Douglas C-54 Skymaster

přehled verzí
Douglas C-54 Skymaster - přehled verzí

C-54- první armádou používaná verze, 24 letadel bylo upraveno z civilních DC-4

C-54A
- zesílený drak a zvětšení kapacity palivových nádrží, určen pro přepravu osob i nákladu, vyrobeno 252 letadel

MC-54A
- úprava pro přepravu raněných

C-54B
- opět byla zvýšena kapacita palivových nádrží, nové nádrže byly v křídlech, vyrobeno 220 letadel

VC-54C
- jeden letoun byl upraven pro přepravu presidenta Franklina D. Roosevelta

C-54D
- shodný letoun s verzí C-54B, motory P&W R-2000-11, vyrobeno 380 letadel

AC-54D- několik strojů bylo přestaveno pro kalibraci komunikačního zařízení

EC-54D
- přeznačení verze AC-54D

HC-54D
- úprava pro záchrannou službu, později přeznačené na SC-54D.

JC-54D
- nouzová úprava pro sledování návratu kabin kosmických lodí, upraveno 9 letadel.

SC-54D
- úprava pro vyhledávání a záchranu letadel, upraveno bylo 38 letadel, později označeno jako HC-54D

TC-54D
- úprava pro výcvik osádek vícemotorových letadel

VC-54D
- úprava pro přepravu VIP pasažérů

WC-54D
- úprava pro průzkum počasí

C-54E
- rychlá úprava pro dopravu paliva, upraveno bylo 125 letadel

AC-54E
- úprava původních C-54E pro airolinky, v roce 1962 byly přeznačeny na EC-54-E

EC-54E
- přeznačené AC-54E

HC-54E
- přeznačené SC-54E (rok 1962)

SC-54E
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54E

VC-54E
- úprava pro dopravu personálu

XC-54F
- projekt výsadkového letounu, k výrobě nedošlo

C-54G
- shodné s verzí C-54E, pouze jiná verze motorů P&W R-2000, rok 1945

HC-54G
- přeznačené SC-54G (rok 1962)

JC-54G
- provizorní testovací úprava letounu C-54G

SC-54G
- úprava pro námořní záchrannou službu, v roce 1962 přeznačeny na HC-54G

VC-54G
- úprava pro přepravu VIP pasažérů nebo personálu

C-54GM
- označení DC-4 vyrobených v Kanadě

C-54H
- výsadková verze, nebyla vyráběna

C-54J
- projekt pro přepravu personálu, k výrobě nedošlo

XC-54K
- jeden prototyp s dlouhým doletem, poháněn motory Wright R-1820

C-54L
- jeden letoun C-54A, na kterém byl testován upravený palivový systém

C-54M
- úprava pro dopravu uhlí do Berlína vzdušným mostem, upraveno 38 letadel

MC-54M
- speciální úprava pro přepravu nemocných a zraněných, 30 letadel

VC-54N
- přeznačené námořní R5D-1Z (rok 1962)

C-54P
- přeznačené námořní R5D-2 (rok 1962)

VC-54P
- přeznačené námořní R5D-2Z (rok 1962)

C-54Q
- přeznačené námořní R5D-3 (rok 1962)

VC-54Q
- přeznačené námořní R5D-3Z (rok 1962)

C-54R
- přeznačené námořní R5D-4R (rok 1962)

C-54S
- přeznačené námořní R5D-5 (rok 1962)

VC-54S
- přeznačené námořní R5D-5Z (rok 1962)

C-54T
- přeznačené námořní R5D-5R (rok 1962)

EC-54U
- přeznačené námořní R5D-4 se speciální elektronikou (rok 1962)

RC-54V
- přeznačené námořní R5D-3P (rok 1962)

R5D-1
- letoun C-54A upravený pro US Navy, 65 letadel

R5D-1C
- upravené R5D-1 na standart C-54B

R5D-1F
- upravené R5D-1 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54N

R5D-1Z
- dočasné použité označení pro R5D-1F

R5D-2
- 30 letadel C-54B upravených pro službu v US Navy, v roce 1962 přeznačen na C-54P

R5D-2F
- upravené R5D-2 pro přepravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54P

R5D-2Z
- dočasné použité označení pro R5D-2F

R5D-3
- letoun C-54D upravený pro US Navy, 95 letadel, v roce 1962 přeznačen na C-54Q

R5D-3P
- úprava pro fotografický průzkum, v roce 1962 přeznačen na RC-54V

R5D-3Z
- úprava letounu R5D-3 pro dopravu námořního personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54Q

R5D-4
- C-54E upravené pro službu u US Navy, 20 letadel, v roce 1962 přeznačen na EC-54U

R5D-4R
- úprava R5D-4 přo přepravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54R

R5D-5
- R5D-2 a R5D3 po výměně motorů, přibližně odpovídal verzi C-54G, v roce 1962 přeznačen na C-54S

R5D-5R
- úprava R5D-5 pro dopravu osob, v roce 1962 přeznačen na C-54T

R5D-5Z
- úprava R5D-5 pro přepravu osádek a personálu, v roce 1962 přeznačen na VC-54S

R5D-6
- C-54J pro dopravu osob pro námořnictvo, k výrobě nedošlo

XC-112
- přetlaková verze C-54B s motory P&W R-2800, nebyl vyráběn

XC-112A
- jako XC-112, vývoj DC-6

XC-114
- letoun C-54E s motory Allison V-1710

XC-115
- XC-114 poháněný motory Packard V-1650, nebyl vyráběn

XC-116
- XC-114 s tepelným odledovacím zařízením pouze testy na jediném letounu

Skymaster I
- C-54D užívané RAF, jednalo se o 22 letadel, 10 letadel bylo vráceno USAAF

Celkem bylo vyrobeno 1 170 letounů Skymaster

Použité zdroje:
http://www.uswarplanes.net/c54.html
http://en.wikipedia.org/wiki/C-54_Skymaster
aeroweb.brooklyn.cuny.edu
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Douglas-C-54-Skymaster-t70449#248047 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více