Typ: Type: | L-29R | |
Výrobce: Producer: | Aero Vodochody n.p., Odolena Voda | |
Datum výroby: Date of Production: | 27.03.1968 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 892801 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | 27.03.1968-04.12.1973 2801 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 04.12.1973 zničen při nehodě | 04.12.1973 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Letoun odstartoval k nočnímu záletu počasí za ztížených povětrnostních podmínek.Po skončení záletu letoun na druhém okruhu začal sestupovat k přistání když posádka ve výšce 250m nad zemí a ve vzdálenosti 5km od prahu přistávací dráhy na letišti Plzeň-Líně ohlásila pulzaci motoru.Řídící létání nařídil okemžité přistání avšak dříve než se leton dostal nad vzletovou a přistávací dráhu letiště Plzeň-Líně, motor letounu vysadil a letoun se zřítil do pole kde došlo k odtržení levého křídla a totální destrukci přední části trupu.Posádka, pplk.Karel Šebek a mjr.Vladimír Kostelný, zahynula aniž se pokusila o katapultáž. Jako přímá příčina katastrofy byla stanovena námraza jejíž místy až centrimetr silná vrstva se na letounu začala tvořit již krátce po vzletu a jejíž části následně vnikly i do kompresoru motoru kde způsobily pulzaci motoru a jeho vysazení.Dále bylo konstatováno hrubé porušení letových předpisů posádkou, která spojila let na zálet počasí s obnovovací letovou činností a v závěru byla vznesena i výtka vůči řídícímu létání, který včas nereagoval na meteorologické varování před rizikem možného vzniku námrazy jejíž vznik se stal hlavní příčinou katastrofy. | Plane took off for night weather report flight in heavy weather conditions.After ending of flight starts glide to landing but in altitude 250 meters and distance 5 kilometers from the edge of runway of Plzeň-Líně airfield crew reported pulsation of engine. Air traffic controller order immediatelly landing but engine stopped and plane crashed sooner that it can reach runway of Plzeň-Líně airfield.After crashing to the field plane lost left wing and it's canopy was totally destroyed.Crew, lt.col.Karel Šebek and maj.Vladimír Kostelný, died in wreck. As direct reason of plane crash was defined icing which fragments entered to engine and caused it's pulsation and stopping.Next was claimed that crew made serious infraction of regulations because they connecter weather report flight with refreshing flight and as last claim was pronounced rebuke to air traffic controller who don't react for meteorological warning against icing which was primary reason of crash. |
Zdroje: Sources: | Hurt, Z.; Kučera, P.; Chalas, O. Ilustrovaná historie letectví: De Havilland Tiger Moth, Avia/Letov C-2 (Arado Ar 96), Aero L-29 Delfin. Naše vojsko, Praha 1992. ISBN 80-206-0219-4. Kučera, P.; Vlach, J. Aero L-39R/RS Delfín. Plastic Kits Revue 11. |