Lockheed XP-58 Chain Lightning

     
Název:
Name:
Lockheed XP-58 Chain Lightning Lockheed XP-58 Chain Lightning
Originální název:
Original Name:
Lockheed XP-58 Chain Lightning
Kategorie:
Category:
stíhací letoun fighter aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.MM.1944-DD.MM.1944 Lockheed Aircraft Corp. Burbank, California
Období výroby:
Production Period:
DD.04.1940-06.06.1944 stavba letounu
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
1 (Serial No. 41-2670)
První vzlet:
Maiden Flight:
06.06.1944
Osádka:
Crew:
2
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
14344 kg 31623 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
17777 kg 39192 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
19505 kg 43001 lb
Rozpětí:
Wingspan:
21,340 m 70ft
Délka:
Length:
15,070 m 49ft 5,5in
Výška:
Height:
4,880 m 16ft
Plocha křídla:
Wing Area:
55.74 m2 600,0 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
318,981 kg/m2 65.33 lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
pístový piston
Počet motorů:
Number of Engines:
2
Typ:
Type:
Allison V-3420-11/13 kapalinou chlazený dvojvidlicový čtyřidvacetiválec o výkonu 2 237 kW (3 042 k) v h= 9 333 m.
Vrtule čtyřlistá s konstantní rychlostí otáček.
Allison V-3420-11/13 twenty-four cylinder liquid-cooled double-Vee engine rated 3,000 hp at 30,620 ft,
driving a four-blade constant-speed propellers.
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
3 030 až 6 435 l 666.5 - 1,416 UK gallons (800 - 1,700 US gal)
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
702 km/h v 7620 m 436 mph in 25000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
455.4 km/h v ? m 283 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
13,1 m/s 2578.7 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
11643 m 38200 ft
Dolet:
Range:
2010 km 1249 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
4835 km 3004.3 mi
Výzbroj:
Armament:
Příď č.1
4x pevný kanón Oldsmobile T-13 ráže 37 mm s 250 granáty na hlaveň.
Příď č.2
1x pevný kanón M5 ráže 75 mm (20 nábojů) a 2x kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm (300 nábojů na hlaveň)
2x pohyblivý zdvojený kulomet Colt-Browning M2 ráže 12,7 mm nad a pod trupovou gondolou.
Pumová zátěž: 1 814 kg
Nose No.1
Four fixed forward-firing 1.46 inch Oldsmobile T-13 cannons, 250 rpg or
nose No.2
one fixed forward-firing 2.95 inch M5 cannon with 20 rounds and
two fixed forward-firing 0.5 inch Colt-Browning M2 machine-guns, 300 rpg and
two turrets, one upper and the other lower on the fuselage, each turret containing two 0.50 inch Colt-Browning M2 machine-guns.
Bomb load: Up to 4,000 lb.
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
Letoun vykonal 25 zkušebních letů a poté byl zrušen. -
Zdroje:
Sources:
René J. Francillon Ph.D, Lockheed Aircraft since 1913, London, Putnam, 1982, ISBN 0-370-30329-6.
William Green and Gordon Swanborough, WW2 Aircraft Fact Files, US Army Air Force Fighters, Part 2., London, Macdonald and Jane's Publishers Ltd., 1978, ISBN 0-354-01072-7.
http://www.airwar.ru/enc/fww2/p58.html
http://www.warbirdsresourcegroup.org/URG/xp58.html
www.militaryfactory.com
alternathistory.org.ua
archiv autora
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-58-Chain-Lightning-t43629#172597 Verze : 0
Lockheed XP-58 Chain Lightning


Historie:
S jistou nadsázkou se dá říci, že společnost Lockheed Aircraft Corporation byla po zásluze potrestána za to, že dostala od ministerstva války souhlas s exportem stíhacích P-38 do Evropy, což byla jistě velice lukrativní zakázka. Firma Lockheed však zavázala, že na vlastní náklady vyvine pro americké armádní letectvo stíhačku obdobné koncepce, leč s mnohem vyššími výkony. Takovou dohodu uzavřely obě strany na jaře roku 1940.


První verze měla být poháněna turbokompresorovými motory Continental IV-1430, ty při malé hmotnosti měly poskytovat výkon 1 500 - 1 600 koní. Vyprojektovány byly dvě podoby - jednomístné a dvoumístné provedení. USAAC projevilo zájem o dvoumístnou verzi, kde mohl střelec dálkově ovládat dva kulomety ráže 12,7 mm, které byly umístněny na koncích nosníků ocasních ploch.


Vývoj motorů se protahoval a tak došlo ke změně pohonných jednotek, nově byly pro letoun určeny motory Pratt & Whitney XH-2600-9/11, tento motor neměl ani zdaleka ukončený vývoj a než bylo započato s výkresovou částí nového projektu byl vývoj motoru zastaven a zrušen. Změnu doznala obranná výzbroj, tedy její umístnění, nově měla být umístněná v dálkově ovládané věžičce vzadu pod trupem.


Velení letectva se po zrušení motoru Pratt & Whitney XH-2600-9/11 rozhodlo pro další nevyzkoušený nový motor, tentokráte Wright XR-2160 Tornado, od kterého se očekával výkon okolo 2 350 koní a zároveň požadovalo přetlakové prostory pro osádku a zároveň sdělilo, že prototyp očekává v srpnu 1942, což byl zcela nereálný termín.

Počátek roku 1942 znamenal pro společnost Lockheed a pro její projekt XP-58 začátek trápení, technický odbor začal konstruktéry zahrnovat novými a novými požadavky, které si velice často protiřečily a ve své většině byly nerealné, např. se z XP-58 měl stát mohutně ozbrojený bitevní letoun a o něco později zase bombardovací letoun, bombardovací verze měla mít trojčlennou osádku, byl zde již i bombometčík. Dále byla požadována stavba druhého prototypu, který by zase měl charakter stíhačky, tedy opět extrémně mohutně ozbrojené stíhačky (4x 37 mm kanón nebo 1x 75 mm kanón a dva kulomety 12,7 mm).


Firma Lockheed nakonec našla řešení, které spočívalo v rychle vyměnitelné přídi, tak mohl být letoun vyzbrojen velkým kanónem nebo kanóny ráže 37 mm. Motorářská továrna Wright však mezitím odstoupila od vývoje motoru Tornado a tak byl XP-58 nakonec poháněn motory Allison V-3420-11/13 o výkonu 2 600 - 3 000 koní. Prototyp vzlétl dne 06. 06. 1944, podle některých pramenů nalétal asi 16 hodin při 25 vzletech a potom byl natrvalo uzemněn, podle jiných pramenů byl jeho první let i letem posledním, přelétl na základnu Wright Field a tam sloužil jako pomůcka při výcviku mechaniků. USAAF již nevědělo co s takovým letounem.
URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-58-Chain-Lightning-t43629#172599 Verze : 0
... a několik fotografií
Lockheed XP-58 Chain Lightning -


Lockheed XP-58 Chain Lightning -


Lockheed XP-58 Chain Lightning -


Lockheed XP-58 Chain Lightning -


Lockheed XP-58 Chain Lightning -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-58-Chain-Lightning-t43629#172602 Verze : 0
Trojpohledový náčrtek
Lockheed XP-58 Chain Lightning -


URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-58-Chain-Lightning-t43629#172600 Verze : 0
.
Lockheed XP-58 Chain Lightning - XP-58, sériové číslo 12570, jediný vyrobený exemplář. Stroj při zkouškách létal kompletně v barvě materiálu, vyjma černých panelů proti oslnění.

XP-58, sériové číslo 12570, jediný vyrobený exemplář. Stroj při zkouškách létal kompletně v barvě materiálu, vyjma černých panelů proti oslnění.
Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Lockheed-XP-58-Chain-Lightning-t43629#606638 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více