Saab Aircraft since 1937 (1st ed.), London, Putnam, 1989. ISBN 0-85177-831-3. www.x-plane.org http://www.saabgroup.com/ www.flightglobal.com http://www.airwar.ru/enc/fighter/j21r.html archiv autora |