Rozpočet tohoto webu pro rok 2019 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 64.741,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 372 příspěvků vloženo, 1393 editováno a 402 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Mil Mi-8 [Kód NATO: Hip]

Přehledové fórum

    Avatar

    Mil Mi-8 - přehled verzí


    (označení za lomítkem je obvykle alternativní označení)

    Prototypy:
    V-8[b] ([b]Миль В-8) - jednomotorový dopravní vrtulník volně odvozený od Mi-4, motor AI-24V. 1960, 3 ks.
    V-8A (В-8АП) - druhý prototyp, dopravní vrtulník se dvěma motory TV2-117. 1962, 1 ks.
    V-8AT (В-8АT) - třetí prototyp, výsadkový vrtulník s pětilistým rotorem. 1963, 1 ks.
    V-8AP (В-8АП) - čtvrtý prototyp, salonní modifikace s luxusním interiérem a spojovacím vybavením, menšími nákladovými vraty s vloženými dveřmi. 1964, 1 ks.
    Mi-8S (Ми-8С) - někdy používané označení pro odlehčený Mi-8T určený k rychlostním rekordům; také označení pro projekt konvertoplánu založeného na Mi-8.
    Mi-18 (Ми-18) – prototypy prodloužené verze s motory TV3-117MT; první s pevným podvozkem, druhý se zatahovacím podvozkem. 1979, 2 konverze Mi-8MT.

    Transportní výsadkové a víceúčelové verze:
    Mi-8T (Ми-8Т) – sériová verze vycházející z V-8AT, kruhová okna, motory TV2-117A. 1965, tisíce kusů postaveny v Kazani i Ulan-Ude.
    Mi-8TV (Ми-8ТВ) – první použití označení, tovární označení pro Mi-8T se dvěma páry zbraňových závěsníků a možností umístit do přídě nebo nákladních vrat pohyblivý kulomet PKT. Ve službě označení nepoužíváno.
    Mi-8AT (Ми-8АТ) – civilní transportní varianta s motory TV2-117AG s grafitovým těsněním ložiska turbíny, které měly lepší výkony ve velkých výškách. 2. polovina 80. let, v Ulan-Ude vyroben neznámý počet.
    Mi-8TG (Ми-8ТГ) – úprava Mi-8T s motory TV2-117G umožňujícími spalovat zkapalnělý zemní plyn. 1987, 2 konverze.
    Mi-8MT (Ми-8MТ) – modernizace Mi-8 s motory TV3-117MT a reduktorem VR-14, ocasním rotorem na levé straně, odlučovači prachových částic, třemi páry zbraňových závěsníků a dalšími úpravami. 1975, minimálně stovky kusů, stavěn v Kazani.
    Mi-8MTV (Ми-8МТВ) – varianta Mi-8MT s výškovými motory VT3-117VM. 1986, v Kazani postaveny snad stovky kusů.
    Mi-8MTV-1 (Ми-8МТВ-1) - civilní neozbrojená varianta Mi-8MTV s povětrnostním radarem Kontur-10C. 1988, stavěn společně s Mi-8MTV v Kazani.
    Mi-8MTV-2 (Ми-8МТВ-2) – varianta Mi-8MTV se zvětšenou kapacitou a novou avionikou včetně radaru Kontur-10C. 1989, stavěn v Kazani.
    Mi-8MTV-3 (Ми-8МТВ-3) – varianta Mi-8MTV s odlehčenou konstrukcí, čtyřmi odlehčenými závěsníky a rozšířenou výzbrojí. 1989, stavěn v Kazani.
    Mi-8MTV-4 (Ми-8МТВ-4) – varianta Mi-8MTV se dveřmi na obou stranách kabiny a třídílnými nákladovými vraty. 1991, rozestavěný prototyp.
    Mi-8MTV-5 (Ми-8МТВ-5) – zásadní modernizace Mi-8MTV s protáhlou „delfíní“ přídí, bočními dveřmi na obou stranách trupu, jednodílnými nákladovými vraty a novou avionikou. 2000, stále ve výrobě v Ulan-Ude.
    Mi-8MTV-5-1 (Ми-8МТВ-5-1) – varianta Mi-8MTV-5 s komunikačním systémem KSS-28N-2.
    Mi-8MTV-5-2 (Ми-8МТВ-5-2) - plánované označení pro vojenské Mi-171A2 z výroby v Kazani.
    Mi-8MTV-6 (Ми-8МТВ-6) – varianta Mi-8MTV-5 s motory VK-2500 a novou avionikou. 2001?, 24 ks pro Čínu.
    Mi-8MTV-GA (Ми-8MTВ-ГA) – civilní víceúčelová varianta Mi-17M. 1994, přestavěn na prototyp Mi-17MD.

    Transportně-bojové verze
    Mi-8TV (Ми-8ТВ) – druhé použití, ozbrojená varianta se třemi páry zbraňových závěsníků, čtyřmi lištami pro protitankové rakety Falanga a pohyblivým kulometem A-12,7 v přídi. 1974, v Kazani vyrobeny pravděpodobně stovky kusů.
    Mi-8TB (Ми-8ТБ) / Mi-8TVK (Ми-8ТВК) – exportní modifikace Mi-8TV s jednodušším vybavením, rakety Falanga nahrazeny šesti střelami Maljutka-M.70. léta, v kazani postaveno cca 40 ks.
    Mi-8PPV (Ми-8ППВ) – „пулемётно-пушечный, вооружённый“, neznámá ozbrojená verze Mi-8MT.
    Mi-8BV (Ми-8БВ) – Mi-8MT s pumovým zaměřovačem.
    Mi-8MTVO (Ми-8МTBO) – neznámá verze Mi-8MTV? se zesílenou výzbrojí nebo pancéřovou ochranou.
    Mi-8MTV-2-RN Antares (Ми-8МТВ-2-РН Антарес) – průzkumná a útočná varianta Mi-8MTV-2 s elektrooptickým systémem GOES-342, GOES-337M a protitankovými střelami Ataka, obdoba Mi-8MNP pro Federální službu ochrany. 2012, 5 ks Mi-8MTV-2-RN/ Mi-8MTV-2-OER.
    Mi-8AMTŠ (Ми-8АМТШ) – ozbrojená výsadková varianta Mi-8AMT, možnost nést protitankové střely Ataka a protiletadlové Igla-V. 1996, v Ulan-Ude postaveno cca 200 ks.
    Mi-8AMTŠ-P (Ми-8АМТШ-П) – varianta Mi-8AMTŠ s klasickou přídí, dvěma bočními dveřmi a jednodílnými nákladními vraty pro Peru. 2013, v Ulan-Ude postaveno 24 kusů.
    Mi-8AMTŠ-V (Ми-8АМТШ-В) – varianta Mi-8AMTŠ s motory VK-2500 a novou avionikou. 2014.
    Mi-8AMTŠ-VA (Ми-8АМТШ-ВA) – varianta Mi-8AMTŠ-V upravená pro provoz v arktických podmínkách. 2015.
    Mi-8AMTŠ-VN (Ми-8АМТШ-ВН) - varianta Mi-8AMTŠ s rotory z Mi-171A2, upravenou avionikou a výzbrojí, s možností klasických i jednodílných nákladových vrat, delfíní i tupé přídě. 2017.
    Mi-8AMTŠ-2 (Ми-8АМТШ-2) - plánované označení pro vojenské Mi-171A2 z výroby v Ulan-Ude – snad to samé jako Mi-8AMTŠ-VN?
    Mi-8MTKO (Ми-8МТКO) – průzkumná a útočná varianta Mi-8MT pro činnost ve dne i v noci, s elektrooptickým systémem GOES-321M. 1999, určitě dva stroje, celkem nejméně 20 konverzí všech strojů řady MTKO.
    Mi-8GU Udarnik (Ми-8ГУ Ударник) – varianta Mi-8MTKO s výzbrojí rozšířenou o systém GOES-337M a protitankové střely Ataka. 2000, nejméně 4 ks upraveny z Mi-8AMTŠ v Ulan-Ude.
    Mi-8MTKO1 (Ми-8МТКO1) – označení pro Mi-8MTKO přestavěných opravárenským závodem č. 558 z malého množství Mi-8MT pro Bělorusko.
    Mi-8GUP Udarnik-2 (Ми-8ГУП Ударник-2) – modernizace Mi-8GU.
    Mi-8MNP (Ми-8МНП) – varianta Mi-8AMTŠ pro činnost ve dne i v noci pro FSB, s prosklenou přídí a radarem a dvoudílnými nákladovými vraty, s elektrooptickým systémem GOES-342, GOES-337M a protitankovými střelami Ataka. Neznámý počet konverzí Mi-8AMTŠ.
    Mi-8MNP-2 (Ми-8МНП-2) – obdoba Mi-8MNP s pokročilejším vybavením. 2012?, 6 konverzí Mi-8AMTŠ.

    Dopravní verze:
    Mi-8P (Ми-8П) – první civilní dopravní varianta, hranatá okna, vstupní dveře v nákladních vratech. 1965, cca 200 ks.
    Mi-8PA (Ми-8ПА) – dopravní stroj pro firmu Aero Asahi, motory TV2-117F, výklopné dveře jako u Mi-8S. konec 70. let, 1 ks.
    Mi-8AP (Ми-8АП) - dopravní varianta s motory TV2-117AG s grafitovým těsněním ložiska turbíny, které měly lepší výkony ve velkých výškách, podle kapacity stroje označeny AP-2 s 28 sedadly a AP-4 s 20 sedadly. 2. polovina 80. let, neznámý počet.
    Mi-8TP (Ми-8ТП) - konvertibilní úprava s možností umístit sedadla do nákladové kabiny. Neznámý počet postaven v Ulan-Ude.
    Mi-8TM (Ми-8ТМ) – modernizace Mi-8AT s novou avionikou, povětrnostním radarem, dvěma nouzovými výstupy na pravé straně. 1993, nejméně 2 kusy z Ulan-Ude.

    Salonní verze:
    Mi-8S (Ми-8C) – salonní úprava vycházející z Mi-8P, prodloužená levá gondola s palivovou nádrží, do které přibylo palubní topení, odsuvné příďové dveře nahrazeny vyklápěcími s vestavěnými schůdky; některé stroje pravděpodobně měly klasické dveře a nejdou proto zvnějšku odlišit od Mi-8PS. 1969, pravděpodobně desítky kusů.
    Mi-8PS (Ми-8ПC) – „polosalonní“ verze s méně luxusním interiérem, zvnějšku shodná s Mi-8P, podle kapacity stroje označeny PS-7, PS-9 nebo PS-11. 1969, pravděpodobně desítky kusů.
    Mi-8TS (Ми-8АТС) – salonní úprava Mi-8T sovětského letectva a námořnictva. Malý počet konverzí.
    Mi-8APS (Ми-8АПС) - salonní varianta s motory TV2-117AG s grafitovým těsněním ložiska turbíny, které měly lepší výkony ve velkých výškách. Stavěn v Ulan-Ude.
    Mi-8S-1 (Ми-8С-1) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8S-2 (Ми-8С-2) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MD (Ми-8МД) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MS (Ми-8МС) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MSO (Ми-8МСО) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MSD (Ми-8МСД) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MO (Ми-8МО) – luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8TP (Ми-8ТП) – druhé použití označení, luxusní salonní varianta Mi-8MT, více není známo.
    Mi-8MTV-2 (Ми-8МТВ-1С) – varianta Mi-8MTV-1 pro přepravu prezidenta a vysokých státních úředníků. 2008, 2? ks.
    Mi-8AMTŠ-1 (Ми-8АМТШ-1) – salonní varianta Mi-8AMTŠ s pancéřovou ochranou a obranným komplexem Vitebsk. 2012, 2 ks.

    Velitelská stanoviště (vzdušná místa velení):
    Mi-8VKP (Ми-8ВКП) / Mi-8VzPU (Ми-8ВзПУ) – konverze Mi-8T, 60-70 ks.
    Mi-8IV (Ми-8ИB) / Mi-9 (Ми-9) – varianta Mi-8T, dvě dlouhé deskové antény systému Ivolga na břiše trupu. 1977, v Ulan-Ude postaveno 130-140 ks.
    Mi-19 (Ми-19) – nástupce Mi-9 odvozený od Mi-8MT. 1986, prototyp.
    Mi-19R (Ми-19P) – varianta pro raketová vojska strategického určení. 1988, prototyp.

    Verze, které pravdepodobně neexistují:
    Mi-8 Hip-B – tato verze neexistuje, je to všeobecné označení
    Mi-8VPK Hip-D – ruské zdroje a ani výrobce tento vrtulník neznají. Pravdepodobně došlo ke změně pořadí písmen a jde o typ Mi-8VKP.
    Mi-8TBK – pravděpodobně záměna s Mi-8TVK.

    Zdroje:
    https://ruslet.webnode.cz/
    www.military.cz
    www.vrtulnik.cz
    www.wikipedie.org
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#176810Verze : 4
    Avatar
    Verze pre vedení REB - nosiče rušicích aparatur:
    Mi-8SMV (Ми-8СМВ) – varianta Mi-8T pro radioelektronický boj se stanicí SPS-88 Smalta-V. 1971, stavěn v Ulan-Ude.
    Mi-8SMV-PG (Ми-8СМВ-ПГ) – modernizace Mi-8SMV se stanicí SPS-88PG Karma místo Smalta-V. 2001, konverze většiny Mi-8SMV.
    Mi-8SMV-PGE (Ми-8СМВ-ПГЭ) – exportní verze. 2 ks pro Etiopii.
    Mi-8PP (Ми-8ПП) – varianta Mi-8T pro radioelektronický boj a průzkum se stanicí Pole. 1977?, menší množství postaveno v Ulan-Ude.
    Mi-8PPA (Ми-8ППA) – varianta Mi-8PP se stanicemi Azalija a Fazol. „Matracové“ antény s šesti dipóly ve tvaru X na zádi trupu, na bocích jednoduché obdélníkové kryty. Konec 70. let, v Ulan-Ude postaven neznámý počet, navíc konverze Mi-8PP.
    Mi-8MTI (Ми-8МТИ) / Mi-13 (Ми-13) - varianta Mi-8MT se stanicí Ikebana(?), hlavní antény na trupu pod jednoduchými velkými obdélníkovými kryty. 1984.
    Mi-8MTP (Ми-8МТП) – varianta Mi-8MT vzhledem podobná Mi-8PPA, se stanicí Pelena.
    Mi-8MTPB (Ми-8МТПБ) - varianta Mi-8MT se stanicí Bison, hlavní antény umístěné na úrovni nákladních vrat tvořeny 32 kruhovými segmenty. 80. léta.
    Mi-8MTPS (Ми-8МТПС) - varianta Mi-8MT se stanicí Smalta-M. Vzhledem podobný Mi-8MTI, kryty předních antén jsou ale na 17 obdélníkových segmentů.
    Mi-8MTPI (Ми-8МТПИ) - varianta Mi-8MT vzhledově odpovídající Mi-8PPA, navíc má dva dipóly ve tvaru V na podvozkových nohách.
    Mi-8MTPŠ (Ми-8МТПШ) – pravděpodobně modernizace Mi-8MTŠ.
    Mi-8MTD (Ми-8МТД) – neznámá varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj.
    Mi-8MTR-1 (Ми-8МТР-1) - varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj se stanicí Ryčag-BV1.
    Mi-8MTR-2 (Ми-8МТР-2) – další varianta se stanicí Ryčag-BV1, vývoj předčasně ukončen kvůli rozpadu SSSR a stroj byl upraven na transportní.
    Mi-8MTU (Ми-8МТУ) - varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj se stanicí L-207.
    Mi-8MTŠ-1 (Ми-8МТШ-1) – varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj a průzkum, vybaven stanicí Šachta.
    Mi-8MTŠ-2 (Ми-8МТШ-2) – další varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj a průzkum, vybaven stanicí Šachta.
    Mi-8MTŠ-3 (Ми-8МТШ-3) – další varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj a průzkum, vybaven stanicí Šachta.
    Mi-8MTJa (Ми-8МТЯ) - varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj a průzkum, stanice Jachta systému Altaec. Kromě nožových antén na ocasním nosníku má také tyčové antény na bocích trupu, upevněné pomocí vzpěr. 5 konverzí.
    Mi-8MTJa-2 (Ми-8МТЯ-2) – modernizace Mi-8MTJa s komplexem Atlet, vzhledově shodný. 1998, 3 konverze.
    Mi-8MT-1S (Ми-8МТ-1С) - neznámá varianta Mi-8MT pro radioelektronický boj.
    Mi-8MTPR-1 (Ми-8МТПР-1) - varianta Mi-8MTV-5 pro radioelektronický boj se stanicí 187A Ryčag-AV. Dvojdílná nákadová vrata, malé obdélníkové kryty antén na zádi trupu. 2010, série.

    Průzkumné verze pro dělostrelectvo:
    Mi-8TARK (Ми-8ТАРК) / Mi-8TG (Ми-8ТГ) – varianta Mi-8T pro řízení dělostřelecké palby vybavený dvěma TV kamerami v a retranslační stanicí.
    Mi-8K (Ми-8К) - varianta pro řízení dělostřelecké palby, žádné detaily.

    Průzkumné a fotorůzkumné verze:
    Mi-8R (Ми-8P) / Mi-8GR (Ми-8ГР) – varianta Mi-8T se stanicí R-947 Grebešok-5 pro poslech nepřátelské komunikace, s výsuvnou anténou pod nákladovými vraty. 1973, malý počet.
    Mi-8RTR (Ми-8РТР) - varianta Mi-8MT pro radiotechnický průzkum, trojice antén na břichu trupu.
    Mi-8MTA (Ми-8МТА) – varianta Mi-8MT pro taktický průzkum bojiště.
    Mi-8MTF (Ми-8МТФ) - varianta Mi-8MT pro fotografický průzkum s aparátem pro vertikální snímkování v zadní části kabiny. 1984.
    Mi-8MTL (Ми-8МТЛ) – třetí použití označení, varianta Mi-8MTV-1 pro optický průzkum s elektrooptickým systémem Ljunet. 90. léta, méně než pět konverzí.
    Mi-8MTV-2-OER Flir (Ми-8МТВ-2-ОЭР Флир) – neozbrojená průzkumná obdoba Mi-8MTV-2-RN Antares.

    Verze radiačního průzkumu:
    Mi-8VD (Ми-8ВД) – verze Mi-8T pro průzkum radiačního a chemického zamoření bojiště, s vybavením a pracovišti dvou operátorů v nákladovém prostoru. 1969, neznámý počet.
    Mi-8MTS (Ми-8МТC) – varianta Mi-8MT pro radiační a chemický průzkum. 1986.
    Mi-8MTT (Ми-8МТТ) - varianta Mi-8MT pro radiační a chemický průzkum. 1986.

    Zdroje:
    V. R. Michejev - Mi-8 - 40 rokov - let normálny, ISBN 5-94384-006-0, Polygon Press 2001 (originál v ruštine)
    https://ruslet.webnode.cz/
    http://www.temadnya.ru/spravka/25aug2003/3034.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#196248Verze : 3
    MOD
    Avatar
    Zdravotnické verze:
    Mi-8MB (Ми-8МБ) – varianta Mi-8T určená k transportu obětí jaderného výbuchu, s malým operačním sálem. 1973, malá série.
    Mi-8MTB (Ми-8MTБ) – sanitní varianta Mi-8MT. 1978.
    Mi-8MTM (Ми-8МТМ) - sanitní varianta Mi-8MT. Malé množství.
    Mi-8MTV-3G (Ми-8MTБ-3Г) - sanitní varianta Mi-8MT-3.
    Mi-8MTVM (Ми-8МТВМ) - sanitní varianta Mi-8MTV-1.

    Záchranné a hlídkové verze:
    Mi-8PS (Ми-8ПС) – námořní záchranná varianta Mi-8T s palubním jeřábem, 1976.
    Mi-8SP (Ми-8СП) – varianta Mi-8T pro pátrání po kosmických návratových modulech vybavený hákem z Mi-6, kterým mohl modul odtáhnout po hladině. 1977, 2 kusy.
    Mi-8SPA (Ми-8СПA) – modernizace Mi-8SP s motory TV2-117AG.
    Mi-8KP (Ми-8КП) – velitelské stanoviště pro řízení pátrání po návratových modulech vybavené kumonikačním systémem Sajgak. 1978, 1 kus?
    Mi-8MTD (Ми-8МТД) - záchranná varianta Mi-8MT. 1979.
    Mi-8MN (Ми-8МН) - varianta Mi-8MT pro pátrání po návratových modulech a vyzvedávání kosmonautů.
    Mi-8MTN (Ми-8МТН) – varianta Mi-8MT pro vyzvedávání kosmonautů, s vybavením pro lékařskou péči. 1979.
    Mi-8MTT (Ми-8МТТ) - varianta Mi-8MT pro pátrání po návratových modulech a vyzvedávání kosmonautů.
    Mi-8MTJu (Ми-8МТЮ) - varianta Mi-8MT pro pátrání po návratových modulech na hladině moře s radarem JuR-40 Zvězdočka v přídi. 1 konverze.
    Mi-8MTVMPS (Ми-8МТВМПС) / Mi-8MPS (Ми-8МПС) – varianta Mi-8MTV-3 pro pátrání po návratových modulech a havarovaných letadlech s radarem JuR-40.1.
    Mi-8MTV Arktičeskij (Ми-8МТВ Арктический) - hlídková varianta Mi-8MT pro činnost pohraničních vojsk v arktických oblastech.
    Mi-8MTVA-2 (Ми-8МТВА-2) - hlídková varianta Mi-8MT pro činnost pohraničních vojsk v arktických oblastech.
    Mi-8MA (Ми-8МА) – 1. použití označení, záchranná varianta Mi- pro činnost v arktických oblastech.
    Mi-8MA (Ми-8МА) – 2. použití označení, hlídková varianta Mi-8MT k ostraze hranic a ekonomicky využitelných oblastí pobřeží a oceánů. 1990.
    Mi-8MA-1 Arktika (Ми-8МА Арктика) – hlídková varianta Mi-8MT pro činnost pohraničních vojsk v arktických oblastech.
    Mi-8MTV-5-1PR Moskit (Ми-8МТВ-5-1ПР Москит) - hlídková varianta Mi-8MTV-5-1 pro Federální službu ochrany. 2012, 2 ks.

    Ženijní verze:
    Mi-8AV (Ми-8АВ) / Mi-8VSM (Ми-8ВСМ) konverze Mi-8T a Mi-8MT pro kladení min pomocí zařízení VMR-1 nebo VMR-2 v nákladové kabině. 1975, armádou označení nepoužíváno.
    Mi-8AD (Ми-8АД) – konverze Mi-8T a Mi-8MT pro kladení min pomocí kontejnerů VSM-1. 1978, armádou označení nepoužíváno.
    Mi-8BT (Ми-8БТ) – varianta Mi-8T pro zneškodňování námořních min pro odminování Suezského průplavu. 1974, 5 konverzí.

    Verze logistické podpory, podpůrné:
    Mi-8TZ (Ми-8ТЗ) – varianta Mi-8T pro doplňování paliva na frontě. 1977, neznámé množství.
    Mi-8TEČ-24 (Ми-8ТЭЧ-24) - mobilní diagnostická a opravárenská dílna pro Mi-24. 1977, 1 prototyp.
    Mi-8MTL (Ми-8МТЛ) - první použití označení, varianta Mi-8MT pro vytváření kouřové clony na bojišti se zadýmovacími kontejnery Ljunet.
    Mi-8MTF (Ми-8МТФ) - druhé použití označení, varianta Mi-8MT pro vytváření kouřové clony na bojišti se zadýmovacími kontejnery Flamingo.

    Zdroje:
    V. R. Michejev - Mi-8 - 40 rokov - let normálny, ISBN 5-94384-006-0, Polygon Press 2001 (originál v ruštine)
    https://ruslet.webnode.cz/
    http://www.temadnya.ru/spravka/25aug2003/3034.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#196336Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Verze označené Mi-17/Mi-171/Mi-172:
    Mi-17 (Ми-17) – exportní označení Mi-8MT.
    Mi-17-1V (Ми-17-1В) – exportní varianta Mi-8MTV (Mi-8MTV-2?).
    Mi-17-1VA (Ми-17-1ВА) – sanitní varianta Mi-17-1V s malým operačním sálem a dalším vybavením. 1989, 1 kus.
    Mi-17G (Ми-17Г) – sanitní varianta, snad exportní označení Mi-17-1VA.
    Mi-17KF Kittywake (Ми-17КФ) – varianta Mi-8MTV pro západní trh se západní avionikou a „delfíní“ přídí. 1997?, 1 konverze Mi-17.
    Mi-17M Spasatěl (Ми-17М Спасатель) – záchranná varianta Mi-8MTV-1 s nafukovacími plováky a dalším vybavením. 1992, v Kazani postaven 1 kus.
    Mi-17MD (Ми-17МД) – prototyp Mi-8MTV-5, přestavěn z Mi-8MTV-GA. Také první označení pro exportní Mi-8MTV-5.
    Mi-17N (Ми-17Н) – exportní? označení Mi-8MTKO.
    Mi-17P (Ми-17П) – exportní verze stroje pro radioelektronický boj Mi-8MTP s rušícími stanicemi Izdělije 1, Izdělije 2 a Izdělije 3.
    Mi-17PG (Ми-17ПГ) - exportní varianta stroje pro radioelektronický boj Mi-8MTI s jedinou rušící stanicí.
    Mi-17PI (Ми-17ПИ) – exportní varianta stroje pro radioelektronický boj Mi-8MTI.
    Mi-17PP (Ми-17ПП) – exportní varianta stroje pro radioelektronický boj Mi-8MTPB.
    Mi-17S (Ми-17С) – exportní luxusní salonní úprava Mi-8MT, mírně odlišné pro různé zákazníky.
    Mi-17V-5 (Ми-17В-5) – exportní označení pro Mi-8MTV-5.
    Mi-17V-5-2 (Ми-17В-5-2) – exportní označení pro Mi-8MTV-5-2.
    Mi-17V-6 (Ми-17В-6) – exportní označení Mi-8MTV-6.
    Mi-17V-7 (Ми-17В -7) – čínské označení pro Mi-8MTV-6.

    Mi-171 (Ми-171) – exportní označení pro Mi-8AMT.
    Mi-171A (Ми-171A) – obdoba Mi-171PT splňující americké normy. 1998?
    Mi-171AG (Ми-171АГ) – obdoba Mi-171A s motory VK-2500. Neznámý počet konverzí.
    Mi-171E (Ми-171E) – exportní označení pro Mi-8AMT pozdějších sérií.
    Mi-171S (Ми-171C) – exportní verze Mi-8AMT s luxusním interiérem.
    Mi-171Š (Ми-171Ш) – exportní označení pro Mi-8AMTŠ.
    Mi-171Š-2 (Ми-171Ш) - exportní označení pro Mi-8AMTŠ-2.
    Mi-171TP (Ми-171ТП) – konvertibilní úprava Mi-8AMT, s hranatými okny, nákladovými dveřmi jako na Mi-8P. 1995, v Ulan-Ude postaven snad jeden kus.
    Mi-171A1 (Ми-171А1) – obdoba Mi-171A certifikovaná v Brazílii. Cca 2005.
    Mi-171A2 (Ми-171А2) – civilní náhrada za Mi-8MTV-5-1 a Mi-8AMT s novými rotory, motory VK-2500PS-03 a novou avionikou. 2014, prototypy, sériová výroba má probíhat v Kazani i Ulan-Ude.

    Mi-172 (Ми-172) – civilní dopravní varianta Mi-8MTV-3, hranatá okna, dveře jako na Mi-8S, pozdější stroje s „delfíní“ přídí. 1994?, v Kazani postaveno minimálně 20 ks.
    Mi-172A (Ми-172A) – salonní varianta Mi-172 splňující americké normy. 1998?
    Mi-172AG (Ми-172АГ) – obdoba Mi-172A s motory VK-2500.
    Mi-172PT (Ми-172ПТ) – exportní víceúčelová verze. 1997.

    https://ruslet.webnode.cz/
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#196517Verze : 2
    MOD
    Avatar
    Zahraniční verze:
    HT-40E – jugoslávská varianta Mi-8T pro radioelektronický boj a průzkum s italským systémem Aries F. 1989, 4 konverze.
    Mi-8RL – polská záchranná verze Mi-8P/Mi-8T se západní avionikou. 2002, 4 konverze.
    Mi-8B – označení pro německé Mi-8TB s odstraněnou výzbrojí.
    Mi-8MSB – ukrajinská modernizace Mi-8T/Mi-8P s motory TV3-117MA-SBM1V. 2010, cca 26 konverzí.
    Mi-17 LPZS – slovenská záchranná verze Mi-17. 2004, 4 konverze.
    Mi-17AE – polská záchranná verze Mi-17. 2006, 2 konverze.
    Mi-17M / Mi-17MODER – slovenská modernizace Mi-17. 2002, 11? konverzí.
    Mi-17Z-2 – československá úprava Mi-17 pro odposlech rádiové komunikace. 80. léta, 2 konverze.
    Mi-171C - Mi-171 stavěné z ruských komponentů čínskou firmou Sichuan Lantian Helicopter Co. 2007, 40 ks.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#197380Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Okrem verzií spomenutých v predchádzajúcich príspevkoch vznikli ďalšie verzie používané v Sovietskej armáde. V roku 1974 sa začala používať špeciálna varianta Mi-8T upravená na vzdušnú pokládku telefonického kábla s dĺžkou 10 km. V roku 1975 sa začala používať prvá verzia Mi-8T upravená ako rádiový retlanslátor. V tom istom roku sa začala používať verzia Mi-8T prispôsobená ako lietajúce stredisko prenosu televízneho vysielania. Špeciálnu verziu Mi-8T obdržali vojská pohraničnej stráže a vlastnú verziu Mi-8T mali aj jednotky ministerstva vnútra.
    V roku 1987 obdržala označenie Mi-8MTF (Ми-8МТФ) ešte jedna špeciálna verzia vrtuľníka Mi-8MT - úlohou tejto verzie bolo zadymovanie bojiska a tým sťažovanie vizuálneho prieskumu protivníkovi (okrem iného). V roku 1987 na báze Mi-8MT vznikol výcvikový trenažér pre výcvik výsadkárov, v roku 1988 špeciálna prieskumná verzia na zisťovanie a sledovanie nízkoletiacich cieľov a rakiet s plochou dráhou letu. V roku 1990 na bázi Mi-8MA vznikla špeciálna verzia na ochranu ekonomických záujmov a hraníc.

    Vedecko-výskumné verzie:
    Mi-8 bol použitý aj pre výrobu civilných verzií - v roku 1981 sa do dvoch Mi-8T inštalovala špeciálna aparatúra "MAKFAR-11" pre vykonanie vyhľadávacích aerogeofyzikálnych meraní. V roku 1990 bolo 12 kusov Mi-8MT prerobených na lietajúce meteorologické stanovištia a neskôr bolo na báze Mi-8MTV vybudované ekologické laboratórium.

    Mil Mi-8RF (Мил Ми-8РФ) - verzia vybavená rádiometrickou aparatúrou.

    Okrem vedeckých úloh sa Mi-8 rôznych verzií používali vo výrobných závodoch a konštrukčných kanceláriách ako lietajúce laboratóriá a skúšobné stroje pre vývoj a skúšky nových vrtuľníkov Mi-14, Mi-24 a Mi-28 a tiež nových motorov a prístrojového vybavenia.

    Lietajúce žeriavy:
    Od roku 1970 vzniklo na bázi Mi-8T a neskôr Mi-8MT niekoľko variánt lietajúcich žeriavov so špeciálnou kabínou operátora a vnútorným televíznym okruhom.

    Poľnohospodárske a lesnícke verzie:
    Mi-8ATS (Ми-8АТС) – varianta Mi-8T pre chemický postrek so zásobníkmi a rozstrekovaču na bokoch trupu. 1975, 1 konverzie.
    Mi-8FSch (Ми-8ФСх) – obdoba Mi-8ATS s motormi TV2-117AG. 1 prototyp.
    Mi-8MTSch (Ми-8МТСх) - varianta Mi-8MT, obdoba Mi-8ATS. 1 prototyp.
    Mi-8TL (Ми-8ТЛ) – varianta Mi-8T pre hasenie lesných požiarov, s 200 l nádržou na vodu v podvese. 1977, malé množstvo.
    Mi-8MTL (Ми-8МТЛ) – druhé použitie označenia, varianta Mi-8MT pre hasenie lesných požiarov. 1983.

    Okrem týchto základných verzií (pre rozprašovanie hnojív a hasenie požiarov) vznikli pre použitie v poľnohospodárstve a lesnom hospodárstve aj ďalšie verzie. V roku 1983 a 1990 vznikla špeciálna zateplená verzia s vyšším objemom paliva pre prácu v arktických podmienkach na báze Mi-8MT a Mi-8MTV. Ďalšie verzie vznikli na objednávku zahraničných užívateľlov na báze Mi-8P, Mi-8MT (Mi-17) a Mi-8MTV (Mi-17-1V).

    Zdroj:
    V. R. Michejev - Mi-8 - 40 rokov - let normálny, ISBN 5-94384-006-0, Polygon Press 2001 (originál v ruštine)
    http://www.temadnya.ru/spravka/25aug2003/3034.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#196704Verze : 1
    MOD
    Avatar
    Vrtuľník Mi-17 ( Mi-8) zdravotnícka verzia sa vytvára prestavbou výsadkového ( dopravného ) vrtuľníku Mi-17 ( 8 ). Mi-17 ( 8 ) so zdravotníckou úpravou umožňuje prepravu ležiacich ranených na skladacích zdravotníckych nosidlách.


    Prestavba na zdravotnícku verziu nevyžaduje demontáž žiadnej časti vrtuľníku a používajú sa len palubné prostriedky dodávané s vrtuľníkom.


    Zdravotnícka verzia umožňuje prepraviť 12 ležiacich ranených so zdravotníckym personálom ( 1 – 2 osoby).


    Hlavné technické údaje :


    TTD vrtuľníku sú totožné s údajmi MI-17 (8).


    Odsunová kapacita :


    - sediacich : 24
    - ležiacich : 12


    Súčiastky a zariadenie potrebné k vytvoreniu zdravotníckej verzie sú uložené v samostatnej prepravnej, prenosnej debni mimo vrtuľník.


    Zariadenie sa skladá :
    - popruhov,
    - konzol,
    - závesov,
    - spojovacích tyčí,
    - opierok,
    - upínacích pásov,
    - príchytiek.


    Ďalšie zdravotnícke zariadenie :
    - nádoba na vodu,
    - kontajner na nádobky s nápojmi,
    - stolík so sedačkou,
    - vypúšťaciu nádobu,
    - umývadlo, výlevku,
    - kontajner na kyslíkové fľaše,
    - tašku na dezinfekčný materiál, na podkladnú misu, na nádobu na moč,
    - nádobu na odpadky.


    Nosidlá sú uchytené v trupe v čelustiach závesov nosných tyčí a na vnútornej strane pomocou upínacích pásov, ktoré sú zavesené na závesoch na strope a na podlahe v príchytkách. Nosidlá sú uložené v troch radách nad sebou. Na každej strane vnútorného priestoru vrtuľníku je uchytené 6 nosidiel.



    Zdroj : Zdrav-23-6

    Odsunová úprava.

    Úprava pre odsun ranených.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#310199Verze : 0
    Avatar
    A takto to vypada v predpise na vrtulnik.

    Montaz umyvadla zdravotnika so zasobnikom vody a odpadnou nadobou

    montaz sanitarneho vybavenia vo vrtulniku
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/935#332081Verze : 0