Republic F-105D Thunderchief

     
Název:
Name:
Republic F-105D Thunderchief Republic F-105D Thunderchief
Originální název:
Original Name:
Republic F-105D Thunderchief
Kategorie:
Category:
stíhací-bombardovací letoun fighter-bomber aeroplane
Výrobce:
Producer:
DD.06.1959-DD.02.1964 Republic Aviation Corp., Farmingdale, New York
Období výroby:
Production Period:
DD.06.1959-DD.02.1964
Vyrobeno kusů:
Number of Produced:
610
První vzlet:
Maiden Flight:
09.06.1959
Osádka:
Crew:
1
Základní charakteristika:
Basic Characteristics:
 
Vzlet a přistání:
Take-off and Landing:
CTOL - konvenční vzlet a přistání CTOL - conventional take-off and landing
Uspořádání křídla:
Arrangement of Wing:
jednoplošník monoplane
Uspořádání letounu:
Aircraft Concept:
klasické conventional
Podvozek:
Undercarriage:
zatahovací retractable
Přistávací zařízení:
Landing Gear:
kola wheels
Technické údaje:
Technical Data:
 
Hmotnost prázdného letounu:
Empty Weight:
12181 kg 26855 lb
Vzletová hmotnost:
Take-off Weight:
21954 kg 48400 lb
Maximální vzletová hmotnost:
Maximum Take-off Weight:
23967 kg 52838 lb
Rozpětí:
Wingspan:
10.64 m 34ft 11in
Délka:
Length:
19.58 m 64ft 3in
Výška:
Height:
5.99 m 19ft 8in
Plocha křídla:
Wing Area:
35.77 m2 385 ft2
Plošné zatížení:
Wing Loading:
? kg/m2 ? lb/ft2
Pohon:
Propulsion:
 
Kategorie:
Category:
jednoproudový turbojet
Počet motorů:
Number of Engines:
1
Typ:
Type:
Pratt & Whitney J75-P-19W o tahu 76,50 kN / 117,88 kN s přídavným spalováním Pratt & Whitney J75-P-19W, thrust 17200 lb.s.t. / 26500 lb.s.t. with afterburner
Objem palivových nádrží:
Fuel Tank Capacity:
4391 l
1476 l pomocná nádrž
2x 1703 l přídavná nádrž
1x 2460 l přídavná nádrž
1160 US gal
390 gal auxiliary tank
2x 450 gal drop tank
1x 650 gal drop tank
Výkony:
Performance:
 
Maximální rychlost:
Maximum Speed:
2208 km/h v 10973 m 1372 mph in 36000 ft
Cestovní rychlost:
Cruise Speed:
939.9 km/h v ? m 584 mph in ? ft
Rychlost stoupání:
Climb Rate:
163.1 m/s 32100 ft/min
Čas výstupu na výšku:
Time to Climb to:
? min do ? m ? min to ? ft
Operační dostup:
Service Ceiling:
14783 m 48500 ft
Dolet:
Range:
1252.1 km 778 mi
Maximální dolet:
Maximum Range:
3553.4 km 2208 mi
Výzbroj:
Armament:
1x kanon M61A1 Vulcan se zásobou 1028 kusů munice


do pumovnice, na čtyři podkřídlové a jeden podtrupový závěsník bylo možné umístit 7 484 kg výzbroje:
- PLŘS AIM-9B
- neřízené pumy (M117, Mk.82, zápalné pumy,...)
- raketnice pro neřízené rakety (LAU-3/A nebo LAU-18/A)
- řízené střely AGM-12 Bullpup
- kontejnery pro radioelektronický boj ALQ-71 nebo ALQ-78
1x M61A1 Vulcan cannon, 1028 rounds


16500 lb of ordnance on one internal and five external stores staitons:
AIM-9B
M117, Mk.82 and other bombs
LAU-3/A or LAU-18/A rocket launchers
AGM-12 Bullpup
ALQ-71 or ALQ-78 ECM pods
Uživatelské státy:
User States:
Poznámka:
Note:
- -
Zdroje:
Sources:
Kinzey, Bert. F-105 Thunderchief in Detail and Scale. Aero Publishers, Fallbrook 1982. ISBN 0-8168-5020-8.
Neubeck, Ken. F-105 Thunderchief in Action, No.185. Squadron/Signal Productions, Carrollton 2002. ISBN 89747-447-3.
http://joebaugher.com/usaf_fighters/f105_5.html
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#469803 Verze : 0
Republic F-105D Thunderchief

F-105D je modifikovanou verzí vycházející z F-105B. Hlavním cílem modernizace bylo vytvořit stíhací bombardér schopný působit za každého počasí, čímž varianta B příliš nebyla.

Ke změnám patřila instalace bombardovacího navigačního systému AN/ASG-19 Thunderstick a dalších avionických systémů, které si vynutily prodloužení draku o zhruba 400 mm. Pohon zajišťoval jeden motor J75-P-19W, který měl oproti svému předchůdci u F-105B zvýšený tah. Pumovnice a hlavňová výzbroj zůstaly beze změn, zesíleno bylo ovšem křídlo, takže celková hmotnost podvěsné výzbroje na 5 závěsnících (4 pod křídlem, 1 pod trupem) dosahovala hodnoty 7484 kg.

Původně se plánovala výroba více než 1500 kusů verze D. "Přítrž" tomu udělal tehdejší ministr obrany Robert McNamara, který rozhodl o zavedení stíhacích F-4 Phantom II do výzbroje letectva (na úkor výroby provedení D).

Produkce F-105D probíhala mezi roky 1959 až 1964 a celkem dala 610 exemplářů této verze. Jako první bylo na nové F-105D přezbrojeno 4. TFW, začátek přezbrojování jednotky nastal v roce 1960. Poté následovalo dalších šest křídel dislokovaných v USA i zámoří: 36. TFW - Bitburg (Německo), 49. TFW - Spangdahlem (Německo), 18. TFW - Kadena (Japonsko), 8. TFW - Itazuke (Japonsko), 23. TFW - McConnell AFB (Kansas, USA) a 4520. CCTW - Nellis AFB (USA, Nevada).

F-105D se během své počáteční služby na začátku šedesátých let přílišné obliby nedočkaly. Jejich služba byla provázena řadou nehod, což si vyžádalo minimálně 10 uzemnění celé flotily "Thudů" verze D. Ke standardním problémům patřily závady (či přímo exploze) motorů nebo průsaky paliva. Tyto komplikace se podařilo uspokojivě vyřešit až v roce 1967.

F-105D byly bojově nasazeny během Vietnamské války. Prvních osm F-105D bylo do jihovýchodní Asie přesunuto jako reakce na incident v Tonkinském zálivu v srpnu 1964. Jednalo se o letouny 36. TFS ze sestavy 8. TFW dislokovaného v japonské Jokotě. Zanedlouho tyto stroje provedly v rámci jedné záchranné mise nálet na postavení protiletadlových děl na Planině džbánů v Laosu. V lednu 1965 zničilo šestnáct letadel z výzbroje 44. TFS a 67. TFS za yvužití pum M117 a střel AGM-12 most v Ben Ken v severním Laosu.

1. března 1965 byla zahájena operace Rolling Thunder, což bylo systematické bombardování severního Vietnamu. Stroje F-105D tvořily páteř této ofenzívy, která trvala až do roku 1968. "Thudy" účastnící se bombardování operovaly z Thajska v rámci dvou velkých křídel - 355. TFW (základna Takhli) a 388. TFW (základna Korat).

Během války byly letouny průběžně upravovány (pancéřování, nové radiovýškoměry, záložní systém pro řízení letu, radiolokační výstražný přijímač, upravené vystřelovací sedadlo, přepracované rozvody hydrauliky, atd.).

Po ukončení operace Rolling Thunder byly F-105D, které se Vietnamcům nepodařilo sestřelit, postupně odeslány do USA. V roce 1969 se jich "zbavilo" 388. taktické stíhací křídlo, které bylo v roce 1970 následováno sesterským útvarem z Takhli. Tím se tak uzavřela bojová kariéra verze D. Thuderchiefy během války provedly přes 20 tisíc bojových letů.

Po stažení z vietnamského bojiště byly F-105D ještě nějaký čas provozovány prvoliniovými útvary, mezi něž patřily především 23. TFW na McConnell AFB a 18. TFW na Okinawě. V rozmezí let 1971 až 1972 pak letouny putovaly k Letecké národní gardě a Záloze letectva (Air Force Reserve). F-105D byly z výzbroje vyřazeny v roce 1984.

Článek MiG-17F versus F-105D - Hrdinou snadno a rychle
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#42736 Verze : 2
Republic F-105D Thunderchief z výzbroje 355. taktického stíhacího křídla, letecká základna Takhli, Thajsko, listopad/prosinec 1965.
Republic F-105D Thunderchief -


Zveřejněno s laskavým svolením autora

URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#467266 Verze : 1
Republic F-105D-5-RE Thunderchief
Republic F-105D Thunderchief -


URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#42737 Verze : 0
Foto F-105D
Republic F-105D Thunderchief - Foto F-105D 62-4365 na základně RAF Lakenheath - 1976

Foto F-105D 62-4365 na základně RAF Lakenheath - 1976
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#109487 Verze : 0
Ještě jedno foto
Republic F-105D Thunderchief - F-105D 61-0115 od 465 TFS

F-105D 61-0115 od 465 TFS
URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#109488 Verze : 0
Na obrázku je zachycen válečný veterán z Vietnamské války, Republic F-105D-15-RE Thunderchief sériového čísla 61-0086. Nejčastěji ho "sedlal" Capt. John Hoffman, proto na ústí sacího kanálu nese jméno Big Sal (podle jména pilotovy manželky Sally). Tento letoun sloužil v rámci 44th TFS, která byla součástí 355th TFW dislokovaného na thajské základně Takhli. 355th TFW působil na jihoasijském bojišti od listopadu 1965 do listopadu 1970.



URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#174621 Verze : 1
Republic F-105D-31-RE Thunderchief (sériové číslo 62-4383) byl USAF dodán v dubnu 1963. Z výzbroje byl vyřazen v roce 1984, dnes je vystaven v March Field Museum. Zde nese kamufláž stroje 62-4385 ze sestavy 354th TFS / 355th TFW, který byl ztracen v roce 1968 nad Vietnamem.


URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#196301 Verze : 0
59-1822 Republic F-105D Thunderchief
muzeum Duxford, archiv autora
Republic F-105D Thunderchief -


Republic F-105D Thunderchief -


URL : https://www.valka.cz/Republic-F-105D-Thunderchief-t12624#310080 Verze : 0
Diskusní příspěvek Faktografický příspěvek
Přílohy


Přidejte se k nám

Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady. Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.

Zjistit více