Název: Name: | Asahi | Asahi |
Originální název: Original Name: | 朝日 / あさひ | |
Kategorie: Category: | bitevní loď 1) | battleship 1) |
Třída: Class: | - | |
Kódové označení: Pennant Number: | - | |
Loděnice: Builder: | Clydebank Engineering & Shipbuilding Company, Glasgow John Brown & Company, Clydebank | |
Založení kýlu: Laid Down: | 01.08.1897 | |
Spuštění na vodu: Launched: | 13.03.1899 | |
Uvedení do služby: Commissioned: | 31.07.1900 | |
Vyřazení ze služby: Decommissioned: | 25.05.1942 potopena 100 Nm jihozápadně od Cape Paderas | |
Velitel: Commander: | 13.03.1889-29.09.1899 Kamimura, Hikonojó (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 29.09.1899-03.07.1901 Sotaru, Misu (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 03.07.1901-24.05.1902 Hašimoto, Masaaki (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 24.05.1902-21.11.1903 Ogura, Bjoičiro (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 21.11.1903-06.06.1904 Jamada, Hikahači (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 06.06.1904-12.12.1905 Nomoto, Cunaakira (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 12.12.1905-10.05.1906 Takeuči, Heitaro (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 10.05.1906-22.11.1906 Takigawa, Tomokazu (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 22.11.1906-28.09.1907 Cučija, Tamocu (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 29.09.1907-07.04.1908 Mijadži, Sadatoki (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) 07.04.1908-15.09.1908 Mori, Jošitaró (Kajgun Tajsa / Kaigun Taisa) | |
Jednotka: Unit: | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR | DD.MM.RRRR-DD.MM.RRRR |
Posádka: Crew: | 836 | |
Technické údaje: Technical Data: | ||
Standardní výtlak: Standard Displacement: | 15444 t | 15200 long tons |
Plný výtlak: Full Load Displacement: | 15621 t | 15374 long tons |
Délka: Length: | 129.54 m | 425ft |
Šířka: Beam: | 22.86 m | 75ft |
Ponor: Draught: | 8.23 m | 27ft |
Pancéřování: Armour: | boky: 100 - 229 mm paluba: 63 - 100 mm hlavní dělové věže: 50 - 254 mm kasematy: 50 - 254 mm barbety: 200 - 360 mm velitelská věž: 75 - 356 mm od roku 1923: bez pancéřování | main belt: 100 - 229 mm deck: 63 - 100 mm main turrets: 50 - 254 mm casemates: 50 - 254 mm barbettes: 200 - 360 mm conning tower: 75 - 356 mm from 1923: no armour |
Pohon: Propulsion: | ||
Typ: Type: | 1x trojčinný pístový parní stroj 25x kotel Belleville od roku 1927: 1x trojčinný pístový parní stroj 4x kotel Kampon | 1x reciprocating vertical triple-expansion steam engine 25x boiler Belleville from 1927: 1x reciprocating vertical triple-expansion steam engine 4x boiler Kampon |
Výkon: Power: | 11185.5 kW při ? ot/min | 15000 bhp at ? rpm |
Šrouby: Propellers: | 2 | |
Zásoba paliva: Fuel Load: | 1549 t | 1525 long tons |
Výkony: Performance: | ||
Rychlost: Speed: | 34,2 km/h | 18 kt |
Dosah: Range: | 16668 km při rychlosti 18.5 km/h | 9000 nm at speed 10 kt |
Výzbroj a vybavení: Armament and Equipment: | ||
Výzbroj: Armament: | 4× 305 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (2xII) 14x 152 mm/40 Type 41 QF (14xI) 20x 76 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (20xI) 6x 47 mm/40 Hotchkiss QF (6xI) 6x 42 mm (6xI) 4x torpédomet 457 mm (4xI) od roku 1917: 4× 305 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (2xII) 14x 152 mm/40 Type 41 QF (14xI) 20x 76 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (20xI) 2x 76 mm (AA/2xI) 6x 47 mm/40 Hotchkiss QF (6xI) 6x 42 mm (6xI) 4x torpédomet 457 mm (4xI) od roku 1923: bez výzbroje | 4× 305 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (2xII) 14x 152 mm/40 Type 41 QF (14xI) 20x 76 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (20xI) 6x 47 mm/40 Hotchkiss QF (6xI) 6x 42 mm (6xI) 4x torpedo tubes 457 mm (4xI) from 1917: 4× 305 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (2xII) 14x 152 mm/40 Type 41 QF (14xI) 20x 76 mm/40 Armstrong Whitworth Type 41 (20xI) 2x 76 mm (AA/2xI) 6x 47 mm/40 Hotchkiss QF (6xI) 6x 42 mm (6xI) 4x torpedo tubes 457 mm (4xI) from 1923: no armament |
Vybavení: Equipment: | od května 1928: 1x letecký katapult | from May 1928: 1x aircraft catapult |
Nesená letadla: Aircraft Carried: | v roce 1928: 1x E2N1 Type 15 | in 1928: 1x E2N1 Type 15 |
Poznámka: Note: | 1) pre-dreadnought 1914 - překlasifikována na cvičnou dělostřeleckou loď 1917 - přezbrojena japonskými děly 1921 - překlasifikována na loď pobřežní obrany 1.třídy 1923 - sňato pancéřování i výzbroj, překlasifikována na školní loď 1927 - překlasifikována na záchrannou loď pro ponorky 1928 - v rezervě 1937 - reaktivována jako mateřská loď ponorek od 18.12.1938 - zařazena jako opravárenská loď | 1) pre-dreadnought 1914 - re-classified as training gunnery ship 1917 - re-armed with japanese guns 1921 - re-classified as 1st class coastal defence ship 1923 - armour and armament removed, re-classified as training ship 1927 - re-classified as submarine salvage ship 1928 - placed in reserve 1937 - taken out from reserve as submarine tender from 18.12.1938 - commissioned as repair ship |
Zdroje: Sources: | en.wikipedia.org https://www.battleships-cruisers.co.uk/ www.combinedfleet.com/Asahi_t.htm www.militaryfactory.com www.globalsecurity.org www.wrecksite.eu/wreck.aspx?31103 HYNEK, Vladimír, KLUČINA, Petr: Válečné lodě[2]. 1.vydání. Praha: Naše vojsko s.p. 1986. 336s. 28-058-86 |