Grumman F4F-4 Wildcat

Rozpočet tohoto webu pro rok 2017 : 85.000,- Kč / Příjmy doposud : 85.000,- Kč Chci přispět
US Air Force - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)
Vývoj a novinky na tomto fóru + hlášení chyb | US Army - pracovní log - přehled věcí k udělání (pomoc vítána)

Grumman F4F-4 Wildcat

    Avatar
     
    Název:
    Name:
    Grumman F4F-4 Wildcat Grumman F4F-4 Wildcat
    Originální název:
    Original Name:
    Grumman F4F-4 Wildcat
    Kategorie:
    Category:
    stíhací letoun fighter aeroplane
    Výrobce:
    Producer:
    DD.MM.1941-1DD.MM.1942 Grumman Aircraft Engineering Corp., Bethpage, New York
    Období výroby:
    Production Period:
    DD.MM.1941-DD.MM.1942
    Vyrobeno kusů:
    Number of Produced:
    1169 (4058/4098, 5030/5261, 01991/02152, 03385/03544, 11655/12227)
    První vzlet:
    Maiden Flight:
    14.04.1941 XF4F-4
    Osádka:
    Crew:
    1
    Základní charakteristika:
    Basic Characteristics:
     
    Vzlet a přistání:
    Take-off and Landing:
    CTOBAR - standardní vzlet, přistání s pomocí brzdících lan CTOBAR - conventional take-off but arested recovery
    Uspořádání křídla:
    Arrangement of Wing:
    jednoplošník monoplane
    Uspořádání letounu:
    Aircraft Concept:
    klasické conventional
    Podvozek:
    Undercarriage:
    zatahovací retractable
    Přistávací zařízení:
    Landing Gear:
    kola wheels
    Technické údaje:
    Technical Data:
     
    Hmotnost prázdného letounu:
    Empty Weight:
    2674 kg 5895 lb
    Vzletová hmotnost:
    Take-off Weight:
    3617 kg 7975 lb
    Maximální vzletová hmotnost:
    Maximum Take-off Weight:
    3974 kg 8762 lb
    Rozpětí:
    Wingspan:
    11.58 m 38ft
    Délka:
    Length:
    8.76 m 28ft 9in
    Výška:
    Height:
    3.61 m 11ft 10in
    Plocha křídla:
    Wing Area:
    24.15 m2 260 ft2
    Plošné zatížení:
    Wing Loading:
    ? kg/m2 ? lb/ft2
    Pohon:
    Propulsion:
     
    Kategorie:
    Category:
    pístový piston
    Počet motorů:
    Number of Engines:
    1
    Typ:
    Type:
    Pratt & Whitney R-1830-86 o vzletovém výkonu 865 kW
    trojlistá vrtule s konstantní rychlostí otáček Curtiss Electric
    Pratt & Whitney R-1830-86, take-off power 1200 hp
    three-blade Curtiss Electric constant speed propeller
    Objem palivových nádrží:
    Fuel Tank Capacity:
    545 l
    2x 220 l přídavná nádrž
    144 US gal
    2x 58 gal drop tank
    Výkony:
    Performance:
     
    Maximální rychlost:
    Maximum Speed:
    515 km/h v 5730 m 320 mph in 18800 ft
    Cestovní rychlost:
    Cruise Speed:
    259.1 km/h v ? m 161 mph in ? ft
    Rychlost stoupání:
    Climb Rate:
    9.9 m/s 1950 ft/min
    Čas výstupu na výšku:
    Time to Climb to:
    5.6 min do 3048 m 5.6 min to 10000 ft
    Operační dostup:
    Service Ceiling:
    10363 m 34000 ft
    Dolet:
    Range:
    1335.8 km 830 mi
    Maximální dolet:
    Maximum Range:
    2051.9 km 1275 mi
    Výzbroj:
    Armament:
    6x kulomet Colt-Browning AN/M2 ráže 12,7 mm 6x .50 in Colt-Browning AN/M2 machine gun
    Uživatelské státy:
    User States:
    Poznámka:
    Note:
    - -
    Zdroje:
    Sources:
    Jarski, Adam: F4F Wildcat, Monografie Lotnicze 20. Gdaňsk, AJ-Press 1995. ISBN 83-86208-29-5
    Linn, Don. F4F Wildcat in action, Aircraft Number 84. Carrollton, Squadron/Signal Publications 1988. ISBN 0-89747-200-4
    Greene, Frank L. The Grumman F4F-3 Wildcat, Profile No. 53, Profile Publications Ltd., Leathehead 1965
    www.alternatewars.com
    http://www.americancombatplanes.com/f4f_2.html
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/1094#4693Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Grumman F4F-4 Wildcat


    Stručná história vývoja:


    V marci 1941 požadovalo námorníctvo od Grummanu ďalšie úpravy lietadiel F4F - hlavné zmeny bola požiadavka na hydraulické sklápanie krídiel (pre ušetrenie miesta na pri pobyte na lodi) a pridanie ďalšej dvojice guľometov do krídel. Ako prototyp XF4F-4 bolo použité lietadlo F4F-3 s.č.1897 s motorom P&W R-1830-86 a zameriavačom Mk.8. Lietadlo prvýkrát vzlietlo 15.05.1941 a začiatkom júna 1941 bolo vyslané na bojové testy k jednotkám. Piloti si ale nové lietadlo moc nepochvaľovali - dodatočná výzbroj a hydraulika spôsobila zvýšenie hmotnosti, čo sa prejavilo na obratnosti a aj na maximálnej rýchlosti. Ďalšiu nevýhodu predstavovala zmena množstva munície - z 1800 ks u F4F-3 klesla na 1440. Aby sa aspoň čiastočne odstránilo negatívne pôsobiace zvýšenie hmotnosti bolo u sériových lietadiel rozhodnuté o náhrade hydraulického sklápania krídel ručným mechanickým - rovnakým ako bolo použité na "britských" Grummanoch Martlet Mk.II. Prvý sériový stroj síce vzlietol 07.11.1941, ale až po Japonskom útoku na Pearl Harbour 07.12.1941 bolo rozhodnuté o masovom zavedení tohto stroja do výzbroje. V nasledujúcich mesiacoch zvýšil Grumman výrobu lietadiel (všetkých typov) až na 200 ks mesačne, ale stroje F4F-4 zasiahli do bojov vo väčšom počte až v máji 1942.


    Na základe bojových skúseností bolo 14.07.1942 rozhodnuté o zmene výzbroje zo 6 guľometov späť na 4 so zásobou 450 nábojov na hlaveň. Ďalšiu inováciu zaviedli piloti VF-6 pôsobiaci na Guadalcanale - pod trup svojich F4F-3 a F4F-4 podvesili 159 galónovú nádrž s palivom pre zvýšenie doletu. Na tomto základe výrobca upravil pevné časti krídel novovyrobených lietadiel tak, aby sa pod ne dala podvesiť dvojica odhadzovateľných nádrží s objemom po 220 galónov paliva - takto vyrobené lietadlá vyrábal General Motors vo svojej Eastern Aircraft Division pod označením FM-2.


    Označenie F4F-4A dostala verzia s motorom P&W R-1830-90, ale nakoniec sa na rozdiel od F4F-3A sériovo nevyrábala. Ako F4F-4B sa vyrábala verzia s motorom Wright R-1820-40B a vrtuľou Hamilton Standard. Tento typ nakoniec nebol zavedený do výzbroje US Navy, ale používal sa vo Veľkej Británii ako Grumman Martlet Mk.IV.
    Označenie F4F-4P dostala prieskumná verzia (analógová k typu F4F-3P) vyrobená v malej sérii.


    Po začatí výroby typu Grumman F6F potrebovala firma uvoľniť výrobnékapacity pre výrobu tohto typu, ale zároveň bolo potrebné pokračovať aj vo výrobe F4F-4. Preto bola výroba F4F-4 v lete 1942 presunutá do firmy General Motors (konkrétne Eastern Aircraft Division), kde prebiehala pod označením FM-1 (celkom 1060 lietadiel, z toho 300 slúžilo v Britskom námorníctve ako Martlet Mk.V). Prvých 10 kusov bolo identických s pôvodnou verziou F4F-4 (motor P&W R-1830-86, vrtuľa Curtiss Electric a 6 guľometov kalibru 0.50), ďalšie už boli vybavené iba štvoricou guľometov.


    Zdroj: Andre R, Zbiegniewski, Krzysztof Janowicz - Grumman F4F Wildcat, Kagero 3012, ISBN 83-89088-53-3
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/1094#296643Verze : 0
    MOD
    Avatar






    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/1094#194838Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Rozmístění nádrží a pancéřování F4F-4.
    Třípohledový výkres F4F-4 / FM-1.


    Zdroj:
    www.history.navy.mil





    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/1094#296623Verze : 0
    MOD
    Avatar
    Zaradenie F4F-4 v perutiach US Navy a US Marine Corps:


    Obdobie
    Peruť
    1942-1943
    VF-10 (36 ks)




    Zdroj: databáza http://forum.valka.cz


    pracovný príspevok, bude dopĺňané
    URL : http://forum.valka.cz/topic/view/1094#312294Verze : 0
    MOD