AGTR - 5 USS Liberty
typ: loď technického průzkumu
třída: Belmont
Kódové označení: GTR-5
loděnice: Oregon Shipbuilding Corporation of Portland, Oregon, přestavba Williamette Iron and Steel of Portland
stavba zahájena: 23.02.1945
spuštěna na vodu: ?
převzata do služby: 30.12.1964
vyřazena: 28.06.1968
posádka: 358
délka : 139 m
šířka : 18,9 m
ponor : 7 m
výtlak : 7725 t
Pohon
parní turbíny Westinghouse, 8500 HP
rychlost: 18 uzlů (krátkodobě 21 uzlů)
výzbroj:
4 x 12,7mm kulomet M2
Původně postavena jako civilní loď Simmons Victory. Roku 1963 převzata US Navy a přestavěna na pomocnou loď Liberty AG-168. Následně byla překlasifikována na loď technického průzkumu s označením AGTR-5. Byla provozována NSA.
Při Šestidenní válce mezi Izraelem a okolními arabskými státy, kdy poblíž Sinajského poloostrova v mezinárodních vodách prováděla elektronický průzkum, byla napadena 8. 6. 1967 izraelskými silami ze vzduchu a z moře. Zachycena byla nejdříve letounem Nord Noratlas-2501IS (103. tajeset) použitým pro námořní průzkum. Následného útoku se zúčastnily dva Mirage IIICJ (Kursa flight, 101. tajeset, velitel formace Yiftah Spector), dva Super Myster B2 (Royal flight, 105. tajeset) a torpédové čluny T203 Peress, T204 Tahmass a T206 Yassor třídy Ayah z 914. divize torpédových člunů (kód Pagoda), velitel formace Commander Moshe Oren na vlajkové lodi T204.
Letoun Nord provedl 7 až 8 přeletů, během kterých se nepodařilo spolehlivě určit typ lodi. Podle izraelské strany byla situace komplikována tím, že Američané jim podali informaci, podle které se už USS Liberty neměla v tomto prostoru nacházet. Navíc z radaru získali Izraelci mylný údaj o rychlosti lodi, která podle nich činila 28-30 uzlů. První zaútočily asi ve 13.58-14.00 místního času letouny Mirage, které loď zasáhly svými kanóny ráže 30 mm. Při útoku nebyla piloty spatřena žádná vlajka, podle které by bylo možno loď identifikovat. Následoval útok letounů Super Myster, které zasáhly loď napalmem. Letouny přerušily útok po té, co piloti spatřili označení lodi na boku psané latinkou, které vylučovalo egyptskou loď. Na to se přiblížily torpédové čluny a podle izraelské strany byly ostřelovány, na což reagovaly protiútokem, při kterém loď ostřelovaly svými kanóny a torpédy. Loď zasáhlo jedno z torpéd vypuštěných člunem T203. Loď byla silně poškozena a zahynulo 34 mužů posádky a 173 bylo zraněno. Tento útok byl přerušen po spatření americké vlajky. K místu střetnutí byly také kolem 14.30 vyslány dva vrtulníky SA-321 Super Frelon. Byly určeny k záchraně (nebo zajetí?) přeživších "Egypťanů" ve vodě po útoku. Následně, vzhledem k událostem, byl jejich úkol "rozšířen" na identifikaci lodě. Instrukce zněly, pokud přeživší mluví arabsky (Egypťané), převézt do Al-Arish, pokud mluví anglicky do Lod.
Izrael byl v té době Spojenými státy podporován a útok vysvětlil jako omyl, kdy loď byla zaměněna za egyptskou loď El Quseir. Přeživší námořníci však byli přesvědčeni, že k útoku došlo záměrně a že Izraelci věděli na koho útočí, protože po celou dobu útoku plula loď pod americkou vlajkou měla též viditelné označení na trupu. (Mnohé příklady však ukazují, že během útoku lze přehlédnout mnohé identifikační znaky. Například případ, kdy americké F-15 sestřelily dva vlastní vrtulníky Black Hawk s velkými namalovanými U.S. vlajkami v dubnu 1994 v bezletové zóně Iráku. Izraelští piloti zase den před incidentem bombardovali vlastní obrněnou kolonu. A asi nejznámějším a také nejpodobnějším příkladem omylu je útok letadel Swordfish na vlastní křižník Sheffield, který zaměnili s bitevní lodí Bismarck.) Izrael se za útok omluvil a poskytl odškodnění obětem útoku.
Kapitán lodě William McGonagle byl vyznamenán Medal of Honour za neohroženost a riskování svého života za hranice povinností během útoku.
Loď byla po útoku odtažena na Maltu do přístavu Valletta, kde byla opravena natolik, aby se mohla vrátit do USA, kde byla následně vyřazena. Roku 1973 byla prodána k sešrotování.
>Foto pořízené při incidentu a jeho následky zde.<
Seznam členů posádky, kteří zahynuli při incidentu 8.6.1967:
Cryptologic Technician 3rd Class William B. Allenbaugh, USN
Lieutenant Commander Philip M. Armstrong Jr., USN
Seaman Gary R. Blanchard, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Allen M. Blue, NSA
Quartermaster 3rd Class Francis Brown, USN
Cryptologic Technician 2nd Ronnie J. Campbell, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Converse, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Robert B. Eisenberg, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Goss, USN
Cryptologic Technician 1st Class Curtis L. Graves, USN
Cryptologic Technician Lawrence P. Hayden, USN
Cryptologic Technician 1st Class Warren Hersey, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Alan Higgins, USN
Seaman Carl L. Hoar, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Richard W. Keene, USN
Cryptologic Technician James L. Lenau, USN
Chief Cryptologic Technician Raymond E. Linn, USN
Cryptologic Technician 1st Class James M. Lupton, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Duane R. Marggraf, USN
Cryptologic Technician David W. Marlborough, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Anthony P. Mendle, USN
Cryptologic Technician Carl C. Nygren, USN
Lieutenant James C. Pierce, USN
Sergeant Jack Raper, U.S.M.C.
Corporal Edward Rehmayer II, U.S.M.C.
Interior Communications Electrician David N. Skolak, USN
Cryptologic Technician 1st Class John C. Smith Jr, USN
Chief Cryptologic Technician Melvin D. Smith, USN
Postal Clerk 2nd Class John C. Spicher, USN
Gunner's Mate 3rd Class Alexander N. Thompson, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Thomas R. Thornton, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Phillipe C. Tiedtke, USN
Lieutenant Stephen S. Toth, USN
Cryptologic Technician 1st Class Frederick J. Walton, USN
zdroj:
www.history.navy.mil
www.ussliberty.org
www.usslibertyinquiry.com
en.wikipedia.org
http://p076.ezboard.com/
/topic/view/43101/
typ: loď technického průzkumu
třída: Belmont
Kódové označení: GTR-5
loděnice: Oregon Shipbuilding Corporation of Portland, Oregon, přestavba Williamette Iron and Steel of Portland
stavba zahájena: 23.02.1945
spuštěna na vodu: ?
převzata do služby: 30.12.1964
vyřazena: 28.06.1968
posádka: 358
délka : 139 m
šířka : 18,9 m
ponor : 7 m
výtlak : 7725 t
Pohon
parní turbíny Westinghouse, 8500 HP
rychlost: 18 uzlů (krátkodobě 21 uzlů)
výzbroj:
4 x 12,7mm kulomet M2
Původně postavena jako civilní loď Simmons Victory. Roku 1963 převzata US Navy a přestavěna na pomocnou loď Liberty AG-168. Následně byla překlasifikována na loď technického průzkumu s označením AGTR-5. Byla provozována NSA.
Při Šestidenní válce mezi Izraelem a okolními arabskými státy, kdy poblíž Sinajského poloostrova v mezinárodních vodách prováděla elektronický průzkum, byla napadena 8. 6. 1967 izraelskými silami ze vzduchu a z moře. Zachycena byla nejdříve letounem Nord Noratlas-2501IS (103. tajeset) použitým pro námořní průzkum. Následného útoku se zúčastnily dva Mirage IIICJ (Kursa flight, 101. tajeset, velitel formace Yiftah Spector), dva Super Myster B2 (Royal flight, 105. tajeset) a torpédové čluny T203 Peress, T204 Tahmass a T206 Yassor třídy Ayah z 914. divize torpédových člunů (kód Pagoda), velitel formace Commander Moshe Oren na vlajkové lodi T204.
Letoun Nord provedl 7 až 8 přeletů, během kterých se nepodařilo spolehlivě určit typ lodi. Podle izraelské strany byla situace komplikována tím, že Američané jim podali informaci, podle které se už USS Liberty neměla v tomto prostoru nacházet. Navíc z radaru získali Izraelci mylný údaj o rychlosti lodi, která podle nich činila 28-30 uzlů. První zaútočily asi ve 13.58-14.00 místního času letouny Mirage, které loď zasáhly svými kanóny ráže 30 mm. Při útoku nebyla piloty spatřena žádná vlajka, podle které by bylo možno loď identifikovat. Následoval útok letounů Super Myster, které zasáhly loď napalmem. Letouny přerušily útok po té, co piloti spatřili označení lodi na boku psané latinkou, které vylučovalo egyptskou loď. Na to se přiblížily torpédové čluny a podle izraelské strany byly ostřelovány, na což reagovaly protiútokem, při kterém loď ostřelovaly svými kanóny a torpédy. Loď zasáhlo jedno z torpéd vypuštěných člunem T203. Loď byla silně poškozena a zahynulo 34 mužů posádky a 173 bylo zraněno. Tento útok byl přerušen po spatření americké vlajky. K místu střetnutí byly také kolem 14.30 vyslány dva vrtulníky SA-321 Super Frelon. Byly určeny k záchraně (nebo zajetí?) přeživších "Egypťanů" ve vodě po útoku. Následně, vzhledem k událostem, byl jejich úkol "rozšířen" na identifikaci lodě. Instrukce zněly, pokud přeživší mluví arabsky (Egypťané), převézt do Al-Arish, pokud mluví anglicky do Lod.
Izrael byl v té době Spojenými státy podporován a útok vysvětlil jako omyl, kdy loď byla zaměněna za egyptskou loď El Quseir. Přeživší námořníci však byli přesvědčeni, že k útoku došlo záměrně a že Izraelci věděli na koho útočí, protože po celou dobu útoku plula loď pod americkou vlajkou měla též viditelné označení na trupu. (Mnohé příklady však ukazují, že během útoku lze přehlédnout mnohé identifikační znaky. Například případ, kdy americké F-15 sestřelily dva vlastní vrtulníky Black Hawk s velkými namalovanými U.S. vlajkami v dubnu 1994 v bezletové zóně Iráku. Izraelští piloti zase den před incidentem bombardovali vlastní obrněnou kolonu. A asi nejznámějším a také nejpodobnějším příkladem omylu je útok letadel Swordfish na vlastní křižník Sheffield, který zaměnili s bitevní lodí Bismarck.) Izrael se za útok omluvil a poskytl odškodnění obětem útoku.
Kapitán lodě William McGonagle byl vyznamenán Medal of Honour za neohroženost a riskování svého života za hranice povinností během útoku.
Loď byla po útoku odtažena na Maltu do přístavu Valletta, kde byla opravena natolik, aby se mohla vrátit do USA, kde byla následně vyřazena. Roku 1973 byla prodána k sešrotování.
>Foto pořízené při incidentu a jeho následky zde.<
Seznam členů posádky, kteří zahynuli při incidentu 8.6.1967:
Cryptologic Technician 3rd Class William B. Allenbaugh, USN
Lieutenant Commander Philip M. Armstrong Jr., USN
Seaman Gary R. Blanchard, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Allen M. Blue, NSA
Quartermaster 3rd Class Francis Brown, USN
Cryptologic Technician 2nd Ronnie J. Campbell, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Converse, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Robert B. Eisenberg, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Jerry L. Goss, USN
Cryptologic Technician 1st Class Curtis L. Graves, USN
Cryptologic Technician Lawrence P. Hayden, USN
Cryptologic Technician 1st Class Warren Hersey, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Alan Higgins, USN
Seaman Carl L. Hoar, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Richard W. Keene, USN
Cryptologic Technician James L. Lenau, USN
Chief Cryptologic Technician Raymond E. Linn, USN
Cryptologic Technician 1st Class James M. Lupton, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Duane R. Marggraf, USN
Cryptologic Technician David W. Marlborough, USN
Cryptologic Technician 2nd Class Anthony P. Mendle, USN
Cryptologic Technician Carl C. Nygren, USN
Lieutenant James C. Pierce, USN
Sergeant Jack Raper, U.S.M.C.
Corporal Edward Rehmayer II, U.S.M.C.
Interior Communications Electrician David N. Skolak, USN
Cryptologic Technician 1st Class John C. Smith Jr, USN
Chief Cryptologic Technician Melvin D. Smith, USN
Postal Clerk 2nd Class John C. Spicher, USN
Gunner's Mate 3rd Class Alexander N. Thompson, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Thomas R. Thornton, USN
Cryptologic Technician 3rd Class Phillipe C. Tiedtke, USN
Lieutenant Stephen S. Toth, USN
Cryptologic Technician 1st Class Frederick J. Walton, USN
zdroj:
www.history.navy.mil
www.ussliberty.org
www.usslibertyinquiry.com
en.wikipedia.org
http://p076.ezboard.com/
/topic/view/43101/