Prepravník náhradného mostového poľa T813 PM-55 je postavený na podvozku T813 8x8 "KOLOS". Je určený pro přepravu náhradního mostního pole pro mostní tank MT-55 a přemosťování překážek. Vozidla jsou väčšinou vybavena radlicou BZT-813.
Technické parametre PM-55 Dĺžka - 12000 mm Šířka - 3150 mm Výška - 3800 mm Rozvor - 1650mm + 2970mm + 1450mm Motor - Tatra T3-930 Objem - 19 000 ccm Výkon - 187kW Rychlosť - 70 km/h Dlžka mostního pole - 18000 mm Šířka mostního pole - 3300 mm
Foto ze sbírky autora
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#47622
Verze : 0
Prepravník mosta PM-55 je mostná súprava zabezpečujúca plynulé premosťovanie rôznych, ale najmä protitankových prekážok v priebehu bojovej činnosti vojsk. Prepravník mosta tvorí ťažký terénny automobil Tatra T-813 8 x 8 / nosná rúra je oproti pôvodnému podvozku predĺžená o 600 mm / vystrojený ukladacím zariadením na manipuláciu s mostom, buldozérovým zariadením BZ-T 813 na úpravu terénu a potrebným výstrojom. Ukladacie zariadenie umožňuje zdvihnutie mosta z prekážky, jeho zloženie, naloženie na PM-55 a zabezpečenie na dopravu, zloženie mosta z MP-55 na terén, pričom zabezpečuje aj položenie mosta cez prekážku. Most možno zdvihnúť z prekážky z ktoréhokoľvek brehu. Most skladá na terén osádka priamo z kabíny.
Hlavné údaje :
Rozmery PM-55 s mostom / bez mosta v mm :
Dĺžka : 11500 / 11500
Šírka : 3300 / 2500
Výška : 3300 / 3000
Hmotnosť PM-55 s mostom / bez mosta v kg : 27.000 / 20.500
Nadstavba : 11500 kg
Most : 6500 kg
Max. rýchlosť na ceste : 80 km / hod.
- v teréne 15 km / hod.
Brodivosť : 1400 mm
Osádka : vodič T 813 + strojník MP-55
Automobil T 813 8 X 8 :
Obsah palivových nádrží : 520 l
Spotreba paliva na ceste : 60 – 70 l / 100 km
Spotreba pri pohone čerpadiel : 20 l / MH
Most : typ nožnicový koľajový
Zovretý v mm : dĺžka : 9500 / šírka : 3300
Rozovretý v mm : dĺžka : 18000 / šírka : 3300
Únosnosť : 50t.
PM-55 sa po železnici prepravuje na dvoch železničných vozňoch Px alebo Paon tak, že podvozok sa uloží na jednom vozni a most v zovretom stave na druhom vozni.
Zdroj : Vojenské mosty a zásobovanie vodou SVŠT Bratislava 1984
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#254293
Verze : 0
Reklama
Základní operace vozidla PM-55:
- složení sevřeného mostu na terén - naložení sevřeného mostu na nosič - sejmutí položeného z překážky - položení mostu na překážku
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#47631
Verze : 0
Pohled z boku, na kterém je zřejmé, že uložení mostovky v teto konfiguraci vylučuje její položení z přepravního podvozku.
Foto ze sbírky autora
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#47633
Verze : 0
3/4 zepředu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#47634
Verze : 0
Reklama
pohled zezadu
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#47635
Verze : 0
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
(ATOM)
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#51525
Verze : 0
Pro položení mostu přes překážku se nejprve most musel složit na zem a opět naložit ale v opačné poloze. Jinak položení mostu přes překážku se provádělo jen v nezbytných případech.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Most v poloze pro položení přes překážku
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Pokládka mostu
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#139077
Verze : 0
PM-55: V případě ,že je vyjimečně potřeba přesunout PM-55 s obráceně naloženým mostem k překážce na větší vzdálenost ,je nutné jet velmi opatrně max.rychlost 15km/h a né dál než 3 km ,vzhledem k velmi vysokému zatížení nosného rámu nástavby.Když se k tomu přidá veškerá váha na přední dvojnápravě,vometený vzorek pneu,váha radlice vpředu tak bych s tím ani dál jak 3 km nejel
Beteer
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#155876
Verze : 0
...
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#168775
Verze : 0
Foceno na akci Ženijní den-Lešany 2006. zdroj:soukromý archiv
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#224081
Verze : 0
Dostal se mi, mimo jiné, do rukou zajímavý předpis na trenažér PM-55 psaný Azbukou. Přikládám něco fotek.
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
Období
-
Typ stroje
-
Kamufláž
-
Země
-
Výrobní číslo
-
Poznávací značka / evidenční číslo
-
Taktické označení
-
Jméno stroje
-
Jednotka
-
Datum (DD.MM.RRRR)
-
Autor
-
Velikost při 300 DPI
-
Zveřejněno s laskavým svolením autora
-
Web autora
-
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#235103
Verze : 0
24.5.2010 - Slovenský PM-55 počas operácie Daždivý mrak
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#489980
Verze : 0
Diskuse
Tak vám nevím, ale první fotka od M.Smíška dokazuje že most mohl být naložen i opačně. Nevím však jestli na každý přepravník a zda se tak činilo. Přepravník na fotce by však byl schopen mostovku i položit, protože ji má ve stejné konfiguraci jako MT-55. Smola P.
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#77421
Verze : 0
Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.
Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#83389
Verze : 0
Postup skládání mostu jsem viděl na Libavé. To si MT-55 přijede k překážce, potom položí část mostovky hydraulikou na zem a zvedne ji do skoro 90stupňů. poté se mostovka začne otevírat a zároveň se pomalu sklápět kousek nad zemí až do úplného otevření. Jakmile je mostovka úplně otevřená, tak se položí na zem. Ale ta tatra by si s tím asi neporadila, protože ten mosťák je i přes svou váhu docela dost zvedlý zadní částí nad terénem. - pozn. buko1: uvedený text je nepravdivý a je vyvrátený ďalšími informáciami (vrátane trenažéra).
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#103657
Verze : 0
Citace - Lowpass :
Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.
Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?
Já jsem s tímto přepravníkem jezdil na vojně. V první řadě je potřeba říct, že tato souprava PM55 sloužila prioritně jako přepravník záložního mostu pro mostní tank MT55. Přeprava mostu probíhala normálně tak jak je na fotografiích výše v tomto fóru, tj. špičkami dopředu, kdy byl most naložen a zajištěn zámky a kolíky pomocí hydrauliky. V případě, že se chtěl most jen složit na zem, kde si ho pak naložil mostní tank, stačilo jen sklopit zadní podpěru, uvolnit zámky a lano, přizvednout středový sloup a most spustit po kladkách na zem. V případě že se chtěl most postavit pomocí samotného přepravníku PM55, najelo se do mostu opačně. Zadní opěra se sklopila, most se napíchnul do výběrů v podpěře a hydraulický válec s hákem se zahákl do táhla v mostu. Umístila se rozporka pro lano, lano se zapojilo do rozporky v mostu. Poté se zvedl středový sloup. Navijákem se most zvedl až do polohy (90°), kdy se opřel o vztyčený sloup a poté se pomocí sloupu a navijáku položil až na samotné auto. Zůstal tak naložený na autě opačně jak je vidět na další fotce. Takto se pak najelo k překážce, kterou bylo potřeba přemostit. Most se pomocí středového sloupu znovu vztyčil a zároveň přidržoval napnutým lanem. V poloze 90°se pak pomocí zaháklého hydraulického pístu, který se zatahoval, začalo s rozevíráním mostu a jeho postupným pokládáním pomocí navijáku a lana. Most samotný má v sobě kladky a lana a pomocí tohoto nůžkového mechanismu dochází k jeho rozevírání. (Krásně je to vidět na fotkách s modelem) Možná jsem to nenapsal dost pochopitelně, ale v praxi to není složité. Jen je potřeba aby auto při pokládce stálo na tvrdém povrchu a alespoň trochu na rovině jinak dojde k vyháknutí lana z kladky a k pádu mostu, což se mi několikrát také podařilo. Nebylo to nic příjemného, při pádu to vymrští celý zadek auta asi 1m do vzduchu Jednou se mi z toho utrhla i radiostanice v kabině a pak jsem ji lovil pod sedadlem spolujezdce Dále je zde výše napsána další nepřesnost a to že se most mohl pokládat přímo z kabiny. Možné to samozřejmě je, ale nepraktické. Most pokládal strojník, který tvořil posádku spolu s řidičem (já byl na všechno sám). V bočním kastlíku vedle dveří řidiče pak byla uložena ovládací skříňka (cca30x20x10cm) na kabelu cca 10m dlouhém navinutém na zabudované špulce, pomocí tohoto ovládání se pak most pokládal. V kabině bylo samozřejmě druhé pevně zabuduvané ovládání (na fotce je vidět, je to ta skříňka uprostřed za předním oknem), ale to se nepoužívalo, nebylo to praktické protože z kabiny nebylo dobře vidět na pokládku mostu, což vyžadovalo trochu zručnosti a citu. Při štábních prověrkách jsem pokládal most přes překážku na čas. Počítalo se to z již připraveného mostu (opačně naloženému) vč. najetí k překážce, položení a odjetí od položeného mostu.
Pro víc informací mi klidně pošlete e-mail a pokud někdo tento přepravník vlastníte, rád bych ho zase někdy viděl. E-mail: beebo@seznam.cz Samozřejmě bych uvítal i nějaké další fotky nebo manuál k mostu a jeho pokládce.
L.Bílek, Plzeň
Fotografie vlastní.
Vážený pane kolego, dovolil jsem si sloučit vaše fotografie a text.
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#504036
Verze : 0
Citace - Lowpass :
Konfigurace jistě odpovídá, leč postup, který vidíme na zmíněném obrázku, zcela jistě z rozložení mostu nevedl. Stačí se podívat na to, pod jakým úhlem je nyní most vůči zemi, pokud by se měl rozložit, tak by v tuto chvíli musel být již rozevřen, což není a tudíž se domnívám, že most je také jen složen na zem následné pro použití s MT-55.
Jestli se spíše ten most takhle neskládá běžně... Víte někdo, jak doopravdy vypadá postup vyložení?
Tato fotografie znázorňuje nakládání mostu na přepravník PM55. Jedná se o úkon, kdy bylo zadní podpěrou najeto do mostovky a kdy pomocí kladky na vztyčeném středovém sloupu a lana dochází k převrácení mostu na vozidlo. Takto obráceně naložený most je pak připraven k najetí k překážce a k jeho následnému položení. Celý tento úkon pak popisuji výše. S pozdravem L.Bílek
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#504082
Verze : 0
Našel jsem perfektní video, které vyčerpávajícím způsobem odpoví na všechny výše položené dotazy.
S pozdravem L.Bílek, Plzeň
URL : https://www.valka.cz/CZK-PM-55-prepravnik-nahradniho-mostoveho-pole-t13328#504085
Verze : 0
Přidejte se k nám
Věříme, že mezi Vámi jsou lidé s různými zájmy a zkušenostmi, kteří by mohli přispět svými znalostmi a nápady.
Pokud máte rádi vojenskou historii a máte zkušenosti s historickým výzkumem, psaním článků, editací textů, moderováním, tvorbou obrázků, grafiky nebo videí, nebo prostě jen máte chuť se zapojit do našeho unikátního systému, můžete se k nám připojit a pomoci nám vytvářet obsah, který bude zajímavý a přínosný pro ostatní čtenáře.