CZK - Tatra 111

přehled verzí

Tatra 111


Vývoj vozidla, ktoré sa po skončení 2. svetovej vojny stalo známe ako Tatra 111, sa začala začiatkom 40. rokov 20. storočia v automobilke Ringhoffer-Tatra-Werke AG, Neselsdorf, Ost Sudetenland pre potreby ozbrojených zložiek Nemeckej ríše. Ako základ bol použitý podvozok z nákladného automobilu Tatra 81 (tento automobil v počte 220 ks používal aj Wehrmacht), okrem prednej nápravy, ktorú malo novovznikajúce vozidlo poháňanú. Prvé vozidlá Tatra 111 opustili výrobný závod začiatkom roku 1943 a do konca vojny ich bolo pre potreby Wehrmachtu vyrobených okolo 900.
Po skončení vojny pokračovala masová výroba tohto modelu (a odvodených typov) aj pre potreby československého priemyslu vo viacerých verziách.

Základné verzie:
Tatra 6500/111 - pôvodná verzia s nosnosťou 6500 kg vyvinutá počas nemeckej okupácie Čiech a Moravy pre potreby Wehrmachtu
Tatra 8000/111 - malosériová verzia s užitočnou hmotnosťou 8000 kg
Tatra 10000/111 - verzia s nosnosťou 10000 kg vyrábaná po skončení vojny. Na túto verziu bolo možné dodatočne upraviť aj verzie 6500/111 a 8000/111. Pre túto verziu sa neskôr začalo štandartne používať značenie Tatra 111. Výroba ukončená v roku 1952. Vyrabaný ako valník a sklápač (s nosnosťou 8000 kg, bez špec. označenia)
Tatra 9000/111 - časť vozidiel Tatra 111 s nosnosťou 10000 kg, ktorým bola v rokoch 1948-1949 (09/1948-02/1949) administratívne znížená užitočná hmotnosť na 9000 kg.
Tatra 112 - plánované označenie pre verziu Tatra 10000/111
Tatra 113 - projekt cestného valníkového automobilu s pohonom 6x4 odvodeného z T-111
Tatra 111 R - rekonštruovaný valník, výroba prebiehala v rokoch 1953-1962 (?)
Tatra 111 NR - rekonštruovaný valník na podvozku Tatra 111 N vybavený navijákom
Tatra 111 N - valník vybavený navijákom vyrábaný pre potreby ozbrojených síl. Bočnice valníka boli prispôsobené vezeniu osôb (sklápacie lavice)
Tatra 111 S - trojstranný sklápací automobil na podvozku Tatra 111 S
Tatra 111 S2 - trojstranný sklápací automobil na skrátenom podvozku Tatra 111 S

Všetky verzie sa vyrábali aj ako exportné (za označenie pridaný index E), prípadne aj s pravostranným riadením (pridaný index /145).

Samostatné podvozky:
Tatra 111 R - podvozok pre špeciálne nástavby, bez rámu
Tatra 111 R-E - podvozok pre špeciálne nástavby určený pre export do zahraniačia, bez rámu
Tatra 111 D - podvozok pre nástavby so špeciálnym nízkym rámom
Tatra 111 N - podvozok vybavený navijákom. Najčastejšie používaný s valníkovou nástavbou a ako vozidlo na prepravu dreva (oplenové vozidlo)
Tatra 111 S - podvozok s rámom a pomocnými agregátmi určený pre sklápacie automobily
Tatra 111 C - podvozok s rámom určený pre montáž cisterien (štandartný pre cisterny s objemom 7000 l a predĺžený pre cisterny s objemom 9000 l)
Tatra 111 C-2 - podvozok bez rámu určený pre montáž cisterien, zhodný s podvozkom Tatra 111 R okrem kabíny, ktorá bola vybavená dvojicou zadných okien po stranách kabíny (Tatra 111 R jedným oknom v strede zadnej časti kabíny)
Tatra 111/140 R - podvozok vybavený oceľovou plošinou pre montáž žeriavových nástavieb vybavený šikmými nosníkmi pre montáž hydraulických opôr

Špeciálne nadstavby::
AJ-3 - automobilový žeriav pôvodne sovietskej konštrukcie s nosnosťou 3000 kg
AJ-5 - automobilový žeriav pôvodne sovietskej konštrukcie s nosnosťou 5000 kg
HOJ-4 - hydraulický otočný žeriav s nosnosťou 4000 kg
HSC-4 - hydraulický žeriav s nosnoťou 4000 kg
HSC-5 - hydraulický žeriav s nosnosťou 5000 kg
Tatra 111 C - automobilové cisterny s objemom 7000 l a 9000 l (občas sa používa neoficiálne označenie Tatra 111 C-7 a Tatra 111 C-9)
VLH-111-17 - prepravník volne ložených sypkých hmôt
VLC-111 - prepravník volne loženého cementu
RŽ-7 - rozstrekovač živíc
D-030a - automobilové rýpadlo

a ďalšie malosériové a jednokusové verzie (autobus, zaťažkávacie vozidlo, traktor, rozmetače maštaľného hnoja a pod.)

Odvodené verzie:
Tatra 141 - ťahač ťažkých prívesov
Tatra 147 DC-5 Dumpcar - jednostranný sklápač
Tatra 400 - trolejbus

Neumann, Jan: Tatra 111 historie, vývoj, nástavby, jiné využití; Grada Publishing 2010; ISBN 978-247-3071-4
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t97568#361608 Verze : 16
Motor: typ TATRA 111 A (vznetový, štvortaktný, vzduchom chladený, 12 valcový)
Objem: 14.825 cm3
Výkon: 180 koní pri 1800 ot./min.

www.tatraportal.sk

CZK - Tatra 111 - Motor T 111 A

Motor T 111 A
CZK - Tatra 111 - Motor T 111 A - pohľad z boku

Motor T 111 A - pohľad z boku
URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t97568#210356 Verze : 1
Tatra 147 DC-5 Dumpcar a rýpadlo D-030a.

Archív autora

CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


CZK - Tatra 111 -


URL : https://www.valka.cz/CZK-Tatra-111-t97568#160741 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více