Handley Page Halifax B Mk.II (Special)

Handley Page Halifax B Mk.V (Special)
     
Název:
Name:
Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.I (Special) Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.I (Special)
Originální název:
Original Name:
Handley Page H.P.59 Halifax B Mk.II Srs.I (Special)
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1942-DD.MM.194R Tollerton Aircraft Services Ltd.1), Tollerton
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1942-DD.MM.194R
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
? konverzí
První vzlet:
Maiden Flight:
DD.08.1942
Osádka:
Crew:
4-6
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
15876 2) kg 350002) lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
? kg ? lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
27216 kg 60000 lb
Rozpětí:
Wingspan:
30.07 m 98ft 8in
Délka:
Length:
21.36 m 70ft 1in
Výška:
Height:
6.32 m 20ft 9in
Plocha křídla:
Wing Area:
116.13 m2 1250 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
4
Typ:
Type:
Rolls-Royce Merlin XX kapalinou chlazený vidlicový dvanáctiválec o vzletovém výkonu 955,5 kW (1 298 k), bojový výkon I. rychlost kompresoru: 1 104 kW (1 460 k) v h= 1 830 m a
II. rychlost kompresoru: 1 111 kW (1 511 k) v h= 3 810 m.
Vrtule: trojlisté Rotol s konstantní rychlostí otáček
Rolls-Royce Merlin XX twelve-cylinder liquid-cooled Vee engine rated at 1,280 hp for take-off,
1,480 hp at 6,000 ft for combat power MS gear and
1,490 hp at 12,500 ft for combat power FS gear,
driving a three-blade Rotol Type constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
408.8 km/h v 3886 m 254 mph in 12750 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
305.8 km/h v 5791 m 190 mph in 19000 ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
? m/s ? ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
6706 m 22000 ft
Dolet:
Range:
3057.8 km 1900 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
4x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm v horní střelecké věži Boulton Paul Type A Mk.VII (550 nábojů na hlaveň) 3)
4x pohyblivý kulomet Browning ráže 7,7 mm v zadní střelecké věži Boulton Paul Type E (2 500 nábojů na hlaveň)

Pumový náklad: do hmotnosti 5 897 kg
Four flexible rearward-firing 0.303 in Browning Mk.II machine-guns in the Boulton Paul Type E tail turret, 2,500 rpg and
four flexible 0.303in Browning Mk.II machine-guns in the Boulton Paul Type A Mk.VII dorsal turret (550 rpg) 3)

Bomb load:
13,000 lb top - 10,000lb in the bomb-bay, 3,000 lb in the wings
(mostly two 1,500 lb + six 500 lb or eight 1,000 lb + six 500 lb bombs).
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
1) autor první konverze; další stroje většinou přestavěny u operačních jednotek
2) Mk.V 16329 kg
3) původně určená pro Defiant, mnoho strojů mělo starší dvouhlavňovou věž typ C, případně hřbetní věž neměly vůbec

- část strojů B Mk.II Srs.I a Mk.V Srs.I byla od léta 1942 upravena na verzi Srs.I (Special), která byla kvůli prodloužení doletu odlehčena nahrazením přední věže "krytem Z" a dalšími menšími úpravami
- původně používány SOE pro zásobování evropských odbojových skupin, později ale nasazeny také u Bomber Command jako nouzový typ, než budou k dispozici nové verze s delším doletem
1) maker of the first conversion, other usually unit modified
2) Mk.V 36000 lb
3) originally built for Defiant; many aircraft have older Type C two-gun dorsal turret or no dorsal turret

- because of need of a greater range, from summer of 1942 some B Mk.II Srs.I a Mk.V Srs.Ihas been modified to the Srs.I (Special), with front turret replaced with "Z fairing" and some minor modifications
- used by SOE for supplying European resistance groups, later by Bomber Command as well, as interim bomber before new marks with extended range being availlable
Zdroje:
Sources:
Bingham, Victor F. Second to None: The Handley Page Halifax. Airlife, Shrewsbury 1986. ISBN 0-90639-366-3
Scutts, Jerry. Halifax in Action, In Action No.66. Squadron/Signal Publications, Carrollton 1984. ISBN 0-89747-158-X
Rapier, Brian J. Halifax at War. Ian Allan, Shepperton 1987. ISBN 0-7110-1554-6
Robertson, Bruce. Halifax Special. Ian Allan, Shepperton 1990. ISBN 0-7110-1920-7
Butler, Tony. Handley Page Halifax, Warpaint No.46. Warpaint Books, Bletchley 2004
Němeček, Václav. Handley Page Halifax, L+K 12-15/1992
www.britishaircraft.co.uk/aircraftpage.php?ID=130
http://www.airwar.ru/enc/bww2/galif.html

Handley Page Halifax B Mk.II (Special) - Halifax B Mk.V (Special)

Halifax B Mk.V (Special)
Handley Page Halifax B Mk.II (Special) - Halifax GR Mk.V (Special) se starou hřbetní věží v barvách Pobřežního velitelství

Halifax GR Mk.V (Special) se starou hřbetní věží v barvách Pobřežního velitelství
URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-B-Mk-II-Special-t97687#361890 Verze : 0
Fotografie Halifaxu Mk.II Srs.I, W1057 ZA-X z výzbroje 10. perutě RAF. Přední věž je nahrazena "zaplechovanou přídí" to znamená, že by to měl být Special. Tento letoun se účastnil útoků na bitevní loď Tirpitz.


Zdroj uveden výše
Handley Page Halifax B Mk.II (Special) -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-B-Mk-II-Special-t97687#249133 Verze : 1
commons.wikimedia.org

Handley Page Halifax B Mk.II (Special) -


URL : https://www.valka.cz/Handley-Page-Halifax-B-Mk-II-Special-t97687#536498 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více