Typ: Type: | MiG-21MF | |
Výrobce: Producer: | Moskevský strojírenský závod Prapor práce, Moskva | |
Datum výroby: Date of Production: | 14.06.1971 | |
Výrobní číslo: Construction Number: | 964313 | |
Sériové číslo / imatrikulace: Serial Number / Registration Code: | DD.08.1971-10.06.1992 4314 | |
Datum vyřazení z provozu: Date of Decommissioning: | 10.06.1992 zničen při nehodě | 10.06.1992 destroyed in crash |
Poznámka: Note: | Ke svému poslednímu letu odstartoval por. Červeňák zmíněného 10.června 1992 v 16:37. Od ŘL dostal přidělen prostor "SEVER", kde na stroji 4315 vyrobeném v r. 1971 po několik minutách zahájil plnění cv. 19/4. Podle metodiky je úkolem provést ve výšce 3000m ostrou zatáčku s max. náklonem na forsážním režimu, svíčku 60°, střemhlavý let 60°, polozvrat a bojovou zatáčku. Během provádění polozvratu ale nezvládl pilotáž a přivedl letoun do "druhého režimu". Přetažený letoun se v prudce sestupném letu kolébal ze strany na stranu, pilot několikrát změnil režim motoru z minimálního na maximální. Zvětšování výchylky stabilizátoru na hodnotu větší jak 20° vedlo k pádu letounu i při rychlosti daleko přes 500km/h. Štěstí se v té chvíli úplně otočilo k pilotovi zády. Letoun se nacházel v blízkosti kopců, jejichž převýšení dosahuje až 300 m nad úrovní okolního terénu a právě na jeden takový kopec se letoun řítil. Pilot tak neměl jinou možnost, než provést okamžitě katapultáž. Letoun se v tom okamžiku nacházel v levém náklonu, tedy ke kopci a měl rychlost přes 600 km/h. Díky přetažení a tím ofukování pitotstatického systému pod velkým úhlem byla do záchranného systému zavedena nesprávná rychlost (490km/h místo skutečných 600km/h). Navíc došlo k nedohoření pyropatrony systému odpalu tyče 1. stabilizačního padáku / oficiálně podle vyšetřovacího spisu to nemělo na činnost katapultáže vliv, podle techniků, se kterými jsem mluvil zřejmě mělo /. Tím, že systém vyhodnotil rychlost letu pod 500km/h došlo k okamžitému odstřelení 1. stabilizačního padáku a otevření 2. stabilizačního padáku.Ten se otevírá pouze na 1,5 sekundy, pak se odpojuje. Sedadlo s pilotem ale ještě nebylo dostatečně zbržděno a systém v rychlosti nad 400km/hod otevřel hlavní padák. Mohutný dynamický náraz způsobil pilotovi četná vnitřní zranění, navíc padák se náporem vzduchu roztrhnul a pilot dopadl prudce na zem. Utrpěná zranění byla smrtelná a pilot zakrátko skonal. | - |
Zdroje: Sources: | Článek “MiG-21/Ve znamení delty“ autora Radima Špalka uveřejněný na serveru www.valka.cz Gordon, Yefim; Dexter, Keith; Kommisarov, Dmitriy. Mikoyan MiG-21. Midland Publishing, Hinckley 2008. ISBN 978-1-85780-257-3. Якубович, Николай. Истребитель МиГ-21: Руссжкий Дух против фантомов, миражей и громовержцев ISBN 978-5-699-58827-5. Якубович, Николай. Боевые самолеты Микояна: Есть только МИГ... Яуза, Москва 2009. ISBN 978-5-699-34100-9. Беляков, Р.А.; Мармен, Ж. Самолеты МиГ 1939-1995. Авико Пресс, Москва 1996. ISBN: 5-86309-033-2. MiG-21, 4+ Publication, 1991 ruslet.webnode.cz www.leteckabadatelna.cz |