I. skupina Stíhací eskadry 2 [1939-1945]

1st Group of the 2nd Fighter Wing
I. Gruppe des Jagdgeschwaders 2 (I./JG 2)
     
Název:
Name:
I. skupina Stíhací eskadry 2 1st Group of the 2nd Fighter Wing
Originální název:
Original Name:
I. Gruppe des Jagdgeschwaders 2
Datum vzniku:
Raised/Formed:
01.05.1939
Předchůdce:
Predecessor:
I. skupina Stíhací eskadry 131 1st Group of the 131st Fighter Wing
Datum zániku:
Disbanded:
DD.04.1945
Nástupce:
Successor:
- -
Nadřízené velitelství:
Higher Command:
01.05.1939-DD.04.1945 Stíhací eskadra 2
01.05.1939-DD.05.1945 2nd Fighter Wing
Dislokace:
Deployed:
01.05.1939-25.08.1939 Wustermark, Fliegerhorst Döberitz /
25.08.1939-02.09.1939 Fürstenwalde, Leithorst und Einsatzhafen Fürstenwalde /
02.09.1939-02.11.1939 Wustermark, Fliegerhorst Döberitz /
02.11.1939-20.04.1940 Frankfurt nad Mohanem, Einsatzhafen Frankfurt-Rebstock /
20.04.1940-14.05.1940 Bassenheim, ?
14.05.1940-18.05.1940 Bastogne, ? /
18.05.1940-02.06.1940 Beaulieu-en-Aronne, ?
02.06.1940-13.06.1940 Couvron-et-Aumencourt, Flugplatz Laon-Couvron /
13.06.1940-16.06.1940 Maast-et-Violaine, Flugplatz Oulchy /
16.06.1940-22.06.1940 Marigny, Landeplatz Marigny-le-Grand /
22.06.1940-24.06.1940 Saint-André-de-l´Eure, Fliegerhorst Saint-André-de-l´Eure /
24.06.1940-27.06.1940 Rocqancourt, ?
27.06.1940-28.08.1940 Beaumont-le-Roger, Fliegerhorst Beaumont-le-Roger /
28.08.1940-10.09.1940 Dunkerk, Fliegerhorst Dünkirchen-Mardyck /
10.09.1940-20.10.1940 Beaumont-le-Roger, Fliegerhorst Beaumont-le-Roger /
20.10.1940-26.10.1940 Mont-de-Marsan, Fliegerhorst Mont de Marsan /
26.10.1940-DD.03.1941 Beaumont-le-Roger, Fliegerhorst Beaumont-le-Roger /
DD.03.1941-08.06.1941 Théville, ? /
08.06.1941-01.08.1941 Brest, Flugplatz Brest-Nord /
01.08.1941-DD.12.1941 Morlaix, Fliegerhorst Morlaix /
DD.12.1941-DD.03.1942 Brest, Flugplatz Brest-Nord /
DD.03.1942-DD.04.1942 Saint-Omer, Fliegerhorst St. Omer - Wizernes /
DD.04.1942-09.11.1942 Tricqueville, ?
09.11.1942-25.01.1943 Marignane, Fliegerhorst Marseille-Marignane /
DD.01.1943-DD.03.1943 St. Brieuc, ? /
DD.03.1943-DD.06.1943 Tricqueville, ?
DD.06.1943-DD.11.1943 Beaumont-le-Roger, Fliegerhorst Beaumont-le-Roger /
DD.11.1943-DD.01.1944 Conches, ?
DD.01.1944-20.02.1944 Aix, ?
20.02.1944-24.02.1944 Viterbo, Flugplatz Viterbo (Flugplatz 251) /
24.02.1944-08.03.1944 Viglianello, ?
08.03.1944-26.03.1944 Castiglione del Lago, Flugplatz Castiglione del Lago (Flugplatz 299) /
26.03.1944-08.04.1944 Diavolo, ?
08.04.1944-12.05.1944 Aix, ?
12.05.1944-07.06.1944 Boissy l'Aillerie, Fliegerhost Cormeilles /
07.06.1944-13.07.1944 Creil, Fliegerhorst Creil /
13.07.1944-DD.08.1944 Husum, Fliegerhorst Husum /
DD.08.1944-04.09.1944 Sint-Truiden, Fliegerhorst Saint Trond /
04.09.1944-DD.03.1945 Usingen, Einsatzhafen Merzhausen /

Velitel:
Commander:
01.05.1939-26.09.1939 Vieck, Karl (Oberleutnant)
26.09.1939-22.06.1940 Roth, Jürgen (Hauptmann)
22.06.1940-09.09.1940 Strümpell, Hennig (Hauptmann)
09.09.1940-20.10.1940 Wick, Helmut (Hauptmann)
20.10.1940-04.08.1941 Krahl, Karl Heinz (Hauptmann)
05.08.1941-01.12.1941 Simon, Georg (Hauptmann)
02.12.1941-04.05.1942 Prestele, Ignaz (Hauptmann)
04.05.1942-DD.12.1942 Leie, Erich (Hauptmann)
06.01.1943-18.08.1943 Bolz, Helmut Felix (Hauptmann)
19.08.1943-24.09.1944 Hohagen, Erich (Hauptmann)
24.09.1944-DD.12.1944 Matoni, Walter (Major)
18.12.1944-25.03.1945 Hrdlicka, Franz (Hauptmann)
26.03.1945-DD.04.1945 Eickhoff, Christian (Oberleutnant)
Podřízené jednotky:
Subordinated Units:
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
www.lexikon-der-wehrmacht.de
URL : https://www.valka.cz/I-skupina-Stihaci-eskadry-2-1939-1945-t162434#493170 Verze : 7

I. skupina Stíhací eskadry 2



Vznikla 1. května 1939 na letišti Döberitz přejmenováním I./JG 131. Skupina sestávala z 1., 2., 3. a 10. letky a byla tehdy vyzbrojena letadly Messerschmitt Bf 109 D-1, ještě v květnu ale začalo přezbrojování na stroje Messerschmitt Bf 109 E-1. V rámci mobilizace před polským tažením se skupina 25. srpna přesunula do Fürstenwalde, kde měla na starost leteckou ochranu německého hlavního města. Již 2. září se ale vrátila do Döberitz, ačkoliv úkol měla stále stejný. K 2. listopadu 1939 se přesunula do frankfurtského Rebstocku, kde měla střežit západní hranici. Kromě rebstockého letiště využívala i letiště v Bassenheimu, Wengerohru a Trevíru-Eurenu. V prosinci 1939 posloužila část pilotů jako základ pro vytvoření II./JG 2. Ke konci roku se 10. letka přesunula do Brandenburgu-Briestu, kde přešla do podřízenosti IV.(N)/JG 2.

V rámci příprav na západní tažení se skupina v polovině dubna 1940 přesunula do Bassenheimu. 10. května se část skupiny přesunula do Kirchbergu a 14. května pak celá skupina do Bastogne, odkud létala do oblasti za řekou Másou. Jelikož útočné čelo pozemního vojska postupovalo vpřed, přesunula se skupina 18. května do Beaulieu a 20. května pak její část do Signy-le-Petit. Skupina operovala v prostoru Saint-Quentin - Laon - Beauvais - Cambrai a na konci měsíce v oblasti Calais - Dunkerk. 2. června se skupina v rámci příprav na operaci PAULA přesunula do Couvronu u Laonu, odkud operovala v oblasti Remeš-Épernay. Od 5. června 1940 podporovala skupina postup 6. a 9. armády. S tím jak tyto svazky postupovaly vpřed, přesouvala se i I. skupina, která se na konci boje o Francii nacházela v Rocancourtu. 27. července se skupina přesunula do Beaumont-le-Roger. Z tohoto letiště pak operovala nad Kanálem při různých typech misí, včetně těch v rámci bitvy o Británii. Na konci srpna se skupina přesunula do Fort-Mardycku, odkud létala nad jižní Anglii. 1. září se skupina vrátila do Beaumont-le-Roger, odkud létala nad anglické pobřeží. V říjnu 1940 byla skupina odvelena do Mont-de-Marsan v jihozápadní Francii v rámci zajištění ochrany schůzky Adolfa Hitlera s Franciskem Frankem. Po týdnu se vrátila zpátky do Beaumont-le-Roger, kde strávila přelom roku, během něhož přezbrojila na stroje Messerschmitt Bf 109 E-7 a Messerschmitt Bf 109 E-7/Z.

V březnu 1941 se skupina přesunula do Théville a v červnu do Brestu, kde měla zajišťovat ochranu přístavu. V tomto prostoru byl, až na těžký britský nálet v červenci 1941, relativní klid, a tak byli piloti zapůjčováni k II./JG 2 a III./JG 2, které musely odolávat četným britským náletům. Další spojenecký nálet na Brest byl proveden až v prosinci. Poté byla obrana Brestu posílena, přičemž se skupina přesunula do Morlaix. 6. února 1942 se skupina v rámci příprav na letecké krytí proplutí německých lodí Scharnhorst, Gneisenau a Prinz Eugen Kanálem přesunula nejprve do Abbeville, Caen a 11. února do Calais-Marck. Během samotné operace vystřídala několik dalších letišť. Ve stejné oblasti působila ještě několik dní, po které byla operačně podřízena II./JG 2, a pak se vrátila do severní Francii, kde byla dislokována v Octeville u Le Havru. Na počátku května 1942 byla skupina přesunuta do Tricqueville. V polovině tohoto měsíce přišel rozkaz vyčlenit 1. letku ze sestavy skupiny a přejmenovat ji na 11. letku. V Théville se mezitím začala formovat nová 1. letka, která byla vyzbrojena letadly Focke-Wulf Fw 190 A. Zbytek skupiny v této době přešel na stroje Focke-Wulf Fw 190 A-2 a Focke-Wulf Fw 190 A-3. 19. srpna 1942 byla skupina nasazena k odražení spojeneckého vylodění u Dieppe. V listopadu stejného roku se přesunula přes Dijon do Marseille, kde byla součástí sil soustředěných pro případ možné spojenecké invaze do jižní Francie a vykonávala ochranu francouzského středomořského pobřeží.

V lednu 1943 se skupina přesunula do Tricqueville. Skupině byla podřízena nově vytvořená 11. letka. Na druhou stranu byla v březnu 1. letka přesunuta do Bretaně, kde byla podřízena III. skupině. V dubnu se přesunul štáb skupiny spolu s 3. a 11. letkou do Bernay. Štáb a 3. letka se v červenci znovu stěhovaly, tentokrát do Conches. 11. letka se přesunula do Évreux přešla do přímé podřízenosti Stíhací eskadry 2. 2. letka se v tomto měsíci zacvičovala na noční létání podle přístrojů. Na počátku srpna se 1. letka přisunula zátky ke skupině do Conches. V září se vrátila i 11. letka, která byla k 1. říjnu přejmenována na 4. letku. Na konci listopadu 1943 byla skupina redislokována do Saint-Dizier, kde byla zapojena do systému protivzdušné obrany Říše, ale již v prosinci téhož roku se vrátila do Conches.

V lednu 1944 se celá skupina přesunula do jihofrancouzského Aix-les-Milles, v února pak dále do italského města Piacenza. Zde byla ale kvůli přítomnosti I./SG 4 a II./SG 4 příliš těsno, a tak se skupina přesunula do Castiglione del Lago. Skupina zde přešla do podřízenosti Leteckého velitelství 2 a podnikala útoky na spojenecká předmostí u Anzio a Nettuna. V březnu se skupina přesunula do Diavola, ale již v dubnu se vrátila do Aix les Milles. Zde se ale nezdržela příliš dlouho, neboť již v květnu se stěhovala do severofrancouzského Cormeilles-en-Vexin. Když se Spojenci vylodili v Normandii, přesunula se skupina do Creil. Utržila ale těžké ztráty a musela se odsunout na zotavení do Husum. Zde přezbrojila na stroje Focke-Wulf Fw 190 A-8/R2 a A-8/R6. V srpnu se skupina přesunula do Saint-Trond, odkud měla operovat proti Spojencům, ale již v srpnu se musela přesunout do Merzhausenu.

V lednu 1945 se skupina podílela na operaci BODENPLATTE, přičemž jí byl přidělen úkol zaútočit na letiště v Sint-Truiden. Vše dopadlo špatně. Skupina měla 35 provozuschopných strojů, avšak jen 33 pilotů. Navíc narazila na tvrdý odpor, takže spojenečtí piloti spolu s protiletadlovými dělostřelci zničili 18 strojů a 6 dalších poškodili. Skupina přežívala až do dubna, kdy byla v Merzhausenu zrušena.



Zdroj:
www.lexikon-der-wehrmacht.de
URL : https://www.valka.cz/I-skupina-Stihaci-eskadry-2-1939-1945-t162434#493846 Verze : 2
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy

Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více