Avia Fokker F-IX

Avia Fokker F-39
     
Název:
Name:
Avia Fokker F-IX Avia Fokker F-IX
Originální název:
Original Name:
Avia Fokker F-IX
Kategorie:
Category:
bombardovací letoun bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1932-DD.06.1934 Avia, akciová společnost pro průmysl letecký, Čakovice /
Období výroby:
Production Period:
DD.MM.1932-DD.06.1934
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
12 F-IX
2 F-39
První vzlet:
Maiden Flight:
17.02.1932
Osádka:
Crew:
5
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
pevný fixed
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
5450 kg 12015 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
9160 kg 20194 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
? kg ? lb
Rozpětí:
Wingspan:
27,14 m 89ft 0,5in
Délka:
Length:
19,30 m 63ft 3,84in
Výška:
Height:
4,80 m 15ft 8,97in
Plocha křídla:
Wing Area:
103,00 m2 1108.68 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
88,9 kg/m2 18.21 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
3
Typ:
Type:
Walter Jupiter VI o výkonu 331 kW/450 k
dvoulistá dřevěná vrtule
Walter Jupiter VI, power 443 hp
two-blade wooden propeller
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
? ?
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
210 km/h v ? m 130.5 mph in ? ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
188 km/h v ? m 116.8 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
2,5 m/s 492.1 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
35 min do 3000 m 35 min to 9843 ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
4500 m 14764 ft
Dolet:
Range:
1000 km 621.4 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
? km ? mi
Výzbroj:
Armament:
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 na hřbetě
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod trupem
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 pod přídí
1x pohyblivý 7,92mm kulomet vz.28 v okénku v každém boku

1500 kg pum v pumovnici a pod křídly
1x flexible 7,92 mm vz.28, ventral position
1x flexible 7,92 mm vz.28, dorsal position
1x flexible 7,92 mm vz.28 under the nose
1x flexible 7,92 mm vz.28 on each side

3300 lb of bombs internally and externally
Uživatelské státy:
User States:






Poznámka:
Note:
- licenční verze Fokkeru F-IX
- verze pro Jugoslávii, F-39, měla 412kW motory Gnome-Rhône Jupiter
- F-IX.12 přestavěn na dopravní F-IXD
-
Zdroje:
Sources:
Václavík, Josef. Těžký bombardovací letoun Avia Fokker F-IX, HPM 2000/01-02.
ČSA čtenářům L+K, L+K 1995/05.
Němeček, V. Československá letadla 1918-1945, Naše Vojsko, Praha 1983.
Fidler, J. Sluka, V. Encyklopedie branné moci Republiky československé 1920-38, Libri 2006. ISBN 80-7277-256-2.
URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#10413 Verze : 0
...
Avia Fokker F-IX -


URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27085 Verze : 0
Avia F-39 (úprava Avia F-IX pro Jugoslávii).
Avia Fokker F-IX -


URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#27093 Verze : 0
F-IX.1 byl zbarven podle platného schématu třicátých let. Písmeno L označuje příslušnost k 81. letce, číslo 1 prozrazuje nejenom pořadové číslo stroje v letce, ale také skutečnost, že se jedná o 1. vyrobený stroj, neboť u F-IX se krylo s výrobním.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398740 Verze : 0
F-IX.11 příslušející 83. letce. Stroj nesl skleník pro bombometčíka. V detailu je nakreslen znak Leteckého pluku 5, červená moravská orlice v bílém poli.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398785 Verze : 0
F-IX.12, poslední vyrobená devítka létala bez charakteristického prošlápnutí trupu. Zato se na ni zkoušela vysunovací kulometná věž.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398784 Verze : 0
F-IX.9, tzv. štábní či generálský letoun, který však běžně létal s kulometnou výzbrojí a pumovými závěsníky. Na cestu na letecký meeting do Curychu obdržel civilní imatrikulaci, tak jako ostatní letouny naší výpravy - Avie B-534 a Ba-122, přičemž byly ponechány vojenské výsostné znaky.
Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

Avia Fokker F-IX -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#398789 Verze : 0
.
Avia Fokker F-IX - Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.

Dvě Avie F-IX byly pod označením F-39 prodány jugoslávskému letectvu. Stroje továrních čísel 13 a 14 (výrobní čísla 101 a 102) byly do Jugoslávie přelétnuty roku 1932. Na našem území létaly s výsostnými znaky zákazníka s horními a bočními plochami krytými khaki barvou, která byla později doplněna nepravidelnými pásy tmavé, patrně hnědé barvy. Spodní plochy světle šedé.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470433 Verze : 0
.
Avia Fokker F-IX - Avia-Fokker F.39 Babaroga - Čarodějnice chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a  hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.

Avia-Fokker F.39 "Babaroga - Čarodějnice" chorvatského letectva (Zrakoplovstvo NDH) v podobě ze zimy 1943. Horní a boční plochy kryla nepravidelná pole tmavě zelené a hnědé, spodní byly světle modrošedé. Přední část trupu (v horní části až za kabinu) zůstala v barvě kovu.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#415385 Verze : 0
.
Avia Fokker F-IX - Podoba F-39 Baba roga (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými hady, žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.

Podoba F-39 "Baba roga" (Čarodějnice) nakonec vykrystalizovala až do tohoto pestrého vzhledu - původní zeleno-hnědá kamufláž byla doplněna světle šedými "hady", žluté doplňky se rozšířily o VOP a kryty motorů. Šlo o jeden ze dvou původně jugoslávských letounů výrobních čísel 101 a 102. Stroj byl v roce 1942 využíván jako bombardovací a výsadkový při protipartyzánských operacích.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470436 Verze : 0
.
Avia Fokker F-IX - Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.

Službami Avií F-IX nepohrdli ani Němci - zobrazený stroj se na počátku války nacházel v Prostějově. Kamufláž zůstala předválečná - khaki na horních a bočních plochách, světle modrošedá na spodních plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470437 Verze : 0
.
Avia Fokker F-IX - Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.

Avia Fokker F-IX patřící Wehrmachtu nosila roku 1940 neobvyklou kombinaci kódových písmen. Letoun nesl nátěr khaki na všech plochách.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Avia-Fokker-F-IX-t3760#470438 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více