Pokryškin, Alexandr Ivanovič

Rozpočet tohoto webu pro rok 2018 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 87.861,- Kč Chci přispět
Za posledních 7 dní bylo 337 příspěvků vloženo, 1900 editováno a 249 zmoderováno. Statistiky
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb

Pokryškin, Alexandr Ivanovič

Alexandr Ivanovich Pokryshkin / Александр Иванович Покрышкин

    Avatar
     
    Příjmení:
    Surname:
    Pokryškin Pokryshkin
    Jméno:
    Given Name:
    Alexandr Ivanovič Alexandr Ivanovich
    Jméno v originále:
    Original Name:
    Александр Иванович Покрышкин
    Fotografie či obrázek:
    Photograph or Picture:
    Hodnost:
    Rank:
    maršál Marshal
    Akademický či vědecký titul:
    Academic or Scientific Title:
    kandidát vojenských věd Candidate of Military Sciences
    Šlechtický titul:
    Hereditary Title:
    - -
    Datum, místo narození:
    Date and Place of Birth:
    19.03.1913 Novosibirsk /
    19.03.1913 Novosibirsk /
    Datum, místo úmrtí:
    Date and Place of Decease:
    13.11.1985 Moskva /
    13.11.1985 Moscow /
    Nejvýznamnější funkce:
    (maximálně tři)
    Most Important Appointments:
    (up to three)
    zástupce hlavního velitele Vojsk protivzdušné obrany SSSR Deputy Chief commander of Soviet air defense forces
    Jiné významné skutečnosti:
    (maximálně tři)
    Other Notable Facts:
    (up to three)
    3x Hrdina Sovětského Svazu,
    letecké eso - 59 vítězství
    3x Hero of the Soviet Union,
    Air aces - 59 win
    Související články:
    Related Articles:
    Zdroje:
    Sources:
    http://www.warheroes.ru/hero/hero.asp?Hero_id=402
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#341884Verze : 0
    Avatar
    Maršal aviaciji Alexandr Ivanovič Pokryškin


    (1913 - 1985)


    Stal se druhým nejúspěšnější stíhačem (rovněž tak druhým nejúspěšnější spojeneckým pilotem), co do počtu leteckých vítězství. Jako první v řadách Rudé armády se stal trojnásobným nositelem Zlaté hvězdy Hrdiny Sovětského svazu.
    Narodil se 6.března 1913 v Novosibirsku (ruské národnosti). K létání se dostal v krasnodarském aeroklubu, kde absolvoval plachtařský a parašutistický výcvik. V roce 1932 byl povolán do armády a o rok později dokončil Permskou vojenskou školu leteckých techniků. V roce 1939 se stal absolventem Kačinské vojenské letecké školy, ze které byl v témž roce vyřazen jako stíhací pilot a převelen k 55.IAP dislokovaném v prostoru Belcy.
    Do bojových akcí se v hodnosti staršij lejtěnant zapojil ihned po zahájení války s Německem. Je paradoxní, že jeho prvním sestřelem byl vlastní lehký bombardovací letoun Suchoj Su-2, s jehož zavedením na úsek fronty, kde operovali, nebyli sovětští stíhací piloti seznámeni, natož aby znali jeho siluety. Svého opravdového prvního soupeře - Bf 109 sestřelil dne 24.června 1941 v oblasti Jass. V období 1941 - 1942 létal na stíhacím letounu MiG-3, se kterým byl v průběhu roku 1941 dvakrát sestřelen. Pokryškin byl kritický ke stávající taktice vedení leteckých soubojů a k tomu, jak byli doposud piloti VVS KA cvičeni. Sám v průběhu války rozpracovával taktické poučky, které porovnával, a nechal se inspirovat z vedení boje protivníkem. Ty byly později ve stíhacím letectvu zavedeny a noví piloti se podle nich školili (tzv. Pokryškinova letecká škola ze které vzešla řada úspěšných pilotů). Po MiGu-3 (s trupovým číslem „bílá 67“), létal krátkou dobu se stíhacím Jakovlevem Jak-1, po čemž byl přeškolen na americkou Bell P 39 Airacobru, se kterými létala převážná část sovětských stíhacích es. Pokryškin byl ve skupině pilotů, kteří si tyto letouny osobně přebírali v Teheránu.
    K dubnu 1943 v hodnosti gvardiji kapitan a ve funkci velitele eskadrilji 16.GIAP vykonal 354 bojových letů. Zúčastnil se 54 leteckých bojů, ve kterých sestřelil 13 letounů samostatně a dalších 6 ve skupinových soubojích. Zejména se proslavil ve vzdušných bojích na Kubáni, kde jeho protivníky byli často stíhači z JG 52.
    K 24. květnu 1943 byl vyznamenán titulem Hrdiny Sovětského svazu poprvé. Podruhé byl takto dekorován v hodnosti gvardiji major za vykonání 455 bojových letů a sestřelení 30 soupeřů již k 24. srpnu 1943. Ve stavu 16.GIAP se stal zástupcem velitele pluku pro leteckou střeleckou a letovou přípravu. V květnu 1944 se stal velitelem proslavené 9.GIAD. Jeho Airacobru s trupovým číslem „bílá 100“ se již žádnému z pilotů Luftwaffe nepodařilo sestřelit, přestože na něj byla údajně vypsána odměna.
    Potřetí byl titulem Hrdiny Sovětského svazu vyznamenán v hodnosti gvardiji polkovnik k 19.srpnu 1944. Oficiálně dosáhl 59 vítězství samostatně a pravděpodobně dalších 6 ve spolupráci s jinými stíhači.
    Po válce absolvoval v roce 1948 Vojenskou akademii M. V. Frunze a Vojenskou akademii generálního štábu (1957). V rozmezí let 1968 - 1971 působil ve funkci zástupce vrchního velitele vojsk PVO. V roce 1972 byl povýšen do hodnosti maršal aviaciji a pověřen funkcí předsedy CK DOSAAF. V listopadu 1981 byl jmenován do funkce inspektora-poradce ve Skupině generálních inspektorů Ministerstva obrany SSSR.
    Kromě tří Zlatých hvězd HSS byl dekorován šestkrát Řádem Lenina, Řádem říjnové revoluce, čtyřikrát Řádem rudého praporu, dvakrát Řádem Suvorova II. stupně, Řádem Vlastenecké války I.. stupně, dvakrát Řádem rudé hvězdy, medailemi a zahraničními vyznamenáními. Jako nejúspěšnější „zahraniční“ pilot létající na americké stíhačce Bell P 39 Airacobra americkou medailí „Za vynikající službu“ již v průběhu roku 1943. Po válce Řádem Za službu vlasti v Ozbrojených silách SSSR III. stupně
    Zemřel 13.listopadu 1985. Byl pohřben v Moskvě na Novoděvičem hřbitově.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#27016Verze : 0
    Avatar
    Zdroj : Naše vojsko 1948 č.22

    Skúsený bojový pilot ...
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#252953Verze : 0
    Avatar
    něco obrázků pro doplnění:

    model 1 : 48 zdroj-http://modelingmadness.com/reviews/allies/us/cleaverp39n.htm

    model 1 : 48 zdroj-http://modelingmadness.com/reviews/allies/us/cleaverp39n.htm

    Slavná "stovka" - přezdívka podle čísla. Pokryškin si toto číslo vybral, jak píše ve svých vzpomínkách, protože bylo snadné pro vyslovování a dalo se dobře rozlišit v radiovém spojení. zdroj-http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm

    Sám svému stroji říkal něžně "Běločka", jednak podle výrobce - f. Bell, jednak proto, že to je "něžné dívčí jméno", jak to komentuje ve svých pamětech zdroj-http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm

    Pro fotografa nahraná scénka: piloti blahopřejí po přistání svému veliteli k vítězství. zdroj-http://www.elknet.pl/acestory/pokri/pokri.htm
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74004Verze : 0
    Avatar
    Pro zajímavost Very Happy u druhé fotografie shora je uveden ruský název "Běločka".
    Tento název je mimo jiné mezi ruským lidem používán ve významu, kdy člověk závislý na alkoholu je už v takovém stadiu, kdy vidí bílé myšky - "běločki".
    Jinak myslím podle lékařské terminologie se tento stav nazývá "delirium tremens" Laughing
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74271Verze : 0
    Avatar
    Idea Tušil jsem to, ale jednak moje ruština - obzvláště hovorová - už trochu zarezla Embarassed , druhak je mi jasné, že uznávaný hrdina a autor se v oficielně vydaných vzpomínkách o takových fujtajbl věcech šířit nebude, třeťak mu určitě bylo jasné, že (volně dle Mozarta)
    "jeho krajané mu rozumějí". 8.)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74289Verze : 0
    Avatar
    S tou kamufláží bych byl velmi opatrný, jde o starší rekonstrukci (celkový snímek se pokud vím nikdy neobjevil, takže počet a rozmístění hvězdiček je dost nejisté. Podle některých zdrojů jde o stroj jiného z pilotů jednotky (všichni hrdinové byli vyfoceni u stejné mašiny u příležitosti vyznamenání) . traduje se i historka jak Pokryškynovi v Praze dali model letounu s tímto označením (myslím právě příď ) a on ho odmítl protože byla někoho jiného (snad pokryševa) s kým neměl zrovna nejlepší vztah. Také verze letounu na obrázku je zřejmě špatně, Pokud je známo (podle seriálu) by mělo jít o verzi N a ne o Q která je na obrázku. To že Eduard si vybral známou kamufláž nic neznamená - jde o prodejnost.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74291Verze : 0
    Avatar
    Jsem si vědom, že jde o starší rekonstrukci, ale je nejčastější. Takže jsem ji použil. Jinak o historkách agentury JPP (jedna pani povidala) si myslím své, ale je to roztomilý doplněk folklóru.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74401Verze : 0
    Avatar
    Ještě trocha obrazového materiálu:

    nevinný mladíček - čerstvý voják pramen - http://mig3.sovietwarplanes.com/mig3/pokryshkin.html

    pramen - http://mig3.sovietwarplanes.com/mig3/pokryshkin.html
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74403Verze : 0
    Avatar
    to Aubis ono to není JPP ale je to z L+K, dalším (v tomto případě opravdu dobrým) zdrojem je PKR kde se tímhle zabývali ve spolupráci s rusy.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74405Verze : 0
    Avatar
    to Bitaxe - jistě. Mé milé L+K i PKR i HPM atd. jsou většinou seriózní. Ale ani oni se občas nevyhnou tradovaným historkám. Dodává to šťávu. Tuto o Pokryškinovi znám také. Co se kamufláže týče, zatím je z dostupných nejčastější, Pokryškinovu Kobru staví kde kdo (měl jsem kdysi přes kořeny vezenou - tuším od Revella či Airfixe - také Pokryškinovu). Tahle kamufláž má počátek kdesi v Polsku - tuším Skrzydlata Polska, a pozdější rekonstrukce se od ní občas liší. Odlišnosti pramení často spíše z vlastního názoru autora rekonstrukce, jak interpretovat odstíny na starých černobílých fotografiích. Zlatí Němci s jejich barevnou fotografíí už za války 8.) . A o spolehlivosti pamětníků víme všichni své. Jedinou jistotou, kterou člověk v životě má, je fakt, že zapomenout lze cokoli. Embarassed
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74484Verze : 0
    Avatar
    problém je že Skrzydlata byla zvláště ve starší době co se kamufláží týče dost neseriozní (horší byli už jen východní němci) třeba jejich kamufláž republikánského Fokkera XXI ze španěl je kapitolka sama pro sebe Smile ) A to že je nějaká věc leta tradována ještě neznamená že je reálná - myslím že v PKR je to podáno docela dobře a s podklady Smile (ale myslím že tohle by patřilo spíš na plastikovou válku než sem)
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74487Verze : 0
    Avatar
    Bitaxe - souhlas. A pro lepší představu pár obrázků modelů Pokryškinových Migů
    autor Peter Vil, pramen - vvs.hobbyvista.com

    měřítko 1 : 48

    měřítko 1 : 48
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74551Verze : 0
    Avatar

    Citace - bitaxe :

    Traduje se i historka jak Pokryškynovi v Praze dali model letounu s tímto označením (myslím právě příď ) a on ho odmítl protože byla někoho jiného (snad pokryševa) s kým neměl zrovna nejlepší vztah. Také verze letounu na obrázku je zřejmě špatně, Pokud je známo (podle seriálu) by mělo jít o verzi N a ne o Q která je na obrázku. To že Eduard si vybral známou kamufláž nic neznamená - jde o prodejnost.

    Šlo o mašinu G. A. Rečkalova, kterého Pokryškin opravdu doslova neměl rád a jeho mašinu tenkrát v Praze PRÝ poznal podle sériového čísla na ocase.
    Taky mám postavenou Pokryškinovu kobru ve čtvrtce a u zbarvení jsem vycházel z kamufláže otištěné v PKR. Spodek na fotce sice vypadá jako světle modrá, ale je to opravdu světle šedá.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74561Verze : 0
    MOD
    Avatar

    Citace - RoBoT :

    Pánové modeláři, nemáte pocit, že tohle je spíše do plastkové.války ?



    Asi to tak bude, jak uvádí citace Confused


    Dovolil bych si ještě ale přesto dodat poznámu, že HSS Suchov, Konstanin V. - Pokryškinův letecký žák, ve svých pamětech, sepesaných v knize pod názvem "Eskadrilja vedet boj" uvádí následující (přibližná citace): "Když malovali trupová čísla na nové "kobry", tak při malování trupového čísla se nemohli dohodnout, jaké numero namalovat Pokryškinovi. Byly různé návrhy, ale nakonec zvítězil (momentálně si nevzpomenu na jméno Embarassed ) návrh, že to bude číslice "100", která měla znamenat konečný výsledek leteckých vítězství Pokryškina. Tomu se tento návrh zalíbil, s čímž souhlasil, na což mu podle šablony byla namalována na trup ona "100".


    Tolik vzpomínka očitého pamětníka, zaznamenaná v době, kdy to ještě měl dost živě v paměti Wink
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74656Verze : 0
    Avatar
    Ta Běločka, jak jste psali, pojmenování pro alkoholiky. Něco na tom bude, po válce, když se Pokryškin dostal do vyšších funkci, měl hodnost maršála atp, tak měl prý velké problémy s alkoholem, někde sem četl že měl problémy se svou slávou, které za války dosáhl, (v tom článku byl přirovnán ke Gagarinovi), jako politik byl málo schopný a neoblíbený. Ale pilot to byl sakramensky dobrý.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#74778Verze : 0
    Avatar
    Ještě jedna věc, ohledně modelu letounu, který byl Pokryškinovi v tehdejším Československu darován. Rozhodně se nemůže jednat o letoun Petra Afanasjevičeva Pokryševa, jelikož ten ve 2.světové válce na letounech Aircobra nelétal. Řekl bych, že nejspíše se jednalo o letoun Grigorije Rečkalova, který působil ve stejné jednotce jako Pokryškin a téměř dosáhl stejného počtu sestřelů-56 Smile
    P.S.snadno mohlo dojít k záměně, své sestřely značil stejným způsobem na místo před kabinou Laughing
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#120307Verze : 0
    Avatar
    59 + 6 Pokryškinových sestřelů a stav "běločki" uživatele Fridrich do sebe dobře zapadají. Doložím:
    Továrník a jeho přítel si vyšli po dobrém obědě do továrníkova soukromého revíru. Přítel našel zalíbení ve výborném hostitelově koňaku a továrník mu vytýkal: "Příteli, takhle netrefíš ani stodolu!" Vtom běží zajíc, přítel vystřelí-a zajíc padne. Továrník kroutí nevěřícně hlavou. Přítel vysvětluje: "V takovém houfu jsem aspoň jednoho trefit musel!"
    Uvádí se, že sovětští piloti dostávali za (potvrzený) sestřel sto gramů vodky.
    URL : https://forum.valka.cz/topic/view/9462#323969Verze : 0